Gå til innhold

Kjemisk kastering av hannhund - noen med erfaring? Fordeler/ulemper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår hannhund på 3 år lider skikkelig underløpetid. Vi nor et sted med maaaange hunder, og hyppig løpetidperioder. Han spiser ikke, sover ikke, hyperstressa, uler og piper og maser i ett kjør på å gå ut. Ingenting roer han..

Vi vurdere nå kastering (kjemisk) for åse effekten. Han er ellers en flott hund, ingen adfersdproblemer, men løpetidoppførsel tar knekken på både han og oss..

Noen med erfaring her? Fungerte det? Hva var ulempen? Det er jo ganske dyrt, nesten 2000 kr hver 6 måned..

Anonymkode: d3b9d...c2a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har både kjemisk kastrert og kastrert. Hva effekten blir når han er så "gammel" og allerede utpreget av det er vanskelig å si. Det er veldig individuelt, vi har derimot god erfaring med begge deler men ville helt klart kastrert begge ordentlig hadde ikke det vært for dobbel kryptorkisme og kostnaden jeg ikke har råd til akkurat nå.

Sprøyten vi fikk satt varer 1år.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde to runder med kjemisk kastrering før jeg kastrerte kirurgisk. For oss, både hund og eier, var det svært hjelpsomt. Men vår slet også med overdrevent hormonelt stress i hverdagen.

For vår del ble hunden betydelig mindre stresset noe som gjorde at det var lettere å få kontakt og trene med ham ute i tilleg til at han selv hadde det mye bedre.

Bakdeler er at hunden kan få vanskelig pels (mye tett underull som ikke slipper ordentlig) og den vil også trenge mindre kalorier så den kan legge på seg om man ikke er bevisst kostholdet etterpå.

Vil absolutt anbefale kjemisk kastrering. På små hunder kan chipen vare lenger enn 6 mndr, den første varte ett år hos oss.

Vær obs på at det tar opp til 6 uker fra chipen er innsatt til den har full effekt og i den perioden kan stresset bli høyere, dvs atferden bli verre, før den blir bedre.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...