AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #1 Skrevet 23. januar 2023 En ung kvinne med barn og mann, bor like ved meg. Jeg kjenner hun og han litt, blitt kjent med henne og invitert hun hit da vi har jevnaldrende barn.. Men i det siste har hun oppført seg så dramatisk, hun kan sende meldinger midt på natten klokken 2 og be meg si til hennes mann at hun overnatter hos meg pga hun må flykte fra han.. det har skjedd flere ganger nå. Og barna er da hos han. Mistenker mye alkohol i bildet hos dem.. bare magefølelsen, for dagen etter er hun lykkelig hjemme igjen og beklager meldingen. Vet barnehagen her har sendt bekymringsmelding før men pga atferden til barnet. Og hun sa saken ble henlagt . Hva hadde dere tenkt? Anonymkode: 8e9b2...eff 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #2 Skrevet 23. januar 2023 Send anonym bekymringsmelding. Åpenbart. Anonymkode: 1e27a...fe3 8 1 5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #3 Skrevet 23. januar 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Send anonym bekymringsmelding. Åpenbart. Anonymkode: 1e27a...fe3 Kan man være anonym? Anonymkode: 8e9b2...eff
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #4 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Kan man være anonym? Anonymkode: 8e9b2...eff Ja det kan du. Anonymkode: 2b689...35f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #5 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Kan man være anonym? Anonymkode: 8e9b2...eff Ja, det er jo bare å skrive et brev og droppe navn og avsenderadresse😊 Anonymkode: dba77...a3a 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #6 Skrevet 23. januar 2023 Er de norske?? Høres rart ut. Anonymkode: 61fea...e09 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #7 Skrevet 23. januar 2023 Alkohol,norsk… rart??? Anonymkode: ff8c9...2ee 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #8 Skrevet 24. januar 2023 Du melder ifra til barnevernet ! Anonymkode: b8844...1d1
Fireflies Skrevet 24. januar 2023 #9 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er de norske?? Høres rart ut. Anonymkode: 61fea...e09 Vold og fyll i norske hjem er ikke så uvanlig som du tror det skal være. TS, meld til barnevernet! Hvis du ikke er en del av løsningen så er du en del av problemet! 4 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #10 Skrevet 24. januar 2023 Meld ifra, her foregår det noe som ikke er bra. Anonymkode: 6aa50...ace 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #11 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Kan man være anonym? Anonymkode: 8e9b2...eff Man kan melde anonymt, men må vitne om det kommer opp i fylkesnemda ved omsorgsovertaking Anonymkode: 4d1e8...2fd
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #12 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Man kan melde anonymt, men må vitne om det kommer opp i fylkesnemda ved omsorgsovertaking Anonymkode: 4d1e8...2fd Ikke hvis man sender brev hvor man er forsiktig med personlige detaljer og utelater navn og avsenderadresse. Anonymkode: 68b1a...837 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #13 Skrevet 24. januar 2023 Som tidligere voldsutsatt kvinne kan jeg komme med mine råd. 1. Snakk med henne, sånn ordentlig og empatisk. Spør henne hvordan forholdet er og hva som gjør at hun må flykte. Spør konkret om det er vold inne i bildet. Ikke vis dømmende holdning. Å bli sett og å ha noen å fortelle volden om er et stort og viktig steg for å komme seg nærmere ut av forholdet. Mange tør ikke fortelle venner og familie. 2. Spør når volden skjer, om den skjer i hennes hjem eller hos han. Om det er når som helst eller når han drikker. Det er ikke mindre alvorlig bare fordi en eller begge drikker, tvert i mot er det da volden er mest brutal. Vær lyttende. Spør om barna har det bra hos far, om hvordan relasjon de har uavhengig av hennes og hans relasjon. (Det er like alvorlig for barn å være vitne til vold eller leve rundt latent vold selvom de ikke selv er voldsutsatt, men prøv å få mest mulig info og ikke skrem med barnevernet på dette tidspunktet) Spør om hun vil ut av forholdet. Gjør hun oppmerksom på at man kan få samtaler på krisesenter, mange vet kun om botilbud og syns det er en for høy terskel. 3. Når du vet eller aner mer om hva som foregår kan du ta et standpunkt om å varsle barnevernet. Dette kan du selvsagt gjøre uansett, men en kvinne i en voldelig relasjon trenger å føle tilhørighet med normale mennesker og å bli forstått og sett. Det får hun ikke ut av et voldelig forhold bare fordi barnevernet kommer på banen, man er psykisk avhengig av mannen og traumeskadet. Å få empati og hjelp fra medmennesker, ikke kun profesjonelle, er kanskje det viktigste av alt. Du kan ringe til VO linjen anonymt hele døgnet på 116006 for råd om hvordan du skal forholde deg til mistanken om voldelig forhold hos noen du kjenner. Du kan også sende dette nummeret til hun neste gang hun tar kontakt med deg og oppfordre hun til å ringe dit for noen å snakke med anonymt. De er døgnåpent. www.volinjen.no www.dinutvei.no Her kan du lese med om naboplikten man har når man mistenker vold i nære relasjoner. www.taushettarliv.no Anonymkode: 82bd5...563 4 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #14 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ikke hvis man sender brev hvor man er forsiktig med personlige detaljer og utelater navn og avsenderadresse. Anonymkode: 68b1a...837 Man blir kallt inn av foreldrenes advokat. Da må en stå fram. Anonymkode: 4d1e8...2fd 1 1
Alice123 Skrevet 24. januar 2023 #15 Skrevet 24. januar 2023 Jeg ville faktisk kontaktet krisesenter for kvinner der dere bor og spurt om råd. Jeg har snakket med dem før (i Oslo) i forbindelse med noen venninner, og fått utrolig god hjelp (også mtp. at jeg selv var bekymret for egen trygghet mtp. innvolvering). 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #16 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Som tidligere voldsutsatt kvinne kan jeg komme med mine råd. 1. Snakk med henne, sånn ordentlig og empatisk. Spør henne hvordan forholdet er og hva som gjør at hun må flykte. Spør konkret om det er vold inne i bildet. Ikke vis dømmende holdning. Å bli sett og å ha noen å fortelle volden om er et stort og viktig steg for å komme seg nærmere ut av forholdet. Mange tør ikke fortelle venner og familie. 2. Spør når volden skjer, om den skjer i hennes hjem eller hos han. Om det er når som helst eller når han drikker. Det er ikke mindre alvorlig bare fordi en eller begge drikker, tvert i mot er det da volden er mest brutal. Vær lyttende. Spør om barna har det bra hos far, om hvordan relasjon de har uavhengig av hennes og hans relasjon. (Det er like alvorlig for barn å være vitne til vold eller leve rundt latent vold selvom de ikke selv er voldsutsatt, men prøv å få mest mulig info og ikke skrem med barnevernet på dette tidspunktet) Spør om hun vil ut av forholdet. Gjør hun oppmerksom på at man kan få samtaler på krisesenter, mange vet kun om botilbud og syns det er en for høy terskel. 3. Når du vet eller aner mer om hva som foregår kan du ta et standpunkt om å varsle barnevernet. Dette kan du selvsagt gjøre uansett, men en kvinne i en voldelig relasjon trenger å føle tilhørighet med normale mennesker og å bli forstått og sett. Det får hun ikke ut av et voldelig forhold bare fordi barnevernet kommer på banen, man er psykisk avhengig av mannen og traumeskadet. Å få empati og hjelp fra medmennesker, ikke kun profesjonelle, er kanskje det viktigste av alt. Du kan ringe til VO linjen anonymt hele døgnet på 116006 for råd om hvordan du skal forholde deg til mistanken om voldelig forhold hos noen du kjenner. Du kan også sende dette nummeret til hun neste gang hun tar kontakt med deg og oppfordre hun til å ringe dit for noen å snakke med anonymt. De er døgnåpent. www.volinjen.no www.dinutvei.no Her kan du lese med om naboplikten man har når man mistenker vold i nære relasjoner. www.taushettarliv.no Anonymkode: 82bd5...563 Ts skal ikke leke pedagog/psykolog. Hun skal kun melde fra til barnevernet og la de ta saken. Anonymkode: 95fce...b6c 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #17 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Man blir kallt inn av foreldrenes advokat. Da må en stå fram. Anonymkode: 4d1e8...2fd Ikke når de ikke vet hvem som sendte brevet. Anonymkode: 95fce...b6c 2 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #18 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Man blir kallt inn av foreldrenes advokat. Da må en stå fram. Anonymkode: 4d1e8...2fd Man kan ikke kalle inn et menneske man ikke har navnet på. Anonymkode: 63275...eab 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #19 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ja, det er jo bare å skrive et brev og droppe navn og avsenderadresse😊 Anonymkode: dba77...a3a Bare så det er sagt så er det mane anonyme bekymringsmeldinger som blir lagt bort. De må prioritere, og de prioriterer de alvorligste anonyme meldingene - og meldinger de kan garantere at det er hold i. Og da må man fortelle barnevernets hvem man err, og hvordan man kjenner menneskene. Hvorfor tør du ikke stå frem, ts? Dette er en nabo, ikke nær familie eller venn. Jeg hadde ikke nølt med å melde ifra, og jeg driter i hva vedkommende syntes om meg i ettertid - det er jo det minste problemet her. Folk må bli flinkere til å si ifra, og stå opp mot urett. Nordmenn er konfliktsky. Anonymkode: 94ccc...ee4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #20 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Man blir kallt inn av foreldrenes advokat. Da må en stå fram. Anonymkode: 4d1e8...2fd Ehm, nei man blir overhode ikke innkalt av advokater. Kanskje i meget alvorlige tilfeller når det er rettssaker, og de trenger vitner i retten. Foruten dette så er denne kommentaren langt ifra faktarelatert. Anonymkode: 94ccc...ee4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå