Gå til innhold

Redd:Konstant hoven lymfeknute(r)/mye mer hardt i ene armhulen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det siste halvåret kjent at det på en måte er mye hardere under den ene armhulen. Kjenner der omtrent daglig fordi jeg har en slags kvise/betent svettekjertler som kommer tilbake og som kan klemmes omtrent hver dag😅

Når jeg kjenner under begge armene er det nesten som det er mer «muskler» eller sener under den armen. Kjenner ikke tydelige kuler(annet enn den kvisetingen), men mer som at det er «mer» der. Klarer liksom ikke å kjenne hva det er, bare at det er ulikt den andre armhulen.

og nå fikk jeg akutt angst for kreft😱Har fått time hos legen neste uke. Men blir jo livredd når jeg googler- dette har jeg hatt sikkert et halvt år😱

Noen som vet om det kan være forskjell naturlig under armene? På sener og lymfeknuter og hva enn som er der?

Anonymkode: 7f1d3...9c5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du konstant kan klemme ut en kvise i området så er det jo fordi du har en byll som ikke tømmer seg helt. 

Anonymkode: 51250...a94

• Liker 1
Skrevet

Fint at du har fått legetime. Ikke klem mer i området. Lykke til😌♥️

Skrevet

Fastlegen bør undersøke. Det kan være mange grunner til at du er hoven. De fleste ufarlige men best å få det sjekket. 

Anonymkode: eb2b9...dbf

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar❤️Har ikke time før uti neste uke en gang, men har ho merket forskjell under armene i 6 mnd- kanskje det har vært sånn et år også😱-så spiller vel ikke stor rolle. Kjenner bare jeg er skikkelig redd for kreft!            Burde jeg ikke hatt flere symptomer til nå da? En nær venn har nettopp fått kreft med spredning og jeg kjenner det har gjort meg enda mer redd enn før.

(jeg håper det bare er pga den kvisen jeg klemmer på🙈Det er ikke en byll forresten, den gjør ikke særlig vindt og kommer sånn hvitt, tørt ut.)

TS

Skrevet

Er kroppen i balanse? Har du nattesvette eller kjenner deg mer sliten enn ellers?

Hovne lymfeknuter kan være et resultat av en betennelse eller infeksjon. Har du drukket vann fra en fjellbekk, har du hatt en infeksjon, hatt influensa eller lignende?
Gjør den vond? Det er i såfall «bra» Har den endret størrelse? Be legen om henvisning til ultralyd uansett om legen mener det ikke er nødvendig. 
Og skulle det være kreft er nok lymfekreft mest aktuelt. 

Anonymkode: c8237...031

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Er kroppen i balanse? Har du nattesvette eller kjenner deg mer sliten enn ellers?

Hovne lymfeknuter kan være et resultat av en betennelse eller infeksjon. Har du drukket vann fra en fjellbekk, har du hatt en infeksjon, hatt influensa eller lignende?
Gjør den vond? Det er i såfall «bra» Har den endret størrelse? Be legen om henvisning til ultralyd uansett om legen mener det ikke er nødvendig. 
Og skulle det være kreft er nok lymfekreft mest aktuelt. 

Takk for svar☺️

Jeg har vært forkjøla nylig, men dette har jeg kjent minst et halvt år. Den er ikke vond, bittelitt  øm bare. Tror ikke det er pga sykdom, men evt pga den kvisa jeg piller på. Men kvisa i seg selv virker ikke betent. Ingen nattesvette og ikke særlig mye mer sliten (dog alltid trøtt og tiltaksløs disse mnd. Men ikke sykelig sliten, sover ikke mer etc)

Jeg tror ikke den har endra størrelse det siste halvåret. Jeg hadde nok merka det, kan hende den har vært lik det siste året også. Jeg har tenkt tidligere at det er en tydeligere muskel bare, men ser ikke ut som om man har muskler under armene av det jeg leser. (Og jeg trener ikke,så gir jo heller ingen mening😅)

Har kjent en del og sammenligna med andre arm og det kjennes ikke når armene er nede, det er liksom ikke i  selve hulrommene til  armhulene når armene henger. Er når jeg holder armene opp,at det kjennes som en mye tydeligere sene/muskelaktig greie i ene armen som går opp til start av underarm og kjennes først når armene er hevet,Det kjennes likt på begge , men større/bredere/mer kjennest under den ene armen. Men det er kanskje lymfer? Kan i allefall bevege hud over og den er ikke steinhard, kan klemme den ned litt.

Men det er ikke som lymfer jeg har kjent på hals- start og slutt fra det jeg kjenner her (under begge er nok sikkert åtte cm fra bunn til topp. og bredde 2 cm på den «vanlige», kanskje 3-3,5 cm på den jeg er engstelig for). Og føles som den fortsetter videre på underarmsenen🤔

Skrevet

Det blir vel mer ømt jo mer du tar på det. Hvis du har drevet med dette i 6 måneder er det nok bare at du ikke har latt det være i fred. Krysser fingrene for at det går fint på legetimen din. 

Anonymkode: 509a4...38a

Skrevet

Det kan være så mangt som er helt ufarlig, vil dog sterkt anbefale deg å få henvisning til ultralyd mest for din egen sinnstilstand. 

Skrevet

Kanskje hidradentis supporativa. En hudsykdom som gir betennelse/byller ved svekkekjertlene

Skrevet

Om du kjenner noe under armen der du har denne kvisen/byllen så kan det være HS som foreslått over her, eller bare en betent svettekjertel. Mye under huden man ikke ser. 

Tror at om det hadde vært noe farlig så hadde du nok merket stor endring på dette i løpet av det halve året du har kjent dette.

Leger sjekker forøvrig lymfeknuter under armen mens den er ut fra kroppen, men mest mulig avslappet. 

Skrevet

Jeg oppdaget noen på meg selv som førte til veldig helseangst når jeg først flyttet for meg selv for å studere. Jeg hadde både helse- og legeangst, så våget ikke å gå til legen, men jeg kjente på dem hele tiden. Et par undet den ene armen som høres ut som de du beskriver (dvs. Kjennes litt ut som muskler/sener, tydelig forskjell fra den andre armen) pluss en på hver side av halsen ved kragebenet på ulik størrelse (en som en hasselnøtt og en mer som en ert i størrelse) og en på ene siden av halsen som også var vanskelig å tyde nøyaktig størrelse på pga. muskler og sener.

Jeg endte ikke opp med å gå til legen for det noengang, men fikk mamma (som er sykepleier) til å kjenne på dem. Hun mente de kjentes helt vanlige ut, men at jeg kunne følge med på hvorvidt de vokste. Dette er nå over ti år siden og de er fortsatt slik de var da (ikke noe større, men kjenner dem fortsatt når jeg dusjer og sånn).

Hvis det er til noen trøst :)

Anonymkode: 982ce...b3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...