Gå til innhold

Russedrama - hvor mye skal vi foreldre «blande oss»?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ene datteren til en venninne av meg opplevde akkurat det samme. Gjengen som tidligere var enige om å dele russebuss sammen, ble plutselig splittet. "De kule" bestemte at to av jentene skulle ut av russebussplanene, og fikk ikke være med mer. Dette inkluderte altså datteren til min venninne, pluss en til.

Russetiden får frem det verste i folk, ser det ut til. Men jeg tviler på at det er noe man kan gjøre med dette. Jenter er ille når det kommer til slikt.

Anonymkode: b0b77...38b

• Liker 6
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg ble utsatt for det samme. Finnes det virkelig ingen andre de kan være med? Jeg og venninna mi endte opp med å være på bil/buss med gutter. Vi hadde en fin og dramafri feiring. Dramaet på den opprinnelige bussen fortsatte gjennom hele mai og til bussen var solgt.

Det er så grusomt vondt å oppleve dette og det hjelper ikke en dritt med trøst nå. For de aller fleste løser det seg heldigvis. Utskiftning på bussen kommer til å skje igjen og igjen det neste året og slik sett er din datter heldig som er utav det nå.

• Liker 16
  • Hjerte 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Fysj, russetid er en styggedom. Skjønner ikke at det får lov å ta sånn av.

Anonymkode: 1e92b...30d

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet

Ts her: det er jo de to da, og vi prøver å støtte dem. Datteren min sier hun nå har mista vennene sine. Og det har hun jo. Det er helt dritt.

Men foreldrene, hallo? Dette er folk vi kjenner. Hvordan kan vi nå møtes etter dette (vi er i samme omgangskrets!)  De beklagde ikke en gang.

Anonymkode: 3d1d8...be4

• Liker 6
  • Hjerte 7
Skrevet

Russetid har blitt så stygt og hele ordningen bør avvikles. vi som foreldre bør oppfordre barna våres som på "død og liv skal bli russ", om å bli vandrerruss. Ta motstand fra buss og utestengelser. 

Dessverre opplever jeg at det er lite å gjøre med disse som er sjefer, da deres foreldre ofte ikke ser problemet. De er snarer med på å forsterke det. 

Anonymkode: ceda8...1b3

• Liker 26
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette er ikke folk hun skulle ønske å henge med. Godt å bli kvitt dem.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

På den ene siden er de i en alder hvor vennskap og vennegjenger splittes, det handler ikke nødvendigvis om russetiden. Det er så klart skikkelig kjipt for dem som ikke lengre er en del av gjengen.

Også ser vi jo hvor mange voksne her inne som syns det er helt ok å utestenge noen fra bursdager allerede fra barneskolen av, og da skjønner vi at det ikke er mye tak i foreldre heller. 

Det beste tipset er nok at disse jentene finner seg en annen russegruppe. Jeg tror ikke det blir så kjekt for dem uansett om de blir tvingt på de andre jentene. Særlig når foreldrene ikke engang bryr seg. 

Anonymkode: 6315f...b6a

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

Datteren min er også russ neste år, og dette tenkte jeg på med gru da hun fortalte at de første "russegjengene" ble etablert allerede høsten i Vg1... Har sett tilsvarende innlegg i sosiale medier om dopapir og hva vet jeg, fra foreldre til ungdom jeg vet kanskje er greie hjemme, men overhodet ikke er det med jevngamle bestandig...

Heldigvis - og jeg sier heldigvis - har min datter bestemt seg for å ikke være på noen buss, og hun har flere hun er med som har samme mening. Jeg er jo klar over at noen av dem plutselig muligens kan hoppe på en eller annen gruppe og at hun da risikerer å bli stående igjen alene. Det virker ikke sånn pr i dag, men man vet aldri...

På skolen til datteren min var rektor veldig tydelig på foreldremøtet i høst - at hvis vi hørte, opplevde eller visste om den type utestengelser og "utkastinger", så ville han personlig ha beskjed. Dette er kommunens største vgs, så det er ikke snakk om at det er en liten skole hvor alle kjenner alle og at han derfor vil vite det. Er dette noe som er gitt beskjed om på din datters skole, TS?

Ellers kan man dessverre ikke blande seg.... Respekt til den faren som ringte en av de andre, men når disse ikke tar affære, så får man ikke gjort noe. Vondt kan fort bli enda verre.... Det er "hårda bud" der ute.... Jeg vet hvordan det er å sitte der med et barn som plutselig er slengt ut i kulda, dette har min datter opplevd både en runde på barne- og på ungdomsskolen. På barneskolen kunne man snakke med foreldrene (og skolen/lærer), på ungdomsskolen fikk vi litt hjelp i smug fra en super kontaktlærer. Men på vgs er det verre....

Hadde det skjedd med min datter, er jeg ganske sikker på at hun ville gått Vg3 på en annen skole. Og det hadde jeg på ingen måte nektet. Bedre å komme "ny" på en skole og ikke ha noen gruppe, enn å være en som alltid har vært en del av en gruppe og ikke være det lenger.

Blant de som var russ på skolen til datteren min i fjor var det ei som opplevde akkurat dette. Hun var ekstremt tøff, tenkte at hun ikke hadde noe å tape (kjenner ikke henne, men kjenner litt til mor, som fortalte og viste meg). Hun skrev et innlegg om dette, at hun plutselig ikke hadde noen å feire russetiden med lenger (uten å henge ut noen!), og at det var kjipt å plutselig føle seg venneløs - men det kunne jo hende det var noen som var i samme båt på skolen (som jo er så stor at man ikke kjenner alle), og at hun håpet at dersom det var det, så turte de å ta kontakt. Jenta hadde en super russetid sammen med noen andre, som heller ikke hadde noen gruppe fra før. Men du skal ha bein i nesa og tørre å blottstille deg for å gjøre noe sånt, og det er på ingen måte for alle....

Skjønner veldig godt at dette er vanskelig!

• Liker 9
  • Hjerte 27
Skrevet

Jeg ville oppfordret jenta til å få nye venner. Når de gjør slik er de ikke gode venner som er verdt å ta vare på. Jeg ville ikke blandet meg for mye i det, de er såpass store nå. Kanskje de har lært hjemme å være såpass uempatiske, siden foreldrene ikke bryr seg heller

Anonymkode: a5189...81a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan du høre med læreren og høre om han har noen gode tips for hvordan du bør gå frem?

Dette er jo ren eskludering, og det er ikke slik det skal være. 

Anonymkode: 5e5d4...395

• Liker 5
Skrevet

Russebuss burde vært forbudt.

Og jeg som forelder hadde glatt invitert omgangskretsen på masse gøy, og ekskludert de to foreldreparene som synes dette er greit. Så fikk de selv smake.

Dette er jo en liten test på hvilke verdier har foreldre gitt, og hva har festet seg. Det kan du jo utfordre dem på. Oppdragelsen er åpenbart ikke ferdig ved 17 år.

Anonymkode: b5577...3a7

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet
minister-mio skrev (4 minutter siden):

Dette er ikke folk hun skulle ønske å henge med. Godt å bli kvitt dem.

Det er vanskelig å tenke slik når man står midt oppi det. 

Jeg opplevde noe liknende i forbindelse med min russetid. Synes fortsatt det er vondt å tenke tilbake på det, selvom jeg nå er blitt 34 år. 

Anonymkode: a07de...c1c

• Liker 2
  • Hjerte 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ts her: det er jo de to da, og vi prøver å støtte dem. Datteren min sier hun nå har mista vennene sine. Og det har hun jo. Det er helt dritt.

Men foreldrene, hallo? Dette er folk vi kjenner. Hvordan kan vi nå møtes etter dette (vi er i samme omgangskrets!)  De beklagde ikke en gang.

Typisk sånne som FRYDER seg over at deres barn er så kule og populære. Flaut av dem.

Anonymkode: 1e92b...30d

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Hva i alle dager, russetiden bringer fram dårlige sider i folk, oppfordrer nesten til det

De er to som er utestengt? Er det mulig for disse to å gå sammen, finne andre, å lage sin egen gruppe? Bli bedre venner. Eller bare inkludere hverandre? Skap noe morsommere selv, da de blir utestengt? Hun kan fortsatt få en fin tid, både gjennom året, og under russefeiringen, selv om dette er en utrolig vondt opplevelse for henne. Tenk å bli avvist av vennene sine over dette! Sårt 

Forstår ikke hvorfor en så liten periode som russetiden skal få ta en så stor og essensiel plass i skoleårene, både lekser og det sosiale. Å ødelegge for så mange 😔 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

TS: Det er uendelig stått. Min eldste gikk gjennom det samme. Utestengelser og ingen invitasjoner. Hun fant seg en ny gruppe med venner og hadde tidenes russetid med venner som inkluderte alle. Det er fryktelig å se sine egne barn bli utestengt og enda verre foreldre som sitter og forsvarer en rævva oppførsel av egne unger. Eneste jeg kan si er at de bør kutte ut disse falske og se om de finner seg en ny gjeng.

Yngste her hos meg er Russ neste år og hun skal være vandreruss (utrolig gøy at de skipper både van og buss). De skal bare ha det gøy sammen og er nok en gjeng som kanskje ikke er de mest populære ,men jammen meg har de det fint sammen. Slik russetid håper jeg at de får ❤️

God klem til deg og til din datter.

Anonymkode: 98cfb...57e

• Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hadde minnet dem på hvordan de håndterte det da sine barn ble utsatt for kjipe ting og også at de snakket om inkludering på sist foreldremøte. Så sagt at dere har stilt opp for deres barn (hvis det stemmer), men nå som de ikke gjør det tilbake så er du enormt skuffet over dem for du trodde de var bra mennesker.

Sånne mennesker vil du ikke ha i livet, så at dere voksne også mister vennskap her vil også skje.

• Liker 8
Skrevet

Da vet hun værtfall at det ikke er skikkelige venner, selvom det er skikkelig vondt for henne akkurat nå.

Rævva holdning fra foreldrene syns jeg! Hadde de tenkt og ment det samme om deres datter var fryst ut. 

Ikke rart barna blir og gjør som de gjør,  foreldrene syns jo sånn oppførsel og holdning er ok.

Anonymkode: 01e98...a26

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette beviser jo bare igjen og igjen at det er foreldrene som oppmuntrer og godkjenner utfrysing, utestenging og mobbing. Det er gode grunner til at barn mobber og utestenger for å si det slik, dette får de godkjenning til hjemmefra. Og andre foreldre bryr seg ikke i det hele tatt  før det er deres eget barn som holdes utenfor.

Anonymkode: 15013...383

• Liker 7
Skrevet

Jeg hadde blandet meg ganske hardt inn i dette tullet. Tatt en prat med rektor og lærer. Rett og slett fått satt disse jentene på plass. 

Her hadde jeg slått hardt igjennom med hva jeg mente. 

Anonymkode: c2854...df7

• Liker 12
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...