AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #1 Skrevet 23. januar 2023 På en advokatside fant jeg denne artikkelen hvor det står at "Utleieforholdet påvirker hva som må anses som «vanlig» slitasje. Er det en barnefamilie eller en familie med hund som har fått lov til å leie boligen medfører det andre betingelser for hva som regnes som vanlig slitasje. Det samme gjelder hvis det har vært et langt leieforholdet, da må det anses som normalt med større slitasje enn ved et leieforhold på et år." Hva er mer slitasje i denne sammenhengen? Hvor grensen mellom slitasje og skade? Gi meg noen eksempler når det gjelder husdyr. Anonymkode: b01a4...cb6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #2 Skrevet 23. januar 2023 Jeg forstår at for eksempel urin og bæsj er skade. Merker i gulv og vegg er det skader. Anonymkode: b01a4...cb6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #3 Skrevet 23. januar 2023 Normal slitasje med hund er kanskje et par ekstra hakk i parketten, skade er oppripede møbler, vegger etc. kan ikke helt se for meg hva som skulle være ekstra slitasje med barn, tegning på veggene og sånn må da være skade… Anonymkode: a87f7...bc7 2 2
Nevrosererroser Skrevet 23. januar 2023 #4 Skrevet 23. januar 2023 (endret) Normal slitasje med hund og til dels katt går mest på gulvene, men det kan også vere slitasjemerker på gulv, vegger og lister etter for eksempel mat/vannstasjon, hundebur, kattedo, seng eller klatremøbler og lignende. Vi får også litt slitasjeskader etter hundeseler og slikt der vi henger opp utstyret til hunden, det er jo noe som brukes flere ganger daglig og ofte har både harde deler og noe sand/skitt. Da mener jeg slitasjemerker som riper, mindre avskrapninger/avskallinger og små hakk i maling og tapet, ikke opprivd tapet eller større hull. Noen dyr skraper også på dører eller vindu, ikke nødvendigvis hardt, mye eller ofte men nok til at man kan se spor av det over tid. Andre ting er jo at innendørs lek kan gi enkelte skader om en har dyr som leker litt røft. De færreste lar dyra vere villbass inne, men dyr er dyr og som med barn skjer det at de får raptuser. Ene katten min fløy på veggene klokka tre om natta med ujevne mellomrom, slikt kan man ikke helt unngå om man ikke burer dyra inne hvert sekund de ikke er overvåka. Endret 23. januar 2023 av Nevrosererroser Tydeliggjøring. 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #5 Skrevet 23. januar 2023 Nevrosererroser skrev (2 minutter siden): Normal slitasje med hund og til dels katt går mest på gulvene, men det kan også vere slitasjemerker på gulv, vegger og lister etter for eksempel mat/vannstasjon, hundebur, kattedo, seng eller klatremøbler og lignende. Vi får også litt slitasjeskader etter hundeseler og slikt der vi henger opp utstyret til hunden, det er jo noe som brukes flere ganger daglig og ofte har både harde deler og noe sand/skitt. Da mener jeg slitasjemerker som riper, avskrapning og små hakk i maling og tapet, ikke opprivd tapet eller større hull. Noen dyr skraper også på dører eller vindu, ikke nødvendigvis hardt, mye eller ofte men nok til at man kan se spor av det over tid. Andre ting er jo at innendørs lek kan gi enkelte skader om en har dyr som leker litt røft. De færreste lar dyra vere villbass inne, men dyr er dyr og som med barn skjer det at de får raptuser. Ene katten min fløy på veggene klokka tre om natta med ujevne mellomrom, slikt kan man ikke helt unngå om man ikke burer dyra inne hvert sekund de ikke er overvåka. Merker etter katt/hund på veggen er slitasje, men store hull og opprivd tapet er skader. Sitat Noen dyr skraper også på dører eller vindu, ikke nødvendigvis hardt, mye eller ofte men nok til at man kan se spor av det over tid. Er dette slitasje eller skade? Anonymkode: b01a4...cb6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #6 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Merker etter katt/hund på veggen er slitasje, men store hull og opprivd tapet er skader. Er dette slitasje eller skade? Anonymkode: b01a4...cb6 Skade! Anonymkode: a87f7...bc7 3 1
Nevrosererroser Skrevet 23. januar 2023 #7 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Merker etter katt/hund på veggen er slitasje, men store hull og opprivd tapet er skader. Er dette slitasje eller skade? Anonymkode: b01a4...cb6 Det kommer an på omfanget og botiden. jeg skriver også at jeg mener mindre merker, ikke store avskrapninger, hull og lignende. Botid og omfang av merkene er relevant på dører og vindu også. Feks ser man ikke merker etter klør på den døra hunden min er nysgjerrig på, men malingen er littegranne mørkere der han har vert borti med labben, det er i mine øyne normal slitasje. Hadde det vert enkelte mindre riper kunne det også gått under normal slitasje. Stort mer enn det får under skader man burde fiksa og forhindra mener jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #8 Skrevet 23. januar 2023 Nevrosererroser skrev (1 minutt siden): Det kommer an på omfanget og botiden. jeg skriver også at jeg mener mindre merker, ikke store avskrapninger, hull og lignende. Botid og omfang av merkene er relevant på dører og vindu også. Feks ser man ikke merker etter klør på den døra hunden min er nysgjerrig på, men malingen er littegranne mørkere der han har vert borti med labben, det er i mine øyne normal slitasje. Hadde det vert enkelte mindre riper kunne det også gått under normal slitasje. Stort mer enn det får under skader man burde fiksa og forhindra mener jeg. Altså små merker i veggen/ vindu og dører er slitasje, mens alt annet er skader. Skader vil si store avskrapninger og lignende. Takk for hjelpen. Vil ikke være urimlig, og det er derfor jeg spør. Anonymkode: b01a4...cb6
Nevrosererroser Skrevet 23. januar 2023 #9 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Altså små merker i veggen/ vindu og dører er slitasje, mens alt annet er skader. Skader vil si store avskrapninger og lignende. Takk for hjelpen. Vil ikke være urimlig, og det er derfor jeg spør. Anonymkode: b01a4...cb6 Til en viss grad ja, jeg tenker at man må regne med å male litt om man har hatt leietagere noen år, men det skal ikke vere nødvendig etter for eksempel ett år. Leietagere har jo vedlikeholdsplikt og skal holde boligen i forholdsmessig god stand, det inkluderer å passe på at skader forebygges om en ser at det er større slitasje en plass. For eksempel kan man henge opp beskyttelse på dører eller stenge av foran døren om man har dyr som skraper så de setter tydelige spor, det holder ikke helt å si at det er slitasje om man burde skjønt at det blir å regne som skade om man ikke tar grep. Hunden min hopper opp og ned fra sofaen på samme plass hver gang, der har vi lagt teppe for å forhindre skader på gulvet, hadde vi ikke gjort det ville man sett unormal slitasje etter bare få år. 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #10 Skrevet 23. januar 2023 Noe sier meg at denne tråden er opprettet av samme AB som litt lenger nede prøver å overbevise seg selv om at de oppklorte dørene katta har fått bruke som kloreleke utgjør «normal bruksslitasje»… Anonymkode: 44765...936 10 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #11 Skrevet 23. januar 2023 Var det ikke nok svar i den andre tråden? Anonymkode: 9c018...e55 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #12 Skrevet 23. januar 2023 Den lengden du går for å prøve å unngå å stå til ansvar for at katta di har brukt dører og vegg som klorestativ er helt utrolig ... Anonymkode: 22f17...7f7 4 4
frivis Skrevet 23. januar 2023 #13 Skrevet 23. januar 2023 Leier man ut til folk med barn og hund så regner man med litt tusj/klistremerker/hakk her og der som normal slitasjon. Med mindre man har vanskeligheter for å forstå sammenhenger, noe det finnes en god del av.
frivis Skrevet 23. januar 2023 #14 Skrevet 23. januar 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Noe sier meg at denne tråden er opprettet av samme AB som litt lenger nede prøver å overbevise seg selv om at de oppklorte dørene katta har fått bruke som kloreleke utgjør «normal bruksslitasje»… Anonymkode: 44765...936 Man må regne med noe slitasje, slik som skrapemerker etter husdyr. Men er det tegn til at dyret har brukt huset som klorestativ med mye merker her og der, så kan det muligens ses på som skade. Men mange tror at normal slitasje er plettfrie vegger og gulv, og når de finner et merke så lager de et helvete for leietakeren. Sånne folk bør ikke få lisens til å leie ut. 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #15 Skrevet 23. januar 2023 Jeg har nettopp vært igjennom en flytting fra leid leilighet med hunden min hvor vi kartla skade Vs slitasje. Ting som ikke kommer av vanlig bruk regnet som skade. Sånn som bitemerker på en dør og en trapp ute som ble ødelagt fordi hunden slet løs et gelender. Mens slitasje er noen riper i parkett i yttergangen, gult gress i hjørnet av hagen der hunden gikk på do, og noe misfarging på en vegg der hunden hadde sengen sin. Anonymkode: 53554...cde 1 1
Nevrosererroser Skrevet 23. januar 2023 #16 Skrevet 23. januar 2023 (endret) Den kattetråden var litt vill😅 Med noen, enkelte, små og mindre merker, riper og slikt mener en virkelig at det er overfladiske kosmetiske skader og ikke mengder av de hverken på et mindre område eller over hele boligen. _IKKE_ at hund, katt eller for den del barna får lov å fortsette med adferd som åpenbart fører til skader på boligen. Ett eksempel på normal slitasje etter av katteklør kan vere at katten ved et engangstilfelle angriper veggen fordi den skal ta en skygge og man ser en liten ripe eller to der, om den derimot kvesser klørne på veggen er det ikke normal slitasje selv om begge typene adferd er normal adferd for katt. Den ene kan man unngå, den andre ikke. En hund som rister på leken sin så denne flyr i veggen og etterlater et lite merke er normal slitasje, at hunden gnager på dørkarmer er ikke normal slitasje selv om både gnaging og leking er normal adferd for hund. Hadde leken ført til en større skade som hull i veggen eller knust vindu hadde man også vert ansvarlig for å rette opp skaden selvsagt. Det samme kan man si om hunden til stadighet smeller leker i veggen så den omtrent får en bord av merker. Det samme gjelder det jeg nevnte over med at vi har lagt ned teppe for å beskytte gulvet fra at hunden hopper opp og ned fra sofaen, det vil sannsynligvis føre til skade på sikt og går derfor under hva vi i en hypotetisk leiesituasjon er ansvarlige for å forhindre. Endret 23. januar 2023 av Nevrosererroser 1
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #17 Skrevet 28. februar 2023 Merker på dører karmer og gulv er slitasje. Selvfølgelig ikke om det er flere cm dypt men sprapemerker eksempel er slitasje. Anonymkode: 699f6...db6
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #18 Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Merker på dører karmer og gulv er slitasje. Selvfølgelig ikke om det er flere cm dypt men sprapemerker eksempel er slitasje. Anonymkode: 699f6...db6 Skrapemerker etter hund/katt er IKKE normal slitasje. Anonymkode: 85551...cc5 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #19 Skrevet 1. mars 2023 On 1/23/2023 at 6:57 PM, AnonymBruker said: Normal slitasje med hund er kanskje et par ekstra hakk i parketten, skade er oppripede møbler, vegger etc. kan ikke helt se for meg hva som skulle være ekstra slitasje med barn, tegning på veggene og sånn må da være skade… Anonymkode: a87f7...bc7 Mer løping osv gir større slitasje på gulv. Anonymkode: c44d5...ad5
Reign Skrevet 1. mars 2023 #20 Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Skrapemerker etter hund/katt er IKKE normal slitasje. Anonymkode: 85551...cc5 Jo, når du leier ut til noen med dyr, så er dette normal slitasje. Dette er slikt man må påregne at dyr gjør.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå