AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #1 Skrevet 23. januar 2023 Er det noen her som er mye plaget med ekstraslag på hjertet, og som har noen gode råd å dele? Jeg har mye av dette i perioder, bl.a i disse dager, og holder på å bli sprø! Det styrer hele dagen min, tar all fokus, og jeg får ikke slappet av. Dette er sjekket opp hos hjertelege, og ingenting er galt. Jeg fikk en betablokker hos hjertelegen som jeg kunne bruke når det stod på som verst, men disse hjelper ingenting. Hva gjør dere når dere oppleve dette? Anonymkode: d2a6f...8a3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #2 Skrevet 23. januar 2023 Betablokker. Men må tas hver dag Anonymkode: 92170...7b2 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #3 Skrevet 23. januar 2023 Jeg har sluttet å drikke kaffe og annet med koffein i. Jeg kjenner det litt oftere hvis jeg stresser mye eller sover lite. Jeg har nok vennet meg til tanken på at det jeg kjenner ikke er farlig og at det derfor ikke er noen grunn til å bry meg. Når jeg da ikke stresser så tror jeg det går fortere over, eller så legger jeg bare ikke merke til det lenger. Tror jeg hadde en del ekstraslag som kom etter hverandre i går, enten det eller så var det dagen før, men husker ikke helt. 🤷♀️ Anonymkode: 161f0...5e7 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #4 Skrevet 23. januar 2023 Godt spørsmål. Jeg sliter med det samme og har blitt utredet i øst og vest uten at de finner noe galt. Synes heller ikke betablokker hjelper, men tror det er fordi betablokkere bremser pulsen, og ekstraslagene kommer som oftest når jeg har lav puls. Har ikke fått annet råd fra lege enn å prøve å slå meg til ro med at det er normalt, prøve å overse dem. Hadde nylig en fin samtale med en endokrinolog (var på kontroll for autoimmun sykdom) som fortalte at han selv slet med ekstraslag og til og med pleide å bli litt svimmel av og til når de ble mange. Det var egentlig litt godt å snakke med en lege som vet hvordan det føles. Anonymkode: f464f...935 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #5 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har sluttet å drikke kaffe og annet med koffein i. Jeg kjenner det litt oftere hvis jeg stresser mye eller sover lite. Jeg har nok vennet meg til tanken på at det jeg kjenner ikke er farlig og at det derfor ikke er noen grunn til å bry meg. Når jeg da ikke stresser så tror jeg det går fortere over, eller så legger jeg bare ikke merke til det lenger. Tror jeg hadde en del ekstraslag som kom etter hverandre i går, enten det eller så var det dagen før, men husker ikke helt. 🤷♀️ Anonymkode: 161f0...5e7 Jeg har også droppet kaffe og koffein. Selv føler jeg ekstraslagene kan komme helt plutselig ut av ingenting, og ikke i de mest stressende periodene. Og når de først har satt igang, så er det som om maskineriet er igang, da kan det pågå i dagevis, kanskje t.o.m uker og måneder, opp og ned i styrke. Jeg kan fint overse sporadiske ekstraslag, men klarer ikke det når de kommer i serier, igjen og igjen gjennom hele dager og netter. Andre perioder har de forduftet helt. Jeg trenger et eller annet som kan hjelpe når det holder på for fullt🤔 Anonymkode: d2a6f...8a3 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #6 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Godt spørsmål. Jeg sliter med det samme og har blitt utredet i øst og vest uten at de finner noe galt. Synes heller ikke betablokker hjelper, men tror det er fordi betablokkere bremser pulsen, og ekstraslagene kommer som oftest når jeg har lav puls. Har ikke fått annet råd fra lege enn å prøve å slå meg til ro med at det er normalt, prøve å overse dem. Hadde nylig en fin samtale med en endokrinolog (var på kontroll for autoimmun sykdom) som fortalte at han selv slet med ekstraslag og til og med pleide å bli litt svimmel av og til når de ble mange. Det var egentlig litt godt å snakke med en lege som vet hvordan det føles. Anonymkode: f464f...935 Ja jeg har tenkt det samme, det er når pulsen går ned at ekstraslagene er verst, dermed skjønte jeg ikke helt at betablokkere skulle fungere. Men jeg har bare såvidt prøvd noen få ganger. Kanskje ulike betablokkere fungerer ulikt på dette? At man evt må finne rette typen for seg? Kan tenke meg det var godt å snakke med en lege som har personlig erfaring med dette ja. Jeg klarer å overse de litt når de kommer et og et med lengre mellomrom, men ofte kommer disse gjentakende seriene, og da får jeg helt noja, og klarer ikke sitte stille eller ligge og sove. Da tar de over all oppmerksomhet og ødelegger dagene for meg😞 Anonymkode: d2a6f...8a3 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #7 Skrevet 23. januar 2023 Lik andre her måtte jeg kutte koffein. Ellers har jeg merket at vitamin-mangler, mye stillestitting, dårlig søvn og stress gjør ting mye verre. Anonymkode: 55198...8f0
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #8 Skrevet 24. januar 2023 Jeg har kuttet ned til 1-1,5 kopp kaffe om dagen som jeg opplever hjelper veldig. I tillegg jobber jeg masse med stressmestring. Man har høyest kortisolnivå om morgenen, så allerede fra jeg står opp jobber jeg med å ikke stresse med ting. Jeg merker også godt ekstrslagene f. eks når jeg legger meg ned på sofaen etter å ha kommet hjem. Legen min sier at dette ikke er farlig og veldig normalt. Litt vanskelig å tro på det, men jeg forsøker. Anonymkode: a5350...20a
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #9 Skrevet 24. januar 2023 Hvordan kjennes det ut? Anonymkode: 1215c...fef
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #10 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I tillegg jobber jeg masse med stressmestring. Anonymkode: a5350...20a På hvilken måte gjør du det? Anonymkode: 1215c...fef
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #11 Skrevet 24. januar 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: På hvilken måte gjør du det? Anonymkode: 1215c...fef Jeg jobber med stressmestring både gjennom dype pust, rolig yoga på kvelden og ikke minst å forsøke å gruble mindre, spesielt før jeg skal sove. Har gjort det til en vane å å alltid lese på senga, ingen mobil. Men mer praktisk: Fra jeg står opp prøver jeg å ikke stresse med å rekke ting (jeg må jo på jobb, men jeg har ingen møter tidlig om morgenen, og det er dermed ikke viktig om jeg tar bussen 08 eller 08.15). Jeg har gjort det meste klart kvelden før, og jeg sjekker ikke mobilen umiddelbart når jeg våkner. Hvis jeg merker at ting går tregt en dag, ja da får det heller gå litt tregt. Det er nok ingen fasit for alle, men jeg har jobbet med dette i et par måneder nå, og jeg har faktisk betydelig mindre ekstraslag. Anonymkode: a5350...20a 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2023 #12 Skrevet 25. januar 2023 Hei! Jeg sitter her i natten og får ikke sove, nok en gang pga helt hinsides masse ekstraslag. I natt er det ille, jeg har ikke sovet et minutt. Når jeg sitter lg ligger, får jeg ekstraslag på hvert eneste hjerteslag! Også roer det seg når jeg står opp og går litt frem og tilbake. Men så fort jeg setter meg ned igjen, så er det der igjen. Jeg tok ultralyd og 24-timers ekg hos hjertespesialist for litt over to år siden, og det ble registrert i underkant av 6000 ekstraslag pr døgn, og ultralyden var bra. Så forsvant ekstraslagene etter hvert, og har vært borte lenge, bortsett fra et og annet. Men nå er det plutselig ille igjen😥 Jeg blir så redd, for dette kan ikke være bra for hjertet. Jeg prøver å overse de sånn jeg kanskje kan klare å sovne, men det er helt umulig. Er det noen av dere som har hatt så hyppige ekstraslag før? Anonymkode: d2a6f...8a3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #13 Skrevet 2. mars 2023 Jepp! Har ikke registrert så mange som 6000, men jeg har hatt litt over tusen på et døgn. Men jeg får de oftere ved høyere puls. Det kan være fordi pulsen øker når jeg får de og jeg blir stressa. Har hatt noen få tilfeller hvor annerhvert slag har vært ekstraslag. Det er skikkelig ekkelt fordi den pausen som kommer annenhver gang får pulsen til å kjennes lav ut selv om den egentlig ikke er det. Sykt ekkelt og skremmende, men selv det er ikke farlig. Anonymkode: 5eb98...5d7
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2023 #14 Skrevet 2. mars 2023 Just now, AnonymBruker said: Jepp! Har ikke registrert så mange som 6000, men jeg har hatt litt over tusen på et døgn. Men jeg får de oftere ved høyere puls. Det kan være fordi pulsen øker når jeg får de og jeg blir stressa. Har hatt noen få tilfeller hvor annerhvert slag har vært ekstraslag. Det er skikkelig ekkelt fordi den pausen som kommer annenhver gang får pulsen til å kjennes lav ut selv om den egentlig ikke er det. Sykt ekkelt og skremmende, men selv det er ikke farlig. Anonymkode: 5eb98...5d7 …la meg bare få tilføye at en gang hadde jeg 13 ekstraslaf i løpet av 30 sekunder (på iWatch». Det var hyppig det. Klokka sa det var atrieflimmer, men jeg viste det frem til en kardiolog som sa at det bare var massevis av ekstraslag og ikke hjerteflimmer. Anonymkode: 5eb98...5d7
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #15 Skrevet 19. juli 2024 Hvordan føles ekstraslagene deres ut? Kan de være vonde? Jeg har fått sjekket hos spesialist, uten alvorlige funn. Det er utrolig ubehagelig når de er vonde og jeg samtidig kan bli svimmel. Anonymkode: c10ae...4ce
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #16 Skrevet 19. juli 2024 Slet med dette tidligere og det kunne bli utløst ved ekstremt fryktrelatert stress. Da kunne jeg kjenne at hjertet fysisk stoppet og startet og pulserte heftig. Jeg kuttet ut alt fra kostholdet som var unaturlig og kunstig. Pulver mat, posemat, ferdigmat, alt med kunstige tilsetningsstoffer, frø og plante oljer, kunstig søtningstoffer, kaker, tilsatt sukker, potet, hvete, alt av korn, tomat, nesten alt av krydder bla pepper, kanel, meierismør, melk, koffeinholdig te, te med lakrisrot, snop med lakris, unngår også alt av chili og sitrus...... Ja igrunn det meste. På det verste kunne pulsen og hjertet dure ivei etter inntak av cola og søtsaker. Fikk i begynnelsen blodfortynnende medisiner mot dette utrolig nok. Nå spiser jeg i hovedsak biffkjøtt, kylling, torsk, laks, makrell, sild, and, lever, hjerte, egg, cottage cheese med litt frukt. grønnsaker, salt med jod, noe frukt og bær, samt drikker helst vann. Kjøper helst te uten lakrisrot og johanneskjernemel og annet. Enkleste er å trekke ingefær te selv. Og problemet er borte. Hvis jeg nå drikker en halvliter cola eller en liten hvetebolle så går det greit med hjertet, men forsøker å unngå at det blir en vane igjen som før. Har også oppnådd bedre mage, renere hud, bedre søvn, bla er tannstein og plakk på tennene også forsvunnet. Mao mange fordeler med et renere kosthold. Jeg sier ikke at dette vil hjelpe alle andre, men jeg fikk stor effekt av dette. Anonymkode: 54576...4cd
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #17 Skrevet 19. juli 2024 * magnesium * tunge utpust , (for å roe slagene..) *evt masere vagusnerve ved mange ekstraslag (når det føles som rask puls ) Var det jeg fikk beskjed av kardiolog om hverfall Anonymkode: 1a24c...03a 1
Bombasi Skrevet 19. juli 2024 #18 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvordan føles ekstraslagene deres ut? Kan de være vonde? Jeg har fått sjekket hos spesialist, uten alvorlige funn. Det er utrolig ubehagelig når de er vonde og jeg samtidig kan bli svimmel. Anonymkode: c10ae...4ce Vondt? Nei... Men ubehagelig. Kjenner det kniper i brystet, etterfulgt av et dønn av et slag. Varer 1-2 sekunder. Ekstra ubehagelig er det når ekstraslagene kommer etter hverandre. Kan bli litt svimmel, men det går også raskt over. Usikker på om svimmelheta skyldes ekstraslagene eller om det er en mental greie som skjer. Litt sånn, du kan bli redd/bekymret et øyeblikk. Og/eller får et adrenalinrush som følge av ekstraslagene. Å redusere stress, belastning og koffein kan være til hjelp.
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #19 Skrevet 19. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Slet med dette tidligere og det kunne bli utløst ved ekstremt fryktrelatert stress. Da kunne jeg kjenne at hjertet fysisk stoppet og startet og pulserte heftig. Jeg kuttet ut alt fra kostholdet som var unaturlig og kunstig. Pulver mat, posemat, ferdigmat, alt med kunstige tilsetningsstoffer, frø og plante oljer, kunstig søtningstoffer, kaker, tilsatt sukker, potet, hvete, alt av korn, tomat, nesten alt av krydder bla pepper, kanel, meierismør, melk, koffeinholdig te, te med lakrisrot, snop med lakris, unngår også alt av chili og sitrus...... Ja igrunn det meste. På det verste kunne pulsen og hjertet dure ivei etter inntak av cola og søtsaker. Fikk i begynnelsen blodfortynnende medisiner mot dette utrolig nok. Nå spiser jeg i hovedsak biffkjøtt, kylling, torsk, laks, makrell, sild, and, lever, hjerte, egg, cottage cheese med litt frukt. grønnsaker, salt med jod, noe frukt og bær, samt drikker helst vann. Kjøper helst te uten lakrisrot og johanneskjernemel og annet. Enkleste er å trekke ingefær te selv. Og problemet er borte. Hvis jeg nå drikker en halvliter cola eller en liten hvetebolle så går det greit med hjertet, men forsøker å unngå at det blir en vane igjen som før. Har også oppnådd bedre mage, renere hud, bedre søvn, bla er tannstein og plakk på tennene også forsvunnet. Mao mange fordeler med et renere kosthold. Jeg sier ikke at dette vil hjelpe alle andre, men jeg fikk stor effekt av dette. Anonymkode: 54576...4cd Imponerende at du klarer dette over lengre tid! Hvor lang tid tok det før du merket bedring? Anonymkode: c10ae...4ce
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2024 #20 Skrevet 19. juli 2024 Bombasi skrev (3 minutter siden): Vondt? Nei... Men ubehagelig. Kjenner det kniper i brystet, etterfulgt av et dønn av et slag. Varer 1-2 sekunder. Ekstra ubehagelig er det når ekstraslagene kommer etter hverandre. Kan bli litt svimmel, men det går også raskt over. Usikker på om svimmelheta skyldes ekstraslagene eller om det er en mental greie som skjer. Litt sånn, du kan bli redd/bekymret et øyeblikk. Og/eller får et adrenalinrush som følge av ekstraslagene. Å redusere stress, belastning og koffein kan være til hjelp. Jeg opplever til tider som smertefullt… som et elektrisk støt i brystet🙈 jeg har kuttet ut nesten all kaffe og bedret kostholdet. Byttet tom jobb i håp om bedring, men det er bare likt uansett hva jeg gjør. Anonymkode: c10ae...4ce
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå