Gå til innhold

REDD for å sette mat i halsen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For meg er det redselen for å kveles. Når jeg spiser føles det ut som at noe av maten sitter igjen i svelget. De sier den ikke gjør det at det kun er mitt hode. Derfor får jeg da angst for at det sitter mat igjen som kan blokkere luftveier. Som igjen har skapt en hverdag med flytende føde. Hos meg er alt normalt i svelget å alt fungerer som det skal så til meg sier de at det kun er en følelse pga angst.

Anonymkode: a0e49...141

Jeg skjønner .. men hvor sitter denne følelsen hos deg? Altså følelsen av at maten ikke går ned… lurer bare veldig på om vi har det samme. Vil du dele i hvilke by du tok dette kurset? 

Anonymkode: 5c456...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

For meg er det redselen for å kveles. Når jeg spiser føles det ut som at noe av maten sitter igjen i svelget. De sier den ikke gjør det at det kun er mitt hode. Derfor får jeg da angst for at det sitter mat igjen som kan blokkere luftveier. Som igjen har skapt en hverdag med flytende føde. Hos meg er alt normalt i svelget å alt fungerer som det skal så til meg sier de at det kun er en følelse pga angst.

Håper du vil dele for jeg kjenner ingen andre med dette. 🙏❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg skjønner .. men hvor sitter denne følelsen hos deg? Altså følelsen av at maten ikke går ned… lurer bare veldig på om vi har det samme. Vil du dele i hvilke by du tok dette kurset? 

Føles ut som det kan sitte igjen øverst i svelget, altså før det går ned i svelget på en måte. Før det sikkerhets lokket som lukkes over luftrøret når man svelger. Trondheim 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føles ut som det kan sitte igjen øverst i svelget, altså før det går ned i svelget på en måte. Før det sikkerhets lokket som lukkes over luftrøret når man svelger. Trondheim 

Jeg føler det er matbiter som fester seg øverst der ja, men også lengre nede i svelget. Hva gjør du når du føler på dette.? Jeg kan faktisk også føle dette med flytende mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg føler det er matbiter som fester seg øverst der ja, men også lengre nede i svelget. Hva gjør du når du føler på dette.? Jeg kan faktisk også føle dette med flytende mat. 

Får panikk. Føler det kun med fast føde. De sier at det er angsten som spiller meg et puss. Mulig du har brokk eller utposing?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får panikk. Føler det kun med fast føde. De sier at det er angsten som spiller meg et puss. Mulig du har brokk eller utposing?

Jeg har et lite brokk men de mener det ikke skal spille inn… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et lite brokk men de mener det ikke skal spille inn… 

De mener så mye synes jeg. De tenker ofte ikke på hva vi som har diverse tilstander faktisk opplever hver dag. Jeg har levd på flytende føde i nesten 1år nå å De kunne ikke brydd seg mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

De mener så mye synes jeg. De tenker ofte ikke på hva vi som har diverse tilstander faktisk opplever hver dag. Jeg har levd på flytende føde i nesten 1år nå å De kunne ikke brydd seg mindre.

Enig.. vil du dele hva tilstander du har.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig.. vil du dele hva tilstander du har.?

Eneste jeg har er fibromyalgi, angst, ptsd og og svelgeangst. Hva meg deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eneste jeg har er fibromyalgi, angst, ptsd og og svelgeangst. Hva meg deg?

Fibromyalgi, lavt stoffskifte, ME, ptsd og angst . Litt likheter . Hvor mye får du i deg ila en dag? Har du mann, barn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 17.47):

Hei. Jeg har dessverre blitt livredd for å sette mat i halsen. Noe som har resultert i at jeg spiser mindre og utsetter å spise. Jeg har hatt det slik i 1 uke nå. Blir uvel bare av å tenke på å spise. Jeg har aldri slitt med mat før, for jeg elsker mat. Skal oppsøke lege men vet at ventetiden er lang for å få time til ØNH og psykolog. Hva i alle dager kan jeg gjøre for å få til å spise uten slikt ubehag og redsel? det er nok en type angst som har satt seg vil jeg tro. Men slik gidder jeg ikke å ha det. Når jeg spiser føles det ut som maten ikke glir ned selv om maten blir nøye tygd. Vanskelig å forklare. livredd for å kveles.

Du kan kjøpe næringsdrikk på apoteket, og du kan lage smoothie. Jeg hadde en kollega som hadde det som deg, til slutt ble hun også redd for å drikke. Hun måtte få psykiatrisk behandling for å bli bra igjen. Hun hadde forskjellige angstdiagnoser.

Anonymkode: b6d12...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger til at kollegaen jeg skrev om ble hasteinnlagt på psykiatrisk sykehus. Legen hennes reagerte fort når hun ringte og fortalte hvordan situasjonen var. Hun var blitt helt avmagret før hun våget ta kontakt, for hun skjønte selv det var psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du kan kjøpe næringsdrikk på apoteket, og du kan lage smoothie. Jeg hadde en kollega som hadde det som deg, til slutt ble hun også redd for å drikke. Hun måtte få psykiatrisk behandling for å bli bra igjen. Hun hadde forskjellige angstdiagnoser.

Bruker næringsdrikker ja. Jeg var livredd for å bli syk fysisk av dette så jeg har vært nøye med å få I meg nok. Jeg går til psykolog men det tar jo tid å fikse opp i ting og tang. Legen min vet om det. Jeg har gått ned 10kg men klart å legge på meg 5 av de nå.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Fibromyalgi, lavt stoffskifte, ME, ptsd og angst . Litt likheter . Hvor mye får du i deg ila en dag? Har du mann, barn? 

Prøver å få I meg 2000 cal. Drikker næringsdrikker, tomatsuppe, potetmos, yougurth, vaniljeis, smoothie, rømmegrøt og knekkebrød av og til. Har mann og barn ja. Barne mine tror jeg bare sliter med magen noe jeg gjør også etter jeg fjernet galleblæren i 2014. Sliter mye med magen. Så de vet ikke noe om dette med at jeg har svelgeangst. Mannen synes det er trist. Går til psykolog og får hjelp der håper jeg. Duda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Prøver å få I meg 2000 cal. Drikker næringsdrikker, tomatsuppe, potetmos, yougurth, vaniljeis, smoothie, rømmegrøt og knekkebrød av og til. Har mann og barn ja. Barne mine tror jeg bare sliter med magen noe jeg gjør også etter jeg fjernet galleblæren i 2014. Sliter mye med magen. Så de vet ikke noe om dette med at jeg har svelgeangst. Mannen synes det er trist. Går til psykolog og får hjelp der håper jeg. Duda?

Jeg får i meg maks 500 cal foreløpig. Men prøver å øke. Synes det er ubehagelig også med flytende mat. Så veldig krevende,. Blir mye svelging og styr ved hver eneste inntak. Føler ting setter seg på vei nei i svelget mitt. Er i utrednkng om dette er noe fysisk eller psykisk.  
har du alltid klart å få i deg så mye? Hadde du ubehag med flytende mat i starten eller har det aldri vært noe ubehag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg får i meg maks 500 cal foreløpig. Men prøver å øke. Synes det er ubehagelig også med flytende mat. Så veldig krevende,. Blir mye svelging og styr ved hver eneste inntak. Føler ting setter seg på vei nei i svelget mitt. Er i utrednkng om dette er noe fysisk eller psykisk.  
har du alltid klart å få i deg så mye? Hadde du ubehag med flytende mat i starten eller har det aldri vært noe ubehag? 

Jeg har aldri hatt noen form for problem med mat. Elsker mat! Det var en periode I livet mitt på omtrent 3år der jeg hadde mye angst, overtenkte, krisemaksimerte og hadde mye stress. Våknet en dag å hver gang jeg spiste føltes det ut som jeg kvaltes tross at jeg pustet og snakket. Alt føltes bare feil ved matinntak. Til slutt var det enklere for meg å faktisk bare spise flytende for da slapp jeg panikk angst. Slik har det vært siden. Å nå har det nok også blitt en form for sikkerhet. Så det er vanskelig å snu om. Men med hjelp håper jeg det snur. Klarer å spise knekkebrød nå og cheese doodles noe som er stort for meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 21.17):

Så godt å høre at du ble bedre :) akkurat nå føler jeg at angsten har vunnet. Vanskelig å stå I dette. Sliter mye nå. Håper på bedring! Vondt å se andre spise å kose seg mens det eneste jeg gjør er å kjenne alle gode luktene å spiser det samme dag ut å dag å dag inn. Føler meg så annerledes. Logikken er jo på plass men alt stritter så imot:( håper at jeg kan si det samme som deg en dag! 

Er du bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 17.47):

Hei. Jeg har dessverre blitt livredd for å sette mat i halsen. Noe som har resultert i at jeg spiser mindre og utsetter å spise. Jeg har hatt det slik i 1 uke nå. Blir uvel bare av å tenke på å spise. Jeg har aldri slitt med mat før, for jeg elsker mat. Skal oppsøke lege men vet at ventetiden er lang for å få time til ØNH og psykolog. Hva i alle dager kan jeg gjøre for å få til å spise uten slikt ubehag og redsel? det er nok en type angst som har satt seg vil jeg tro. Men slik gidder jeg ikke å ha det. Når jeg spiser føles det ut som maten ikke glir ned selv om maten blir nøye tygd. Vanskelig å forklare. livredd for å kveles.

Jeg har det også det problemet. Men ikke så mye med meg selv, men barna mine. Min datter måtte på akutten bare ett år gammel etter å ha satt noe i luftrøret. De fikk reddet henne heldigvis, men synet og dagene etter har preget meg som mamma. Jeg har angst for å høre brekkelyd og klarer ikke å se folk hilkste etter luft. Hun er idag tenåring og frykten er fortsatt der... 

Anonymkode: 3d164...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har det også det problemet. Men ikke så mye med meg selv, men barna mine. Min datter måtte på akutten bare ett år gammel etter å ha satt noe i luftrøret. De fikk reddet henne heldigvis, men synet og dagene etter har preget meg som mamma. Jeg har angst for å høre brekkelyd og klarer ikke å se folk hilkste etter luft. Hun er idag tenåring og frykten er fortsatt der... 

Anonymkode: 3d164...177

Har opplevd dette selv med mitt barn. Men fikk det opp selv med hemlich. Men det satt en skikkelig støkk i meg og kan være en av grobunnene til at jeg er så redd for å kveles selv. Godt at det gikk så bra! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Er du bedre?

Er ikke bedre nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...