AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #61 Del Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg har alltid vært veldig chill mtp akutt sykdom og å skulle bli hentet av ambulanse. Tenkt at det er bra vi har ambulansetjenesten og at de raskt er på pletten. For noen år siden hadde jeg en hedelse som gjorde at jeg bør hastet til sykehus i ambulanse, så raskt de greide å kjøre. De trodde det stod om livet, men så viste det seg ta alt var bra! Etter noen måneder kom angsten krypende. Hva hvis jeg blir akutt syk? Hva om hjertet streiker? Hjerneslag? Hvor lang tid bruker egentlig ambulansen hit? Hva om dey ikke er ledig ambulanse? Hva om jeg besøker slektnk ger på vestlandet hvor det er langt mellom ambulanser og sykehus/legevakt? Denne angsten kom nok etter at jeg ubevisst hadde forsøkt å jobbe med hendelsen jeg hadde med å bli hentet med ambulanse. Anonymkode: 54e83...c9d Dette har jeg tenkt mange ganger selv. Anonymkode: a0e49...141 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #62 Del Skrevet 12. november 2023 Sannhetsøkende skrev (4 minutter siden): Føler med deg❤️ Alt vi mennesker skal slite med. Ikke sånt man kan styre selv heller. Er jo trist nå som det snart skal nytes god middag menn familie og venner, så sliter man fordi man er redd for å kveles. Har du sagt noe til venner og familie om dette? Ta tiden til hjelp. Håper det går over etterhvert ❤️ Takk❤️ det er et mareritt er det. Det er ille. Men nå har jeg akseptert at det er slik, men man kan bli frisk, det vet jeg. Men veien dit er lang å svingete. 1år på flytende føde er lenge. Mye vondt i magen å sulten smerter. De nærmeste vet om det men lite de får gjort 😕 håper jeg også!🙏 Anonymkode: a0e49...141 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #63 Del Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Av og til. Men det er fordi jeg er anspent. Angst bringer ofte med seg stive og ømme muskler. Hos meg har jeg dager der alt er ekkelt. Da er jeg stiv nakke og halsen:/ Anonymkode: a0e49...141 Takk for svar. Det er nok veldig mulig. Kanskje du skulle bedt om hjelp hos logoped? Jeg er henvist til det. Har du svelging, kremting, hosting osv etter du har spist og følelsen av at det står nede i halsgropen på deg? Anonymkode: 5c456...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #64 Del Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar. Det er nok veldig mulig. Kanskje du skulle bedt om hjelp hos logoped? Jeg er henvist til det. Har du svelging, kremting, hosting osv etter du har spist og følelsen av at det står nede i halsgropen på deg? Anonymkode: 5c456...5a2 Hoster, kremter ikke men følelsen av at noe er der den kan være der ofte ja. Til og med ved flytende føde. Men mer om jeg prøver fast føde. Tror hode spiller meg et puss. For det er jo ingen plass før svelget maten kan sette seg for da hadde jeg jo satt dt i luftrøret som igjen ville gitt hoste eller pustestopp om objektet er for stort. Har spurt lege om henvisning til logoped men han sa at det er lang ventetid og at de som virkelig har behov om det bør prioriteres Anonymkode: a0e49...141 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #65 Del Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hoster, kremter ikke men følelsen av at noe er der den kan være der ofte ja. Til og med ved flytende føde. Men mer om jeg prøver fast føde. Tror hode spiller meg et puss. For det er jo ingen plass før svelget maten kan sette seg for da hadde jeg jo satt dt i luftrøret som igjen ville gitt hoste eller pustestopp om objektet er for stort. Har spurt lege om henvisning til logoped men han sa at det er lang ventetid og at de som virkelig har behov om det bør prioriteres Anonymkode: a0e49...141 Men der nede i halsgropen kan man få veldig press og trykk og følelsen av at maten står dersom man har mellomgulvbrokk.. jeg skal utredes for det. Men da har man gjerne mye raping, kremting, hoste osv mens maten står der og en følelse som kan spre seg utover brystet osv. Anonymkode: 5c456...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #66 Del Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men der nede i halsgropen kan man få veldig press og trykk og følelsen av at maten står dersom man har mellomgulvbrokk.. jeg skal utredes for det. Men da har man gjerne mye raping, kremting, hoste osv mens maten står der og en følelse som kan spre seg utover brystet osv. Anonymkode: 5c456...5a2 Da må du vell ta gastroskopi? Det har jeg gjort å min var helt normal, de tok også vevsprøver som var normale. Har ikke brokk, trang hals, eller noe der sa de Anonymkode: a0e49...141 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #67 Del Skrevet 12. november 2023 Tatt CT av hals grunnet angst for dette, fikk en tilstand som het globus fordi jeg anstrengte meg så mye da jeg svelget at jeg fikk en kul der. Angsten kom etter jeg satte en biff i halsen for 15 år siden, så kom den tilbake etter en traumatisk fødsel for 10 år siden. Nå går det fint så lenge jeg spiser alene, må trygge nøye. Men er et sosialt problem for når jeg spiser med andre overanstrenger jeg meg og tør ikke svelge og klarer ikke spise og snakke samtidig, så satte fast en rekebit i halsen på en felleslunsj på jobb og fikk panikk. Nå gjemmer jeg meg hver lunsj på kontor eller i garderobe for å spise alene. Har dessverre ingen råd annet enn å unngå seg mat som biff og annet som er vanskelig å tygge. Anonymkode: e3d8c...b07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #68 Del Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Hva spiser du for å få I deg nok næring? Å hvordan tilnærmet du deg fast føde? Jeg er snart på 1 år nå. Sliter ganske mye. Utrolig trist at flere strever med dette tross at det er litt ok å føle at man ikke er alene om dette. Det er et mareritt. Anonymkode: a0e49...141 Alt av flytende "mat", med flest mulige kalorier. Melk, sjokolademelk, alt av juice (uten fruktkjøtt), smoothie (uten frukt med frø), iste, kaffe (gjerne mocca/latte), supper (uten biter), drikkeyoghurt, saft med sukker og brus med sukker (for å få opp kaloriinntaket). Da det låste seg helt tok det lang tid før jeg våget å ha noe som helst fast føde i munnen igjen, og fortsatt nå (snart fire år etter) er det store begrensninger i hva jeg spiser, men jeg prøver litt og litt (når jeg er hjemme). Det jeg tenker er: Jeg klarer jo å svelge, ettersom flytende ikke havner i luftrøret. Hvis jeg tygger maten godt nok, så blir den som flytende. Ja, en bitteliten bit kan klebre seg i svelget, men den havner ikke i luftrøret, og det er ikke mulig å bli kvalt av dette. Ja, jeg blir fysisk uvel når det skjer (eller at jeg føler at det skjer), men det er ikke farlig. Jeg kommer ikke til å dø av dette. Det er slik jeg tenker, og så går det oftest fint nå når jeg prøver hjemme (men ikke alltid, jeg har noen episoder med panikkfølelse og timer med ubehag i etterkant fortsatt). Bruker laaang tid på å tygge en liten bit med mat, og så går det oftest fint. Og om det ikke går fint, så vet jeg i hvert fall at jeg ikke kan bli kvalt av dette. Jeg er også selektiv på hva jeg spiser. Det meste av kjøtt er uaktuelt, men jeg forsøker med poteter av ulike slag (uten skall), kokte grønnsaker som gulrøtter, grøt (risgrøt/rømmegrøt), små biter med fisk av ulike sorter (alltid litt redd for bein, men bare jeg tygger nok så blir jeg overbevist om at den er ok). Knekkebrød med smør går også overraskende fint (sånne tynne knekkebrød uten mange frø). I tillegg tar jeg fast tilskudd av vitaminer, mineraler, omega-3 osv. Anonymkode: 42b4f...e14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #69 Del Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Tatt CT av hals grunnet angst for dette, fikk en tilstand som het globus fordi jeg anstrengte meg så mye da jeg svelget at jeg fikk en kul der. Angsten kom etter jeg satte en biff i halsen for 15 år siden, så kom den tilbake etter en traumatisk fødsel for 10 år siden. Nå går det fint så lenge jeg spiser alene, må trygge nøye. Men er et sosialt problem for når jeg spiser med andre overanstrenger jeg meg og tør ikke svelge og klarer ikke spise og snakke samtidig, så satte fast en rekebit i halsen på en felleslunsj på jobb og fikk panikk. Nå gjemmer jeg meg hver lunsj på kontor eller i garderobe for å spise alene. Har dessverre ingen råd annet enn å unngå seg mat som biff og annet som er vanskelig å tygge. Anonymk Øre nese hals sa også at jeg har globus hystericus. Den kommer å går. Har vært borte lenge nå. Men når det er som verst har jeg den klassiske pille følelsen i halsen. Føles ut som det sitter fast en liten piller der konstant. Tror ikke biff og annet vanskelig bli å stå på min meny nei. Tørr ikke å spise alene. Må ha noen rundt meg jeg da Anonymkode: a0e49...141 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #70 Del Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Alt av flytende "mat", med flest mulige kalorier. Melk, sjokolademelk, alt av juice (uten fruktkjøtt), smoothie (uten frukt med frø), iste, kaffe (gjerne mocca/latte), supper (uten biter), drikkeyoghurt, saft med sukker og brus med sukker (for å få opp kaloriinntaket). Da det låste seg helt tok det lang tid før jeg våget å ha noe som helst fast føde i munnen igjen, og fortsatt nå (snart fire år etter) er det store begrensninger i hva jeg spiser, men jeg prøver litt og litt (når jeg er hjemme). Det jeg tenker er: Jeg klarer jo å svelge, ettersom flytende ikke havner i luftrøret. Hvis jeg tygger maten godt nok, så blir den som flytende. Ja, en bitteliten bit kan klebre seg i svelget, men den havner ikke i luftrøret, og det er ikke mulig å bli kvalt av dette. Ja, jeg blir fysisk uvel når det skjer (eller at jeg føler at det skjer), men det er ikke farlig. Jeg kommer ikke til å dø av dette. Det er slik jeg tenker, og så går det oftest fint nå når jeg prøver hjemme (men ikke alltid, jeg har noen episoder med panikkfølelse og timer med ubehag i etterkant fortsatt). Bruker laaang tid på å tygge en liten bit med mat, og så går det oftest fint. Og om det ikke går fint, så vet jeg i hvert fall at jeg ikke kan bli kvalt av dette. Jeg er også selektiv på hva jeg spiser. Det meste av kjøtt er uaktuelt, men jeg forsøker med poteter av ulike slag (uten skall), kokte grønnsaker som gulrøtter, grøt (risgrøt/rømmegrøt), små biter med fisk av ulike sorter (alltid litt redd for bein, men bare jeg tygger nok så blir jeg overbevist om at den er ok). Knekkebrød med smør går også overraskende fint (sånne tynne knekkebrød uten mange frø). I tillegg tar jeg fast tilskudd av vitaminer, mineraler, omega-3 osv. Anonymkode: 42b4f...e14 Takk for et utfyllende svar:) klarer å spise yougurth uten biter, smoothie uten biter og frø, rømmegrøt, banan om jeg vil å er litt "tøff", sjokolade, knekkebrød wasa frokost, potetmos og supper uten biter. Vet jeg klarer en del annet men det gir mye ubehag og angst. Måtte spise mye rart på angst og ocd behandlingen i 2 dager. Det var 2 dagers behandling. Så jeg vet jo at det ikke er noe galt med hals eller svelg. Det er jo i mitt hode. Anonymkode: a0e49...141 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #71 Del Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for et utfyllende svar:) klarer å spise yougurth uten biter, smoothie uten biter og frø, rømmegrøt, banan om jeg vil å er litt "tøff", sjokolade, knekkebrød wasa frokost, potetmos og supper uten biter. Vet jeg klarer en del annet men det gir mye ubehag og angst. Måtte spise mye rart på angst og ocd behandlingen i 2 dager. Det var 2 dagers behandling. Så jeg vet jo at det ikke er noe galt med hals eller svelg. Det er jo i mitt hode. Anonymkode: a0e49...141 Da du spiste på dette kurset, merker du ingen ubehag i svelget når du spiste disse tingene? Var alt som normalt når du svelgte da? Anonymkode: 5c456...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #72 Del Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Da du spiste på dette kurset, merker du ingen ubehag i svelget når du spiste disse tingene? Var alt som normalt når du svelgte da? Anonymkode: 5c456...5a2 Joda følte mye ubehag. Normal svelging Mn følelsen av at noe sitter fast er der, å da får jeg angst som gjør til at jeg føler jeg puster gjennom et sugerør å jeg tror jeg skal kveles. Den følelsen av at noe er der er så ekkel å skummel. Hvorfor den er der forstår jeg ikke for jeg tygger Anonymkode: a0e49...141 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #73 Del Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Joda følte mye ubehag. Normal svelging Mn følelsen av at noe sitter fast er der, å da får jeg angst som gjør til at jeg føler jeg puster gjennom et sugerør å jeg tror jeg skal kveles. Den følelsen av at noe er der er så ekkel å skummel. Hvorfor den er der forstår jeg ikke for jeg tygger Anonymkode: a0e49...141 De på kurset sa de har hatt inn mange tilfeller av svelge angst. De har hatt inn pasienter med sonde som gikk ut uten sonde og spiste normalt etter behandling. Hun sa også at det er normalt å føle at noe sitter fast for det er angsten som kan det til for den gjør alt for at man ikke skal spise(angsten lager masse forskjellig ubehag for at man skal stoppe). De er ganske strenge og konsekvente på kurset. Det er ingen kjære mor. Men det er veldig effektivt. Problemet mitt er når jeg er hjemme. Føler at det å eksponere meg selv uten en terapeut tilstede er skikkelig vanskelig. Anonymkode: a0e49...141 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #74 Del Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Da du spiste på dette kurset, merker du ingen ubehag i svelget når du spiste disse tingene? Var alt som normalt når du svelgte da? Anonymkode: 5c456...5a2 De på kurset sa de har hatt inn mange tilfeller av svelge angst. De har hatt inn pasienter med sonde som gikk ut uten sonde og spiste normalt etter behandling. Hun sa også at det er normalt å føle at noe sitter fast for det er angsten som kan det til for den gjør alt for at man ikke skal spise(angsten lager masse forskjellig ubehag for at man skal stoppe). De er ganske strenge og konsekvente på kurset. Det er ingen kjære mor. Men det er veldig effektivt. Problemet mitt er når jeg er hjemme. Føler at det å eksponere meg selv uten en terapeut tilstede er skikkelig vanskelig. Anonymkode: a0e49...141 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #75 Del Skrevet 12. november 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Øre nese hals sa også at jeg har globus hystericus. Den kommer å går. Har vært borte lenge nå. Men når det er som verst har jeg den klassiske pille følelsen i halsen. Føles ut som det sitter fast en liten piller der konstant. Tror ikke biff og annet vanskelig bli å stå på min meny nei. Tørr ikke å spise alene. Må ha noen rundt meg jeg da Anonymkode: a0e49...141 Hjelper det å spise mat som det ikke er farlig at setter seg fast? Flere matvarer som sitter fast vil fremdeles kunne gi deg pusteevne. Beklager at du også går gjennom dette. Jeg har ofte tenkt at evolusjonen er utrolig merkelig som har valgt å sette luftrøret og spiserøret på samme sted 😅 Anonymkode: e3d8c...b07 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. november 2023 #76 Del Skrevet 12. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hjelper det å spise mat som det ikke er farlig at setter seg fast? Flere matvarer som sitter fast vil fremdeles kunne gi deg pusteevne. Beklager at du også går gjennom dette. Jeg har ofte tenkt at evolusjonen er utrolig merkelig som har valgt å sette luftrøret og spiserøret på samme sted 😅 Anonymkode: e3d8c...b07 Noen forslag? Skulle ønske vi hadde det likt som slanger😅 da er det umulig å kveles🙈 Mn de sier at et friskt voksent menneske som sitter i ro og tygger maten kan nesten umulig kveles. Skjønnet jo at det fysisk må en større bit, objekt eller noe som blokkerer luftrøret til for å kveles. Men problemet er at angsten skaper følelsen av å bli kvalt. Det synes jeg et ille. Kan drikke vann å plutselig så føles det ut som jeg ikke får nok luft inn, jeg prater å puster men er overbevist om at jeg kveles Anonymkode: a0e49...141 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2023 #77 Del Skrevet 13. november 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): De på kurset sa de har hatt inn mange tilfeller av svelge angst. De har hatt inn pasienter med sonde som gikk ut uten sonde og spiste normalt etter behandling. Hun sa også at det er normalt å føle at noe sitter fast for det er angsten som kan det til for den gjør alt for at man ikke skal spise(angsten lager masse forskjellig ubehag for at man skal stoppe). De er ganske strenge og konsekvente på kurset. Det er ingen kjære mor. Men det er veldig effektivt. Problemet mitt er når jeg er hjemme. Føler at det å eksponere meg selv uten en terapeut tilstede er skikkelig vanskelig. Anonymkode: a0e49...141 Veldig inteesssnt! Det jeg opplever når jeg spiser (kun flytende) er at jeg føler at maten irriterer svelget, først svelger jeg, så må jeg svelge ekstra mye og hardt fordi jeg føler deg henger seg øverst i halsen, så må jeg svelge og svelge og svelge, så føler jeg økt klumpfølelse i hals, føler halsen blir veldig irritert så blir bare da etterpå gående å svelge og svelge og svelge og kremte, og får oanikk av følelsen av at maten står der. Så kan sitte å svelge konstant uten stopp i en time etter måltid. Blir kjempe tørr i svelg og munn, og det bare snører seg sammen til slutt. Noe som er gjenkjennelig? Anonymkode: 5c456...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2023 #78 Del Skrevet 14. november 2023 AnonymBruker skrev (På 13.11.2023 den 7.45): Veldig inteesssnt! Det jeg opplever når jeg spiser (kun flytende) er at jeg føler at maten irriterer svelget, først svelger jeg, så må jeg svelge ekstra mye og hardt fordi jeg føler deg henger seg øverst i halsen, så må jeg svelge og svelge og svelge, så føler jeg økt klumpfølelse i hals, føler halsen blir veldig irritert så blir bare da etterpå gående å svelge og svelge og svelge og kremte, og får oanikk av følelsen av at maten står der. Så kan sitte å svelge konstant uten stopp i en time etter måltid. Blir kjempe tørr i svelg og munn, og det bare snører seg sammen til slutt. Noe som er gjenkjennelig? Anonymkode: 5c456...5a2 Syyyykt likt som meg!!! Wooow!! Identisk.! Sliter du også med fast føde? Anonymkode: 5c456...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #79 Del Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (På 12.11.2023 den 22.15): Joda følte mye ubehag. Normal svelging Mn følelsen av at noe sitter fast er der, å da får jeg angst som gjør til at jeg føler jeg puster gjennom et sugerør å jeg tror jeg skal kveles. Den følelsen av at noe er der er så ekkel å skummel. Hvorfor den er der forstår jeg ikke for jeg tygger Anonymkode: a0e49...141 Føler du at du må svelge masse når du spiser ? Kan du prøve å forklare meg hvordan du føler det. Jeg føler jeg må svelge masse for å få maten ned og den stopper opp liksom, som om det er trangt. Anonymkode: 5c456...5a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2023 #80 Del Skrevet 18. november 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Føler du at du må svelge masse når du spiser ? Kan du prøve å forklare meg hvordan du føler det. Jeg føler jeg må svelge masse for å få maten ned og den stopper opp liksom, som om det er trangt. For meg er det redselen for å kveles. Når jeg spiser føles det ut som at noe av maten sitter igjen i svelget. De sier den ikke gjør det at det kun er mitt hode. Derfor får jeg da angst for at det sitter mat igjen som kan blokkere luftveier. Som igjen har skapt en hverdag med flytende føde. Hos meg er alt normalt i svelget å alt fungerer som det skal så til meg sier de at det kun er en følelse pga angst. Anonymkode: a0e49...141 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå