Gå til innhold

REDD for å sette mat i halsen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Godt å høre at det gikk bra❤️ skjønner ar det sitter igjen ja. Er bare så redd for å sette fast i halsen at jeg sliter enormt med fast føde

Anonymkode: a0e49...141

Ja var det ❤️ ja du må nesten bare ta tiden til hjelp tror jeg ❤️ sånne ting er ikke noe koselig ☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da løsnet det egentlig litt. Så da kunne jeg bryne meg på MAT som jeg liker. Taco, pizza (sakte men sikkert). Lenge spiste jeg vanlig mat men med et visst ubehag. Var lett anspent i kroppen og kunne plutselig få panikk for at "nå svelget jeg galt!" Men jeg fortsatt å prøve meg, med små posjoner og etterhvert ble det helt bra. Tror det er lurt å prøve seg frem med ingredienser og retter som du vet du liker. Begynn i det små. spis sakte, små biter og små porsjoner 🙂

Anonymkode: 912f5...515

Takk for tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Ja var det ❤️ ja du må nesten bare ta tiden til hjelp tror jeg ❤️ sånne ting er ikke noe koselig ☹️

Absolutt ikke.

Må nesten det❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er du frisk nå og spiser normalt? Hvordan klarte du å eksponere deg selv?

Jeg er frisk i den formen at jeg kan spise vanlig mat her hjemme. Det blir vanskeligere på restaurant for eksempel. Jeg velger alltid mat som ikke er så vanskelig å spise. Jeg takler ikke oksekjøtt, selv om jeg elsker smaken. Jeg kan ha noen måneder hvor jeg faller tilbake igjen, for så at det går bort. Det kommer til å bli bedre for deg også, men det kan ta tid. 

Anonymkode: 4ef5a...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Absolutt ikke.

Må nesten det❤️

Ja du må nesten ta tiden til hjelp ♥️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det når du drikker? Hvis det går fint kan du få i deg næring ved å drikke suppe. 

Anonymkode: 3b96b...50a

Det går greit , det er fast føde som et vanskelig:( får i meg næring via flytende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det går greit , det er fast føde som et vanskelig:( får i meg næring via flytende

Men merker du noe ubehag ved flytende føde? Hver gang jeg enten drikker, eller spiser flytende så føler jeg at det er så trangt i halsen at det på et vis setter seg det også på vel ned og alt skaper en slags irritasjon. Begynner å svelge, kremte, osv, i lang tid etter inntak av suppe eller væske. 

Anonymkode: 5c456...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men merker du noe ubehag ved flytende føde? Hver gang jeg enten drikker, eller spiser flytende så føler jeg at det er så trangt i halsen at det på et vis setter seg det også på vel ned og alt skaper en slags irritasjon. Begynner å svelge, kremte, osv, i lang tid etter inntak av suppe eller væske. 

Av og til.

Av og til. Men det er fordi jeg er anspent. Angst bringer ofte med seg stive og ømme muskler.  Hos meg har jeg dager der alt er ekkelt. Da er jeg stiv nakke og halsen:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn hadde jeg det en periode i barnehagen og begynnelsen på barneskolen. Var livredd for at det jeg spiste skulle sette seg i halsen. Husker jeg hadde maten lenge i munnen før jeg svelget det. Da var det nesten flytende. Husker jeg kunne suge litt på sukkertøy men spyttet de ut igjen.  Det gikk over av seg selv etterhvert. Har ikke hatt det sånn siden den tiden. Men jeg husker jeg syns det var frustrerende. Plagsomt. Hvor lenge har du hatt det sånn?

Endret av Sannhetsøkende
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (1 minutt siden):

Sånn hadde jeg det en periode i barnehagen og begynnelsen på barneskolen. Var livredd for at det jeg spiste skulle sette seg i halsen. Husker jeg hadde maten lenge i munnen før jeg svelget det. Da var det nesten flytende. Husker jeg kunne suge litt på sukkertøy men spyttet de ut igjen.  Det gikk over av seg selv etterhvert. Har ikke hatt det sånn siden den tiden. Men jeg husker jeg syns det var frustrerende. Plagsomt. Hvor lenge har du hatt det sånn?

Huff så trist, spesielt når du hadde det som barn. Fikk det i slutten på Januar 2023 så ikke langt unna 1 år nå:(

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo trangt i halsen. Det minste lille som setter seg der kan irritere voldsomt. Hoster seg jo nesten ihjel. Men farlig er det ikke. Snakk med lege ja. Kanskje det er en mild angst eller noe. Eller stress. Det finner du ut av håper jeg. Lykke til❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Huff så trist, spesielt når du hadde det som barn. Fikk det i slutten på Januar 2023 så ikke langt unna 1 år nå:(

Det gikk heldigvis over av seg selv😊 Husker ikke eksakt hvor lenge det varte. Det er trist for deg også som voksen. Mat er på en måte større glede for voksne, sånn sett. Håper du får svar. Håper det går over.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (Akkurat nå):

Det gikk heldigvis over av seg selv😊 Husker ikke eksakt hvor lenge det varte. Det er trist for deg også som voksen. Mat er på en måte større glede for voksne, sånn sett. Håper du får svar. Håper det går over.  

Svar har jeg fått. Har svelge angst/phagaphobia. Det er ikke mye annet å gjøre med enn å eksponere seg. Vanskelig når angsten går direkte opp i taket. Alt gjør til at jeg får følelsen av kveling. Gruer meg til jul ja.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (5 minutter siden):

Men det er jo trangt i halsen. Det minste lille som setter seg der kan irritere voldsomt. Hoster seg jo nesten ihjel. Men farlig er det ikke. Snakk med lege ja. Kanskje det er en mild angst eller noe. Eller stress. Det finner du ut av håper jeg. Lykke til❤️

Jeg har vært hos øre nese hals med kamera ned i nesen å til svelget(normalt), svelge røntgen(normalt) røntgen av hals og lunger(normalt) gastroskopi(normalt) blodprøver(normalt). Jeg har svelge angst/phagaphobia:( det er en fobi/angst for å kveles. Legen vet ikke hvordan han skal hjelpe da det ikke foreligger noe somatisk. Hatær vært på 2 dagers angst og ocd behandling der jeg måtte spise. Men det er ikke like enkelt hjemme. Ellers går jeg til psykolog. Håpet det ordner seg❤️ men nå føles det fjernt. Gleder meg ikke til jul for å si det slik

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler med deg, ts (og andre som sliter), og har det på akkurat samme vis selv. Jeg har slitt i mange år, men det låste seg helt for fire år siden. Jeg klarer i dag å spise litt fast føde, etter noen år med kun flytende næring, men kun hjemme og jeg må tygge maten veldig godt for å våge å svelge. Ute har jeg nærmest gitt opp å klare å spise vanlig mat. Jeg får alltid en fornemmelse av at en liten bit sitter i svelget. Av og til gjør det også det, og da blir jeg fysisk uvel, nærmest som panikkanfall. Er ikke verdt å ta sjansen på dette når jeg er på jobb eller besøk. Helt grusomt å ha det sånn. 

Anonymkode: 42b4f...e14

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 12.31):

Nei dessverre. Ikke annet enn at det er en fobi som heter phagaphobia og den er vanskelig å bli kvitt

Jeg har alltid vært veldig chill mtp akutt sykdom og å skulle bli hentet av ambulanse. Tenkt at det er bra vi har ambulansetjenesten og at de raskt er på pletten. For noen år siden hadde jeg en hedelse som gjorde at jeg bør hastet til sykehus i ambulanse, så raskt de greide å kjøre. De trodde det stod om livet, men så viste det seg ta alt var bra! Etter noen måneder kom angsten krypende. Hva hvis jeg blir akutt syk? Hva om hjertet streiker? Hjerneslag? Hvor lang tid bruker egentlig ambulansen hit? Hva om dey ikke er ledig ambulanse? Hva om jeg besøker slektnk ger på vestlandet hvor det er langt mellom ambulanser og sykehus/legevakt? Denne angsten kom nok etter at jeg ubevisst hadde forsøkt å jobbe med hendelsen jeg hadde med å bli hentet med ambulanse. 

Anonymkode: 54e83...c9d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Svar har jeg fått. Har svelge angst/phagaphobia. Det er ikke mye annet å gjøre med enn å eksponere seg. Vanskelig når angsten går direkte opp i taket. Alt gjør til at jeg får følelsen av kveling. Gruer meg til jul ja.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har vært hos øre nese hals med kamera ned i nesen å til svelget(normalt), svelge røntgen(normalt) røntgen av hals og lunger(normalt) gastroskopi(normalt) blodprøver(normalt). Jeg har svelge angst/phagaphobia:( det er en fobi/angst for å kveles. Legen vet ikke hvordan han skal hjelpe da det ikke foreligger noe somatisk. Hatær vært på 2 dagers angst og ocd behandling der jeg måtte spise. Men det er ikke like enkelt hjemme. Ellers går jeg til psykolog. Håpet det ordner seg❤️ men nå føles det fjernt. Gleder meg ikke til jul for å si det slik

Føler med deg❤️ Alt vi mennesker skal slite med. Ikke sånt man kan styre selv heller. Er jo trist nå som det snart skal nytes god middag menn familie og venner, så sliter man fordi man er redd for å kveles. Har du sagt noe til venner og familie om dette? Ta tiden til hjelp. Håper det går over etterhvert ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg, ts (og andre som sliter), og har det på akkurat samme vis selv. Jeg har slitt i mange år, men det låste seg helt for fire år siden. Jeg klarer i dag å spise litt fast føde, etter noen år med kun flytende næring, men kun hjemme og jeg må tygge maten veldig godt for å våge å svelge. Ute har jeg nærmest gitt opp å klare å spise vanlig mat. Jeg får alltid en fornemmelse av at en liten bit sitter i svelget. Av og til gjør det også det, og da blir jeg fysisk uvel, nærmest som panikkanfall. Er ikke verdt å ta sjansen på dette når jeg er på jobb eller besøk. Helt grusomt å ha det sånn. 

Anonymkode: 42b4f...e14

Hva spiser du for å få I deg nok næring? Å hvordan tilnærmet du deg fast føde? Jeg er snart på 1 år nå. Sliter ganske mye. Utrolig trist at flere strever med dette tross at det er litt ok å føle at man ikke er alene om dette. Det er et mareritt.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...