Gå til innhold

REDD for å sette mat i halsen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 19.59):

Huff så leit. Har selv vært innlagt for å få væske da jeg ikke klarte å svelge mitt eget spytt på et tidspunkt. Ja jeg strever med det også av og til. Føler ofte at mat som ikke kan sette seg fast sitter fast, som potetmos. Kjennes ut som det sitter der lenge:( da blir ofte tanken hvordan skal jeg klare noe mer fast? Har ingen å prate med å vet ingen som strever med det så godt å prat med andre! 

Anonymkode: a0e49...141

Noen mulighet at vi kan holde kontakt utenom KG? Tror vi har det veldig likt . Kan støtte hverandre 

Anonymkode: 5c456...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen mulighet at vi kan holde kontakt utenom KG? Tror vi har det veldig likt . Kan støtte hverandre 

Anonymkode: 5c456...5a2

Det hadde vært kjekt med noen å snakke med som har det nok så likt ja. Men hvordan? Ønsker liksom ikke å utgi meg her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.11.2023 den 21.36):

Hei.

Jeg har dessverre akkurat samme angsten som deg. Har hatt det siden jeg var 13-14 år og er i dag 40. Har fått behandling både av DPS og private psykiatere. Jeg har blitt bedre noen ganger for så å havne tilbake igjen. 

De første årene spiste jeg stående. Høres helt merkelig ut, men da følte jeg at jeg hadde mer kontroll hvis jeg skulle sette i halsen. En psykiater fortalte meg at det var umulig å sette i halsen hvis jeg tygde maten og svelget vanlig. Hvis man skal sette i halsen må man evnt. trekke inn luft samtidig slik at strupelokket ikke fungerer. Maten kan jo fortsatt sitte fast i spiserøret, men da får man hvertfall puste samtidig og maten vil etterhvert hvis man drikker litt vann havne i magesekken. 

Det viktigste er nok å sette seg inn i hvordan kroppen fungerer. 

Er utrolig ubehagelig. Håper det ordner seg for deg. 

Anonymkode: 4ef5a...cb6

Har du noen råd på lager til meg kanskje? 

Mitt problem er at jeg er redd for å ikke klare å svelge maten unna, når den først er på vei ned.. Altså at svelgerefleksen er for treig, slik at maten «detter» ned i luftrøret. Mange ganger kaster jeg meg fremover i panikk siden maten blir liggende langt bak i halsen, men jeg får ikke til å svelge.. 

Anonymkode: c3fae...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du noen råd på lager til meg kanskje? 

Mitt problem er at jeg er redd for å ikke klare å svelge maten unna, når den først er på vei ned.. Altså at svelgerefleksen er for treig, slik at maten «detter» ned i luftrøret. Mange ganger kaster jeg meg fremover i panikk siden maten blir liggende langt bak i halsen, men jeg får ikke til å svelge.. 

Er redd selv for at maten skal havne der. Redd for å ikke få puste. Eller kveles. Helt jævlig. Desverre, skulle ønske jeg hadde noen råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er redd selv for at maten skal havne der. Redd for å ikke få puste. Eller kveles. Helt jævlig. Desverre, skulle ønske jeg hadde noen råd

Har du noengang mistenkt hjerneskade eller lignende? 
Jeg føler ofte at i mitt tilfelle skyldes det at hjernen er for «treig» på en måte. At når jeg vil svelge følger ikke kroppen etter. At det kanskje er noe nervefeil?😂 har sjekket hals å alt sånt på sykehus. Ingen tegn til noe galt. 

Jeg ble tatt kvelertak på av ex samboer og levde i et dårlig forhold fra jeg var 18-25, etter dette kom disse problemene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du noengang mistenkt hjerneskade eller lignende? 
Jeg føler ofte at i mitt tilfelle skyldes det at hjernen er for «treig» på en måte. At når jeg vil svelge følger ikke kroppen etter. At det kanskje er noe nervefeil?😂 har sjekket hals å alt sånt på sykehus. Ingen tegn til noe galt. 

Jeg ble tatt kvelertak på av ex samboer og levde i et dårlig forhold fra jeg var 18-25, etter dette kom disse problemene. 

Aldri tenkt i de baner nei. Du kan jo snakke med legen din om det. For all del så kan jo det være noe men det må jo undersøkes. Trist at du har opplevd det:( 

Hos meg går maten ned men jeg har følelsen av at noe av maten sitter fast en plass før strupelokket. Men det er jo ikke noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 17.47):

Hei. Jeg har dessverre blitt livredd for å sette mat i halsen. Noe som har resultert i at jeg spiser mindre og utsetter å spise. Jeg har hatt det slik i 1 uke nå. Blir uvel bare av å tenke på å spise. Jeg har aldri slitt med mat før, for jeg elsker mat. Skal oppsøke lege men vet at ventetiden er lang for å få time til ØNH og psykolog. Hva i alle dager kan jeg gjøre for å få til å spise uten slikt ubehag og redsel? det er nok en type angst som har satt seg vil jeg tro. Men slik gidder jeg ikke å ha det. Når jeg spiser føles det ut som maten ikke glir ned selv om maten blir nøye tygd. Vanskelig å forklare. livredd for å kveles.

Gå privat.

Anonymkode: 2e706...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri tenkt i de baner nei. Du kan jo snakke med legen din om det. For all del så kan jo det være noe men det må jo undersøkes. Trist at du har opplevd det:( 

Hos meg går maten ned men jeg har følelsen av at noe av maten sitter fast en plass før strupelokket. Men det er jo ikke noe galt.

Tør ikke. Høres så dumt ut 🙈

ja forstår. Håpte noen kanskje hadde samme opplevelse som meg, altså med at svelgerefleksen er «treig» 😫

Jeg får i meg mat nå da. Det er 2 år siden bruddet og for et år siden klarte jeg å spise vanlig mat igjen. Før det var jeg 47kg, nå 54kg. Tidligere var det kun næringsdrikk som gikk ned. Nå er det all vanlig mat, men må virkelig konsentrere meg om spising hvis ikke går det galt. Kan ikke ha folk som forstyrrer meg med snakking eller slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør ikke. Høres så dumt ut 🙈

ja forstår. Håpte noen kanskje hadde samme opplevelse som meg, altså med at svelgerefleksen er «treig» 😫

Jeg får i meg mat nå da. Det er 2 år siden bruddet og for et år siden klarte jeg å spise vanlig mat igjen. Før det var jeg 47kg, nå 54kg. Tidligere var det kun næringsdrikk som gikk ned. Nå er det all vanlig mat, men må virkelig konsentrere meg om spising hvis ikke går det galt. Kan ikke ha folk som forstyrrer meg med snakking eller slikt. 

Hva gjorde du for å få til å spise igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Går det bedre meg deg TS? Eller er det det samme som før ? ❤️☹️

Ts? Jeg er ikke ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva gjorde du for å få til å spise igjen?

Helt ærlig, jeg tror det handlet mye om miljøet rundt meg og tilfredshet med livet generelt. Så snart jeg var ferdig med et dårlig forhold og fikk både selvtillit, ro, trygghet og mening med livet, ble det bedre. Plagene er værre i perioder med stress virker det som. Gjerne nå før eksamen. 
Tidligere var jeg utsatt for psykisk mishandling over flere år og følte meg ubrukelig. Hadde ingen utdanning og klarte meg ikke i jobb. Nå er jeg snart ferdig med 2årig utdannelse og er ferdig utdannet med en tittel innen 3år. Føler meg mye tryggere i meg selv og fornøyd med hverdagen. Etterhvert ble det bedre bare. Er på rett vei i livet føler jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt ærlig, jeg tror det handlet mye om miljøet rundt meg og tilfredshet med livet generelt. Så snart jeg var ferdig med et dårlig forhold og fikk både selvtillit, ro, trygghet og mening med livet, ble det bedre. Plagene er værre i perioder med stress virker det som. Gjerne nå før eksamen. 
Tidligere var jeg utsatt for psykisk mishandling over flere år og følte meg ubrukelig. Hadde ingen utdanning og klarte meg ikke i jobb. Nå er jeg snart ferdig med 2årig utdannelse og er ferdig utdannet med en tittel innen 3år. Føler meg mye tryggere i meg selv og fornøyd med hverdagen. Etterhvert ble det bedre bare. Er på rett vei i livet føler jeg. 

Så utrolig godt å høre at livet ditt har snudd mot det bedre:-) unner deg virkelig det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det hadde vært kjekt med noen å snakke med som har det nok så likt ja. Men hvordan? Ønsker liksom ikke å utgi meg her

Du kan evt sende meg en pm på mitt brukernavn? På KG. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så utrolig godt å høre at livet ditt har snudd mot det bedre:-) unner deg virkelig det!

Ja jeg aner virkelig ikke om det er oppskriften for alle. Men kanskje verdt å se om det er noe i livet som «hakker» og som kan fjernes eller legges til, for å få en bedre hverdag. Jeg vet ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...