Gå til innhold

REDD for å sette mat i halsen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Huff så leit. Har selv vært innlagt for å få væske da jeg ikke klarte å svelge mitt eget spytt på et tidspunkt. Ja jeg strever med det også av og til. Føler ofte at mat som ikke kan sette seg fast sitter fast, som potetmos. Kjennes ut som det sitter der lenge:( da blir ofte tanken hvordan skal jeg klare noe mer fast? Har ingen å prate med å vet ingen som strever med det så godt å prat med andre! 

Anonymkode: a0e49...141

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har slitt med akkurat det samme som deg. Det førte til at jeg spiste mindre og virkelig strevde.

Veien ut for meg var å spise ting jeg virkelig hadde lyst på, men som var lett å spise. (Iskrem,yoghurt, enkelte supper) etterhvert ble det lettere og lettere å spise ting med mer fast konsistens.

Mener ingvard wilhelmsen behandlet noen som hadde strevet med dette i lang, lang tid. Med godt resultat.

Så er det viktig å huske på at svelging av føde er noe som går av seg selv. Med mindre man har skade eller sykdom, er under ruspåvirkning eller spiser uforsiktig (svært store biter osv) så er det uvanlig å sette mat i halsen.

Husk at det du føler på nå sitter i hodet, det representerer ikke en virkelig risiko for å sette noe fast, men en frykt for det!

Ønsker deg masse lykke til 🙂

Anonymkode: 912f5...515

• Liker 2
Skrevet

Så godt å høre at du ble bedre :) akkurat nå føler jeg at angsten har vunnet. Vanskelig å stå I dette. Sliter mye nå. Håper på bedring! Vondt å se andre spise å kose seg mens det eneste jeg gjør er å kjenne alle gode luktene å spiser det samme dag ut å dag å dag inn. Føler meg så annerledes. Logikken er jo på plass men alt stritter så imot:( håper at jeg kan si det samme som deg en dag! 

Skrevet

Sykdom (psyke) som faktisk er mer normal enn man skulle trodd, trøsten er at du ikke er alene, og enda bedre dette er enkelt å gjøre noe med. Du kan få veldig mange gode tips om dette på nettet og skulle ikke det hjelpe snakker du med legen din. 
Ønsker deg god bedring, så får du heller innta en del flytende måltid inntil videre.

Anonymkode: 78f60...be9

• Liker 1
Skrevet

Må tyggen maten tante spiste biff og satte kjøttstykket fast i halsen og da sa onkel at hun måtte tygge  god bedring TS ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så godt å høre at du ble bedre :) akkurat nå føler jeg at angsten har vunnet. Vanskelig å stå I dette. Sliter mye nå. Håper på bedring! Vondt å se andre spise å kose seg mens det eneste jeg gjør er å kjenne alle gode luktene å spiser det samme dag ut å dag å dag inn. Føler meg så annerledes. Logikken er jo på plass men alt stritter så imot:( håper at jeg kan si det samme som deg en dag! 

Det tror og håper jeg du blir 🙂 Prøv litt forskjellig og se om det blir lettere. 

Tenk på all væsken i svelger i løpet av et døgn! Hadde ikke svelging gått bra ville man jo svelget "vrangt" hver gang! 

Heier på deg🙂

Skrevet

Sykdom (psyke) som faktisk er mer normal enn man skulle trodd, trøsten er at du ikke er alene, og enda bedre dette er enkelt å gjøre noe med. Du kan få veldig mange gode tips om dette på nettet og skulle ikke det hjelpe snakker du med legen din. 
Ønsker deg god bedring, så får du heller innta en del flytende måltid inntil videre.

Anonymkode: 78f60...be9

Legen vet det. Men han vet ikke hva han skal gjøre med det iog med at det ikke foreligger somatiske plager. 

Skrevet

Det tror og håper jeg du blir 🙂 Prøv litt forskjellig og se om det blir lettere. 

Tenk på all væsken i svelger i løpet av et døgn! Hadde ikke svelging gått bra ville man jo svelget "vrangt" hver gang! 

Heier på deg🙂

Noen forslag på hva jeg kan prøve?:) 

Tenker ofte på dette faktisk 😅 men rart hva tanker kan gjøre med en 

Skrevet
Maskinfører skrev (3 minutter siden):

Må tyggen maten tante spiste biff og satte kjøttstykket fast i halsen og da sa onkel at hun måtte tygge  god bedring TS ❤️

Aldri satt noe fast heller. Kun fått væske på vrangen men har aldri brydd meg om det. Men plutselig ble det slik da. Aner ikke hvorfor. Maten har jeg jo tygget og. Takk❤️

• Hjerte 1
Skrevet

Prøv å tenke rasjonelt og logisk

Anonymkode: 3ac90...126

Skrevet

Prøver virkelig altså! I Januar har det vært slik 1 år. Nå går jeg snart på veggen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Aldri satt noe fast heller. Kun fått væske på vrangen men har aldri brydd meg om det. Men plutselig ble det slik da. Aner ikke hvorfor. Maten har jeg jo tygget og. Takk❤️

Ja fysj væske på vranga har jeg også fått det er ufyselig ☹️ du har tygget maten ja det er jo bra ❤️ 80 år og biff er jo ikke en god kombinasjon hun hadde ekte tenner da 

Skrevet
Maskinfører skrev (1 minutt siden):

Ja fysj væske på vranga har jeg også fått det er ufyselig ☹️ du har tygget maten ja det er jo bra ❤️ 80 år og biff er jo ikke en god kombinasjon hun hadde ekte tenner da 

Ja det er ekkelt, men kroppen ordner opp.  Biff er digg men ikke noe jeg skal prøve på med det første når det meste jeg har klart på snart 1år er banan å litt knekkebrød. Gikk det bra med damen da?❤️

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Noen forslag på hva jeg kan prøve?:) 

Tenker ofte på dette faktisk 😅 men rart hva tanker kan gjøre med en 

Iskrem gjorde susen for meg i starten. Det er jo søtt, noe man tiltekkes av når man er veldig sulten. I tillegg smelter det jo på tungen, så det har en lett konsistens.

Andre ting kan være biola, yoghurt eller bananer 🙂

Skrevet

Ja det er ekkelt, men kroppen ordner opp.  Biff er digg men ikke noe jeg skal prøve på med det første når det meste jeg har klart på snart 1år er banan å litt knekkebrød. Gikk det bra med damen da?❤️

Ja det er det satt forresten en kjøttkakebit i halsen når jeg var 12-14 år ble dunket i ryggen så det gikk bra ja biff med godt tilbehør er digg bare banan og knekkebrød ja du får ta litt om gangen jada det gikk bra med henne men tror det sitter i ennå biff må tygges og ikke svelges helt var onkel som ringte og fortalte det ❤️

Skrevet

Hei.

Jeg har dessverre akkurat samme angsten som deg. Har hatt det siden jeg var 13-14 år og er i dag 40. Har fått behandling både av DPS og private psykiatere. Jeg har blitt bedre noen ganger for så å havne tilbake igjen. 

De første årene spiste jeg stående. Høres helt merkelig ut, men da følte jeg at jeg hadde mer kontroll hvis jeg skulle sette i halsen. En psykiater fortalte meg at det var umulig å sette i halsen hvis jeg tygde maten og svelget vanlig. Hvis man skal sette i halsen må man evnt. trekke inn luft samtidig slik at strupelokket ikke fungerer. Maten kan jo fortsatt sitte fast i spiserøret, men da får man hvertfall puste samtidig og maten vil etterhvert hvis man drikker litt vann havne i magesekken. 

Det viktigste er nok å sette seg inn i hvordan kroppen fungerer. 

Er utrolig ubehagelig. Håper det ordner seg for deg. 

Anonymkode: 4ef5a...cb6

• Liker 1
Skrevet

Iskrem gjorde susen for meg i starten. Det er jo søtt, noe man tiltekkes av når man er veldig sulten. I tillegg smelter det jo på tungen, så det har en lett konsistens.

Andre ting kan være biola, yoghurt eller bananer 🙂

Etter det da?:)

Skrevet

Hei.

Jeg har dessverre akkurat samme angsten som deg. Har hatt det siden jeg var 13-14 år og er i dag 40. Har fått behandling både av DPS og private psykiatere. Jeg har blitt bedre noen ganger for så å havne tilbake igjen. 

De første årene spiste jeg stående. Høres helt merkelig ut, men da følte jeg at jeg hadde mer kontroll hvis jeg skulle sette i halsen. En psykiater fortalte meg at det var umulig å sette i halsen hvis jeg tygde maten og svelget vanlig. Hvis man skal sette i halsen må man evnt. trekke inn luft samtidig slik at strupelokket ikke fungerer. Maten kan jo fortsatt sitte fast i spiserøret, men da får man hvertfall puste samtidig og maten vil etterhvert hvis man drikker litt vann havne i magesekken. 

Det viktigste er nok å sette seg inn i hvordan kroppen fungerer. 

Er utrolig ubehagelig. Håper det ordner seg for deg. 

Anonymkode: 4ef5a...cb6

Er du frisk nå og spiser normalt? Hvordan klarte du å eksponere deg selv?

Skrevet
Maskinfører skrev (3 minutter siden):

Ja det er det satt forresten en kjøttkakebit i halsen når jeg var 12-14 år ble dunket i ryggen så det gikk bra ja biff med godt tilbehør er digg bare banan og knekkebrød ja du får ta litt om gangen jada det gikk bra med henne men tror det sitter i ennå biff må tygges og ikke svelges helt var onkel som ringte og fortalte det ❤️

Godt å høre at det gikk bra❤️ skjønner ar det sitter igjen ja. Er bare så redd for å sette fast i halsen at jeg sliter enormt med fast føde

• Hjerte 1
Skrevet

Etter det da?:)

Da løsnet det egentlig litt. Så da kunne jeg bryne meg på MAT som jeg liker. Taco, pizza (sakte men sikkert). Lenge spiste jeg vanlig mat men med et visst ubehag. Var lett anspent i kroppen og kunne plutselig få panikk for at "nå svelget jeg galt!" Men jeg fortsatt å prøve meg, med små posjoner og etterhvert ble det helt bra. Tror det er lurt å prøve seg frem med ingredienser og retter som du vet du liker. Begynn i det små. spis sakte, små biter og små porsjoner 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...