Gå til innhold

REDD for å sette mat i halsen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har dessverre blitt livredd for å sette mat i halsen. Noe som har resultert i at jeg spiser mindre og utsetter å spise. Jeg har hatt det slik i 1 uke nå. Blir uvel bare av å tenke på å spise. Jeg har aldri slitt med mat før, for jeg elsker mat. Skal oppsøke lege men vet at ventetiden er lang for å få time til ØNH og psykolog. Hva i alle dager kan jeg gjøre for å få til å spise uten slikt ubehag og redsel? det er nok en type angst som har satt seg vil jeg tro. Men slik gidder jeg ikke å ha det. Når jeg spiser føles det ut som maten ikke glir ned selv om maten blir nøye tygd. Vanskelig å forklare. livredd for å kveles.

Anonymkode: a0e49...141

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Suppe, smoothie, mos all mat osv. 

Anonymkode: 59e02...668

over tygger maten slik at det blir grøtaktig, men redselen for å sette det fast er like stor. Blir redd en god stund etter jeg har spist for at det kan ligge rester i halsen også som kan gi meg kvelningsfornemmelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tygger du maten skikkelig ? drikke samtidig kan også hjelpe på evt tyggeproblem 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (Akkurat nå):

Tygger du maten skikkelig ? drikke samtidig kan også hjelpe på evt tyggeproblem 

tygger maten slik at den blir som grøt. tar små biter også. men redselen for å sette fast er der tross alt. føler av og til at noe mat "henger" igjen selv om jeg har drukket vann. Da blir jeg skikkelig engstelig. Det skal sies at jeg aldri har hatt problem med noen form av mat før. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du plutselig blitt redd for dette? Begynn der. 

Anonymkode: 37125...3c5

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, skjønner hva du mener. Tanken på å kveles er fæl. Men prøv å tenke på det at når man svelger, så går strupelokket igjen, slik at det ikke kan komme mat ned i luftrøret. Det lukkes automatisk ved svelging. Ha også munnen lukket mens du tygger, så du ikke drar inn luft gjennom munnen før du svelger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ella-2 skrev (25 minutter siden):

Ja, skjønner hva du mener. Tanken på å kveles er fæl. Men prøv å tenke på det at når man svelger, så går strupelokket igjen, slik at det ikke kan komme mat ned i luftrøret. Det lukkes automatisk ved svelging. Ha også munnen lukket mens du tygger, så du ikke drar inn luft gjennom munnen før du svelger.

Det kommer antagelig av at min datter har satt mye mat i halsen fra 1-4år. Jeg satt paracet nesten fast en gang. Det er lenge ca 3mnd siden paracet hendelsen så det kom smygende nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer antagelig av at min datter har satt mye mat i halsen fra 1-4år. Jeg satt paracet nesten fast en gang. Det er lenge ca 3mnd siden paracet hendelsen så det kom smygende nå. 

Ser jeg svarte på feil innlegg🤦‍♀️

Takk for godt råd! Det skal jeg tenke på samt holde munnen lukket🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt redselen for å sette mat i halsen, har selv hatt den angsten i 20 år nå. Den har dessverre ikke gått bort eller blitt mindre med årene. 

Jeg tygger maten ekstremt godt og bruker lang tid på ett måltid. Jeg tør kun å spise noen kjøtttyper( farse ) resten vet jeg at jeg ikke får tygget ordentlig, så de spiser jeg ikke. 

som noen over her tipset om, spis enkel mat som er lett å tygge, prøv å ikke stress før eller under måltidet, da ble det veldig vanskelig å tygge maten og svelge den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ser jeg svarte på feil innlegg🤦‍♀️

Takk for godt råd! Det skal jeg tenke på samt holde munnen lukket🙂

Ja, og husk at paracet kan deles.  Paracet er noe ordentlig herk å ta. Svære og tørre😖 Håper du får det bedre med spisingen etter hvert💕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør hele episoden av podcasten "Psykodrama" fra 12.oktober 2022. "Det er "vanlig" å være "uvanlig""

Anonymkode: 8ab78...c84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

tygger maten slik at den blir som grøt. tar små biter også. men redselen for å sette fast er der tross alt. føler av og til at noe mat "henger" igjen selv om jeg har drukket vann. Da blir jeg skikkelig engstelig. Det skal sies at jeg aldri har hatt problem med noen form av mat før. 

Det var jo litt rart da aner ikke hva jeg skal si men bør sjekkes opp 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 måneder senere...

Annonse

Hei. Har du funnet ut av dette? Jeg sliter med nøyaktig det samme …

Anonymkode: 5c456...5a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei dessverre. Ikke annet enn at det er en fobi som heter phagaphobia og den er vanskelig å bli kvitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er ingenting fysisk? Jeg har aldri noen gang slitt med mat. Har vært en stooor spiser, men plutselig fikk jeg epleskall i svelget (ikke i vrangen), og nå får jeg ikke i meg noe uten ekstremt ubehag. Både flytende, fast og alt. Fryktelig ubehagelig. Noe som har hjulpet deg litt?🙏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har aldri aldri hatt problemer med mat selv. Elsker mat å har spist my å kost meg. Plutselig våknet jeg å var livredd. Har pågått snart i 1 år nå. Har vært i ocd behandling 2 dagers, regelmessig eksponering med terapaut og psykolog. Nå kan jeg spise knekkebrød og cheese doodles. Men enda mye ubehag. Så det meste går i flytende føde enda altså. Det sitter jo i hode da. Jeg har vært til mange mange undersøkelser av halsen, magesekk, svelg, mr, røntgen osv ingenting galt. De sier at eksponering å stå I ubehaget er medisinen som virker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Så grusomt! Bare våknet du med det ubehaget? Følte du ingen ubehag i svelget i forbindelse med mat? Jeg er ikke nødvendigvis redd for å sette i halsen, men føler at maten setter seg i svelget når jeg spiser både fast og flytende føde. Stopper liksom opp. Og får mye ubehag av det, mye kremting og svelging osv for å få det ned. Har du noen gode råd til meg? ❤️ håper vi begge skal bli bedre. Fant de ingen verdens ting på utredningene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen uker før det ble så ille fikk jeg av og til angst under måltid og følte alt satt fast. Så plutselig ble det skikkelig ubehagelig å vanskelig å få ned mat. De fant Nada på alle utredninger. Anbefaler deg å ta kontakt med fastlege for utredning først og fremst for å utelukke somatiske plager. Om du strever så Anbefaler deg også evt eksponeringsterapi:) håper jo at alt skal bli normalt igjen for akkurat nå føler jeg at jeg har levd i et mareritt som har vart i 1 år snart:( håper virkelig du kommer deg raskt❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Så grusomt. Jeg har vært innlagt å fått både røntgen og ct, da jeg har slitt med både å få ned mat men væske er så ubehagelig. Har du også følt ubehag med å få ned væske og suppe? Må liksom jobbe det litt ned også. Veldig fortvilende situasjon. Håper vi begge blir bedre. Godt å prate med noen som forstår dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...