Million Skrevet 23. januar 2023 #1 Skrevet 23. januar 2023 (endret) Jeg har migrene ganske ofte. Har hatt migrene siden jeg var i slutten av tenårene og nå er jeg i femtiårene, og jeg har alltid fått migrenemedisin på blå resept. I dag måtte jeg få ny resept på telefonkonsultasjon med legen, fordi alle apotek i hele landet er tomme for den tablett-typen jeg vanligvis bruker (smeltetablett). Så jeg måtte få ny resept på vanlige tabletter. Det var helt greit, legen skrev den mens jeg snakket med henne. Denne legen er vikar, og begynte for to-tre måneder siden, og er ganske ny. Siden jeg har migrene i dag, var jeg litt omtåket, men jeg tenkte virkelig ikke det skulle være nødvendig å minne en lege på at en medisin jeg har hatt fast i mange år skal være på BLÅ RESEPT.... og dermed skrev hun den ut på hvit resept. Dette oppdaget jeg ikke før jeg sto i kassen på apoteket og skulle betale. Over 900 kr.... noe jeg vanligvis betaler bare littegrann for. Det var sure penger! Jeg valgte å betale det i dag, fordi jeg var desperat og redd jeg ikke skulle få tak i noe om jeg ventet. Det er tomt overalt på alle apotek, så jeg måtte ta t-banen et par holdeplasser til et annet apotek i nærheten og kjøpe det de hadde der, tilfeldigvis. Det siste kjøpte jeg, så var de også tomme. Dessverre var legekontoret stengt når jeg sto på apoteket, så jeg fikk ikke ringt legen så hun kunne korrigere resepten. Betalte derfor full pris, fikk med kvitteringen og dro hjem. HELFO kan vel se at jeg normalt har dette på blå resept og at sykdommen er kronisk hos meg? Jeg lurer på om jeg rett og slett kan sende inn kvitteringen og be om refusjon fra HELFO på grunnlag av alle tidligere resepter i mange år som har vist at dette er kronisk og noe jeg får på blå resept? Endret 23. januar 2023 av Million
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #2 Skrevet 23. januar 2023 Hvis det gjelder maxalt, så hadde du ikke behøvd å bytte resept heller. Du kunne bare spurt på apoteket om du kunne få vanlige tabletter istedenfor. Det gjorde jeg tidligere uten problemer. Men ja, send inn refusjonsskjema til helfo, det bør være en smal sak å få tilbake pengene utover egenandelen. Anonymkode: b14df...0d2
Million Skrevet 23. januar 2023 Forfatter #3 Skrevet 23. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis det gjelder maxalt, så hadde du ikke behøvd å bytte resept heller. Du kunne bare spurt på apoteket om du kunne få vanlige tabletter istedenfor. Det gjorde jeg tidligere uten problemer. Men ja, send inn refusjonsskjema til helfo, det bør være en smal sak å få tilbake pengene utover egenandelen. Anonymkode: b14df...0d2 Ja, det er Maxalt. Apoteket hevdet at jeg måtte få ny resept på riktig tablett-type. Jeg ringte rundt til lokale apoteker for å sjekke om noen hadde medisinen min inne, uansett tablett-type, og da sa de det. Så jeg ringte legekontoret og fortalte legen det, og så skrev hun ut ny resept. Da skal jeg sende inn kvitteringen til HELFO og krysse fingrene for det går greit. De vil jo se på navn og pers.nr. mitt at jeg har hatt blå resept på det alltid før.... tror jeg. Endret 23. januar 2023 av Million
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #4 Skrevet 23. januar 2023 Det er uansett rart at du måtte betale så mye uansett, da trinnprisen på maxalt tabletter ikke er mer enn 500 kroner. Anonymkode: b14df...0d2
Million Skrevet 23. januar 2023 Forfatter #5 Skrevet 23. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er uansett rart at du måtte betale så mye uansett, da trinnprisen på maxalt tabletter ikke er mer enn 500 kroner. Anonymkode: b14df...0d2 Hva er trinnpris? Det var to pakker. Til sammen 937,- kr for dem. Endret 23. januar 2023 av Million
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #6 Skrevet 23. januar 2023 Aner ikke om det går, men ville ringt Helfo og lagt fram saken først Anonymkode: 1d314...a78
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #7 Skrevet 23. januar 2023 For et firkantet apotek. Hvis du ser på tabellen her, så har de ikke lov til å ta høyere pris enn det som står i tabellen til høyre. Anonymkode: b14df...0d2
Million Skrevet 23. januar 2023 Forfatter #8 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For et firkantet apotek. Hvis du ser på tabellen her, så har de ikke lov til å ta høyere pris enn det som står i tabellen til høyre. Anonymkode: b14df...0d2 Det blir akkurat det jeg betalte? 468,60 x 2 = 937. Og jeg betalte for to pakker. 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #9 Skrevet 23. januar 2023 Million skrev (1 minutt siden): Det blir akkurat det jeg betalte? 468,60 x 2 = 937. Og jeg betalte for to pakker. Hvorfor i alle dager hentet du ut så mye? Leger kan selvfølgelig gjøre feil, de er mennesker. Det du skulle gjort da feilen ble oppdaget er å kontakte legesenteret igjen, og få de til å ordne opp. Om du absolutt måtte ha medisin, kunne du hentet ut miste pakke. Anonymkode: 633f7...d7e 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #10 Skrevet 23. januar 2023 Million skrev (1 minutt siden): Det blir akkurat det jeg betalte? 468,60 x 2 = 937. Og jeg betalte for to pakker. Okei. Det så jeg ikke at du skrev. Anonymkode: b14df...0d2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #11 Skrevet 23. januar 2023 https://www.helsenorge.no/refusjon-og-stotteordninger/refusjon-av-utlegg-til-legemidler-paa-blaa-resept/ Send inn på helsenorge, så ordner det seg sikkert. Anonymkode: b14df...0d2
Million Skrevet 23. januar 2023 Forfatter #12 Skrevet 23. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor i alle dager hentet du ut så mye? Leger kan selvfølgelig gjøre feil, de er mennesker. Det du skulle gjort da feilen ble oppdaget er å kontakte legesenteret igjen, og få de til å ordne opp. Om du absolutt måtte ha medisin, kunne du hentet ut miste pakke. Anonymkode: 633f7...d7e Som jeg skrev i hovedinnlegget, var legekontoret stengt for dagen da jeg sto på apoteket og skulle betale. Det gikk altså ikke an å få dem til å ordne opp. Apoteket kunne ikke holde av medisinen til meg til i morgen, kun i dag. Og nei, jeg kunne ikke hente ut minstepakke, fordi det som nevnt er mangelvare på medisinen overalt. Det er TOMT på alle apotek for denne i hele landet og jeg ville ikke fått tak i noe som helst om jeg ventet til i morgen. Legen skrev ut resept på to pakker á 18 tabl, fordi det er det jeg trenger. Jeg pratet med legen om dette og hun vet at jeg har hatt migrene nesten daglig i to og en halv måned nå. Da holder ikke en minstepakning med tre tabl. lenge. De hadde dessuten ikke noen minstepakninger inne, som sagt. Tomt. Apoteket mente de kunne kanskje få inn mer av medisinen i uke 7, altså om tre uker. Jeg kan ikke gå i ukesvis uten migrenemedisin. Endret 23. januar 2023 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #13 Skrevet 23. januar 2023 Million skrev (1 minutt siden): Apoteket mente de kunne kanskje få inn mer av medisinen i uke 7, altså om tre uker. Jeg kan ikke gå i ukesvis uten migrenemedisin. Det kan man ikke, det er helt jævlig. Ser du har fått svar på det du lurte på det går an å ringe til helfo også tror jeg, du kan jo prøve det i morgen. Noe annet. Har du forsøkt andre migrenemedisiner? Det finnes jo syv forskjellige typer, men det vet du kanskje allerede. Maxalt funker sånn halvgreit på meg, men Zomig nasal funker mye bedre. Dette er jo individuelt da, hva som passer hver enkelt, men tenkte jeg bare skulle tipse i tilfelle du ikke visste det Anonymkode: e9b6d...36c
Million Skrevet 23. januar 2023 Forfatter #14 Skrevet 23. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan man ikke, det er helt jævlig. Ser du har fått svar på det du lurte på det går an å ringe til helfo også tror jeg, du kan jo prøve det i morgen. Noe annet. Har du forsøkt andre migrenemedisiner? Det finnes jo syv forskjellige typer, men det vet du kanskje allerede. Maxalt funker sånn halvgreit på meg, men Zomig nasal funker mye bedre. Dette er jo individuelt da, hva som passer hver enkelt, men tenkte jeg bare skulle tipse i tilfelle du ikke visste det Anonymkode: e9b6d...36c Jeg har prøvd forskjellige migrenemedisiner, ja, men det er faktisk mange år siden. Havnet da på at Maxalt virket best på meg, de andre hadde ingen virkning. Men jeg har nok ikke prøvd syv forskjellige, nei. To eller tre andre, i tillegg til Maxalt tenker jeg. Kanskje det har kommet andre og bedre medisiner på markedet siden da. Sannsynligvis. Er Zomig "nasal" en nesespray som opptas gjennom slimhinnene og derfor virker fortere? PS! Takk for tipset! Jeg har notert meg navnet på den, og skal spørre legen på neste time. Endret 23. januar 2023 av Million
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #15 Skrevet 23. januar 2023 Million skrev (4 minutter siden): Jeg har prøvd forskjellige migrenemedisiner, ja, men det er faktisk mange år siden. Havnet da på at Maxalt virket best på meg, de andre hadde ingen virkning. Men jeg har nok ikke prøvd syv forskjellige, nei. To eller tre andre, i tillegg til Maxalt tenker jeg. Kanskje det har kommet andre og bedre medisiner på markedet siden da. Sannsynligvis. Er Zomig "nasal" en nesespray som opptas gjennom slimhinnene og derfor virker fortere? PS! Takk for tipset! Jeg har notert meg navnet på den, og skal spørre legen på neste time. Ja, det er nesespray, den virker ganske raskt. Litt avhengig av hvor tidlig jeg får tatt den selvfølgelig, men stort sett "frisk" etter to timer på det lengste. https://hodepinenorge.no/det-er-trygt-a-bruke-triptaner-mot-migrene-nar-du-ammer-barnet-ditt/ Fant denne bare i farta, men vet det finnes andre og mer utfyllende oversikter. Det er syv forskjellige typer, men flere merker og type medisin innenfor hver type triptan. Zomig finnes også i tablettform, tror jeg, men den har jeg ikke prøvd. Naramig er en type som er langtidsvirkende. Ved mensen pleier jeg å ta en tablett morgen og kveld som forebyggende. Om du har hatt migrene sammenhengende i 2,5 måned hadde kanskje det vært noe å vurdere? Jeg tar mye triptaner og må passe på hver måned å ikke gå over ti dager, men fikk i sommer "lov av legen" å ta naramig hver dag i en måned for å få litt sommerferie. Merket ikke noe fra eller til i hyppigheten for anfall i etterkant så jeg fikk i hvert fall ikke medikamentoverforbrukshodepine av den måneden. Anonymkode: e9b6d...36c 1
Million Skrevet 23. januar 2023 Forfatter #16 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det er nesespray, den virker ganske raskt. Litt avhengig av hvor tidlig jeg får tatt den selvfølgelig, men stort sett "frisk" etter to timer på det lengste. https://hodepinenorge.no/det-er-trygt-a-bruke-triptaner-mot-migrene-nar-du-ammer-barnet-ditt/ Fant denne bare i farta, men vet det finnes andre og mer utfyllende oversikter. Det er syv forskjellige typer, men flere merker og type medisin innenfor hver type triptan. Zomig finnes også i tablettform, tror jeg, men den har jeg ikke prøvd. Naramig er en type som er langtidsvirkende. Ved mensen pleier jeg å ta en tablett morgen og kveld som forebyggende. Om du har hatt migrene sammenhengende i 2,5 måned hadde kanskje det vært noe å vurdere? Jeg tar mye triptaner og må passe på hver måned å ikke gå over ti dager, men fikk i sommer "lov av legen" å ta naramig hver dag i en måned for å få litt sommerferie. Merket ikke noe fra eller til i hyppigheten for anfall i etterkant så jeg fikk i hvert fall ikke medikamentoverforbrukshodepine av den måneden. Anonymkode: e9b6d...36c Mitt problem med så hyppig migrene startet et par måneder etter at jeg tok koronavaksinedose nummer tre. Da fikk jeg for første gang i mitt liv en periode på tre måneder med daglig (omtrent) migrene høsten 2021. Det gikk over etter ca tre måneder. Så plutselig kom det tilbake i starten av November 2022. Normalt for meg mht hyppighet på migrenen nå (etter at overgangsalderen er over og mensen er borte) er ca 3-4 anfall i måneden. Det var mer før når jeg hadde menstruasjonssyklus (da fulgte anfallene syklusen). 3-4 anfall i måneden er for meg lite....
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #17 Skrevet 23. januar 2023 Million skrev (2 minutter siden): Mitt problem med så hyppig migrene startet et par måneder etter at jeg tok koronavaksinedose nummer tre. Da fikk jeg for første gang i mitt liv en periode på tre måneder med daglig (omtrent) migrene høsten 2021. Det gikk over etter ca tre måneder. Så plutselig kom det tilbake i starten av November 2022. Normalt for meg mht hyppighet på migrenen nå (etter at overgangsalderen er over og mensen er borte) er ca 3-4 anfall i måneden. Det var mer før når jeg hadde menstruasjonssyklus (da fulgte anfallene syklusen). 3-4 anfall i måneden er for meg lite.... Uff, jeg føler med deg ❤️ Det kan være at naramig kan bryte den onde sirkelen nå hvis du får en måneds pause. Verdt å høre med legen om 😊 om du nå er normalt nede i 3-4 anfall i måneden så vil jeg ikke tro du står i fare for å utvikle medikamentutløst hodepine pga overforbruk heller siden det tar litt tid å utvikle. Lykke til og god bedring! Anonymkode: e9b6d...36c
Million Skrevet 23. januar 2023 Forfatter #18 Skrevet 23. januar 2023 Nå har jeg registrert en søknad om refusjon på HELFO. Om de godtar den, gjenstår å se. Det sto at de ville etterspørre mer dokumentasjon om det trengtes. Jeg lastet opp et par bilder av kvitteringen, der navn på både meg og legen fremkommer.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #19 Skrevet 23. januar 2023 Million skrev (1 minutt siden): Nå har jeg registrert en søknad om refusjon på HELFO. Om de godtar den, gjenstår å se. Det sto at de ville etterspørre mer dokumentasjon om det trengtes. Jeg lastet opp et par bilder av kvitteringen, der navn på både meg og legen fremkommer. De vil nok etterspørre dokumentasjon hos legen. De vil jo også se at du har fått blå resept på smeltetabletter på bakgrunn av diagnose. Så forhåpentligvis skjønner vedkommende at hen har driti på draget når hen blir kontaktet. Det at det er en vikarlege kan jo også ha noe å si for hvor misforståelsen skjedde. Anonymkode: b14df...0d2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #20 Skrevet 23. januar 2023 Skjønner det er sure penger. Du får det igjen når du sender refusjon til Helfo. Er veldig lett å skrive ut resept og bomme på blåresept knappen, særlig på nye resepter. Feil skjer, så la det nå fare. Anonymkode: 25881...53f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå