Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
Vi er flere som sliter nå, jeg får ikke endene til å møtes. Jeg er for tiden syk, håper på å komme meg i en bedre situasjon økonomisk med tiden men nå er ting som det er. 
Jeg har leilighet med lån, fellesutgifter, strøm, telefon osv. De største utgiftene er selvfølgelig mat og medisiner utenom dette. 

Får rundt 20.000 i mnd, er alene og må som voksen klare meg selv. 

Jeg lurer på om det finnes noen hjelpeordninger, utenom husbanken som jeg allerede benytter meg av.

Veldig vanskelig å sette opp budsjett når en ikke vet enkelte faste utgifter som strøm og støtte fra husbanken. Jeg søker til tider nødhjelp, men får som oftest avslag.

Anonymkode: 06424...539

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du får avslag på nødhjelp, så blir det ansett at du skal kunne klare å overleve på den inntekten du får utbetalt alene. 

Det har kommet 100 forskjellige tips fra økonomer i nettavisene om hva du kan gjøre for å bedre økonomien din. 

• Liker 2
Skrevet

De fleste som har dårlig råd vil finne ut at legathåndboken er en god investering.
Istedet for å søke nødhjelp bør du skaffe seg såpass god oversikt og budsjett at du heller kan søke sosialtjenesten om større enkeltkostnader, som det er vanskelig å klare på egen hånd (eksempelvis tannbehandling, legemidler, briller, månedskort...).
Mange sliter f.eks. med å hente apotekvarer før frikortet er fylt tidlig på året.

Skrevet
Jaytee skrev (Akkurat nå):

Det har kommet 100 forskjellige tips fra økonomer i nettavisene om hva du kan gjøre for å bedre økonomien din. 

De tipsene økonomene kommer med i avisen er tilpassa folk som har inntekt og har noe å spare inn på.
De passer sjelden for folk som går i null hver eneste måned uten å sløst med noen ting.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Andro skrev (1 minutt siden):

De tipsene økonomene kommer med i avisen er tilpassa folk som har inntekt og har noe å spare inn på.
De passer sjelden for folk som går i null hver eneste måned uten å sløst med noen ting.

Slik er realiteten til mange om dagen, men hvis man går i null hver eneste måned, så må man finne en fast inntekskilde, hvis man ønsker å ha en buffer etter at alle faste kostnader er betalt. 

Endret av Jaytee
  • Liker 1
Skrevet
Jaytee skrev (3 minutter siden):

Slik er realiteten til mange om dagen, men hvis man går i null hver eneste måned, så må man finne en fast inntekskilde, hvis man ønsker å ha en buffer etter at alle faste kostnader er betalt. 

På en måte er det fasiten, men på en annen side er det en uoppnåelig realitet for mange som ikke er friske, eller på andre måtar ikke er i stand til å øke innsatsen sin. F.eks. ikke kan få større stilling, ikke er frisk nok til jobb...

• Liker 2
Skrevet

Om det er sånn at du plutselig har fått mindre å rutte med, må vanene fra da du hadde mer gjøres noe med.

1. Gå på biblioteket/legg inn bestilling på bøkene: hvordan bli rik på et år / hvordan spare seg lykkelig. Sistnevnte bruker 10.000 i mnd. 

2. Gå gjennom utgiftene dine siste måned eller de tre siste månedene og lag et regnskap.

3. Hvilke poster kan kuttes/minkes? Telefon, tv, stresming, mat, klær, annet osv. Sjekk andre tilbud for telefon, strøm og lånerentene og vurder å bytt/forhandle vilkår. Fikk ut om du sløser. Trenger bare et streamingalternativ om gangen.

4. Sett opp et budsjett av faste og variable utgifter med tallene fra regnskapet du gjorde evt med div kutt

5. Hold deg til budsjettet

Anonymkode: 4b0a1...b57

Skrevet (endret)
Andro skrev (14 minutter siden):

På en måte er det fasiten, men på en annen side er det en uoppnåelig realitet for mange som ikke er friske, eller på andre måtar ikke er i stand til å øke innsatsen sin. F.eks. ikke kan få større stilling, ikke er frisk nok til jobb...

Da er man nødt til å søke støtte hos venner og familie. NAV og staten gir ikke ut penger slik at Kari Nordmann skal kunne ha en sparebuffer hver måned. De gir kun nok til at du skal kunne overleve fra måned til måned. 

Endret av Jaytee
  • Liker 1
Skrevet
Andro skrev (29 minutter siden):

De fleste som har dårlig råd vil finne ut at legathåndboken er en god investering.
Istedet for å søke nødhjelp bør du skaffe seg såpass god oversikt og budsjett at du heller kan søke sosialtjenesten om større enkeltkostnader, som det er vanskelig å klare på egen hånd (eksempelvis tannbehandling, legemidler, briller, månedskort...).
Mange sliter f.eks. med å hente apotekvarer før frikortet er fylt tidlig på året.

Takk for tips, skal sjekke opp!
Hadde frikort i desember men ble fortsatt over 2000 kr. 

Skrevet
Jaytee skrev (28 minutter siden):

Det hjelper lite når man ikke har mulighet til å jobbe for øyeblikket grunnet sykdom. Noe som er skikkelig sårt, håper virkelig jeg snart kan bli frisk nok til å jobbe igjen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Om det er sånn at du plutselig har fått mindre å rutte med, må vanene fra da du hadde mer gjøres noe med.

1. Gå på biblioteket/legg inn bestilling på bøkene: hvordan bli rik på et år / hvordan spare seg lykkelig. Sistnevnte bruker 10.000 i mnd. 

2. Gå gjennom utgiftene dine siste måned eller de tre siste månedene og lag et regnskap.

3. Hvilke poster kan kuttes/minkes? Telefon, tv, stresming, mat, klær, annet osv. Sjekk andre tilbud for telefon, strøm og lånerentene og vurder å bytt/forhandle vilkår. Fikk ut om du sløser. Trenger bare et streamingalternativ om gangen.

4. Sett opp et budsjett av faste og variable utgifter med tallene fra regnskapet du gjorde evt med div kutt

5. Hold deg til budsjettet

Er i gang med mesteparten av det du nevner over, er ikke noe rom for sløsing her. 

Skrevet
Jaytee skrev (11 minutter siden):

Da er man nødt til å søke støtte hos venner og familie. NAV og staten gir ikke ut penger slik at Kari Nordmann skal kunne ha en sparebuffer hver måned. De gir kun nok til at du skal kunne overleve fra måned til måned. 

Hvorfor gidder du? Flere overpriviligerte her tydeligvis! Handler ikke om å ha en sparebuffer, men å få ting til å gå rundt. 
Nødvendige utgifter, her er det ikke snakk om triviell luksus som du nok sikter til.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Er boligen slik at du kan leie ut hybel? Evt leie ut et soverom med tilgang til kjøkken og bad i et begrenset antall uker for studenter i praksis (sykepleie, lege, tannlege osv). 

Og kan du forlenge avdragstida på boliglånet?

Endret av Eneri
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Er i gang med mesteparten av det du nevner over, er ikke noe rom for sløsing her. 

Så flott da tar du utgangspunkt i hva du gjennomsnitt har betalt på strøm i den posten. Tenk over forbruket, jeg setter varmepumpen to grader ned når det er dyrt. Går ellers med ullsokker og cardigan inne. Steng av rom, vasker klær/oppvask på kveldstid når det er billigst. Dusjer mindre og kortere. Sjekk om det er billigere strømavtaler som kan være aktuelle. Mitt matbudsjett er på 2000, og det inkluderer noe takeaway. Får det til ved å kjøpe tilbud, plantebasert, datovarer og to good to go poser. Dumpsterdiving er også et alternativ. Er flink å fryse ned i porsjoner og lager gjerne store middager for å porsjonere ut. Taco en dag blir nacho dagen etter for så å bli qeesiddias den tredje dagen. Spiser alle rester og baserer ukesmeny på hva som er i hus først og supplerer på butikken samt røsker med det jeg finner av interesse i datovarehyllen og legger i fryseren. Hver søndag/mandag sjekker jeg tilbudsaviser og planlegger ukesmeny. Dagen før jeg får penger går jeg gjennom forbruket og sjekker om jeg er ajour med budsjettet eller om jeg må skjerpe meg. Gå gjennom ting du har for å vurdere om det er noe du ikke trenger som du kan selge. Jeg kjøper det jeg virkelig trenger på tilbud eller brukt.

Skrevet
Jaytee skrev (1 time siden):

Hvis du får avslag på nødhjelp, så blir det ansett at du skal kunne klare å overleve på den inntekten du får utbetalt alene. 

Så belærende om tips fra økonomer trenger du ikke å være når ts spør om hjelp.

Anonymkode: 2cc95...329

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så belærende om tips fra økonomer trenger du ikke å være når ts spør om hjelp.

Anonymkode: 2cc95...329

Hårsår? Er ikke belærende å tipse om økonomer som kommer med eksperttips. En grunn for at man har økonomer; jo for at man skal få økonomisk rådgivning. 

• Liker 1
Skrevet

-forhør deg med andre forsikringsselskap om tilbud på forsikringer. Her kan du mulig spare. Og husk at enkelte forsikringer er verdt å ha hvis noe uforutsett oppstår framfor å stå på bar bakke. Var en artikkel om dette i en nettavis i går/dag. 
-sjekk diverse abonnementer. Må du ha alle? Kan du bytte mobilabonnement eller endre til et billigere? 
-kan du kjøpe billigere matvarer? Kanskje endre handleturen og handle på en billigere butikk? Stramme inn på noen unødvendige varer (tenker da type godteri, snacks, brus, juice, spontane kjøp). Handle varer som snart går ut på dato (ofte 40% avslag). Handle matvarer på tilbud og lage deg opp større porsjoner som kan fryses ned. 

Er det jeg kan bidra med foreløpig. Godt mulig at dette er noe du har hatt en gjennomgang på allerede😊

Skrevet
Eneri skrev (1 time siden):

Er boligen slik at du kan leie ut hybel? Evt leie ut et soverom med tilgang til kjøkken og bad i et begrenset antall uker for studenter i praksis (sykepleie, lege, tannlege osv). 

Og kan du forlenge avdragstida på boliglånet?

Har ikke ekstra soverom, nei. 
Men om dette skal fortsette så må jeg kanskje vurdere å flytte hjem på «pikerommet» og leie ut leiligheten. Noe jeg har diskutert med foreldrene mine, men jeg håper jo å slippe det. 
Kan ikke forlenge tiden på lånet, om det er det du mener. Den er allerede høy.

Bare fra desember har renter og avdrag økt med totalt 1000 kr, vet ikke om det er mulig å låse renten? 

Skrevet

Jeg føler med deg. Grepene jeg har gjort er å kutte ut Netflix og Tv2play, har ordnet meg billigere telefonabonnement og gått igjennom forsikringene. Sparer vel en 6-700,- på det i mndn. Men med økte priser på strøm og mat så går det fortsatt ikke rundt. Klarte med ett nødskrik å betale strøm-regningen for november. Strømregningen for desember har jeg fått delt opp, men alikavel havner jeg bakpå… Hver mnd er det noe jeg må droppe å betale for å ha mat på bordet. 

Anonymkode: 08d6c...c5f

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har ikke ekstra soverom, nei. 
Men om dette skal fortsette så må jeg kanskje vurdere å flytte hjem på «pikerommet» og leie ut leiligheten. Noe jeg har diskutert med foreldrene mine, men jeg håper jo å slippe det. 
Kan ikke forlenge tiden på lånet, om det er det du mener. Den er allerede høy.

Bare fra desember har renter og avdrag økt med totalt 1000 kr, vet ikke om det er mulig å låse renten? 

Ved å inngå avtale om fastrente låser man rente som du spør om. Dette er som regel bedre butikk for banken enn for deg, men noen ganger tilsier behovet for forutsigbarhet at det likevel " er verdt det" for låntaker også.

Hvis du bare trenger å få ta tida til hjelp for å komme deg etter sykdom og du ser for deg å komme i jobb igjen om ikke altfor lenge, så kan jo det med å flytte en periode til foreldrene dine være en løsning, eller å be om avdragsfrihet på lånet noen få måneder? Da har du en løsning som ikke betyr at du er nødt til å selge leiligheta 

Hvis du er på aap/ufør nå, sjekk at du har fått alt du skal fra feks forsikrings/pensjonsordninger du har enten privat eller gjennom jobb. 

Så vil nok også en deltidsstilling kunne by på litt bedre inntekt enn å være i null prosent jobb , bare så du ikke presser deg selv til å tenke 0 eller 100%. 

Jeg håper ting ordner seg , du prøver iallefall å ta grep om egen situasjon❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...