AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #1 Skrevet 23. januar 2023 Hei:) Jeg sliter psykisk, og har gjort det i 7 år. Hovedsaklig angstrelatert, og er så lei av at det ødelegger livet og jeg ikke klarer å skru det av. For 3 år siden var jeg hos DPS (en håpløs gruppeterapi), i tillegg til en privat psykolog ved siden av + psykomotorisk. Har nå bestemt meg for å forsøke avtalespesialist.. selvom det er minimum 6 mnd ventetid her jeg bor : p :’( Jeg ble ikke bedre av behandling og psykologer sist.. men håper at det likevel er slik at kanskje man på prøve flere ganger før man får den rette behandleren for meg. Er det flere som har måttet prøve mange ulike, og hvor prosessen har vært lang for å få riktig og bra hjelp?💕 Er ikke klar for å gi opp enda, men kvier meg litt siden det ikke hjalp meg sist. En lurer jo på om man er et håpløst tilfelle når dsp og psykologer ikke gjorde meg bedre sist. Anonymkode: 2ed10...be8
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #2 Skrevet 23. januar 2023 Det er jo du selv som skal gjøre jobben? Det er ikke DPS som skal gjøre deg bedre, men gi deg verktøy - så skal du selv bruke dem til å håndtere dine utfordringer. Hvor mye tid brukte du hjemme på de øvelsene du fikk? Kjemi med behandler er selvsagt viktig, men innsatsen du gjør selv - kan også ha stor betydning for din prognose. Jeg har gått til DPS flere ganger, og har alltid vært stor fornøyd. Tidligere har det rett og slett ikke vært riktig tidspunkt for bearbeidelse, men jeg fikk støttesamtaler. Har gått på depresjonskurs, individuell samtaleterapi og fått medisin for mine lidelser. Nå går jeg og venter på et nytt gruppetilbud. Får jeg ikke plass der, så har behandler sagt at det finnes mange andre behandlingsmuligheter. Ingenting har vært bortkastet. Bare en erfaring rikere! Anonymkode: 04da6...df3 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #3 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hei:) Jeg sliter psykisk, og har gjort det i 7 år. Hovedsaklig angstrelatert, og er så lei av at det ødelegger livet og jeg ikke klarer å skru det av. For 3 år siden var jeg hos DPS (en håpløs gruppeterapi), i tillegg til en privat psykolog ved siden av + psykomotorisk. Har nå bestemt meg for å forsøke avtalespesialist.. selvom det er minimum 6 mnd ventetid her jeg bor : p :’( Jeg ble ikke bedre av behandling og psykologer sist.. men håper at det likevel er slik at kanskje man på prøve flere ganger før man får den rette behandleren for meg. Er det flere som har måttet prøve mange ulike, og hvor prosessen har vært lang for å få riktig og bra hjelp?💕 Er ikke klar for å gi opp enda, men kvier meg litt siden det ikke hjalp meg sist. En lurer jo på om man er et håpløst tilfelle når dsp og psykologer ikke gjorde meg bedre sist. Anonymkode: 2ed10...be8 Ingen psykolog kan gjøre deg frisk, jobben må du jo gjøre selv. Hva har du gjort alle disse årene, for å få det bedre? Hvis du skal til avtalespesialist så burde du først undersøke hvilke behandlingsmetoder spesialisten bruker. Slik at du ikke finner det «bortkastet», men hos alle psykologer iht angst, så er det kognitiv terapi og teknikker iht angst man jobber med. Anonymkode: dcc82...d61 2
megda Skrevet 23. januar 2023 #4 Skrevet 23. januar 2023 (endret) har du mennsker rundt deg i hverdagen som du kan prate ordentlig med, TS? Dersom man ikke har vært svært isolert som menneske over flere år tar man det ofte for gitt hvor mye kommunikasjon med andre mennesker regulerer egen psyke i hverdagen. Hos psykologen prater vi om vår opplevelse av hverdagen og livet ellers. Det er ofte det som er det beste med en psykolog. vi kan få satt ord på virrvarret av tanker vi ikke har eksternalisert og det hjelper på både angst og stress, men 1 gang i uken er for lite. Det burde nesten være en daglig affære med mennesker vi kjenner godt. Endret 23. januar 2023 av megda 1
kraftwerk Skrevet 23. januar 2023 #5 Skrevet 23. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (22 minutter siden): En lurer jo på om man er et håpløst tilfelle når dsp og psykologer ikke gjorde meg bedre sist. Anonymkode: 2ed10...be8 Det er jo ingen psykologer som kan gjøre deg bedre, jobben må du jo gjøre selv. Psykologer gir deg kun verktøy og kognitiv terapi, for at du skal få det bedre, men altså.. Du kan gå til så mange psykologer du ønsker, men med den innstillingen blir du faktisk ikke bedre. Hva forventer du at en psykolog skal gjøre med deg? For det er kun du selv som kan gjøre deg frisk De vanligste og beste behandlingsmetodene for angst er kognitiv terapi, eksponeringsterapi og teknikker/pusteøvelser. Endret 23. januar 2023 av kraftwerk 2
Tradegy Skrevet 23. januar 2023 #6 Skrevet 23. januar 2023 Ikke gi opp 🙂 Selv om man gjør jobben selv, er det ikke alltid man oppnår bedring. Livssituasjon, modenhet og kjemi med psykologen kan spille inn. Gi det et nytt forsøk, for det kan ha skjedd noen endringer siden sist 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #7 Skrevet 23. januar 2023 kraftwerk skrev (Akkurat nå): Det er jo ingen psykologer som kan gjøre deg bedre, jobben må du jo gjøre selv. Psykologer gir deg kun verktøy og kognitiv terapi, for at du skal få det bedre, men altså.. Du kan gå til så mange psykologer du ønsker, men med den innstillingen blir du faktisk ikke bedre. Hva forventer du at en psykolog skal gjøre med deg? For det er kun du selv som kan gjøre deg frisk. jeg forventet å få noen verktøy, rett og slett. Men psykologen jeg kom til sist var helt stille, og jeg lå på en divan og han satt bak, så skal ikke prøve psykoanalyse igjen. På DPS fikk jeg gruppeterapi, og to psykologer som bare satt å hørte på. Å få «terapi» av randome folk som ikke forsto hva jeg trengte hjalp ikke stort.. så denne gangen skal jeg finne en som driver med kognitiv terapi og håper at det vil være mere til hjelp. -TS Anonymkode: 2ed10...be8 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #8 Skrevet 23. januar 2023 Kjemi med behandler og metoden som blir brukt kan ha veldig mye å si. Selvfølgelig må man være motivert. Kanskje må man åpne seg for at man tar feil om visse ting, våge å være ærlig. Våge å stole på behandler selv om det er skummelt og man noen ganger lurer på om de virkelig kan ha rett. Min erfaring er at det ikke nytter å gi opp etter kort tid. Det er tøft å stå i behandling og det blir litt verre før det blir bedre. Etter 4-5 måneder begynte jeg å se bedring og etter ett år var jeg mer eller mindre klar til å slutte. Anonymkode: 62f22...641 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #9 Skrevet 23. januar 2023 Jeg gikk til to psykologer på dps før jeg fant en privatpraktiserende psykolog (med offentlig avtale) jeg hadde god kjemi med. Jeg fikk denne anbefalt av en som står meg nær. Legen sendte henvisning, og det gikk noen måneder før jeg kom til. Har vært der i snart to år nå, og er veldig fornøyd. Har også vært på dps i løpet av denne perioden for en bestemt type behandling. Traff der på enda en psykolog jeg ikke gikk godt sammen med. Det var en stor trigger. Har kjempemye å si at man har god kjemi med psykologen. Vil anbefale deg å prøve en ny. Og hvis det ikke fungerer, ber du om å bytte igjen. Lykke til, og ikke gi opp😊 Anonymkode: 9029f...211 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #10 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei:) Jeg sliter psykisk, og har gjort det i 7 år. Hovedsaklig angstrelatert, og er så lei av at det ødelegger livet og jeg ikke klarer å skru det av. For 3 år siden var jeg hos DPS (en håpløs gruppeterapi), i tillegg til en privat psykolog ved siden av + psykomotorisk. Har nå bestemt meg for å forsøke avtalespesialist.. selvom det er minimum 6 mnd ventetid her jeg bor : p :’( Jeg ble ikke bedre av behandling og psykologer sist.. men håper at det likevel er slik at kanskje man på prøve flere ganger før man får den rette behandleren for meg. Er det flere som har måttet prøve mange ulike, og hvor prosessen har vært lang for å få riktig og bra hjelp?💕 Er ikke klar for å gi opp enda, men kvier meg litt siden det ikke hjalp meg sist. En lurer jo på om man er et håpløst tilfelle når dsp og psykologer ikke gjorde meg bedre sist. Anonymkode: 2ed10...be8 Det er jo ikke gjort i en fei, og var all angst hos folk borte innen et års tid med behandling så hadde vel alle blitt behandlet og vært angstfrie.. og enkelte ting lar seg vanskelig gjøre noe med. Se det heller sånn; hva har du å tape? Anonymkode: 27e26...45f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #11 Skrevet 23. januar 2023 Personlig har jeg heller ikke hatt så mye nytte av «prateterapi», men mye mer nytte av konkrete teknikker. Jeg har prøvd en hel masse teknikker, og noen av de beste synes jeg at jeg har funnet i bøkene til Paul McKenna, og nå har han jo faktisk kommet med en egen bok om angst, så jeg vil anbefale at du prøver ut teknikkene i denne boka. Å prate om det vanskelige kan fort bare rippe opp i vanskelige ting og gjøre deg i dårlig humør, konkrete teknikker gjør deg ofte i hvert fall litt bedre med en gang, og mer bedre om du fortsetter å gjøre de. Anonymkode: ed8ca...688 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #12 Skrevet 23. januar 2023 Å slite psykisk kan være så mangt. Det kan være alvorlig psykisk sykdom, spiseforstyrrelse, et traume eller en depresjon man må lære seg å leve med, noe annet eller flere ting. Noen trenger medisiner, andre trenger samtaleterapi. Noen trenger flere ting. Hva sliter du med og hva er prøvd? Hvordan har du fulgt opp behandlingen, øvd på ting? Ville ha snakket med fastlegen, kanskje kjenner hun deg best og dere kan finne en behandlingvei sammen? Ønsker deg god bedring. Anonymkode: a3ce0...bbd
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #13 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Å slite psykisk kan være så mangt. Det kan være alvorlig psykisk sykdom, spiseforstyrrelse, et traume eller en depresjon man må lære seg å leve med, noe annet eller flere ting. Noen trenger medisiner, andre trenger samtaleterapi. Noen trenger flere ting. Hva sliter du med og hva er prøvd? Hvordan har du fulgt opp behandlingen, øvd på ting? Ville ha snakket med fastlegen, kanskje kjenner hun deg best og dere kan finne en behandlingvei sammen? Ønsker deg god bedring. Anonymkode: a3ce0...bbd tusen takk : ) det er psykosomatisk type av angst, sosial angst på et vis, men ikke en klassisk type med frykt for mennesker og slikt. er komplisert : p jeg har prøvd veldig mye( dps gruppesamtale, alexander-teknikk, psykomotorisk fysio, logoped, psykolog) men har dessverre ikke hatt «vanlig» terapi, altså en psykolog som har samtalter ansikt til ansikt. Var jo hos en i et år, da jeg lå på en sånn sofa og han var bare stille eller ville snakke om seksualitet og barndom som en ekte fraud. Jeg fant jo ut etterhvert at det var en spesiell type terapi, selvom han mente han drev med dynamisk terapi. Psykoanalyse er ikke for meg. Så har ihvertfall lært det.. Anonymkode: 2ed10...be8
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #14 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg gikk til to psykologer på dps før jeg fant en privatpraktiserende psykolog (med offentlig avtale) jeg hadde god kjemi med. Jeg fikk denne anbefalt av en som står meg nær. Legen sendte henvisning, og det gikk noen måneder før jeg kom til. Har vært der i snart to år nå, og er veldig fornøyd. Har også vært på dps i løpet av denne perioden for en bestemt type behandling. Traff der på enda en psykolog jeg ikke gikk godt sammen med. Det var en stor trigger. Har kjempemye å si at man har god kjemi med psykologen. Vil anbefale deg å prøve en ny. Og hvis det ikke fungerer, ber du om å bytte igjen. Lykke til, og ikke gi opp😊 Anonymkode: 9029f...211 sendte fastlegen din henvisning direkte til en psykolog? sist jeg prøvde for et år siden, ga fastlegen meg en kopi i konvolutt av henvisning til en psykolog jeg måtte velge selv fra helse-sør øst sine laaange lister. ringte rundt og forhørte meg om ventetider og type terapi, men skulle ønske jeg bare ble henvist av legen direkte. Fikk avslag av den jeg sendte til, og da måtte starte hele prosessen helt på nytt. TS Anonymkode: 2ed10...be8
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #15 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): tusen takk : ) det er psykosomatisk type av angst, sosial angst på et vis, men ikke en klassisk type med frykt for mennesker og slikt. er komplisert : p jeg har prøvd veldig mye( dps gruppesamtale, alexander-teknikk, psykomotorisk fysio, logoped, psykolog) men har dessverre ikke hatt «vanlig» terapi, altså en psykolog som har samtalter ansikt til ansikt. Var jo hos en i et år, da jeg lå på en sånn sofa og han var bare stille eller ville snakke om seksualitet og barndom som en ekte fraud. Jeg fant jo ut etterhvert at det var en spesiell type terapi, selvom han mente han drev med dynamisk terapi. Psykoanalyse er ikke for meg. Så har ihvertfall lært det.. Anonymkode: 2ed10...be8 Var den terapien der du lå på en sofa og bare snakket om seksualitet og barndom med dps eller privat? Anonymkode: 8bff8...ab3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #16 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Var den terapien der du lå på en sofa og bare snakket om seksualitet og barndom med dps eller privat? Anonymkode: 8bff8...ab3 det var privat. Anonymkode: 2ed10...be8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå