Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

VG skriver idag at student ved NTNU fikk medhold i fusk-anke, der studenten var blitt utestengt i to semestre. Trondheim gav studenten medhold.

Studenten hadde ikke bare samme feile besvarelser som enkelte medstudenter , men til og med samme skrivefeil som de samme medstudentene. Studenten forklarte at det skyldtes at de delte notater og at det var lov i en lukket kollekvie. Studenter er delt inn i samarbeidsgrupper kalt kollekviegrupper. 

Kan vi stole på at ikke hjemmeeksamen er blir fusk , med det som resultat at uteksaminerte ikke tilfredsstiller kunnskapsnivået graden deres tilsier når de går ut av studiet ? 

Hva mener du?

Skrevet

Gikk ikke på universitet under covid, men kjenner mange som gjorde. Veldig mange av de jukset, og nå mener jeg mange. De satt seg sammen i diverse leiligheter og skrev oppgavene så å si sammen (formulert annerledes vel å merke).
Vet også om andre som fikk hjelp igjennom andre applikasjoner som discord og reddit når det var snakk om realfag. Da veldig mange av oppgavene var skrevet istedenfor å gi tall (grunnet f,eks photomath). 
- Til og med hørt om en som så å si fikk bacheloren sin skrevet for seg, altså person hadde nesten ingen ting med selve bacheloren sin selv å gjøre. Men hen hadde en veldig skoleflink venn som skrev den for seg. Fikk B på den i tillegg om jeg ikke husker feil, og dette var et nokså avansert fag.

Vanskelig sak det der, noen oppgaver gir de deg faktisk lov til å jobbe sammen, men levere selv. Spørs jo på skrivefeilene, men mye her tyder på ctrl-c-v, ja. 

Anonymkode: e3e8b...be9

• Liker 1
Skrevet

Jeg juksa på en eksamen under korona. Faget er kjent for å lage urimelige eksamensoppgaver som ikke tilsvarer pensumet vi får utdelt. Rundt 20% står faget, og man må stå for å komme videre på studiet. Jeg slo opp i boka under eksamen og angrer ikke et sekund. Det er tilslutt mitt eget ansvar, men jeg gidder ikke å stryke fordi eksamensoppgavene er dårlig formulert.

Anonymkode: a1024...3c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg juksa på en eksamen under korona. Faget er kjent for å lage urimelige eksamensoppgaver som ikke tilsvarer pensumet vi får utdelt. Rundt 20% står faget, og man må stå for å komme videre på studiet. Jeg slo opp i boka under eksamen og angrer ikke et sekund. Det er tilslutt mitt eget ansvar, men jeg gidder ikke å stryke fordi eksamensoppgavene er dårlig formulert.

Du har jo lov til å bruka boka under en hjemmeeksamen?

Anonymkode: 41dc2...30a

• Liker 3
Skrevet
Baktus skrev (1 time siden):

VG skriver idag at student ved NTNU fikk medhold i fusk-anke, der studenten var blitt utestengt i to semestre. Trondheim gav studenten medhold.

Studenten hadde ikke bare samme feile besvarelser som enkelte medstudenter , men til og med samme skrivefeil som de samme medstudentene. Studenten forklarte at det skyldtes at de delte notater og at det var lov i en lukket kollekvie. Studenter er delt inn i samarbeidsgrupper kalt kollekviegrupper. 

Kan vi stole på at ikke hjemmeeksamen er blir fusk , med det som resultat at uteksaminerte ikke tilfredsstiller kunnskapsnivået graden deres tilsier når de går ut av studiet ? 

Hva mener du?

Jeg tenker at spørsmålet du stiller er og kommer til å bli stadig mer relevant. Chat GTP og lignende teknologier kommer til å bli bedre og bedre.

Anonymkode: 41dc2...30a

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vanskelig sak det der, noen oppgaver gir de deg faktisk lov til å jobbe sammen, men levere selv. Spørs jo på skrivefeilene, men mye her tyder på ctrl-c-v, ja. 

Anonymkode: e3e8b...be9

Slik har det vært på alle mine hjemmeeksamener. Men man kan få ganske mye hjelp gjennom samarbeid også om man ikke har ren avskrift. Det er jo bare å skrive om setningene. 

Ved hjemmeeksamen så kan man ende opp med at studenter står(og også får greie karakterer) uten at de har de nødvednige minomumskunnskapene. Det er vanskelig å forsvare. 

Anonymkode: 8f87d...6c7

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilket fag og studium er dette? Siden kun 20% står og det er krav om bestått for å komme videre. Eneste slikt fag jeg vet om er medikamentregning, men der er jo ikke strykprosenten høy pga dårlig formulert eksamensoppgave. 

Anonymkode: 8f87d...6c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...