Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har slitt med søvn hos vårt barn på 6 Mnd siden fødsel. Vi skal nå gå skikkelig til verks for å prøve å få baby til å finne roen selv (benytter Caroline Lorentzens metode). 
Far sover sammen med meg og baby, og «nekter» å legge seg på eget rom da han vil være sammen med oss. Nå har det gått så langt at ingen av oss sover. Nå skal han forsøke å ta baby litt på natt for å avlaste meg, da det eneste baby godtar av trøst er pupp. 
Far er sliten, han har en veldig fysisk jobb - og jeg er redd for helsen hans.

Kan han sykmeldes i den perioden vi bruker på å få babyens søvn i sjakk?

Anonymkode: 2559d...4bb

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har slitt med søvn hos vårt barn på 6 Mnd siden fødsel. Vi skal nå gå skikkelig til verks for å prøve å få baby til å finne roen selv (benytter Caroline Lorentzens metode). 
Far sover sammen med meg og baby, og «nekter» å legge seg på eget rom da han vil være sammen med oss. Nå har det gått så langt at ingen av oss sover. Nå skal han forsøke å ta baby litt på natt for å avlaste meg, da det eneste baby godtar av trøst er pupp. 
Far er sliten, han har en veldig fysisk jobb - og jeg er redd for helsen hans.

Kan han sykmeldes i den perioden vi bruker på å få babyens søvn i sjakk?

Ja hvis han jobber med maskineri og andre farlige ting så.

Anonymkode: 677eb...900

• Liker 3
Skrevet

Så. Han har bevisst ligget med dere på rommet og fått dårlig søvn i 6 mnd, og vil nå ha sykemelding for det? Tenker først og fremst dere må finne et bedre opplegg for dere alle for å få søvn. Dere får tilbringe tid på dagen sammen. Ellers, så er det veldig fint han skal avlaste, men tenker du det skal være hver natt? 

Anonymkode: b6617...7be

• Liker 11
Skrevet

Bare si at han ikke får søvn og at det kan vær farlig i jobben.  Få mindre enn 3 timer om natta og jobbe som veiarbeider stilase maskineri osv er farlig!

Anonymkode: 677eb...900

• Liker 1
Skrevet

Nei, det ville vært totalt misbruk av sykemeldingsordningen Dette "problemet" løses enkelt ved at han bare legger seg på et annet rom. 

Anonymkode: 1c70e...5f3

• Liker 20
  • Nyttig 5
Skrevet

Ts her.

Jeg syns det er dritvanskelig hele greia. Jeg har en baby som ikke vil sove og en mann som på død og liv vil avlaste meg - men som i praksis ikke får gjort så mye på natt. Slites mellom lite søvn selv, og en samboer jeg blir bekymret for. 

• Hjerte 3
Skrevet

Ts her.

Jeg syns det er dritvanskelig hele greia. Jeg har en baby som ikke vil sove og en mann som på død og liv vil avlaste meg - men som i praksis ikke får gjort så mye på natt. Slites mellom lite søvn selv, og en samboer jeg blir bekymret for. 

Men da er det mannen du må snakke fornuft med. Han er ikke avlastning om han ikke sove rhan heller. Det fornuftige er å bytte på å sove, om det er så ille. Du får jo ikke noe avlastning av at dere BEGGE er våkne. Her avlastet mannen ved å ta første delen av natten, frem til første amming. Da sov jeg på gjesterommet, så kom han og hentet meg når det var tid for amming. Så gikk jeg og tok meg av ungen, mens han sov på gjesterommet. På den måten fikk han avlastet meg OG vi fikk begge sovet litt. 

• Liker 17
  • Nyttig 2
Skrevet

Du kan vel sykmeldes fra permisjonen dersom det er alvorlig nok - og så overtar han permisjonen. 

Anonymkode: 0d68a...eba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her.

Hvorfor er du bekymret for han? Pga jobb?

Dere må gjøre noe fornuftig her. Det er ikke å være våkne sammen hele natta. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan vel sykmeldes fra permisjonen dersom det er alvorlig nok - og så overtar han permisjonen. 

For at mor skal sykemeldes fra permisjonen så far kan overta, må hun ha legeerklæring på at hun ikke er i stand til å ta seg av barnet sitt - det holder ikke med vanlig sykemelding. Og ts er ikke syk, så hvorfor i alle dager skulle hun ha sykemelding? 

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts her.

Dette høres jo bare totalt meningsløst ut! Han skal få sykemelding fordi han selv sørger for å ikke få sove på nettene? 

Anonymkode: 5d373...912

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, det ville vært totalt misbruk av sykemeldingsordningen Dette "problemet" løses enkelt ved at han bare legger seg på et annet rom. 

Nettopp! 👍

Skrevet

For at mor skal sykemeldes fra permisjonen så far kan overta, må hun ha legeerklæring på at hun ikke er i stand til å ta seg av barnet sitt - det holder ikke med vanlig sykemelding. Og ts er ikke syk, så hvorfor i alle dager skulle hun ha sykemelding? 

Hun har alvorlig søvnmangel, det blir mange syke av. Jeg skisserte en mulig løsning. De bør prøve separate soverom først selvsagt, men et barn som ikke sover er en enorm belastning.

• Liker 2
Skrevet

You do you

Anonymkode: a0030...372

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun har alvorlig søvnmangel, det blir mange syke av. Jeg skisserte en mulig løsning. De bør prøve separate soverom først selvsagt, men et barn som ikke sover er en enorm belastning.

Ja, det er jo den enkleste løsningen her. Forstår det er tøft med søvnmangel, det har jo mange hatt, men å få sykemelding, for å fortsette med dette opplegget deres, er jo ikke riktig. 

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Det ville vært misbruk av velferdsgoder. Disse godene risikerer vi faktisk å miste/at de blir innskrenket ved slik misbruk, og er et hån mot mennesker som faktisk er ordentlig syke og virkelig behøver det.
En av dere er vel i permisjon og har mulighet til å hvile litt på dagtid? I helgene kan dere avlaste hverandre? 
Dersom far nekter å legge seg på et eget rom for å få sove, tenker jeg at det ikke er så farlig. Det er selvsagt noe annet dersom det er snakk om SYKDOM som gjør at han ikke kan jobbe/det er farlig at han jobber, ikke når far selv velger å være våken på natten. Om hans evner til å utføre jobben på en forsvarlig måte svekkes, kan han kanskje snakke med arbeidsgiver om tilrettelegging? 
Et annet alternativ er jo at han prøver å skaffe seg en annen, mindre krevende jobb. Ellers kan han ta ut ferie/spørre om ulønnet permisjon etc. 

Anonymkode: d4912...c0c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nei ærlig talt, han velger jo dette selv? Han må jo legge seg på eget rom.

Anonymkode: bf698...0b8

Skinner vel litt igjennom at dette er

"Hilsen en nybakt far"

Anonymkode: d6ad5...2f7

• Liker 2
Skrevet

Nei. Det har ikke ts skrevet et ord om. Hun har skrevet at FAR helt selv velger å la være å sove, og at HAN derfor har søvnmangel og det er HAN hun er bekymret for.. 

Han avlsater ikke når han nekter å legge seg på et annet rom, og dette er da også med på å bidra til at ts sover mindre. Hadde han sovet på gjesterommet, hadde han fått sove mer, og kunne da også avlastet ts mer. Som skisser over, ved at de kunne sovet på skift, i stedet for at begge nå er våkne. 

Så nei. Man skal ikke ha sykemelding på noe som man selv steller i stand med eget idioti, som kan løses ved at man enkelt og greit bare gjør ting på en fornuftig løsning. 

Om jeg hver dag slår meg selv i hodet med en slegge så jeg blir simmel og uvel, er ikke løsningen sykemelding: det er at jeg slutter å slå med med den jævla sleggen... 

• Liker 6
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...