Gå til innhold

Inflasjon i hele Europa. Men hvem sitter igjen med pengene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Levekostadene har økt i hele Europa. Alt fra husleie/felleskostnader til matpriser har økt voldsomt i pris.

Men spør man bedriftene så sier de at de ikke tjener mer enn før, de bare må sette opp prisene fordi deres egne leverandører øker sine priser.

Så hvem er det som til syvende og sist sitter igjen med alle de ekstra pengene europeerne betaler for alt i sitt daglige liv?

Hvorfor er det så vanskelig å følge pengene og se hvor de ender opp?

Anonymkode: 4d872...f17

• Liker 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke bare ett sted. Energimangelen etter at Europa kuttet gassimport fra Russland gjør at noe havner hos strøm, olje og gass-produsentene. Noe havner i folk flests lommer, fordi også lønningene går opp mer enn normalt når prisene stiger mye. Noe går bort i at man bruker mer arbeidsintensive metoder for å få tak i mer av det som har blitt dyrere. Når f.eks. prisen på strøm stiger så kan det bli lønnsomt å bygge ut solcelle- eller vindkraftverk selv om ikke det var det før.

Anonymkode: 0c62b...1ca

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Inflasjon betyr at pengene mister verdi. Det blir ikke dyrere, men prisene stiger. 

Hadde dette vært balansert, er det et mindre problem. Så lenge inflasjonen faktisk er konstant for alle, så er det  først og fremst en finansiell utfordring. Men det rammer ikke folk så hardt. 

Grunnen til at det oppfattes som alt blir dyrere er at det er underskudd av varer, mens det er overskudd av arbeidskraft, hvilket øker prisene på de gjenværende varene, men lønn stiger ikke i tråd med resten.

Grunnen til at vi ser en slik utvikling, er at den globale vareflyten fortsatt ikke er gjennomrettet etter pandemien. Vi har en krig som påvirker energiprisene.  og vi har mindre global flyt av arbeidskraft.

Det gjør at den arbeidskraften som vi har brukt på yrkesområdene som ikke er økonomisk forsvarlig i Norge , må erstattes med nordmenn og følgelig kollapser. 

Så problemet er ikke at noen sitter igjen med mer penger, men at alle sitter igjen med mindre pengeverdi. 

Utfordringen her er at verdien av penger er risikobasert: det betyr at i en slik situasjon, er det rike mennesker som kommer ut best : pris økningne betyr mindre, og deres kapital representerer sikkerhet, og risikoen , og derfor muligheten for kapitalisering øker. 

Fordelen er at vi ser at det bedrer seg. 

Men vi trenger at denne krigen blir avsluttet. 

• Liker 7
Skrevet

På 70 tallet kostet Kroneis ei krone ( nettopp derfor navnet)

Nå koster en Kroneis 27,-.

Hvem sitter igjen med pengene? 

Eller tror du ei krone har blitt mindre verdt? 

Anonymkode: ffedb...0cd

• Liker 1
Skrevet

En ting er at de som frakter og de som jobber på havner/leveringssteder har begynt så smått å få lønninger/kreve lønninger de kan leve av. Nesten.  Og selvsagt blir de rike enda rikere. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Levekostadene har økt i hele Europa. Alt fra husleie/felleskostnader til matpriser har økt voldsomt i pris.

Men spør man bedriftene så sier de at de ikke tjener mer enn før, de bare må sette opp prisene fordi deres egne leverandører øker sine priser.

Så hvem er det som til syvende og sist sitter igjen med alle de ekstra pengene europeerne betaler for alt i sitt daglige liv?

Hvorfor er det så vanskelig å følge pengene og se hvor de ender opp?

Anonymkode: 4d872...f17

Oi, her tror jeg du må lese litt om hva inflasjon er 🥲

Anonymkode: a4f72...d90

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

8 minutter siden, AnonymBruker said:

På 70 tallet kostet Kroneis ei krone ( nettopp derfor navnet)

Dette stemmer ikke. Krone-is heter krone-is, fordi toppen er formet som en krone.

Faktisk kostet den 75 øre da den ble lansert.

Anonymkode: 040b5...af2

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Krone-is heter krone-is, fordi toppen er formet som en krone.

Du tar feil. Da den kostet 75 øre så het den Diplomat.

Pengene har blitt mindre verdt, ingen som sitter igjen med 26 kroner ekstra i foret.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Krone-is

• Liker 1
Skrevet

Staten, bankene, dagligvarekonglomeratene etc. 

• Liker 1
Skrevet

Støre og Vestre sitter i alle fall med mer. Vestre da han nok øker prisene på produktene bedriften hans produserer og Støre gjennom at han har 140 000 000 i banken som får høyere rente enn tidligere.

Anonymkode: 2afe6...2f4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Støre og Vestre sitter i alle fall med mer. Vestre da han nok øker prisene på produktene bedriften hans produserer og Støre gjennom at han har 140 000 000 i banken som får høyere rente enn tidligere.

Anonymkode: 2afe6...2f4

Hvis Støre faktisk har 140 millioner på konto i banken(!) vil han tape veldig, veldig mye penger pga høy inflasjon (inflasjonen er mye høyere enn renta). 

Anonymkode: 0d716...361

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke bare ett sted. Energimangelen etter at Europa kuttet gassimport fra Russland gjør at noe havner hos strøm, olje og gass-produsentene. Noe havner i folk flests lommer, fordi også lønningene går opp mer enn normalt når prisene stiger mye. Noe går bort i at man bruker mer arbeidsintensive metoder for å få tak i mer av det som har blitt dyrere. Når f.eks. prisen på strøm stiger så kan det bli lønnsomt å bygge ut solcelle- eller vindkraftverk selv om ikke det var det før.

Anonymkode: 0c62b...1ca

Tviler på at lønningene holder tritt med inflasjonen...

Anonymkode: f16c2...d8c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest Adobyen
Skrevet

Her hjemme har jeg lest at det er hos matprodusentene prisene stiger mest, som f.eks Tine, Nortura og Orkla.  Jeg var på butikken i dag, og pleier å kjøpe med meg litt ekstra, men fikk ikke bestemt meg. 

Skrevet
Adobyen skrev (2 minutter siden):

Her hjemme har jeg lest at det er hos matprodusentene prisene stiger mest, som f.eks Tine, Nortura og Orkla.  Jeg var på butikken i dag, og pleier å kjøpe med meg litt ekstra, men fikk ikke bestemt meg. 

Jeg var på Cooper extra idag og hamstret toro gryter. De er 30% rabatt, og med en forventet prisstigning på minimum 10% og kanskje mer er det sikkert halv pris av hva det vil koste om 2 uker 

Skrevet

alt dette går tilbake til hvordan pengesystemet fungerer i helhet med at bankene kan printe penger ut av løse luften når de mener de har identifisert en variabel som tilsier at: "nå trenger vi litt mer penger i markedet".

Jeg er på den linja at helt siden gull ble avkoblet med dollaren så har inflasjonen skutt i været og når mennesker skal ta avgjørelser om penger som ikke har rot i virkeligheten så går det kun en vei. 

image.png.a73e6647125f5c7a2a1a7bf4f6f2317b.png

Gjest Adobyen
Skrevet
Topsi skrev (Akkurat nå):

Jeg var på Cooper extra idag og hamstret toro gryter. De er 30% rabatt, og med en forventet prisstigning på minimum 10% og kanskje mer er det sikkert halv pris av hva det vil koste om 2 uker 

Ja, slike ting er alltid greit å ha noe av, takk for tipset. Det kom jeg ikke på, men potetene hadde ok pris, løk også, og hakkede tomater (kiwi)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg kjøpte den for 50 øre på 70 tallet. Så tror du mener 25 øre, som var opprinnelig pris.

Anonymkode: bc35c...0e1

Skrevet

Det er 5 personer i hele verden som eier/styrer absolutt alt. Det er dit alle pengene går. Selv når vi naive gir penger til "afrika" og slikt, s"går det aller meste til disse 5.

Alt vi ser rundt oss av tusenvis av bedrifter etc, er bare en illusjon og en lenke i hele kjeden. 

Anonymkode: bc35c...0e1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er først og fremst staten som sitter igjen med mer penger. 

X Leie eller lån på lokale har steget noen prisent

X Strømutgifter har steget flere hundre prosent 

X Lønn og andre sosiale kostnader har steget noen prosenter 

X Driftsutgifter som materiell og rekvisita har steget noen prosenter 

X Handelsvarene og råvarene har steget noen prosenter 

X Logistikkostnader og transportkostnader har doblet seg

X Skatt på overskudd har økt med flere prosent 

Så lurer folk på hvorfor varer har blitt så mye dyrere.. Vel, i hvertfall på kvinneguiden. 

Anonymkode: 7310d...4ed

• Liker 1
Skrevet

Kom over noen gamle  kontoutskrifter, og lønnsutskrifte tilbake til 1976 ,1977. 1980, 1981. og   Jobbet  da innen transportfag   m/ en igennomomsnittleg faglønn, og  blei  avlønning  hver 14 uten overtid på  kr. 1.500  i 1976 /77,og   med en timeløn  på kr. 63,-  pr. time.

Ut fra dagens kroneverdi så tilsvarer kr. 1.500  idag omlag kr. 8.080,- og en månadslønnen låg da på igjennomsnittleg kr 16.000 utfra dagens kroneverdi.

1976 / 77 var dei  årene da  alle skulle ha fargetv, og prisen på eit fargetv i 1976 / 77 kroner  kostet omlag kr. 7000,- og det tilsvarer i 2022 kr. 43.095 ,- 

Anonymkode: 223c0...44f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...