Gå til innhold

Avslutte samsoving - sove i egen seng

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby sover ikke på natta..

Baby på 5,5 mnd har blitt ammet i søvn og samsovet hver natt siden fødsel. Dette har fungert fint frem til nå. Før brukte vi knapt 10 min med amming i senga før hun sovnet, men siden midten av Desember har vi brukt mange timer på å få henne til å sovne. River seg av og på puppene og prater å tuller. Må ofte stå opp med henne og prøve igjen senere. 

Hun våkner minimum 1 gang i timen på natt (hele natta), og roer seg ikke før hun får puppen i munnen.. nå er både jeg og pappan utslitt, og har bedt om råd fra Helsesykepleier. HS mener hun bør legges i egen seng, uten å ammes i søvn og at far skal ta oppvåkningene. Vi kan ikke fortsette slik lengre, da ingen av oss sover.. hverken baby, meg eller pappa. Ikke engang hunden😅

Noen som har noen tips? 
Har hørt på pod med Caroline Lauritzen, og vurderer å prøve metoden hennes.. men er uansett redd baby våkner ofte på natt.
Ps; baby tar IKKE smukk. HUn har en bamsd hun sover med, men denne er nok ingen søvnassosiasjon enda.

Anonymkode: dac76...4b6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Baby på 5,5 mnd har blitt ammet i søvn og samsovet hver natt siden fødsel. Dette har fungert fint frem til nå. Før brukte vi knapt 10 min med amming i senga før hun sovnet, men siden midten av Desember har vi brukt mange timer på å få henne til å sovne. River seg av og på puppene og prater å tuller. Må ofte stå opp med henne og prøve igjen senere. 

Hun våkner minimum 1 gang i timen på natt (hele natta), og roer seg ikke før hun får puppen i munnen.. nå er både jeg og pappan utslitt, og har bedt om råd fra Helsesykepleier. HS mener hun bør legges i egen seng, uten å ammes i søvn og at far skal ta oppvåkningene. Vi kan ikke fortsette slik lengre, da ingen av oss sover.. hverken baby, meg eller pappa. Ikke engang hunden😅

Noen som har noen tips? 
Har hørt på pod med Caroline Lauritzen, og vurderer å prøve metoden hennes.. men er uansett redd baby våkner ofte på natt.
Ps; baby tar IKKE smukk. HUn har en bamsd hun sover med, men denne er nok ingen søvnassosiasjon enda.

Jeg ville heller kuttet nattammingen først… vi samsover enda med barnet på 2. men kuttet nattammingen når hun var typ 3 mnd :)  hvis babyen er vant til å få mat 10 ganger om natten så er det klart hun vil våkne for mat.. alternativet er å prøve en flaske MME før leggetid.

Anonymkode: 6e332...18b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg ville heller kuttet nattammingen først… vi samsover enda med barnet på 2. men kuttet nattammingen når hun var typ 3 mnd :)  hvis babyen er vant til å få mat 10 ganger om natten så er det klart hun vil våkne for mat.. alternativet er å prøve en flaske MME før leggetid.

Helsestasjonen var veldig på at vi ikke skulle kutte nattamming.. en Baby på 5 Mnd har fortsatt behov for mat på natt. MME har vi forsøkt (nå får hun grøt før hun legger seg), men våkner uansett like ofte… er ikke for maten, det er nok for kosen.. 

Skrevet

Barnet deres er ikke et halvt år engang.

Det er nok ingen mirakelkur til forvirret døgnrytme hos spedbarn, og det er en misforståelse at barn sover natten gjennom. Jeg vil heller påstå det er særs normalt å ha en baby som ikke sover natten gjennom. 

Enten kan dere investere i noe utstyr som kan lure barnet, for eksempel en elektrisk varmepute med smokk (for å simulere pupp), en moonboom (for å simulere vugging), eller så må dere bare bite tennene sammen og vente til barnet er stort nok til å droppe ammingen om natta. 

Anonymkode: 0a9d5...0d8

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnet deres er ikke et halvt år engang.

Det er nok ingen mirakelkur til forvirret døgnrytme hos spedbarn, og det er en misforståelse at barn sover natten gjennom. Jeg vil heller påstå det er særs normalt å ha en baby som ikke sover natten gjennom. 

Enten kan dere investere i noe utstyr som kan lure barnet, for eksempel en elektrisk varmepute med smokk (for å simulere pupp), en moonboom (for å simulere vugging), eller så må dere bare bite tennene sammen og vente til barnet er stort nok til å droppe ammingen om natta. 

Anonymkode: 0a9d5...0d8

Neinei, selvfølgelig ikke. Har absolutt ingen tanker om at hun ikke skal spise på natta - eller sove natta igjennom(!). Men, det er en vesentlig forskjell på å være våken store deler av natta (våkner 1-2 ggr pr time), og det å våkne annenhver time feks. 

Skrevet

Det er tøft, men nødvendig.  Ville ha slutta med nattamming og la barnet sove i egen seng. Far bør ta seg av overgangen. Mor bør i perioden være på annet rom. Dette kan ta en uke eller to. Men dere får tilbake livet alle tre. Hilsen trebarnsmamma

Anonymkode: c09e9...7d1

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Helsestasjonen var veldig på at vi ikke skulle kutte nattamming.. en Baby på 5 Mnd har fortsatt behov for mat på natt. MME har vi forsøkt (nå får hun grøt før hun legger seg), men våkner uansett like ofte… er ikke for maten, det er nok for kosen.. 

Grøt er veldig tungt for magen så kan hende det gjør vondt værre, og babyer kjenner ikke nødvendigvis forskjell på magevondt og sult, så de vil naturlig nok søke etter melk når de har vondt… ville droppet grøten en stund hvertfall. 

• Liker 1
Skrevet

Er ikke dette vanlig? Hadde det helt likt med vår, tenkte aldri at det var noe galt, kun unntakstilstand. Baby sov greie dupper på dagtid så jeg fikk hentet meg greit inn og pappaen ble sendt på eget rom de nettene det var verst. 

Anonymkode: f560c...f3b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er ikke dette vanlig? Hadde det helt likt med vår, tenkte aldri at det var noe galt, kun unntakstilstand. Baby sov greie dupper på dagtid så jeg fikk hentet meg greit inn og pappaen ble sendt på eget rom de nettene det var verst. 

Er det vanlig for et barn på snart 6 mnd å våkne 2 ganger i timen? Helsesykepleier reagerte kraftig når jeg nevnte dette i allefall, men mulig hun ikke eier kompetanse. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Noen som har noen tips? 

Min er 7 måneder og samsover enda han må slutte når han blir 8 mnd tenker jeg...  Men samsoving er engentlig bare sunt for barnet så lenge. Har prøvd å få han til å sove i egen seng men vil ikke la han gråte seg i søvn når han er så liten enda han må få føle at jeg er der når han trenger meg litt enda.

Anonymkode: 5797c...671

Skrevet

Ungen min startet med det der plutselig når han var rundt 10 mnd, viste seg at det var melkeallergi👀 Våknet hele tiden, gråt og ville ha melk (ammet ikke).. jeg trodde det var en fase, men fikk til slutt flere symptomer som eksem, gulping og slim i avføringen.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det vanlig for et barn på snart 6 mnd å våkne 2 ganger i timen? Helsesykepleier reagerte kraftig når jeg nevnte dette i allefall, men mulig hun ikke eier kompetanse. 

Samsover dere? Dette kan hende iblant med min sønn det er fordi han våkner lett når jeg beveger på meg og vil ammes i søvn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Grøt er veldig tungt for magen så kan hende det gjør vondt værre, og babyer kjenner ikke nødvendigvis forskjell på magevondt og sult, så de vil naturlig nok søke etter melk når de har vondt… ville droppet grøten en stund hvertfall. 

Dette stemmer. Grøt er det siste jeg introduserer jeg leste dette i en babybok. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Akkurat det vet jeg ikke, men jeg hadde innstillingen om at «alt er normalt» og at det kom til å gå over. Vår var mye tett i nesen på den tiden og fikk sove bedre om vi hevet hodeenden, samt at jeg måtte legge meg klokka 19 hver dag i flere måneder fordi babyen nektet å sovne uten meg ved siden av.

Du kjenner babyen din best, prøv å gjør små justeringer før du gjør de store, og oppsøk kvalifisert hjelp om du er bekymret (mange helsesykepleiere er dessverre kraftig utdaterte).

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Dem pp helsestasjonen kommer med egne meninger ofte og det er ikke greit. En 5 mnd gammel baby spiser på natta i den alderen dem trenger det. Noen utvikler seg fortere og slutter med det. Men hvis dem enda gjør det er det fordi dem er sulten hvis dem faktisk spiser.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, da klarer de ikke koble søvnsyklusene sammen. F.eks. sovner på en viss måte og så er det ikke på samme måte når de sover lett. 

Jeg ville ha gitt babyen smokk og bysset i søvn feks.

Anonymkode: 57255...d70

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er tøft, men nødvendig.  Ville ha slutta med nattamming og la barnet sove i egen seng. Far bør ta seg av overgangen. Mor bør i perioden være på annet rom. Dette kan ta en uke eller to. Men dere får tilbake livet alle tre. Hilsen trebarnsmamma

Anonymkode: c09e9...7d1

Helt uenig i dette. Hilsen trebarnsmamma. Barn er ikke roboter

Anonymkode: 57255...d70

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg kan fortelle min erfaring, da det var veldig likt at baby slutta å sovne av puppen. Da måtte hun rett og slett erfare at det gikk an å sovne uten puppen da. Om det blir å bysse henne i søvn, eller at man ligger ved siden av og stryker og trøster. Det var veldig fælt den første dagen, og det var nesten 2 timer med gråting. Dag nr 2 var det en halvtime. Så ti minutter. På dag 5 sovna hun lett. Jeg fortsatte å samsove og amme på natta, men hun begynte å sove ganske mye bedre etter dette, og klarte å koble noen søvnsykluser på egenhånd. 

Jeg brukte samme metode da jeg kutta nattamming et halvt år senere. Fortsatte å samsove. Det var veldig lett å kutte nattamming da, jeg gjorde det selv og det tok 1 natt med tilvenning. Hun begynte å sove natta gjennom noen måneder etter dette. Og vi samsover fortsatt😊

Jeg var også inspirert av caroline lorentzen, så anbefaler metoden. Viktig å være der og trøste barnet.

Anonymkode: 8b2a4...7f8

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Noen som har noen tips? 

Lurt å la barnet sovne uten å amme. Dele amming og søvn fra hverandre. Da blir det også lettere hvis far skal få barnet til å sovne på kvelden. Gi evt grøt på kvelden for at barnet skal ha mere mat i magen før natta. 

Anonymkode: 00651...a37

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kan fortelle min erfaring, da det var veldig likt at baby slutta å sovne av puppen. Da måtte hun rett og slett erfare at det gikk an å sovne uten puppen da. Om det blir å bysse henne i søvn, eller at man ligger ved siden av og stryker og trøster. Det var veldig fælt den første dagen, og det var nesten 2 timer med gråting. Dag nr 2 var det en halvtime. Så ti minutter. På dag 5 sovna hun lett. Jeg fortsatte å samsove og amme på natta, men hun begynte å sove ganske mye bedre etter dette, og klarte å koble noen søvnsykluser på egenhånd. 

Jeg brukte samme metode da jeg kutta nattamming et halvt år senere. Fortsatte å samsove. Det var veldig lett å kutte nattamming da, jeg gjorde det selv og det tok 1 natt med tilvenning. Hun begynte å sove natta gjennom noen måneder etter dette. Og vi samsover fortsatt😊

Jeg var også inspirert av caroline lorentzen, så anbefaler metoden. Viktig å være der og trøste barnet.

Anonymkode: 8b2a4...7f8

Takk for fin erfaring! 
Hva gjorde du for å få henne til å sovne selv? Satt du bare ved siden av henne å trøstet? La du henne søvning i senga?

Jeg ønsker i utganspunktet å avvenne samsovingen, men tenker at vi i første omgang må få henne til å sovne i egen seng selv, å så fremt jeg ammer henne så vil jeg nok ikke forsøke å legge henne tilbake i hennes seng når vi er oppe om natta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...