AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #1 Skrevet 23. januar 2023 Barnet mitt har nettopp fått diagnostisert ørebetennelse hos legen. Hun har feber av og på,er forkjølet og CRP på 30. Har fått smertestillende osv, men fikk ikke antibiotika. Vi skulle komme tilbake om noen dager for å sjekke om den stiger og om hun er verre,da skulle vi eventuelt få antibiotika. Jeg syns dette var veldig merkelig? Jeg var selv et ørebarn og husker med GRU hvor vondt dette var. Nå ligger ikke datteren min i smerter, men holder seg til øret avogtil og sier hun har vondt. Men så kan jeg spørre 5 minutter etterpå om hun har vondt og da kan hun si nei. Så smertene er jo åpenbart ikke alvorlig store, men hun sover absolutt ikke godt om natten. Det kan jo være andre ting som halsen,nesa,hosten osv men ja.. Jeg hadde håpt hun skulle få medisin før de absolutt store smertene kom. Legen sa det kunne gå over av seg selv, men er sjangsene store for det? Kan vi være heldige å unngå de store smertene eller vil de komme uansett? Aldri hatt barn med ørebetennelse før. Hun er snart 4 år. Anonymkode: 4ffdd...892
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #2 Skrevet 23. januar 2023 Har barn som et mye plaget med ørebetennelser. Og crp hR vært opp mot 100 før vi har fått antibiotika. Som regel går det over av seg selv. Sånt som du beskriver henne så høres hun ikke alt for dårlig ut heller, og gi det et par dager så er hun nok frisk og fin igjen. er vel når crp bikker 40noe det tilsier at det er bakterier og ikke virus som forårsaker sykdommen. Antibiotoka har ikke effekt på virus. og så har du hele greia med antibiotikaresistens. Det beste for kroppen og samfunnets sykdomsresistens er at kroppen får ordne opp selv. masse god bedring! https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/undersokelser/crp-hva-er-det/?page=6 Anonymkode: 2e3f9...b6f 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #3 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har barn som et mye plaget med ørebetennelser. Og crp hR vært opp mot 100 før vi har fått antibiotika. Som regel går det over av seg selv. Sånt som du beskriver henne så høres hun ikke alt for dårlig ut heller, og gi det et par dager så er hun nok frisk og fin igjen. er vel når crp bikker 40noe det tilsier at det er bakterier og ikke virus som forårsaker sykdommen. Antibiotoka har ikke effekt på virus. og så har du hele greia med antibiotikaresistens. Det beste for kroppen og samfunnets sykdomsresistens er at kroppen får ordne opp selv. masse god bedring! https://nhi.no/sykdommer/infeksjoner/undersokelser/crp-hva-er-det/?page=6 Anonymkode: 2e3f9...b6f Så det kan hende hun ikke får så vondt da? Eller er de voldsomme smertene uungåelige? Takk for svar! Anonymkode: 4ffdd...892
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #4 Skrevet 23. januar 2023 Det er veldig uvanlig å gi antibiotika ved ørebetennelser, så alt høres korrekt ut. Det går raskere over av seg selv, og med så lav crp er det nok uansett ikke en virusinfeksjon. Antibiotika er heller ikke bra for kroppen på andre måter. Jeg var selv et ørebarn. Omsorg, foreldre som støttet og ga nærhet, satt oppe med meg om natta, litt smertestillende og "fri flyt" for skjermbruk, var det som skulle til. Har du en varmepute? Fyll eventuell en flaske med varmt vann og legg den inn i noe tøy, og la henne holde mot øret. Det lindrer godt. Jeg hadde en god og fluffy varmepute jeg kunne ligge på. Anonymkode: 78519...00b
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #5 Skrevet 23. januar 2023 Vår slet også med ørebetennelse,og fikk antibiotikka for det. Til slutt så måtte de legge inn dren og da ble det bedre. Anonymkode: 85a50...7f2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #6 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er veldig uvanlig å gi antibiotika ved ørebetennelser, så alt høres korrekt ut. Det går raskere over av seg selv, og med så lav crp er det nok uansett ikke en virusinfeksjon. Antibiotika er heller ikke bra for kroppen på andre måter. Jeg var selv et ørebarn. Omsorg, foreldre som støttet og ga nærhet, satt oppe med meg om natta, litt smertestillende og "fri flyt" for skjermbruk, var det som skulle til. Har du en varmepute? Fyll eventuell en flaske med varmt vann og legg den inn i noe tøy, og la henne holde mot øret. Det lindrer godt. Jeg hadde en god og fluffy varmepute jeg kunne ligge på. Anonymkode: 78519...00b Ja regner med det var korrekt men var bare forberedt på å få noe mot det Stakkars,orker jo ikke at hun har vondt. Det er det verste.. Håper det går over fort for henne.. Har ikke varmepute men flaske har jeg jo! Så det skal jeg huske på. Anonymkode: 4ffdd...892
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #7 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vår slet også med ørebetennelse,og fikk antibiotikka for det. Til slutt så måtte de legge inn dren og da ble det bedre. Anonymkode: 85a50...7f2 Huff! Dette er vår første gang,så ingen av oss er særlig drevne i hva som skjer men vi får bare stå i det! Håper hun slipper de store smertene,det er min største bekymring akkurat nå Anonymkode: 4ffdd...892 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #8 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja regner med det var korrekt men var bare forberedt på å få noe mot det Stakkars,orker jo ikke at hun har vondt. Det er det verste.. Håper det går over fort for henne.. Har ikke varmepute men flaske har jeg jo! Så det skal jeg huske på. Anonymkode: 4ffdd...892 Det går fint, hun har deg. Den gangen jeg hadde det vondest med dobbelsidig ørebetennelse husker jeg at jeg satt på sofaen og grein midt på natta, mens mamma og pappa satt på hver sin side og holdt hvert sitt øre. I etterkant ser jeg det nok var verre for dem enn for meg. Og for meg har det blitt et veldig fint minne om omsorg, mens minnet om smertene er borte. Mener også bomull i øret var et tips, som lindret. Men google først. Ting kan jo ha endret seg siden 90-tallet. Anonymkode: 78519...00b 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #9 Skrevet 23. januar 2023 Men når kan barnet gå i bhg igjen? Når feber og smertefri? Aner jo ikke forløpet i denne sykdommen Anonymkode: 4ffdd...892
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #10 Skrevet 23. januar 2023 Ørebetennelse er som oftest, men ikke alltid, virus. Og selv om det er bakterier vil det som regel gå over av seg selv (som halsbetennelse forøvrig). Kun barn under ett år og såkalte ørebarn skal ha rask antibiotika. God smertelindring er viktig, og nesedråper kan ha noe for seg. Anonymkode: 4f04a...129 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #11 Skrevet 24. januar 2023 Trommehinnen sprakk igår, rant plutselig mye ørevoks/betennelse ut. Hun fikk en del i håret og nå vil jeg gjerne vaske henne men etter et kjapt Google søk så bør man ikke få vann i øret på en stund. Hva gjør man?! Unngår jo ikke vann i øret om man skal vaske håret Anonymkode: 4ffdd...892
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #12 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Trommehinnen sprakk igår, rant plutselig mye ørevoks/betennelse ut. Hun fikk en del i håret og nå vil jeg gjerne vaske henne men etter et kjapt Google søk så bør man ikke få vann i øret på en stund. Hva gjør man?! Unngår jo ikke vann i øret om man skal vaske håret Anonymkode: 4ffdd...892 Tørker av det verste med klut og lunket vann? Passer på å ikke få vann i øret, det er jo et åpent sår på en måte, så infeksjonsfaren er jo reell. God bedring til barnet 🙂 Anonymkode: fad00...9c6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2023 #13 Skrevet 24. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Trommehinnen sprakk igår, rant plutselig mye ørevoks/betennelse ut. Hun fikk en del i håret og nå vil jeg gjerne vaske henne men etter et kjapt Google søk så bør man ikke få vann i øret på en stund. Hva gjør man?! Unngår jo ikke vann i øret om man skal vaske håret Anonymkode: 4ffdd...892 Tørker det bort. Husk å få time hos legen om 6 uker for å se om det har grodd Anonymkode: 8ed53...de7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå