Gå til innhold

Min datters rettigheter ved langvarig sykdom? + ønsker tips til spm jeg kan stille rektor og lærer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter som går første året på ungdomsskolen, har vært alvorlig syk i flere måneder, og er fortsatt ikke frisk. 

Hun har ikke vært på skolen på nesten 4 måneder, og har stort sett vært for syk til å greie skolearbeid hjemme. Hun er heldigvis på bedringens vei, men fremdeles har hun en lang reise foran seg med kjemping for helsa. 

Fastlegen har sendt brev til skolen om at hun vil trenge en meget rolig oppstart, og vil ha behov for tilrettelegging en periode fremover. Hun vil nok ha flere dager hjemme enn på skolen de første ukene, og sikkert halve dager iblant også. 

Hun henger jo så klart veldig etter i alle fag, dessverre.... så rektor har invitert oss til møte om denne tilretteleggingen og planen fremover. Han vil jeg skal skrive ned evt spm jeg og/eller datteren min  har, og ta med disse på møtet. 

Men jeg er fullstendig utslitt etter månedsvis med pleie og bekymring, samtidig som jeg har hennes 2 søsken, hunden, jobben, huset osv. å ta meg av- at hjernen min har sluttet å funke 🙈 Hva i alle dager skal jeg spør om da....?

Kan jo hende rektor eller kontaktlærer har en plan klar allrede til møtet, og jeg da ikke trenger å spør om noe. Eller så er dette ukjent territorium for de også, og vi stiller like blank hele gjengen 🤷‍♀️

Jeg har også Googlet mye ang hva vi kan kreve av hjelp fra skolen, altså hvilke rettigheter hun har ved langvarig sykdom - men finner ingen klare og tydelige svar!                        Om noen har peiling på dette, blir jeg veldig glad for svar 🙏

Anonymkode: d47e0...085

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det er alternativ å starte pånytt til høsten? Bare bruke resten av semesteret til å komme seg igjen? 

• Liker 6
Skrevet
Sensi skrev (2 minutter siden):

Er det er alternativ å starte pånytt til høsten? Bare bruke resten av semesteret til å komme seg igjen? 

Dette hadde vært lurt. Da har hun 7 mnd å komme seg og dere begge slipper å tenke på skolen etc. Da begynner hun heller på nytt..enn p begynne lit og litt med fag og lekser

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg var syk hele niende, og store deler av tiende klasse.

Min mor var svært bekymret for alt jeg skulle måtte ta igjen.  Men læreren sa klart å tydelig til henne at jeg ikke skulle ta igjen noe som helst. Jeg skulle bare starte og følge klassen der de var. (Og dersom jeg hadde essensielle hull i feks matematikk el så skulle de selvfølgelig fylles, men det var ikke noe min mor skulle tenke på).

Jeg er lærer på videregående selv, og når vi har langvarig syke elever så tar vi en vurdering fra fag til fag på hvilke hull som trengs å fylles, og hvilke som bare kan være hull. (Og selvfølgelig i noen tilfeller anbefales videregående på fire år istedet for tre. ). Jeg tenker min lærers pragmatiske løsning er ideell for ungdomsskolen, og det sosiale ved å følge sitt kull er vesentlig viktigere enn om eleven har noen hull her og der - de kan alltid fylles på etterhvert. 

Anonymkode: f92ff...0e0

• Liker 10
  • Hjerte 3
Skrevet

Kan det legges opp slik at hun tar  bare noen av fagene i år (fortrinnsvis årets avgangsfag, og 1-2 fag som det er vanskeligere å hente seg inn igjen på de to neste årene,  feks matte, eller språkfag, eller ..)

Dette avhenger litt av timeplanen, se gjerne litt på denne sammen, er det noen hele dager det ville vært best å være hjemme fast, og er det noen fag som er tidlig eller sent på dagen slik at det er enklere å være på skolen en halv dag?

Er det noen fag som kan omrokkeres på timeplanen (hvis det uansett er samme lærer /rom) slik at planen går opp bedre for henne?

Er det noe tid (feks når resten av klassen har gym) som kunne settes av til ekstraundervisning for å ta igjen det mest krevende faget for henne?

Hun bør ha en fast time i uken (den første tiden) med kontaktlærer eller annen lærer (rådgiver /sosiallærer) som hun kan snakke med om hva som fungerer og hva som bør endres, etterhvert som hun forhåpentligvis blir bedre, eller evt må ta et steg tilbake.

Praktiske ting, som transport/skyss, hvilerom.

Å komme inn i det sosiale og glede seg til å gå på skolen /treffe venner bør bære føstepri de første ukene, det må på plass før det faglige.

Anonymkode: d45c9...47a

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Føler med deg. Vi holdt på gjennom hele ungdomsskolen…  heldigvis møtte vi fine lærere og ansatte på skolen som bare ville oss vell, og som fikk oss til å forstå at man kommer seg fint gjennom livet uten enkelte fag på ungdomsskolen. For eks naturfag og gym. 

andre fag som norsk, matte , engelsk og fag med standpunktkarakter dette skoleåret ble prioritert (i den rekkefølgen). Under opptrapping passet det fint å ta ca halvparten av timene i de viktigste fagene gjennom uken, alt annet ble det søkt «fritak fra vurdering». Dette gjøres i samråd med ppt, som er en viktig støttespiller selv om det ikke er diagnose man er borte for. 

i tillegg valgte mitt barn ut et fag hen synes var gøy, og deltok i timene med dette… skole skal faktisk ikke bare være alvor. 

selv om man gjør det som dette, kan den nesten helt til sommeren gjøre endringer. 

vi hadde møte med skolen ca hver 6.uke og gjorde justeringer ettersom hvordan formen var og hvordan opptreningen gikk.  Forutsigbarhet • mer krefter til annet. 

i 10.klasse fikk hen karakter i fire fag, og klarer seg helt fint på videregående. 

Du som foresatt kan også ha rett på pleiepenger, som skapet mye mer ro og stabilitet i hverdagen for dere. 

Anonymkode: a78c2...9d5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min datter som går første året på ungdomsskolen, har vært alvorlig syk i flere måneder, og er fortsatt ikke frisk. 

Hun har ikke vært på skolen på nesten 4 måneder, og har stort sett vært for syk til å greie skolearbeid hjemme. Hun er heldigvis på bedringens vei, men fremdeles har hun en lang reise foran seg med kjemping for helsa. 

Fastlegen har sendt brev til skolen om at hun vil trenge en meget rolig oppstart, og vil ha behov for tilrettelegging en periode fremover. Hun vil nok ha flere dager hjemme enn på skolen de første ukene, og sikkert halve dager iblant også. 

Hun henger jo så klart veldig etter i alle fag, dessverre.... så rektor har invitert oss til møte om denne tilretteleggingen og planen fremover. Han vil jeg skal skrive ned evt spm jeg og/eller datteren min  har, og ta med disse på møtet. 

Men jeg er fullstendig utslitt etter månedsvis med pleie og bekymring, samtidig som jeg har hennes 2 søsken, hunden, jobben, huset osv. å ta meg av- at hjernen min har sluttet å funke 🙈 Hva i alle dager skal jeg spør om da....?

Kan jo hende rektor eller kontaktlærer har en plan klar allrede til møtet, og jeg da ikke trenger å spør om noe. Eller så er dette ukjent territorium for de også, og vi stiller like blank hele gjengen 🤷‍♀️

Jeg har også Googlet mye ang hva vi kan kreve av hjelp fra skolen, altså hvilke rettigheter hun har ved langvarig sykdom - men finner ingen klare og tydelige svar!                        Om noen har peiling på dette, blir jeg veldig glad for svar 🙏

Her bør ppt inn i bildet. Viktig å få dokumentert alt av sykdom. Hun skal ikke ta om igjen året. Har hun vært frisk til nå, vil skolen fint hjelpe henne å ta igjen for det tapte. Det virker som en krise nå, men 4 måneder er lite i det lange løp. 

Rart at ikke skolen allerede har fått ppt på banen. 

• Liker 5
Skrevet
Hengebuksvinet skrev (43 minutter siden):

Her bør ppt inn i bildet. Viktig å få dokumentert alt av sykdom. Hun skal ikke ta om igjen året. Har hun vært frisk til nå, vil skolen fint hjelpe henne å ta igjen for det tapte. Det virker som en krise nå, men 4 måneder er lite i det lange løp. 

Rart at ikke skolen allerede har fått ppt på banen. 

Hvorfor må ppt inn i bildet? Er det ikke mer i situasjoner hvor skolen må sende bekymringsmelding pga høyt fravær, og de ikke vet årsaken til fraværet?

Er ikke noe psykisk som feiler henne, og sykdommen hennes er jo 100% dokumentert av fastlegen. Hun er også "sykmeldt" fra undervisning. 

Hadde møtet med skolen i dag, og ppt var ikke et tema hvertfall.

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor må ppt inn i bildet? Er det ikke mer i situasjoner hvor skolen må sende bekymringsmelding pga høyt fravær, og de ikke vet årsaken til fraværet?

Er ikke noe psykisk som feiler henne, og sykdommen hennes er jo 100% dokumentert av fastlegen. Hun er også "sykmeldt" fra undervisning. 

Hadde møtet med skolen i dag, og ppt var ikke et tema hvertfall.

TS

Det er blant annet ppt som må søke «fritak fra vurdering». Dette er bra med tanke med at svak karakter grunnet fravær og sykdom ikke skal trekke ned snittet. Og frita barnet fra stress knyttet til fravær og følelsen av å ikke være bra nok. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg var syk hele niende, og store deler av tiende klasse.

Min mor var svært bekymret for alt jeg skulle måtte ta igjen.  Men læreren sa klart å tydelig til henne at jeg ikke skulle ta igjen noe som helst. Jeg skulle bare starte og følge klassen der de var. (Og dersom jeg hadde essensielle hull i feks matematikk el så skulle de selvfølgelig fylles, men det var ikke noe min mor skulle tenke på).

Jeg er lærer på videregående selv, og når vi har langvarig syke elever så tar vi en vurdering fra fag til fag på hvilke hull som trengs å fylles, og hvilke som bare kan være hull. (Og selvfølgelig i noen tilfeller anbefales videregående på fire år istedet for tre. ). Jeg tenker min lærers pragmatiske løsning er ideell for ungdomsskolen, og det sosiale ved å følge sitt kull er vesentlig viktigere enn om eleven har noen hull her og der - de kan alltid fylles på etterhvert. 

Det ble faktisk akkurat dette som ble resultatet av møtet 😊👍 

Heldigvis dyktige ansatte der som engasjerer seg og viser masse forståelse, og tilbyr seg å støtte på alle måter de kan 🙏 Til og med rektor ville være behjelpelig med matteundervisning, og hun kan kontakte ham direkte hvis/når hun vil! 

Hun trenger ikke tenke på de typiske "pugge-fagene" nå, og skal kun bruke det hun orker av krefter på matte og språkfordypning.                              Rektor og lærer påpekte flere ganger at hun må ikke føle seg presset, eller bekymre seg for skole, for helsen må komme først ❤

Kontaktlærer ville også finne på noe ekstra gøy i enkelte timer, hvis alt hun orker noen dager er å komme en liten stund for å være sosial 🙏🥰

TS

• Hjerte 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Først, spør datteren din om hva hun tror er best. Starte senere på dagen? Slutte tidligere? Kutte ut enkelte fag? Da datteren min var syk i nesten hele åttende, ble vi enige med skolen om at lunsjen var hennes viktigste "fag". Å møte de andre, bare være en del av gjengen, eller egentlig BLI en del av gjengen, var så kjempeviktig, selv om hun selv ikke hadde så lyst, for hun kjente så få på den nye skolen. Hun skjønte etter hvert at det var kjempelurt og var glad for at vi gjorde det sånn. 

Nå har lærerne fått masse trening i tilrettelegging under pandemien, så noe av undervisningen kan være på teams/nett, selv om resten av klassen er på skolen.  

Husk å ikke ta på deg for mye ansvar for skolegangen hennes, du er mor, dette er skolens oppgave. Vær tydelig på dette. Jeg har laaang erfaring med kronisk syke barn (ja, i flertall....) og er lærer selv, derfor var jeg (etter en stund) veldig klar på at jeg ikke skulle være lærer hjemme.  Si til skolen at de må skrive referat osv fra møter, og legge det i mappa hennes. Her kunne PPT ha vært en fin hjelp, de har så mange systemer og rutiner som forenkler arbeidet for både lærere og foreldre. Datteren min var veldig flink på skolen, og fikk toppkarakterer, så vi var ikke bekymret for det faglige, men likevel var det innmari deilig å overlate ansvaret til noen andre. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det ble faktisk akkurat dette som ble resultatet av møtet 😊👍 

Heldigvis dyktige ansatte der som engasjerer seg og viser masse forståelse, og tilbyr seg å støtte på alle måter de kan 🙏 Til og med rektor ville være behjelpelig med matteundervisning, og hun kan kontakte ham direkte hvis/når hun vil! 

Hun trenger ikke tenke på de typiske "pugge-fagene" nå, og skal kun bruke det hun orker av krefter på matte og språkfordypning.                              Rektor og lærer påpekte flere ganger at hun må ikke føle seg presset, eller bekymre seg for skole, for helsen må komme først ❤

Kontaktlærer ville også finne på noe ekstra gøy i enkelte timer, hvis alt hun orker noen dager er å komme en liten stund for å være sosial 🙏🥰

TS

Så godt å høre at møtet med skolen gikk bra! ❤️

Det aller aller viktigste er det sosiale. Hvis barnet/ungdommen din får kommet seg litt på skolen innimellom er det supert. For det sosiale sin del. 

Det faglige ordner seg alltids. 

(Tenk på voksne som er langvarig sykemeldt. De kommer innimellom innom på jobb for å drikke kaffe og snakke litt. Det er viktig. Men de kommer ikke innom for å jobbe litt, for det hadde vært helt tullete å bruke krefter på.. slik må du tenke på skolen nå)

Min mor prøvde alltid å trøste meg med at jeg tross alt var heldig som var syk som 13-14 åring. For den kjekke delen av ungdomstida startet ikke før man ble 16 og begynte på videregående uansett. Selv om jeg ikke var enig da jeg var 13, så var det en god tanke å ha med seg. Og ikke minst bidro det, da jeg ble 16 og innså at mor hadde helt rett, til at jeg ikke ble bitter over å ha mistet så mye. For å være 13 er kjipt. Og sånn sett er det den beste tida å være syk. Om man først må være syk som ungdom.  (Det kan høres litt flåsete ut. Men håper du skjønner at det ikke er flåsete ment.)

Hilsen læreren som mistet mye skole selv. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Det er blant annet ppt som må søke «fritak fra vurdering». Dette er bra med tanke med at svak karakter grunnet fravær og sykdom ikke skal trekke ned snittet. Og frita barnet fra stress knyttet til fravær og følelsen av å ikke være bra nok. 

Men jeg leste jo meg opp på lovverket angående dette, og det står svart på hvitt at det ikke er lov å gi trekk i vurdering pga høyt fravær, så lenge dette er dokumentert 🤔

Så enten får hun karakter basert på det hun har greid å gjøre, eller så blir ikke karakter satt pga manglende grunnlag. Var dette skolen sa hvertfall...

men er det noen forskjell med "fritak fra vurdering" vs "ikke vurdert pga manglende grunnlag"? Tenker dette ikke har så mye å si i 8 klasse 🤔🤷‍♀️ (?)

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men jeg leste jo meg opp på lovverket angående dette, og det står svart på hvitt at det ikke er lov å gi trekk i vurdering pga høyt fravær, så lenge dette er dokumentert 🤔

Så enten får hun karakter basert på det hun har greid å gjøre, eller så blir ikke karakter satt pga manglende grunnlag. Var dette skolen sa hvertfall...

men er det noen forskjell med "fritak fra vurdering" vs "ikke vurdert pga manglende grunnlag"? Tenker dette ikke har så mye å si i 8 klasse 🤔🤷‍♀️ (?)

TS

På videregående er det vesentlig forskjell på i.v. og fritak. Fordi man ved førstnevnte mister elevretten til å fullføre. (Vi gjør hva vi kan for å få vg3-elevene til å møte opp, om så for å levere blankt på prøver, fordi karakteren 1 er uendelig mye bedre enn iv.). 

I åttende betyr dette ikke noen ting. 

Skrevet

Anbefaler at hun får full sykemelding, og heller begynner på nytt til høsten og starter i åttende igjen. Ser nå at vi tak feil valg med vår datter, vi fulgte skolens forslag om at hun skulle følge årskullet sitt. Men ser at hun har store huller både faglig og sosialt, at det var feil valg. Hun henger så langt bak faglig at vi nok kommer til å søke om å få ta tiende på nytt, for hun henger altfor langt bak til å kunne klare seg på VGS. Og hun henger uansett ikke med sosialt all den tid hun ikke kan feste og gjøre som de andre. 

Anonymkode: 9c22f...ee2

• Liker 1
Skrevet

Tenk først og fremst på hva slags tilrettelegging din datter trenger.

Begynn heller veldig forsiktig, og trapp opp underveis når dere ser hun tåler det og ikke får tilbakeslag av å være på skolen. Ikke start med fulle dager, bedre med en time eller to.

Prioriter å komme inn i det sosials igjen. Lunsj er viktigere enn matte nå.

Kan det hjelpe om hun får et stille rom med feltseng/sofa og mulighet for å hvile helt i løpet av dagen?

Anonymkode: 6b3d1...441

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Anbefaler at hun får full sykemelding, og heller begynner på nytt til høsten og starter i åttende igjen. Ser nå at vi tak feil valg med vår datter, vi fulgte skolens forslag om at hun skulle følge årskullet sitt. Men ser at hun har store huller både faglig og sosialt, at det var feil valg. Hun henger så langt bak faglig at vi nok kommer til å søke om å få ta tiende på nytt, for hun henger altfor langt bak til å kunne klare seg på VGS. Og hun henger uansett ikke med sosialt all den tid hun ikke kan feste og gjøre som de andre. 

Anonymkode: 9c22f...ee2

Dette vil nok ikke hjelpe min datter, for hun trenger å følge klassen sin videre. Dette er pga skolevegring og sosial angst i 5-6 klasse, men det ble mye bedre i 7 når hun kom inn i en god venninnegjeng.

Ble ordnet så hun fikk alle venninnene i klassen på ungdomsskolen, så derfor er nok ikke forslaget ditt aktuelt for henne. Men takk for råd uansett 😊

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

På videregående er det vesentlig forskjell på i.v. og fritak. Fordi man ved førstnevnte mister elevretten til å fullføre. (Vi gjør hva vi kan for å få vg3-elevene til å møte opp, om så for å levere blankt på prøver, fordi karakteren 1 er uendelig mye bedre enn iv.). 

I åttende betyr dette ikke noen ting. 

Ja var det jeg tenkte - takk 😊👍

I møtet sa læreren faktisk at egentlig trenger hun ikke karakterer før siste halvår i tiende. Dette var jo for å sette det litt på spissen, men det er jo riktig 😆

I og med at ingen fag hun har er avsluttende, så vil det ikke vise på vitnemålet om hun f.eks. kun får karakter i matte og språk til sommeren 🤷‍♀️

TS

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Tenk først og fremst på hva slags tilrettelegging din datter trenger.

Begynn heller veldig forsiktig, og trapp opp underveis når dere ser hun tåler det og ikke får tilbakeslag av å være på skolen. Ikke start med fulle dager, bedre med en time eller to.

Prioriter å komme inn i det sosials igjen. Lunsj er viktigere enn matte nå.

Kan det hjelpe om hun får et stille rom med feltseng/sofa og mulighet for å hvile helt i løpet av dagen?

Anonymkode: 6b3d1...441

Ja, jeg svarte tidligere i tråden at det ble et veldig bra møte mtp tilrettelegging 😊 Det sosiale ble dratt frem av rektor og lærer som noe av det viktigste også - og lærer tilbød seg å lage til "kosetimer" med klassen om det er dager hun kun orker å komme en liten stund, bare for det sosiale. 

Men akkurat når det gjelder matte, så er nok dette faget ett av de få som hun er nødt å jobbe litt med, dessverre....

Hun har aldri likt matte, så det at hun henger etter så mye nå, gjør at dette blir prioritet. Hun får god hjelp og ekstraundervisning (istedenfor gym og friluftsliv) når hun har ork til det :) Har fått 3 lærere (inkludert rektor) som hun kan sende direktemld til på pc hvis hun trenger hjelp når hun er hjemme også 🙏 

Kjenner en stor takknemlig nå for at hun går på en veldig bra ungdomsskole, med dyktige og engasjerte ansatte ❤ for dette er ingen garanti her i Norge...

ts

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Så godt å høre at møtet med skolen gikk bra! ❤️

Det aller aller viktigste er det sosiale. Hvis barnet/ungdommen din får kommet seg litt på skolen innimellom er det supert. For det sosiale sin del. 

Det faglige ordner seg alltids. 

(Tenk på voksne som er langvarig sykemeldt. De kommer innimellom innom på jobb for å drikke kaffe og snakke litt. Det er viktig. Men de kommer ikke innom for å jobbe litt, for det hadde vært helt tullete å bruke krefter på.. slik må du tenke på skolen nå)

Min mor prøvde alltid å trøste meg med at jeg tross alt var heldig som var syk som 13-14 åring. For den kjekke delen av ungdomstida startet ikke før man ble 16 og begynte på videregående uansett. Selv om jeg ikke var enig da jeg var 13, så var det en god tanke å ha med seg. Og ikke minst bidro det, da jeg ble 16 og innså at mor hadde helt rett, til at jeg ikke ble bitter over å ha mistet så mye. For å være 13 er kjipt. Og sånn sett er det den beste tida å være syk. Om man først må være syk som ungdom.  (Det kan høres litt flåsete ut. Men håper du skjønner at det ikke er flåsete ment.)

Hilsen læreren som mistet mye skole selv. 

Skjønte absolutt hva du mente - og er enig i alt du sier 😊👍

TS

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...