Gå til innhold

Frivillig arbeid. Ikke føle seg god nok/verdt nok til det

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har med litt hjelp fra kommunehelsetjenesten fått lov til å bidra litt med det frivillige i bygda. I starten ga det meg en god følelse av mestring og gjøre noe med mening. Men etterhvert har jeg fått noen dumme tanker om at jeg ikke har noe der å gjøre. Føler de andre som er frivillige der har mer rett til å jobbe der og at jeg tar fra de jobb. At de kanskje tenker jeg burde stått på andre siden av disken som mottager, fordi jeg sliter med det psykiske og mottar trygd. Mens de andre frivillige har travle liv og jobber ved siden av frivilligheten. Er det noen som er i den situasjonen het som kan svare meg på om dere tenker sånn om andre frivillige som kommer inn? Når jeg har dårlige dager er selvtilliten min på bunn og når jeg drar hjemmefra for å dra på denne "jobben" føler jeg meg som en dust. Hvem tror jeg at jeg er som mottar trygdepenger og så skal jeg liksom stå på denne sentralen og gi andre mat og være bedre enn de som står der å skammer seg over at de ikke har penger til mat? Blir så lei meg av å tenke sånn men. Får litt den følelsen av at de andre der ser på meg som et irritasjonsmoment. 

Anonymkode: f3d98...a37

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjære deg. 🧡 Alt frivillig foreningsliv osv sliter med å få nok folk! Alle er garantert takknemlige for at du er der 💜 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette handler om tankene dine på dårlige dager. De tankene er, som du sier selv, dumme. De tankene kan du ikke stole på, de er ikke sannheten. Ta en sjekk, er det en god eller dårlig dag i dag? Hvis dagen er dårlig kan du blåse i de tankene. Bestem deg for at du vil tro på det du kjente i starten, som du egentlig vet er sant: du gjør noe godt for andre som i tillegg er godt for deg selv! ❤️

Man kan gjerne hjelpe andre uten å tro at man er bedre enn dem. Det er bare fint, synes jeg. Det er sånn med det å trenge hjelp, hvem som helst kan komme i den situasjonen. Å la andre få lov til å hjelpe, å ta imot hjelp, er på mange måter en gave mottakeren gir til giveren. :)

Anonymkode: 97db6...813

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er sikkert en du tenker på som en av de andre, med jobb, familie og litt flaks i livet, men som fremdeles sliter med mitt. Jeg jobber av og til frivillig med ei som går på trygd, og selv om jeg aldri har ofret det en tanke før, tenker jeg nå at det er bedre at hun er der enn jeg. Jeg får i det minste treffe andre og få litt mestringsfølelse på jobb. Men helst vil jeg at vi skal være der begge to, hun er gøy og være med, og vi har hver våre styrker. Ta imot det du sikkert får i denne tråden

Anonymkode: 7dd22...8e3

• Liker 1
Skrevet

Noen frivillige aktiviteter kan ha dårlig kultur internt som i alle andre settinger.

Men jeg har vært i full jobb og frivillig selv, kunne ikke falt meg inn å tenke sånn. 

Anonymkode: fb4f1...613

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil heller tenkt omvendt hvis jeg selv var hjelpetrengende. Da ville jeg heller møtt DEG enn en «skolert» person med masse selvtillit og kanskje litt for ovenpå. Håper du kan ha det i tankene neste gang❤️ Er det dårlig miljø der Ts eller er det bare på dårlige dager du føler det sånn? 

Anonymkode: fb5c0...eb3

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vil heller tenkt omvendt hvis jeg selv var hjelpetrengende. Da ville jeg heller møtt DEG enn en «skolert» person med masse selvtillit og kanskje litt for ovenpå. Håper du kan ha det i tankene neste gang❤️ Er det dårlig miljø der Ts eller er det bare på dårlige dager du føler det sånn? 

Tusen takk for det 😊❤️ 

Håper det mest er bare i mitt hode. Men i pauser å sånn hvis det er nye frivillige der så blir det fort prat om livene våres og hva vi driver med ellers. Føler det blir sånn ekkel flau stemning når jeg blir spurt og jeg må si jeg er ufør uten familie, og alle de andre er i jobb, har barn, flere verv, mange hobbyer og sånn. Men dette er det eneste frivillige arbeidet som er å ta av her så ..

Skrevet

Jeg hadde tenkt at du var et menneske med stort hjerte og gode verdier i livet ditt❤️ En som vet hvordan dagene kan være eller en som gir av seg selv for å gi glede til andre. Håper det hjelper deg til å tenke i andre baner og at flere som deg velger frivillig arbeid❤️

Anonymkode: a93f6...a95

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for det 😊❤️ 

Håper det mest er bare i mitt hode. Men i pauser å sånn hvis det er nye frivillige der så blir det fort prat om livene våres og hva vi driver med ellers. Føler det blir sånn ekkel flau stemning når jeg blir spurt og jeg må si jeg er ufør uten familie, og alle de andre er i jobb, har barn, flere verv, mange hobbyer og sånn. Men dette er det eneste frivillige arbeidet som er å ta av her så ..

Ja skjønner❤️

..kjenner forresten igjen den ekle følelsen av å bli spurt hva man driver med når man er lengre nede. Du kan faktisk ikke noe for du er ufør da og du gjør en ydmyk og utrolig fin jobb som frivillig! De som gjør frivillighetsarbeid for å hedre seg selv er ikke mennesker jeg ser opp til. Som en stjerne i boka for seg selv og for å «vise» andre hvor gode mennesker de er.

De som har opplevd tøffe tak, og selv prøver å hjelpe andre derimot har så stor tyngde. Helt sikker på du vil kjenne det etter hvert at de som kommer dit vil forstå at nettopp du ser dem❤️ 
At du i det hele tatt går de dagene du synes alt føles dritt synes jeg det står skikkelig respekt av! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...