AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #1 Skrevet 23. januar 2023 Vi har nylig kjøpt bolig og lurer på hvor mye vi skal sette av til bufferkonto, og hvor mye vi kan betale inn ekstra på boliglånet. Vi har lån på 4 millioner, årsinntekt er litt over 1 million. Lånet utgjør 55-60% av boligens verdi. Vi er et par i slutten av 20 årene med ett lite barn. Vi har ingen ønsker om flere unger i nærmeste fremtid. Huset vi har kjøpt er fra midten av 1980-tallet, er i god stand, men tak og drenering er fra byggeåret. Alt av møbler, hvitevarer og inventar er mindre enn 5 år gammelt. Hvor mye bør vi sette av i buffer? Anonymkode: b09c0...914
Gjest EmKay Skrevet 23. januar 2023 #2 Skrevet 23. januar 2023 Tja, det kommer jo an på hvor mye dere har mulighet til å spare i mnd fremover. Men om huset akkurat er kjøpt og dere har alt dere trenger per nå, tror jeg at jeg hadde nøyd meg med rundt 20k på buffer for å minimere boliglånet, og heller hatt litt fokus på å bygge opp kontoen fremover. Tenker at en plass mellom 50-100k er greit å ha i bakhånd.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #3 Skrevet 23. januar 2023 Vi velger og ikke ha så stor buffer, men heller bruke penger på å betale ekstra på lånet fremover. For å korte ned nedbetalingstiden. Føler det er mere hensiktsmessig enn å ha masse penger stående på konto. Men noe må en jo ha til uforutsette ting. 20 k tenker jeg også. Anonymkode: 93750...101
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #4 Skrevet 23. januar 2023 Når dere har mulighet til å øke lånet litt, hvis det kommer en stor utgift, så bille ikke jeg hatt mer enn 1 mnd lønn på buffer, sett heller pengene i fond eller nedbetal lånet fortere, det dere er komfortabel med. Anonymkode: 59596...648
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #5 Skrevet 23. januar 2023 20.000 hver bør være minimum. Å kunne kjøpe en brukt bil, nye hvitevarer etc uten kreditt ved behov er viktig. Anonymkode: 573d7...0b0 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #6 Skrevet 23. januar 2023 Siden dere er innfor 60% lån av boligverdi, kan rammelån være løsningen. Da hiver dere sparepengene inn på lånet, og om dere skulle trenge penger en dag, kan dere selv bestemme om dere vil ta av lånet eller ikke. Ellers er tommelfinger-regelen at en buffer bør være minst 2 ganger månedlig nettolønn. Anonymkode: 4a4d8...b22 1
Rødstrupa Skrevet 23. januar 2023 #7 Skrevet 23. januar 2023 Ville prøvd å sette av 3-4 mnd.lønninger. 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #8 Skrevet 23. januar 2023 EmKay skrev (1 time siden): Tja, det kommer jo an på hvor mye dere har mulighet til å spare i mnd fremover. Men om huset akkurat er kjøpt og dere har alt dere trenger per nå, tror jeg at jeg hadde nøyd meg med rundt 20k på buffer for å minimere boliglånet, og heller hatt litt fokus på å bygge opp kontoen fremover. Tenker at en plass mellom 50-100k er greit å ha i bakhånd. Takk for svar. Vi vil spare ca.15 000-20 000 hver måned, etter at alt av utgifter (både faste og variable) er betalt. Anonymkode: b09c0...914
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #9 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når dere har mulighet til å øke lånet litt, hvis det kommer en stor utgift, så bille ikke jeg hatt mer enn 1 mnd lønn på buffer, sett heller pengene i fond eller nedbetal lånet fortere, det dere er komfortabel med. Anonymkode: 59596...648 Jeg tror ikke vi har muligheten til å øke lånet mer nå, fordi vi har allerede lånt 4x årsinntekten. Anonymkode: b09c0...914
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #10 Skrevet 23. januar 2023 Rødstrupa skrev (47 minutter siden): Ville prøvd å sette av 3-4 mnd.lønninger. 4 månedslønninger for oss er 240 000kr, bør vi ha så mye på konto? Anonymkode: b09c0...914
Rødstrupa Skrevet 23. januar 2023 #11 Skrevet 23. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 4 månedslønninger for oss er 240 000kr, bør vi ha så mye på konto? Anonymkode: b09c0...914 Nei! 100.000 Kr er vel ok. Ville satt noen Kr i fond og prøvd å betale ned på lånet når det passer sånn innimellom ekstra. Det er uansett god/sunn økonomi å få nedbetalt lån! Endret 23. januar 2023 av Rødstrupa
newman01 Skrevet 23. januar 2023 #12 Skrevet 23. januar 2023 Behov for buffer avhenger veldig av hvor lett det er å få tak i kapital. Om dere har kapasitet til å spare 15-20k i måneden sier det at det egentlig ikke er nødvendig med buffer til småting som kjøleskap og vaskemaskin. Det kan jo i verste fall kjøpes på kredittkort og betales ned ved forfall. Med de litt større tingene (drenering, tak, kledning, etterisolering) er det såpass kapitalkrevende at det ikke er spesielt hensiktsmessig å spare opp til den slags. Det er heller ikke meningen. Det kan ordnes ved å refinansiere, rammelån osv. Kanskje det mest hensiktsmessige er å konvertere boliglånet til et rammelån, gitt at rentebetingelsene er like. Da kan dere betale ned det dere har i overskudd, og på den måten redusere rentekostnadene maksimalt. Eller å betale ned ekstra det dere gidder, og refinansiere når det blir på tide å ta tak og drenering? Det er jo tross alt ikke vits å ha et buffer til småsummer om man ikke trenger det. 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #13 Skrevet 23. januar 2023 Vi er litt i samme situasjon som dere og har 100 000,- på buffer. To biler så det er jo ofte service/EU kontroller, kommunale avgifter mm. Vi sparer 40 000,- utenom som vi betaler ekstra ned på lånet hver mnd. Anonymkode: 5a779...69a
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #14 Skrevet 23. januar 2023 Vi har en felleskonto hvor vi har 40.000. Den er til feks oppvaskmaskin, vaskemaskin og sånne type ting dersom det blir ødelagt. Vi setter inn månedtlig beløp der, men har aldri under 40.000. Vi har også hver vår bufferkonto med 2 månedslønninger på. Anonymkode: 1f780...39a
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #15 Skrevet 23. januar 2023 Jeg ville hatt 100.000 minst. Bor i gammel, men oppgradert enebolig. Når noe ryker er det dyrt. Regn på utgiftene deres og sørg for at buffer kan dekke minst 3 mnd på minimum (altså huslån og mat, men ikke restaurant f.eks). Vår buffer er på 120, da har vi faktisk for 6 mnd. Det er vi komfortable med. Når dere har spart opp buffer kan dere forkorte lånetiden og betale mer på lånet hver mnd, det gjør vi. Samtidig som vi sparer i aksjer og fond for å gjøre fremtiden mer behagelig (kunne jobbe redusert). Anonymkode: 202af...6c5 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #16 Skrevet 23. januar 2023 Vi hadde 150 000 på buffer, i tilfelle vi skulle pusse opp kjøkkenet (dvs lakkere skapene og div). Det er ikke en krone igjen. En mnd etter overtakelse har vi måtte bytte avløpene (grave hele hagen) og når vi skulle bytte vedovn til en rentbrennende viste det seg at vi også måtte sette inn stålpipe og nye luker til feiing. Så pengene flyr på ting vi trodde var ok (og som eierskifteforsikringen ikke vil dekke). Anonymkode: 3fad2...b14 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #17 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Vi hadde 150 000 på buffer, i tilfelle vi skulle pusse opp kjøkkenet (dvs lakkere skapene og div). Det er ikke en krone igjen. En mnd etter overtakelse har vi måtte bytte avløpene (grave hele hagen) og når vi skulle bytte vedovn til en rentbrennende viste det seg at vi også måtte sette inn stålpipe og nye luker til feiing. Så pengene flyr på ting vi trodde var ok (og som eierskifteforsikringen ikke vil dekke). Anonymkode: 3fad2...b14 Uff, så uheldige dere hadde vært, stod det ikke noe om dette i tilstandsrapporten? Her sier tilstandsrapporten fra takstmann at både drenering, avløp og hustak holder i minst 10 år til. Men enig i at dette ikke kan forutses. Anonymkode: b09c0...914
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #18 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Vi har en felleskonto hvor vi har 40.000. Den er til feks oppvaskmaskin, vaskemaskin og sånne type ting dersom det blir ødelagt. Vi setter inn månedtlig beløp der, men har aldri under 40.000. Vi har også hver vår bufferkonto med 2 månedslønninger på. Anonymkode: 1f780...39a Her er alt av hvitevarer under 5 år gamle, så hvis noe skulle ryke/ bli ødelagt dekkes det av reklamasjonsrett eller husforsikring. Vi har valgt å ha superforsikring på både bilen vår og huset. Anonymkode: b09c0...914
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #19 Skrevet 23. januar 2023 newman01 skrev (2 timer siden): Behov for buffer avhenger veldig av hvor lett det er å få tak i kapital. Om dere har kapasitet til å spare 15-20k i måneden sier det at det egentlig ikke er nødvendig med buffer til småting som kjøleskap og vaskemaskin. Det kan jo i verste fall kjøpes på kredittkort og betales ned ved forfall. Med de litt større tingene (drenering, tak, kledning, etterisolering) er det såpass kapitalkrevende at det ikke er spesielt hensiktsmessig å spare opp til den slags. Det er heller ikke meningen. Det kan ordnes ved å refinansiere, rammelån osv. Kanskje det mest hensiktsmessige er å konvertere boliglånet til et rammelån, gitt at rentebetingelsene er like. Da kan dere betale ned det dere har i overskudd, og på den måten redusere rentekostnadene maksimalt. Eller å betale ned ekstra det dere gidder, og refinansiere når det blir på tide å ta tak og drenering? Det er jo tross alt ikke vits å ha et buffer til småsummer om man ikke trenger det. Det er akkurat det jeg tenker. Buffer til å ta drenering, bytte taket osv. Det bør bakes inn i huslånet. Her haster det ikke med noen av delene i følge tilstandsrapporten fra takstmannen. Anonymkode: b09c0...914
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #20 Skrevet 23. januar 2023 Vi har ca. 200 000kr til rådighet. Jeg tenker vi beholder 100 000kr som buffer og betaler inn 100 000kr på lånet? Er det lurest? Eller bør vi sette av mer. Vi har begge veldig trygge jobber, med lang ansiennitet. Begge to har også uføreforsikring og ulykkesforsikring gjennom jobben. Bilen vår er kjøpt kontant, og er mindre enn 5 år gammel. Det er nylig tatt service og alt er i god stand. Vi har superforsikring på både bilen og huset. Mannen mener derfor at vi burde betale ned 150 000kr på boliglånet, og bare ha 50 000 i buffer. Men jeg føler meg tryggest med minst 100 000kr, aller helst 120 000kr. Min mann sier at 50 000kr er nok, for om noen måneder kommer feriepengene og da kan vi enkelt legge på 50 000- 60 000kr til på buffer om vi ønsker. Anonymkode: b09c0...914
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå