AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #1 Skrevet 23. januar 2023 Bor i Oslo og regelmessig overhører jeg etnisk norske ungdommer snakke kebab-norsk. De snakker norsk sol om de var dårlig integrerte tenåringer fra Pakistan. Hvordan reagerer dere som er foreldre til disse barna? Anonymkode: 5bee5...454 4 2
Kipling Skrevet 23. januar 2023 #2 Skrevet 23. januar 2023 Jeg hadde i alle fall skammet meg om jeg var en av dem. 5 1 6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #3 Skrevet 23. januar 2023 Jeg hadde reagert med overbærende himling med øynene, på samme måte som når ungene plukker opp andre "kule" og "hippe" uttrykk fra media.. Det er ikke noe annerledes med kebabnorsk enn at ungen min kommer hjem fra bhg en dag og er dritkul og har byttet ut "vet ikke" med "vetsj", eller at tiåringen kaller ting "sykt cringe" (og med ting mener jeg meg selv), eller at fjortis-meg svarte telefonen med "ke de går i". Anonymkode: 80cb3...da2 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #4 Skrevet 23. januar 2023 Filmer, musikk, tv-serier er fullt av det i mangfoldet navn. Heldigvis et isolert Oslo-problem, men jeg tror disse ungdommene har feil forbilder ("gangsta" vs Magnus Carlsen, kun et eksempel) og var jeg forelder ville jeg følt meg mislykket. Anonymkode: 5b377...ae2 1 2
Daria Skrevet 23. januar 2023 #5 Skrevet 23. januar 2023 De snakker neppe sånn til foreldrene selv om de gjør det med jevnaldrende. De fleste tilpasser språket etter situasjon og hvem man snakker med, det gjelder også ungdom - de kan snakke "korrekt" når det trengs. 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #6 Skrevet 23. januar 2023 Litt pussig om de går på en blendahvit skole på Oslo vest, men går de på en østkantskole har det lite med foreldrene å gjøre. Akkurat som at jeg startet å prate «bygding» til min mors irritasjon da jeg kom i klasse med en del ungdom fra bygdene rundt (bodde i en mindre by der dialekten i sentrum var ganske avslepet pga. mange innflyttere), så vil våre ungdommer plukke opp sosiolekten til venner. Jeg hørte tendensen hos eldstemann da vi bodde i bydel Søndre Nordstrand, det forsvant da vi flyttet en bydel bort 😄 Mest sannsynlig gir det seg når de går videre i livet (jeg har byttet dialekt et par ganger selv, hadde garantert snakket kebabnorsk hadde jeg vokst opp på Oslo øst). Enkelte blir lett påvirket av det de hører rundt seg, andre ikke i det hele tatt. Anonymkode: 644b7...ff8 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #7 Skrevet 23. januar 2023 Jeg hadde sagt at han høres ut som en idiot og bedt han prate ordentlig. Anonymkode: a7bbb...98c 2 2 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #8 Skrevet 23. januar 2023 Det er en fase. En svært teit en sådan😂 Det var sånn på slutten av 90 tallet også, da jeg var tenåring. Etnisk norske som vanket på oslo øst begynte å snakke gebrokkent norsk/arabisk. Herman Flesvig parodierer dette fenomenet perfekt med sin karakter «Ola Halvorsen»🤣 Anonymkode: 40006...ef0 3 3
Reign Skrevet 23. januar 2023 #9 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Bor i Oslo og regelmessig overhører jeg etnisk norske ungdommer snakke kebab-norsk. De snakker norsk sol om de var dårlig integrerte tenåringer fra Pakistan. Hvordan reagerer dere som er foreldre til disse barna? Anonymkode: 5bee5...454 Dere skjønner at disse ungdommene ikke snakker slik hjemme, og sannsynligvis ikke til lærere heller? Alle ungdommer har en form for sosiolekt som man legger fra seg når man trer inn i det "normale" voksenlivet. For ca. 2450 år siden sa Sokrates hva han virkelig mente om ungdommen da til dags. ”Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere.” Ungdom kommer for alltid til å være ungdom. 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #10 Skrevet 23. januar 2023 Hadde gitt blaffen, det går over. Her kopierte barna bitch fakter fra Disney Chanel, sånn med vinkling av hodet, pekekefinger og himling med øynene. Slik også hardere kvinne rappere holdt på. Varte ikke lenge før det gikk over. Anonymkode: 391fd...fef
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #11 Skrevet 23. januar 2023 Jeg reagerte ikke med annet enn litt nysgjerrighet på hvor det kom fra, og måtte spørre om enkelte uttrykk jeg ikke forsto. Samma for meg hvordan folk prater. Jeg hadde også et annet "språk" med venner da jeg var ungdom på 90tallet. Men hun snakket mer "normalt" med bare familie tilstede, var mest med venner det gikk i det du kaller "kebabnorsk". Er 5-6 år siden, så nå som hun er rundt 20 er det mer avslepent og tilpasset arbeidsplass, at hun er eldre med mindre markeringsbehov og mistet kontakt med enkelte. Anonymkode: 97c99...66f 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #12 Skrevet 23. januar 2023 Har en tenåringssønn og merker en del uttrykk siver igjennom av og til. Kysse skoa, brur og andre wannabe gangsta uttrykk. Fullstendig latterlig. Han snakker ikke slik hjemme. Men av og til glemmer han seg. Gidder ikke si noe, det går over. Det gjorde de for de eldre søskena. Og vi bor 1 time fra Oslo Verre andre veien. De som bor på Oslo øst og snakker kebab til vanlig. Mistenker mange av dem jobber innen telefonsalg og andre ringetjenester. Når jeg får telefoner fra dem så modererer de seg etter beste evne for å snakke så korrekt bokmål som mulig. de regner ikke med at noen kjøper en strømavtale av noen snakker som Halvorsen. Men de skinner igjennom at det ikke er dagligtale. De sliter med ordstilling , språket blir stakkato, unaturlig overdrevent korrekt. Om jeg prøver meg på kebabnorsk klarer ikke jeg alle de små spissfindighetene eller. Poenget er at snakker man kebabnorsk til daglig så skinner det igjennom på andre arenaer og. Anonymkode: e6754...952 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #13 Skrevet 23. januar 2023 Det er en fase. Det går over! ungdom er en egen rase, det her her de skal prøve/feile for å finne sin egen identitet. Jeg hadde ikke lagt så mye i det, men heller prøvd å speile ungdommen på hva de ønsker å uttrykke. Anonymkode: cfb5f...e3b
Entern Skrevet 23. januar 2023 #14 Skrevet 23. januar 2023 Reign skrev (30 minutter siden): For ca. 2450 år siden sa Sokrates hva han virkelig mente om ungdommen da til dags. ”Ungdommen nå for tiden foretrekker luksus. De har dårlige manerer, fornekter autoritet, har ingen respekt for eldre mennesker og prater når de egentlig burde arbeide. De unge reiser seg ikke opp lenger når eldre folk kommer inn i værelset. De motsier foreldrene sine, skryter i selskaper, sluker søtsaker når de sitter ved bordet, legger beina over hverandre og tyranniserer sine lærere.” Han var ikke først ute heller, det finnes en lignende "ungdommen nå til dags" tekst fra Mesopotamia som er over 4000 år gammel 😅 3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #15 Skrevet 23. januar 2023 Hahaha, det gjorde også nevøen min da han var 7-8 år. Bestekompisen hans var av utenlandsk opprinnelse. Gikk over etter et par år. Barn blir fort påvirket av dem de omgås. Anonymkode: 0a060...91c
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #16 Skrevet 23. januar 2023 Min sønn og hans kompiser på 15 høres nærmest ut som Ola Halvorsen når de henger. Det modereres når de snakker med foreldre og andre voksne eller i settinger hvor en mer moden tone er på sin plass. Regner med det er en fase som glir over etter hvert. Anonymkode: 73de6...caf
Nagini Skrevet 23. januar 2023 #17 Skrevet 23. januar 2023 Herregud, det er helt normalt. Ungdommene utvikler en sosiolekt. Snakket en del kebabnorsk jeg også som etnisk norsk ungdom vokst opp på Mortensrud. Vokste det av meg så fort vgs var over 😅 Hadde aldri reagert om barna mine gjorde det, spesielt dersom de bor et sted hvor de fleste snakker «kebabnorsk».
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #18 Skrevet 23. januar 2023 Jeg hadde ikke brydd meg om mitt barn gjorde det. Det er jo helt typisk at ungdom snakker annerledes/bruker andre ord enn generasjon over. Anonymkode: f5ade...8be
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #19 Skrevet 23. januar 2023 For min del blir det i samme gate som folk som ikke greier kj-lyden, eller r-lyden (j). Blir til at jeg differensierer ned og prater ekstra tydelig med et enkelt ordforråd til slike. Anonymkode: 45dca...d69
Million Skrevet 23. januar 2023 #20 Skrevet 23. januar 2023 Jeg bor i et nabolag med svært mange innvandrerfamilier. Jeg ser og hører at norske (de SER norske ut i alle fall) ungdommer som går sammen med innvandrerungdom og prater etter skoletid på senteret f.eks, de snakker svært ofte sånn kebabnorsk som kameratene fra andre kanter av verden prater. Tenker at det er en form for å vise tilhørighet. Her er de norske ungdommene i mindretall. De viser tilhørighet til gjengen ved å prate som sine venner med foreldre fra andre land. Selv om ungdommene kanskje er født i Norge, snakker de en tydelig kebabnorsk likevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå