AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #1 Skrevet 23. januar 2023 Jeg har en ungdom på 16 som går siste år på ungdomsskolen. Han opplever at han har venner å være sammen med på skolen. På samtaler med barnehage og lærere oppigjennom årene har jeg fått høre at han har god sosial kompetanse og har mange å være sammen med. I barnehagen var mange med hjem. På barneskolen var det kanskje en gang i uka eller to. Mot slutten sjeldnere, særlig vinterstid. Nå er han alltid hjemme! Noen ganger tar han initiativ til bytur/ballspill/ kino osv og en sjelden gang får han med seg noen. Men de spør aldri tilbake og han opplever at de snakker om ting de har gjort eller skal gjøre sammen mens han er der men uten at han blir spurt. Det er også vondt å oppleve at han spør de om å se en film og de sier nei, og så hører han uka etter at de har vært på kino sammen. For meg er det ganske uforståelig, for som sagt har jeg alltid fått tilbakemelding på at han er en god venn, fleksibel, diplomatisk, og inkluderende, ressurser. Når jeg har hørt de gamer så hører jeg at han snakker ordentlig til venner. Derimot har jeg hørt at noen venner slenger dritt om andre. Det har jeg hørt at min sønn har forsøkt å overse/stoppe. Kan det være årsak til at han selv blir utestengt? At de som snakker ned andre forsøker å skape et fellesskap/bånd med han og det at han avviser dette gjør dem utrygge? Det er isåfall ganske ille hvis en relasjon bygges på utestenging av andre. Jeg er redd dette skal gå utover selvfølelsen hans. Han gruer seg til videregående. Jeg lurer på hva det kan være. Kan det være tilfeldigheter, at de nærmeste vennene hans kanskje ikke selv tar initiativ men har blitt invitert med andre og ikke tenker på han, at han ikke er aktiv nok på sosiale medier (han blir bare trist hvis han ser på hva alle gjør sammen). Han er sosial og utadvendt men har litt lav selvfølelse. Kan det være at han lett trekker seg, eller at de andre har inntrykk av at han ikke vil? Eller er det vanlig at ungdom sitter så mye hjemme og er vanskelige å be ut? Ble kanskje rotete dette her, for jeg har så mye følelser i det. Men fint om noen har innspill eller råd. Anonymkode: 001e1...d31
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #2 Skrevet 23. januar 2023 Hei, Det snakkes altfor lite om at gutter blir utestengt. Dette skjer, dessverre. Det er absolutt ingenting i veien med din sønn. Hvorfor han utestenges, er nok helt tilfeldig. Min sønn går på vgs. Han er en av tre i en guttegjeng. De er flere guttegjenger/grupperinger i det kullet. Jeg vet at en av de andre guttene i kullet, har ingen på fritiden. Jeg har prøvd å spørre min sønn om det er en grunn til det, nei, det er det ikke, han er snill og alt det der. Når sønnen min og kompisene hans skal gjøre noe, bruker jeg å foreslå at de spør han som står utenfor. Men da har sønnen min sagt indirekte at han ene i gjengen (som tydeligvis er "sjefen"), ikke ønsker det. Har prøvd å fiske hva grunnen er og har forstått det slik at han "liker han ikke". Jeg har snakket en del med mammaen til denne gutten. Hun sier også at han får ikke innpass i den gjengen pga han som er sjefen der. Men når det gjelder de andre grupperingene, vet hun ikke grunnen. Det eneste som er annerledes med denne gutten er at han flyttet hit for bare et par år siden, imens de andre i det kullet har holdt sammen siden barnehagen. Moren sier at i skolesammenheng går det kjempe fint, alle snakker med han, inkluderer han osv. Hun er lærer på skolen og har fått dette bekreftet både fra sønnen og lærere. Men det er på fritiden dette skjer, at han ikke inkluderes. I minn sønn sin vennegjeng, spiller de innebandy, trener styrke, ser filmer og gamer. Jeg hører når han gamer og det er alltid er med de to andre kompisene. Når de ser på film, er det alltid andre utenfra som er med. Både jenter og gutter, men aldri han gutten. Anonymkode: 6c4c2...4b5
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #3 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hei, Det snakkes altfor lite om at gutter blir utestengt. Dette skjer, dessverre. Det er absolutt ingenting i veien med din sønn. Hvorfor han utestenges, er nok helt tilfeldig. Min sønn går på vgs. Han er en av tre i en guttegjeng. De er flere guttegjenger/grupperinger i det kullet. Jeg vet at en av de andre guttene i kullet, har ingen på fritiden. Jeg har prøvd å spørre min sønn om det er en grunn til det, nei, det er det ikke, han er snill og alt det der. Når sønnen min og kompisene hans skal gjøre noe, bruker jeg å foreslå at de spør han som står utenfor. Men da har sønnen min sagt indirekte at han ene i gjengen (som tydeligvis er "sjefen"), ikke ønsker det. Har prøvd å fiske hva grunnen er og har forstått det slik at han "liker han ikke". Jeg har snakket en del med mammaen til denne gutten. Hun sier også at han får ikke innpass i den gjengen pga han som er sjefen der. Men når det gjelder de andre grupperingene, vet hun ikke grunnen. Det eneste som er annerledes med denne gutten er at han flyttet hit for bare et par år siden, imens de andre i det kullet har holdt sammen siden barnehagen. Moren sier at i skolesammenheng går det kjempe fint, alle snakker med han, inkluderer han osv. Hun er lærer på skolen og har fått dette bekreftet både fra sønnen og lærere. Men det er på fritiden dette skjer, at han ikke inkluderes. I minn sønn sin vennegjeng, spiller de innebandy, trener styrke, ser filmer og gamer. Jeg hører når han gamer og det er alltid er med de to andre kompisene. Når de ser på film, er det alltid andre utenfra som er med. Både jenter og gutter, men aldri han gutten. Anonymkode: 6c4c2...4b5 Ja det kan høres veldig lignende ut. Min sønn er etter hva lærerne sier en ressurs på skolen og godt likt. Men jeg vet at han ikke er en ledertype, men kan se for meg at andre ledertyper kanskje kan se på han som en trussel. Han har opplevd at to av hans nærmeste venner har en venn som hadde problemer med min sønn slik at min sønn mistet kontakten med de to andre. Det har skjedd mange ganger i oppveksten. At en person forsøker å gå imellom min sønn og hans venn. Først prøver de seg på å utestenge min sønns venn. Da har han sagt at personen kan bli med, gode kan være sammen alle tre. Da har personen gått på den andre og utestengt min sønn. Vennen har da ikke forsvart min sønn og han har endt med å bli utestengt. Det virker som det ikke lønner seg å være en god venn, men heller jobbe hierarkisk og tråkke på andre og klatre selv. Anonymkode: 001e1...d31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå