Gå til innhold

Lekser til barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min bonussønn som blir 13 år dette året går i sjuende klasse men jeg synes leksene er ALT for lette. 😳
FEKS:
Mandag: Skriv 2 setninger om deg selv.
Tirsdag: Les 5 setninger i en bok.
Onsdag: Lesebingo (der han skal lese under border, under dynen, lese uten at noen voksne vet det osv) 
Torsdag: Svar på 3 matte oppgaver. 
Itillegg har dem ufattelig masse kosetimer der dem bare ser film hele dagen på skolen. 

Hvordan er leksene til deres barn? 🤔

Anonymkode: 4ca98...2a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en 15 og 13- åring. 15-åringen i 10. klasse har ingen lekser- rekker å gjøre alt på skolen. 13-åringen i 8. har litt mer, men klarer å gjøre alt en kveld. Syntes begge hadde lite på barneskolen også.  

«kosetimer» er til for å få godt klassemiljø. 

Vend heller barnet til å lese tekster på tema de jobber med i alle fag og diskuter mål på ukeplanen.

Anonymkode: 31215...a59

Skrevet

Oj. Min 6-klassing har mye mye mer enn det der. -Skriv starten på en fortelling i norsk. Skriv et dagboksnotat på engelsk og fyll ut 15 setninger med disse verbene bøyd i disse tidene. Gjør to sider matte. Gjør ferdig en presentasjon i naturfag/samfunnsfag. Det er en typisk ukeplan.

(Men eldre søsken opplevde at leksemengden gikk ned da de begynte på ungdomsskolen). 

Anonymkode: 0e0b9...d53

Skrevet

Det virker lite. Vår skole har valg, valg 1 for alle, valg 2 for de som vil ha mer og trenger utfordringer og valg 3.

Vårt barn fikk i perioder eget opplegg i flere fag (kjedet seg og er skoleflink). De skoleflinke barna er det dessverre mer tabu å snakke om, men også desse skal møtes på sitt ferdighetsnivå. Snakk med kontaktlærer, du. 

Skrevet

Høres ut som rare lekser. Ene ungdomsskoleungen har ingen lekser, annet enn å gjøre seg klar til prøver og presentasjoner/innleveringer. Bruker kanskje 2 timer i uka i snitt på skolearbeid. 

På barneskolen har det vært veldig store variasjoner. Den ene har klassiske lekser hver dag, les X antall sider i boka, svar på spørsmål. Rundt en halvtime hver dag. To av de andre har nesten ikke noe på barneskolen annet enn å lese i egenvalgt bok.

Skrevet

Her er leksa til barnet mitt i 7.klasse for denne uken.

IMG_20230123_111042.jpg

Skrevet

Mine hadde mest lekser på barneskolen.

Han på vgs har noe lekser, men han er motivert og liker det han går.

Hun i 8. klasse har en del lekser i tysk, men omtrent ingenting i de andre fagene.

Hun i 6. klasse har lekser i et fag pr dag. For eks i engelsk skal de lese to sider og skrive setninger utifra hva de har lest.

Anonymkode: 5b767...8b7

Skrevet

Synes det hørtes lite ut. Her har de hatt lekser fra dag 1 i første klasse. Matte og norsk hele første klasse. I andre klasse husker jeg ikke om de hadde engelsk, men det har de nå i 3.klasse.

Typisk lekse her er:

Tirsdag: Norsk: les s 54&55 sammen med en voksen. 

Til onsdag: Norsk,lesside 54&55 m/ voksen. Gjør mattearket.

Til torsdag: Les s 56 m/voksen. Engelsk: les og oversett s 42.

Til fredag: Norsk: Les s 57 med en voksen. Engelsk, les og oversett s 42.

Jeg synes leksene er greie i den forstand at de ofte er unnagjort i løpet av 30 minutter. Men jeg synes kanskje at nivået i engelsk er høyt? Barnet her synes engelsk er veldig vanskelig, og jeg skjønner det veldig godt. Det er jo ikke enkelt å vite hvordan man leser engelsk, med riktig uttale. Barnet her kan lese norsk, men er nok ikke "god" nok i forhold til de nasjonale prøvene. Jeg synes han leser helt greit, men trenger å lese mer for å få bedre flyt.

Jeg kan ikke huske at nivået var så høyt når jeg gikk på skolen, men mulig jeg husker feil? 

Anonymkode: d8220...1be

Skrevet

Min 6 åring har mer enn det... To fulle sider hver dag med enten norsk eller matte... 

Anonymkode: 13d54...892

Skrevet

kommentar til. Mengden lekser har blitt redusert hvert år. 2-6 var det mye lekser, gjerne 15-20 minutter lesing og like mye matte smart øving hver dag og så kom alle andre ting i tillegg. Når denne mengdetreningen forsvant så har det vært lite lekser, men jeg synes at lesing/matte car kjempeviktig. Etter det blir det mer ansvar for egen læring å lese materiale som gjennomgås på skolen hjemme. De fleste gjør det da ikke fordi det ikke står sideantall å lese i boka, bare tema det jobbes med. Så er det for lite læring se på ukas mål og temaer og diskuter det hjemme

Anonymkode: 31215...a59

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...