Gå til innhold

Umulig å få sykemelding når du er bortreist

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes helsevesenet i Norge er så firkantet. 

Jeg jobber hovedsaklig fra hjemmekontor, så i sist uke dro jeg på besøk til foreldrene mine for å jobbe derifra en stund og for å delta i en bursdag i familien i helgen. Selvfølgelig ble jeg sittende ved siden av en dame som hostet kraftig hele turen hjem. Et par dager senere fikk jeg høy feber, vondt i halsen, samme hoste som sidemannen hadde, ufattelig slapphet, verker i hele kroppen. Jeg orker så vidt å gå utenfor døra for å lufte hunden. Jeg har i tillegg smittet begge foreldrene mine, så vi er sengeliggende hele gjengen og måtte melde avbud til bursdagen. Testet negativt for covid, så regner med det er influensa, har forstått det sånn at det går mye av det for tiden.

Ringte legekontoret mitt i dag og spurte om det var mulig å få en telefonkonsultasjon med fastlegen for å få sykemelding. Da sa de at jeg måtte møte opp fysisk på legekontoret for å få sykemelding, de fikk ikke gjort noenting uten å se meg fysisk. Jeg forklarte at jeg var på andre siden av landet og er alt for syk til å reise (vet seriøst ikke om jeg hadde orket å reise dit selv om jeg hadde vært hjemme, tar en time å komme seg dit med flere bussbytter på veien). Nei, da kunne de ikke hjelpe meg med noe.

Synes det er veldig firkantet, og hvis de er så redde for å skrive ut "unødvendige" sykemeldinger synes jeg ikke de burde oppfordre folk til å fly rundt med nyoppståtte luftveissymptomer - det vil jo bare føre til flere syke og flere sykemeldinger 😔

Anonymkode: 74201...b8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg jobber hovedsaklig fra hjemmekontor, så i sist uke dro jeg på besøk til foreldrene mine for å jobbe derifra en stund og for å delta i en bursdag i familien i helgen. Selvfølgelig ble jeg sittende ved siden av en dame som hostet kraftig hele turen hjem. Et par dager senere fikk jeg høy feber, vondt i halsen, samme hoste som sidemannen hadde, ufattelig slapphet, verker i hele kroppen. Jeg orker så vidt å gå utenfor døra for å lufte hunden. Jeg har i tillegg smittet begge foreldrene mine, så vi er sengeliggende hele gjengen og måtte melde avbud til bursdagen. Testet negativt for covid, så regner med det er influensa, har forstått det sånn at det går mye av det for tiden.

Ringte legekontoret mitt i dag og spurte om det var mulig å få en telefonkonsultasjon med fastlegen for å få sykemelding. Da sa de at jeg måtte møte opp fysisk på legekontoret for å få sykemelding, de fikk ikke gjort noenting uten å se meg fysisk. Jeg forklarte at jeg var på andre siden av landet og er alt for syk til å reise (vet seriøst ikke om jeg hadde orket å reise dit selv om jeg hadde vært hjemme, tar en time å komme seg dit med flere bussbytter på veien). Nei, da kunne de ikke hjelpe meg med noe.

Synes det er veldig firkantet, og hvis de er så redde for å skrive ut "unødvendige" sykemeldinger synes jeg ikke de burde oppfordre folk til å fly rundt med nyoppståtte luftveissymptomer - det vil jo bare føre til flere syke og flere sykemeldinger 😔

Dra til lege der du er?

Anonymkode: 35ab1...779

• Liker 9
Skrevet

Du kan vel bruke egenmelding noen dager.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet

Det strengt tatt meningen at man skal bruke egenmelding først og så sykemelding, når egenmeldingen er brukt opp. Sykemeldinger har blitt strengene de siste årene og det kan være være greit. God bedring! 

Anonymkode: ee2be...915

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Dra til lege der du er?

Kan legevakt skrive ut sykemelding? Er på bygda, så har ikke dr dropin og den slags her.

Skrevet

Legevakt kan skrive ut sykemelding. Ta turen dit. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det strengt tatt meningen at man skal bruke egenmelding først og så sykemelding, når egenmeldingen er brukt opp. Sykemeldinger har blitt strengene de siste årene og det kan være være greit. God bedring! 

Anonymkode: ee2be...915

Ja, jeg må jo bruke egenmelding nå, men synes det er så dumt å bruke så mange dager så tidlig på året. Men var ikke klar over at det er meningen du skal bruke egenmelding først? Jeg har pleid å bruke egenmelding hvis det har vært sykdom som jeg regner med kun varer en dag eller to (type omgangssyke, sterk hodepine, osv.) og sykemelding hvis det er noe jeg tror blir mer langvarig.

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, MiominMio said:

Legevakt kan skrive ut sykemelding. Ta turen dit. 

Takk, da får jeg gjøre det 🙂

Skrevet

Jeg har også blitt syk på andre siden av landet, dro til legekontoret der jeg var og fikk sykemelding av dem :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, jeg må jo bruke egenmelding nå, men synes det er så dumt å bruke så mange dager så tidlig på året. Men var ikke klar over at det er meningen du skal bruke egenmelding først? Jeg har pleid å bruke egenmelding hvis det har vært sykdom som jeg regner med kun varer en dag eller to (type omgangssyke, sterk hodepine, osv.) og sykemelding hvis det er noe jeg tror blir mer langvarig.

Så tidlig på året? Hva mener du med det? Egenmelding regnes for siste 12 måneder, ikke kalenderår.

Anonymkode: 0d738...803

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Du har rett på legehjelp i den kommunen du oppholder deg i når du blir syk/skadet. Men du bør nok ta egemld først, og så supplere med sykemld etterpå om du ikke er bedre. 

Anonymkode: e7605...0ee

• Liker 1
Skrevet

man skal bruke egenmelding først, og hvis du er syk flere dager, så oppsøker man lege for sykemelding. Kommer ann på avtalen jobben din har hvor mange egenmeldingsdager du kan bruke etter hverandre, vi kan bruke 8 dager på min jobb, og jeg har aldri trengt sykemelding.

Anonymkode: 1c168...439

• Liker 3
Skrevet

Sykmelding for influensa! Du skal jo først og fremst bruke egenmelding?!? 

Anonymkode: 00824...cf8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Har du prøvd å kontakte legen direkte via helsenorge.no? Der kan du forklare situasjonen. Du kan også dra til den lokale legevakten.

Anonymkode: c79f0...5cd

Skrevet

Det er vel normalt å bruke egenmelding først… aldri hørt om at noen blir sykemeldt for influensa 🙄

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Du skal selvfølgelig bruke egenmelding. Idiotisk å belaste et presset helsevesen bare fordi du synes det er fint å spare på egenmeldingene.

Anonymkode: 5ed4a...62d

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Å ja, så du "spare" på egenmeldingsdagene til du ønsker å være borte fra jobb når du bare er litt uggen og skal plage akuttlegevakt med sykemelding fordi du nå er så syk at du vet du får sykemelding. Høres ut som du er av typen "hvor mange egenmeldinger har jeg tilgode"

Anonymkode: e11e0...a0e

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel normalt å bruke egenmelding først… aldri hørt om at noen blir sykemeldt for influensa 🙄

Æææææh.......?🤔

Anonymkode: c79f0...5cd

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ehm atte hva for noe? Er du en sånn person som sier du har influensa hvis du snufser litt!? Jesus, pinlig å uttale seg så bastant når du ikke vet hva influensa er. 

Anonymkode: 5db42...752

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Sykmelding for influensa! Du skal jo først og fremst bruke egenmelding?!? 

Anonymkode: 00824...cf8

Just now, AnonymBruker said:

Arbeidsgiver krever sykemelding om jeg er borte mer enn tre dager (jeg var borte fredag, har bare blitt verre etter det, i går hadde jeg feber på 39 etter å ha tatt febernedsettende). Når man har influensa er ofte sykdomsforløpet på 7-10 dager.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...