Hedda-78 Skrevet 23. januar 2023 #1 Skrevet 23. januar 2023 Vi skal snart ha konfirmasjon, men det er flere tiår siden jeg var i konfirmasjon sist, så jeg vet ikke hva som er vanlig nå. Hvordan er "kjøreplanen"? Er det vanlig å ha noe program eller underholdning? Taler under middagen er vel vanlig fortsatt?
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #2 Skrevet 23. januar 2023 Middag og kaker så ferdig. Anonymkode: 1f927...f81 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #3 Skrevet 23. januar 2023 Det er ikke vanlig med noe underholdning eller program, nei. Det er middag, mingling, kaker, ferdig. Det eneste jeg har vært med på av "underholdning" er at noen har hatt projektor med bilder av oppveksten til konfirmanten stående på i bakgrunnen, men dette er altså da bare noe som har stått på, ikke noe "Nu skal vi sjå bilder, dokker!" greie. Jo mindre underholdning og program, jo bedre.. Anonymkode: 3f4e1...644 4
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #4 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Middag og kaker så ferdig. Anonymkode: 1f927...f81 Enig! Samme her. Ingen opplegg med taler eller noe slikt. Anonymkode: b0c8b...c85 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #5 Skrevet 23. januar 2023 Etter seremonien ble folk møtt med kaffe og litt sjokolade når de kom. Mange ville ta bilde med konfirmanten og en kaffekopp mens vi ventet på alle gjestene ble satt pris på. Så hadde vi mat. Det ble holdt tale omtrent rett før vi begynte andre runde med forsyning av mat. Så en liten minglepause ute i solen før vi avsluttet med kaffe og kaker. Anonymkode: e2564...a71 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #7 Skrevet 23. januar 2023 Det er også vanlig med "fotoseanse"; som i å stille opp konfirmanten med diverse slektninger for å ta bilder. Gjerne etter middagen men før kakene. Da er det lurt å ha et system for hvem som tar bilder, så ikke alle tar bilder samtidig og alle ender opp med bilder hvor alle på bildet ser i hvert sitt kamera.... En kø, som "Nå er det onkel Leif sin tur å ta bilde", så må leif gå til side når han er ferdig, så er det tante Svanhild sin tur, osv. Så er det økt sjanse for at minst ett av bildene blir nogenlunde ok. Anonymkode: 3f4e1...644 1
Stormur Skrevet 23. januar 2023 #8 Skrevet 23. januar 2023 Her er det både taler og underholdning! Konfirmasjon i 2022 og 2020. Helt vanlig hos alle vi kjenner. velkomstdrink (alkoholfri). Middag. Taler og video/foto osv. Pause. Kaffe og kaker. Litt sosialt på kvelden for de som har reist langt hjemme hos konfirmant. Dagen etterpå stiller gjerne folk innom for å henge litt og spise rester.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #9 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Enig! Samme her. Ingen opplegg med taler eller noe slikt. Anonymkode: b0c8b...c85 Du aner ikke hvor glad jeg ble for den kommentaren. Jeg trodde jeg var den eneste som håpet å slippe fullt program med taler o.s.v... I min familie har konfirmasjon vært på lik linje med bryllup. Fullt program, taler og hele pakken. Som konfirmant selv så hatet jeg det opplegget. Det blir selvsagt lagt opp etter min sitt ønske, men jeg håper h*n tenker det samme Anonymkode: 10eb4...9b4 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #10 Skrevet 23. januar 2023 Jeg tenker at man kan legge opp konfirmasjonen etter hva man har kapasitet til og hva man selv ønsker. Det er ikke verre en det. Det finnes ikke og burde ikke finnes en standard på det. Anonymkode: 10eb4...9b4 1
Hedda-78 Skrevet 23. januar 2023 Forfatter #11 Skrevet 23. januar 2023 Da vi kikket på lokalet som vi har leid, så var utleieren veldig opptatt av å vise oss hvor vi kunne ha lerretet. Pekte og forklarte mye om det lerretet. Og jeg tenkte for meg selv...hva trenger vi det til?? Er det vanlig å vise bilder av konfirmantens oppvekst på storskjerm under middagen? Nei, det blir ikke noe selskapsleker, dans eller storband, altså!😅
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #12 Skrevet 23. januar 2023 Hedda-78 skrev (Akkurat nå): Da vi kikket på lokalet som vi har leid, så var utleieren veldig opptatt av å vise oss hvor vi kunne ha lerretet. Pekte og forklarte mye om det lerretet. Og jeg tenkte for meg selv...hva trenger vi det til?? Er det vanlig å vise bilder av konfirmantens oppvekst på storskjerm under middagen? Nei, det blir ikke noe selskapsleker, dans eller storband, altså!😅 Jeg har opplevd flere ganger at det har stått på, ikke under middagen som regel, men mellom middag og kaker. Anonymkode: 3f4e1...644
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #13 Skrevet 23. januar 2023 Taler er da obligatorisk syns jeg. Man må jo ønske velkommen, foreldre må take og en av fadderne (hvis kristelig). Hos oss er det vanlig at konfirmanten selv og søsken også holder tale, yngre søsken har kanskje laget en Kahoot eller noe. Det er veldig vanlig å vise bilder på storskjerm. Anonymkode: 6e194...ecd
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #14 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Taler er da obligatorisk syns jeg. Man må jo ønske velkommen, foreldre må take og en av fadderne (hvis kristelig). Hos oss er det vanlig at konfirmanten selv og søsken også holder tale, yngre søsken har kanskje laget en Kahoot eller noe. Det er veldig vanlig å vise bilder på storskjerm. Anonymkode: 6e194...ecd Nei. Det er det virkelig ikke. Den verste konfirmasjonen jeg har vært i, var da det var ørten taler. Bare kleing og ubehagelig. Heldigvis er det ikke vanlig i min slekt, der er det til nød én tale. I mannen sin slekt på andre kanten av landet er det dessverre forferdelig mange som skal konkurrere om å holde de lengste talene. Anonymkode: 3f4e1...644
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå