AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #1 Skrevet 23. januar 2023 Jeg har vokst opp med narsissistisk familie og senere havnet jeg i forhold med en skjult narsissistisk mann som var dråpen som ga med PTSD. Det var mange år med han mannen og jeg holdt på å bli ødelagt. Jeg skaffet psykolog og han hjalp meg ut fra forholdet, det er 7 mnd siden nå. Jeg har gått til psykolog hele veien og går fortsatt. Jeg har det bedre nå med at jeg generelt føler meg fri og kan endelig slappe av og gjøre det jeg vil. Men alt som minner om traumene gir meg symptomer at kroppen blir nummen og prikker, da sier kroppen at jeg må ta avstand fra å snakke om det eller personer som jeg må ta avstand fra. Hvis jeg ikke hører på kroppen får jeg frykt reaksjoner. Alt har gått greit i det siste, jeg har hørt på kroppen og unngått det som kroppen sier jeg må unngå. Men nå møtte jeg nettopp en god gammel venninne som selv er psykolog, og vi var sammen på Fredag, hun hadde ikke blitt oppdatert med noe av det som jeg har vært igjennom, jeg fortalte litt, men hun spurte også litt. Hun sa det er bra å dele ting og ikke unngå det som er vondt. Så jeg delte litt mer enn jeg var komfortabel med, selvom kroppen min prikket overalt. Jeg fikk reaksjoner dagen etter Lørdag og Søndag. Sterk frykt, mareritt og våknet kliss våt i sengen begge dagene. Jeg sovnet 23:00 nå på søndag, men våknet nå nettopp for en time siden kliss våt av mareritt igjen. Jeg vet ikke hva jeg er redd for, men det er blant annet tanker at nå skal det mørke ta meg, for nå har jeg delt mine sår og da kommer det mørket til å bruke dette imot meg og knekke meg. Nå har jeg åpnet såret til alle, så jeg er ikke trygg lenger, jeg kan ikke beskytte meg lenger. Jeg er ubeskyttet og i stor fare. HAR jeg ødelagt alt nå pga jeg delte? Eller vil jeg bli bra igjen? Hvorfor skjedde dette? Jeg er redd for å ha ødelagt alt nå. Kan noen hjelpe meg? Vil vite om jeg blir bra igjen eller om jeg har forlenget healingen min. Jeg har sterk uro i kroppen nå 😣😣😣 Anonymkode: f9b59...148 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #2 Skrevet 23. januar 2023 Det går fint Å åpne seg er skummelt, og venninnen din burde ikke spurt så mye. Spesielt ikke siden hun er psykolog selv. Men hun ville deg nok bare vel, hun er jo venninnen din og bryr seg om deg. Anonymkode: c7568...3bc
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #3 Skrevet 23. januar 2023 Du har nok kommet et steg videre. Dette er bearbeiding. Del 2. Når dette roer seg, så vil du føle deg enda sterkere. Anonymkode: 18bea...022 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #4 Skrevet 23. januar 2023 Du har pirket i noe som er sårt og vondt. Pluss at du ikke klarte å sette helt grenser for din venninne, og fortalte mer enn du var komfortabel med. Å dele noe vondt kan føles skummelt da du føler du mister kontrollen.. skummelt at andre vet. Det er den tanken som setter deg ut av kontroll? Husk at din venninne har kompetanse på dette, og vil deg kun vel. Tenk motsatt, at du er sterk som har delt, og delt med ei du stoler på. La det ligge litt og hold deg opptatt med hverdagen din. Det vil roe seg Anonymkode: 73cb1...96e
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #5 Skrevet 23. januar 2023 For en DUM venninne og særlig psykolog. Dette er jo fullstendig uansvarlig, og det er helt tydelig at hun ikke kan noe som helst som traumer. Som min traumepsykolog sier, selv der, sammen med henne som jeg har snakket med i flere år, som er trent på dette, som har taushetsplikt, så skal jeg aldri dele mer enn jeg er komfortabel med, vi skal gå sakte frem, og det er helt vesentlig å ikke trigge for mye, da det kan føre til at man føler seg retraumatisert heller enn at det er positivt og heleide. Så det at det er "bra å dele og ikke unngå det som er vondt" det er jo sant, men passer absolutt ikke konteksten. Man skal ikke unngå det som er vondt, men å skjerme seg fra å dele kan være positivt. MEN: Du har IKKE ødelagt noe. Du føler deg trigget nå, og det er vanskelig, og man vet ikke alltid hvor lenge det varer, men det går over. Og du kan fortsette det gode arbeidet du ellers gjør. Ofte stoler man på mennesker med titler som lege eller psykolog, men ikke alle av dem har peiling likevel. Det du kan gjøre her og nå er grunningsøvelser. Nevn f.eks 5 ting du ser, 4 ting du hører, 3 ting du kjenner, 2 ting du lukter og en ting du smaker. Smør føttene inn i lotion og kjenn etter følelsen i hendene og føttene mens du gjør det. Andre grunningsøvelser du er vant med? Sender deg varme tanker ❤️ Har vært der du er, det blir bedre. Hater når sånt skjer, og når folk som ikke aner noe om traumer utnytter det til å få dekt sitt eget behov for nysgjerrighet. Din venninne har ingenting med å oppføre seg som en psykolog overfor deg selv om hun er en. Anonymkode: f6d0a...93b 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #6 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du har pirket i noe som er sårt og vondt. Pluss at du ikke klarte å sette helt grenser for din venninne, og fortalte mer enn du var komfortabel med. Å dele noe vondt kan føles skummelt da du føler du mister kontrollen.. skummelt at andre vet. Det er den tanken som setter deg ut av kontroll? Husk at din venninne har kompetanse på dette, og vil deg kun vel. Tenk motsatt, at du er sterk som har delt, og delt med ei du stoler på. La det ligge litt og hold deg opptatt med hverdagen din. Det vil roe seg Anonymkode: 73cb1...96e Venninna har jo ikke kompetanse når hun presser noen som er traumatisert til å dele mer enn de er komfortabel med. At man har en tittel betyr ikke at man er kompetent på alt som handler om psykologi. Anonymkode: f6d0a...93b
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #7 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Du har pirket i noe som er sårt og vondt. Pluss at du ikke klarte å sette helt grenser for din venninne, og fortalte mer enn du var komfortabel med. Å dele noe vondt kan føles skummelt da du føler du mister kontrollen.. skummelt at andre vet. Det er den tanken som setter deg ut av kontroll? Husk at din venninne har kompetanse på dette, og vil deg kun vel. Tenk motsatt, at du er sterk som har delt, og delt med ei du stoler på. La det ligge litt og hold deg opptatt med hverdagen din. Det vil roe seg Anonymkode: 73cb1...96e Ja, jeg føler at jeg ikke er beskytter lenger, jeg føler hjertet mitt er åpent og at det er ett sår som nå kan bli trakket på av hvem som helst. Jeg har gjemt meg hele helgen alene i sengen, jeg er ubeskyttet nå og er ikke lenger trygg. Jeg føler at nå kommer noen til å trakke på såret mitt og noe alvorlig kommer til å skje. 😭😭 Blir jeg bra igjen? Blir jeg glad igjen?? Jeg var glad, og jeg vil være det igjen😢😢😢 Jeg vil bare føle meg trygg på at jeg blir glad igjen og at jeg kan gå på treningen min som jeg liker, for det måtte jeg droppe i helgen pga jeg heller var i helvete 🙁🙁🙁Jeg vil bli meg selv igjen, lover du at jeg blir meg selv igjen og at jeg ikke har ødelagt alt?😞 Ts Anonymkode: f9b59...148
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #8 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ja, jeg føler at jeg ikke er beskytter lenger, jeg føler hjertet mitt er åpent og at det er ett sår som nå kan bli trakket på av hvem som helst. Jeg har gjemt meg hele helgen alene i sengen, jeg er ubeskyttet nå og er ikke lenger trygg. Jeg føler at nå kommer noen til å trakke på såret mitt og noe alvorlig kommer til å skje. 😭😭 Blir jeg bra igjen? Blir jeg glad igjen?? Jeg var glad, og jeg vil være det igjen😢😢😢 Jeg vil bare føle meg trygg på at jeg blir glad igjen og at jeg kan gå på treningen min som jeg liker, for det måtte jeg droppe i helgen pga jeg heller var i helvete 🙁🙁🙁Jeg vil bli meg selv igjen, lover du at jeg blir meg selv igjen og at jeg ikke har ødelagt alt?😞 Ts Anonymkode: f9b59...148 Nei, men du blir sterkere, og en ny glad versjon av deg selv etterhvert. De første gangene jeg satte ord på mine opplevelser, og delte dem, så gikk jeg i kjelleren, og gjennomlevde dritten på nytt. Men etter å ha gjort det noen ganger, så kom jeg fortere til kjellertrappa, og beveget meg oppover den. Nå, så kan jeg snakke om dritten i kjelleren uten at jeg ligger i fosterstilling og hulker etterpå. Hvor lang tid det vil ta for deg å finne loftet, det kan jeg ikke uttale meg om, men du vil finne trappa, og gå oppover, og bli sterkere og sterkere. Det du har er en normal reaksjon på noe du har opplevd. Det er en reaksjon, og den vil gå over. Du er sterk, og du har kommet langt på vei. Dette er som du skriver: flashback. Og det vil roe seg, og du vil føle deg bedre etterhvert. Du har kommet langt. Du er fri. Du føler frykt, men du er ikke i fare. Hjertet ditt er sterkt, og sårene dine vil gro. Sett håndflatene mot hverandre, slik: 🙏 Da stabiliserer du den maskuline og feminine energien i kroppen din. Det vil bli bedre. Skryt av deg selv for hvor langt du faktisk har kommet. Det vil bli bedre. "Du er modigere enn du vet, sterkere enn du tror og klokkere enn du forstår ". Sitat: Ole Brum🍯 Anonymkode: 18bea...022 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #9 Skrevet 23. januar 2023 Omfavn deg selv, og gi deg en god klem❤ Du er modig❤ Anonymkode: 18bea...022 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #10 Skrevet 23. januar 2023 tusen takk for at dere var der for meg. Det varte i to dager og er over nå✨Føler meg sterkere og skal straks på jobb. God karma til dere vakre fine mennesker < 3 Ts Anonymkode: f9b59...148 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #11 Skrevet 23. januar 2023 Jeg tenker at psykolog-venninnen din enten ikke har forstått at du har PTSD eller at hun kanskje ikke kan så mye om PTSD... Det var dumt av henne å presse deg. Neste gang forteller du henne at du fikk en voldsom reaksjon etter forrige gang dere pratet om det og at du ikke kan snakke om dette igjen. Du må ta det med dine egne behandlere, du er rett og slett for syk til at du kan diskutere det over kaffe utenom behandlingssituasjon. Ikke la henne presse deg igjen. Anonymkode: 12007...a8c
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #12 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg tenker at psykolog-venninnen din enten ikke har forstått at du har PTSD eller at hun kanskje ikke kan så mye om PTSD... Det var dumt av henne å presse deg. Neste gang forteller du henne at du fikk en voldsom reaksjon etter forrige gang dere pratet om det og at du ikke kan snakke om dette igjen. Du må ta det med dine egne behandlere, du er rett og slett for syk til at du kan diskutere det over kaffe utenom behandlingssituasjon. Ikke la henne presse deg igjen. Anonymkode: 12007...a8c Hun presset ikke meg, hun er en fantastisk god person som alltid har løftet meg opp og gidd meg gode råd igjennom livet, når jeg forteller noe vanskelig, forteller hun også om seg selv. Vi har alltid hatt ett «gi og ta» forhold, begge er empatiske og snille med hverandre og med andre rundt oss. Det blir feil å bruke denne tråden til å skylde på noen, jeg trengte kun å bli beroliget og høre at det ordner seg og vil gå bra. Men denne meldingen her er å pådra skyld mot andre og skremme med å fortelle at jeg aldri må dele noe igjen fordi jeg er veldig veldig syk. Enten har du null kompetanse med traumer, eller så er du bare slem. Ikke bra melding å skrive. Det er ingen sin skyld, jeg har triggere og jeg eksponerte meg for dem, igjennopplevde dem og kom meg ut av det til slutt og det gikk bra. Jeg tenker dette var meningen og en veldig god ting, jeg har generelt sterk unngåelse atferd på spesifikke ting og jeg hadde behov for å bryte den opp litt, jeg kjenner det nå, at det var godt for meg. Fin ting å jobbe videre med hos psykologen min. Jeg syns venninnen min gjorde en veldig fin ting for meg, hun har hjulpet meg videre. jeg har nå enda mer kontroll på triggere og kjenner at det var ikke farlig, jeg tørr å utfordre meg mer nå, dele mer. Håper du slutter å gå inn på tråder med folk som har traumer med å fortelle at de er veldig veldig syke og at det var veldig gale og farlig det som skjedde - Dette er ikke noe du sier til mennesker med traumer. Man trenger bare normal sosial kompetanse egentlig for å forstå det. Anonymkode: f9b59...148
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #13 Skrevet 23. januar 2023 Ts igjen- Jeg skrev meldingen over for å hindre at andre med traumer får en slik melding som ikke er bra. Jeg forlater denne tråden nå og vil ikke se flere svar som kommer her. Jeg takker igjen til de fantastiske menneskene som støttet meg i natt, - tusen takk!, det betydde veldig mye for meg❤️Ha en fin kveld❤️ Anonymkode: f9b59...148
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #14 Skrevet 23. januar 2023 Så bra å høre at du er bedre. Hun er en venninne av deg. Klart du kan åpne deg for venninner. Og så fint at hun spør, og viser at hun bryr seg. Det er veldig vanlig å føle på skam når man føler man har blottlagt seg, som om man har gjort noe ulovlig nærmest. Litt som fylleangst. Kjenner godt følelsen. Jeg har vært åpen om dette med skam til personer jeg føler meg trygg på, og de er veldig flink til å trygge meg på at jeg ikke trenger å føle at jeg har sagt noe feil, eller sagt for mye. Det har hjulpet med mye. Anonymkode: b3213...ce3
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #15 Skrevet 23. januar 2023 27 minutter siden, AnonymBruker said: Hun presset ikke meg, hun er en fantastisk god person som alltid har løftet meg opp og gidd meg gode råd igjennom livet, når jeg forteller noe vanskelig, forteller hun også om seg selv. Vi har alltid hatt ett «gi og ta» forhold, begge er empatiske og snille med hverandre og med andre rundt oss. Det blir feil å bruke denne tråden til å skylde på noen, jeg trengte kun å bli beroliget og høre at det ordner seg og vil gå bra. Men denne meldingen her er å pådra skyld mot andre og skremme med å fortelle at jeg aldri må dele noe igjen fordi jeg er veldig veldig syk. Enten har du null kompetanse med traumer, eller så er du bare slem. Ikke bra melding å skrive. Det er ingen sin skyld, jeg har triggere og jeg eksponerte meg for dem, igjennopplevde dem og kom meg ut av det til slutt og det gikk bra. Jeg tenker dette var meningen og en veldig god ting, jeg har generelt sterk unngåelse atferd på spesifikke ting og jeg hadde behov for å bryte den opp litt, jeg kjenner det nå, at det var godt for meg. Fin ting å jobbe videre med hos psykologen min. Jeg syns venninnen min gjorde en veldig fin ting for meg, hun har hjulpet meg videre. jeg har nå enda mer kontroll på triggere og kjenner at det var ikke farlig, jeg tørr å utfordre meg mer nå, dele mer. Håper du slutter å gå inn på tråder med folk som har traumer med å fortelle at de er veldig veldig syke og at det var veldig gale og farlig det som skjedde - Dette er ikke noe du sier til mennesker med traumer. Man trenger bare normal sosial kompetanse egentlig for å forstå det. Anonymkode: f9b59...148 Jeg skal nok fortsette å gi råd på KG, men forhåpentligvis ikke til deg, for så misforstått og såret har jeg sjelden følt meg her inne. Du får tenke litt på hva du sier til andre du også. Anonymkode: 12007...a8c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå