AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #1 Skrevet 22. januar 2023 Sønnen vår har sovet dårlig siden han var 3 måneder. Det er hyppige oppvåkninger både kveld og natt med mye gråt og den siste måneden har det bare blitt verre. Jeg holder på å bli gal. I kveld måtte jeg bare gå ut av soverommet en stund fordi jeg var helt utslitt. Mellom 18.30-23 i kveld har han våknet 8 ganger. Et par av de korte, noen av de på 15 min og noen mye lengre med masse hyling. Jeg ammer ikke før nærmere midnatt, men det hjelper ikke om jeg ammer tidligere, han våkner like ofte. Han våkner også hyppig hele natten. I natt gråt han i 2 timer. Dagblundene er også vanskelige. Første blund varte i 12 minutter. Han har vært krevende fra dag én og jeg kjenner jeg snart gir opp. Startet med kolikk og det er fremdeles masse uro. Som selvsagt ikke er så rart når han sover så lite. Når blir det bedre? Noen som har erfaring med sovemedisiner til så små? Anonymkode: 54b88...1c3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #2 Skrevet 22. januar 2023 Kan det være at han ikke er klar for natta så tidlig? Har dere prøvd senere leggetid? Evt hvordan sover han gjennom dagen? Anonymkode: d8947...093
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #3 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Sønnen vår har sovet dårlig siden han var 3 måneder. Det er hyppige oppvåkninger både kveld og natt med mye gråt og den siste måneden har det bare blitt verre. Jeg holder på å bli gal. I kveld måtte jeg bare gå ut av soverommet en stund fordi jeg var helt utslitt. Mellom 18.30-23 i kveld har han våknet 8 ganger. Et par av de korte, noen av de på 15 min og noen mye lengre med masse hyling. Jeg ammer ikke før nærmere midnatt, men det hjelper ikke om jeg ammer tidligere, han våkner like ofte. Han våkner også hyppig hele natten. I natt gråt han i 2 timer. Dagblundene er også vanskelige. Første blund varte i 12 minutter. Han har vært krevende fra dag én og jeg kjenner jeg snart gir opp. Startet med kolikk og det er fremdeles masse uro. Som selvsagt ikke er så rart når han sover så lite. Når blir det bedre? Noen som har erfaring med sovemedisiner til så små? Anonymkode: 54b88...1c3 Du må finne ut hvorfor han plages. Melkeallergi ? Det gir typiske kolikk symptomer og mye uro på natt… Anonymkode: dfe77...fc0
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #4 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kan det være at han ikke er klar for natta så tidlig? Har dere prøvd senere leggetid? Evt hvordan sover han gjennom dagen? Anonymkode: d8947...093 Han er kjempetrøtt på kvelden. Har prøvd å legge senere med samme resultat. Har prøvd å legge alt mellom 17.30-21. Har faktisk gjort leggetid tidligere fordi jeg har hørt at det blir flere oppvåkninger når de er overtrøtt.Han er alltid trøtt så det er helt umulig å vite når han bør legges. Ham gnir seg I øynene 20-30 minutter etter siste blund. Han sover tre-fire blunder. Kun i vogn i bevegelse, har prøvd å legge ham k seng på dagtid, men da er det intens hyling i 50.minutter og kun 20-30 min søvn. Sover totalt sett alt for lite på kvelden. Anonymkode: 54b88...1c3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #5 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du må finne ut hvorfor han plages. Melkeallergi ? Det gir typiske kolikk symptomer og mye uro på natt… Anonymkode: dfe77...fc0 Lever melke- og soyafritt grunnet mistanke om melkeallergi. Gjort det siden september og får oppfølging av barnelege. Ellers har vi vært på sykehuset, hos to andre barneleger, manuellterapeut x 2, fysioterapeut, kiropraktor, tatt blodprøver, kuttet masse annet i kosten. Har fått beskjed om at de ikke finner noe galt med ham så lå bare godta at jeg har et krevende barn. Anonymkode: 54b88...1c3
Mandalorian Skrevet 22. januar 2023 #6 Skrevet 22. januar 2023 Kjenner det igjen, men her startet det på barsel fra første døgnet. Finn ut hva han plages av, hos oss var det melkeproteinallergi+ kronisk forstoppelse+ reflux. Han er nå medisinert for de to siste, siden han var ca 10 mnd’er(ble markant bedring da han fikk påvist reflux og fikk medisiner for det) Har også supplert med fysioterapi og manuell terapeut da han var konstant anspent grunnet smerter og gråt(som igjen gjorde at han ikke fikk sove/fant roen) Har så stor forståelse for det du går igjennom nå❤️ Ikke gi deg, prøv å tenke at du må være detektiv og forske deg frem til hvorfor han har det slik.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #7 Skrevet 22. januar 2023 Her ville jeg gått til helsesøster og bedt om en plan for hva du gjør videre. Jeg ville kuttet ut melk i kosten min, for å se om det kunne hatt en effekt. Skriv ned hvor mye han sover (antall timer) på dag, og natt. Gå gjennom rutinene deres. Hvor mye sover babyen i forhold til det som er normalt på den alderen? Søk opp rutiner for baby 7 mnd på Google, og sammenlign med deres rutiner. Jeg ville og tatt baby med til manuell terapeut. Vårt første barn ble et nytt barn etter behandling der. Han slet med låsninger i nakke etter en tøff fødsel. Det høres tøft ut, håper du får noen gode råd her, eller hjelp av en flink helsesøster. Anonymkode: 00216...167
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #8 Skrevet 22. januar 2023 Mandalorian skrev (Akkurat nå): Kjenner det igjen, men her startet det på barsel fra første døgnet. Finn ut hva han plages av, hos oss var det melkeproteinallergi+ kronisk forstoppelse+ reflux. Han er nå medisinert for de to siste, siden han var ca 10 mnd’er(ble markant bedring da han fikk påvist reflux og fikk medisiner for det) Har også supplert med fysioterapi og manuell terapeut da han var konstant anspent grunnet smerter og gråt(som igjen gjorde at han ikke fikk sove/fant roen) Har så stor forståelse for det du går igjennom nå❤️ Ikke gi deg, prøv å tenke at du må være detektiv og forske deg frem til hvorfor han har det slik. Takk for svar ❤️ Vi har vært hos alt som kan krype og gå av behandlere og fått samme beskjed av dem alle, de finner ikke noe galt. Bortsett fra at han sannsynligvis har melkeallergi, men jeg har kuttet alt av melk og soya siden tidlig høst. Vi har prøvd å heve senga og har også gitt gaviscon uten bedring. Hvordan testen man for reflux? Anonymkode: 54b88...1c3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #9 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Lever melke- og soyafritt grunnet mistanke om melkeallergi. Gjort det siden september og får oppfølging av barnelege. Ellers har vi vært på sykehuset, hos to andre barneleger, manuellterapeut x 2, fysioterapeut, kiropraktor, tatt blodprøver, kuttet masse annet i kosten. Har fått beskjed om at de ikke finner noe galt med ham så lå bare godta at jeg har et krevende barn. Anonymkode: 54b88...1c3 Har du sjekket alt av kremer, tannkrem og medisiner du bruker? mange tannkremer inneholder melkeprotein… Ammer du, eller får han MME ? Mitt barn har melkeallergi og jeg måtte i tillegg gi MME for at hun skulle bli fornøyd… fikk et helt annet barn enn bare ved morsmelk. Anonymkode: dfe77...fc0
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #10 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her ville jeg gått til helsesøster og bedt om en plan for hva du gjør videre. Jeg ville kuttet ut melk i kosten min, for å se om det kunne hatt en effekt. Skriv ned hvor mye han sover (antall timer) på dag, og natt. Gå gjennom rutinene deres. Hvor mye sover babyen i forhold til det som er normalt på den alderen? Søk opp rutiner for baby 7 mnd på Google, og sammenlign med deres rutiner. Jeg ville og tatt baby med til manuell terapeut. Vårt første barn ble et nytt barn etter behandling der. Han slet med låsninger i nakke etter en tøff fødsel. Det høres tøft ut, håper du får noen gode råd her, eller hjelp av en flink helsesøster. Anonymkode: 00216...167 Takk for svar. Burde skrevet i hovedinnlegget, men vi har vært hos det meste av behandlere og har levd melke og soyafritt i månedsvis. Hadde mistanke om låsning grunnet vakuumfødsel, men alt så bra ut. Vært hos manuellterapeut to ganger. Helsesøsteren vår er dessverre ikke så veldig kunnskapsrik. Hun er nok flink med lette sovebabyer, men våre utfordringer har rett og slett vært for vanskelig for henne. Vi bruker en app for å følge søvnen. Han sover mindre enn anbefalt og det merker vi også på ham, men Hva kan vi gjøre? Jeg er der for ham hver eneste kveld og natt. Dagen triller vi til den store gullmedaljen, men det blir ikke nok søvn. Derfor jeg tenker sovemedisin. Jeg vurderer nesten å bare forlate mann og barn. Synes det er helt pyton å være mor 😞 Anonymkode: 54b88...1c3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #11 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du sjekket alt av kremer, tannkrem og medisiner du bruker? mange tannkremer inneholder melkeprotein… Ammer du, eller får han MME ? Mitt barn har melkeallergi og jeg måtte i tillegg gi MME for at hun skulle bli fornøyd… fikk et helt annet barn enn bare ved morsmelk. Anonymkode: dfe77...fc0 Ja, kuttet tannkremen min og alt annet er sjekket. Vi har noen i familien med mpa så er ganske vant til å forholde oss til den allergien. Ammer mest, men han får også mme. Vi prøvde å gi kun mme en stund for å se om han ble bedre, men var ikke store effekten av det. Anonymkode: 54b88...1c3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #12 Skrevet 22. januar 2023 Dette høres vanvittig tøft ut, ts! Du gjør en fantastisk krevende jobb hittil, jeg blir helt imponert over å lese alt det dere har forsøkt. Det er ikke rart at du er sliten og lurer på om det noen gang vil bli bedre. Vi har også hatt en baby som sliter med søvnen, og det er til å bli gal av. Noen netter fikk jeg 1-2 timers søvn fordi hun trengte så mye støtte til å sove. Jeg har ingen magiske råd, men vil bare si at det blir bedre med tiden. For oss innså vi plutselig at en av hennes faste oppvåkninger (15 min etter legging) forsvant, så plutselig en til midt på natten. Og sånn fortsatte det, særlig mellom 8 og 12 mnd ble det gradvis mye mye bedre. Vi gjorde til slutt ingenting annet enn å stå i det, vi følte vi hadde prøvd alt og landet på at vi bare kunne være der for henne. Det var ingen endringer hos oss som fikset søvnen hennes. I frustrerte stunder hjalp det meg å tenke på hva hun kanskje ville sagt til meg hvis hun kunne snakke. At hun trengte hjelp til å sove, og at hun ble så glad for å ha min hjelp når hun hadde det vanskelig. Det kan være lett å føle at intens gråt ikke signaliserer at du gjør en god jobb, men husk at det gjør du! Det høres kanskje rart ut, men det ga meg ekstra energi på de mest søvnløse nettene når jeg følte meg mislykket… Ønsker dere masse lykke til ❤️ Håper dere går enklere tider i møte. Du er sterk som jobber for barnet ditt! Anonymkode: b7f1b...022 1
Mandalorian Skrevet 23. januar 2023 #13 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar ❤️ Vi har vært hos alt som kan krype og gå av behandlere og fått samme beskjed av dem alle, de finner ikke noe galt. Bortsett fra at han sannsynligvis har melkeallergi, men jeg har kuttet alt av melk og soya siden tidlig høst. Vi har prøvd å heve senga og har også gitt gaviscon uten bedring. Hvordan testen man for reflux? Anonymkode: 54b88...1c3 Det er så vanskelig og slitsomt å stå i! Synes du er kjempetøff og det er så innmari lov å ville gi opp og også å føle seg som en dårlig mamma- men det er du ikke!! Det bare suger akkurat nå❤️ Røntgen av magesekk og spiserør + pH-registrering i et døgn. Da førte de et tynt rør gjennom nesen ned i magesekk festet til et måleapparat oppi en bitteliten sekk som han gikk med i et døgn. Det var ubehagelig for han da de festet røret, men han opplevde ingen smerter pga av røret el sekken.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #14 Skrevet 23. januar 2023 Har du prøvd babyrocker? Så du slipper ta han ut, men den vugger han når han gråter? Den kan settes på til å reagere på gråt / lyd. Anonymkode: bd818...3b1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #15 Skrevet 27. januar 2023 AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 0.31): Dette høres vanvittig tøft ut, ts! Du gjør en fantastisk krevende jobb hittil, jeg blir helt imponert over å lese alt det dere har forsøkt. Det er ikke rart at du er sliten og lurer på om det noen gang vil bli bedre. Vi har også hatt en baby som sliter med søvnen, og det er til å bli gal av. Noen netter fikk jeg 1-2 timers søvn fordi hun trengte så mye støtte til å sove. Jeg har ingen magiske råd, men vil bare si at det blir bedre med tiden. For oss innså vi plutselig at en av hennes faste oppvåkninger (15 min etter legging) forsvant, så plutselig en til midt på natten. Og sånn fortsatte det, særlig mellom 8 og 12 mnd ble det gradvis mye mye bedre. Vi gjorde til slutt ingenting annet enn å stå i det, vi følte vi hadde prøvd alt og landet på at vi bare kunne være der for henne. Det var ingen endringer hos oss som fikset søvnen hennes. I frustrerte stunder hjalp det meg å tenke på hva hun kanskje ville sagt til meg hvis hun kunne snakke. At hun trengte hjelp til å sove, og at hun ble så glad for å ha min hjelp når hun hadde det vanskelig. Det kan være lett å føle at intens gråt ikke signaliserer at du gjør en god jobb, men husk at det gjør du! Det høres kanskje rart ut, men det ga meg ekstra energi på de mest søvnløse nettene når jeg følte meg mislykket… Ønsker dere masse lykke til ❤️ Håper dere går enklere tider i møte. Du er sterk som jobber for barnet ditt! Anonymkode: b7f1b...022 Tusen takk for gode ord og råd ❤️ Ja, det er vanvittig tøft. Får av og til inntrykket av at det er helt vanlig fordi når jeg snakker om utfordringene våre til andre får jeg alltid høre at "sånn var det for oss også", så jeg føler meg veldig mislykket som blir så sliten av det. Samtidig får jeg inntrykket av at mange bare sier det fordi de selvsagt også hadde slitsomme perioder, men ikke nødvendigvis skjønner at dette er normaltilstanden for oss.. Alle småbarnsforeldre opplever jo perioder med lite søvn og mye gråt, men for oss er det er noe med den totale belastningen vi har vært gjennom i 7 måneder. Hvis han ikke hadde grått hele tiden de første 4 månedene av livet sitt hadde vi hatt litt mer overskudd nå til å stå i søvnmangel og sutring nå. Da gråten på dagtid endelig roet seg litt, røyk kvelds- og nattesøvnen, så det at "ting blir bedre" stemmer foreløpig ikke for oss. Anonymkode: 54b88...1c3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2023 #16 Skrevet 27. januar 2023 Mandalorian skrev (På 23.1.2023 den 1.18): Det er så vanskelig og slitsomt å stå i! Synes du er kjempetøff og det er så innmari lov å ville gi opp og også å føle seg som en dårlig mamma- men det er du ikke!! Det bare suger akkurat nå❤️ Røntgen av magesekk og spiserør + pH-registrering i et døgn. Da førte de et tynt rør gjennom nesen ned i magesekk festet til et måleapparat oppi en bitteliten sekk som han gikk med i et døgn. Det var ubehagelig for han da de festet røret, men han opplevde ingen smerter pga av røret el sekken. Tusen takk ❤️ Skal bestille ny legetime og forhøre med om reflux. Tror egentlig ikke det er det, men selvsagt verdt å sjekke ut. AnonymBruker skrev (På 23.1.2023 den 3.07): Har du prøvd babyrocker? Så du slipper ta han ut, men den vugger han når han gråter? Den kan settes på til å reagere på gråt / lyd. Anonymkode: bd818...3b1 Lånte en babyrocker for en stund tilbake, hadde ingen effekt, men er jo mulig det kan funke bedre nå. Anonymkode: 54b88...1c3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå