Rødstrupa Skrevet 22. januar 2023 #1 Del Skrevet 22. januar 2023 Virker som det er en motesak! Alle har et eller annet de må styre unna/ikke tåler. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #2 Del Skrevet 22. januar 2023 Evt at man bare er mer bevisst på hva som skaper problemer i kroppen enn før? Anonymkode: 14d2b...048 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mona123 Skrevet 22. januar 2023 #3 Del Skrevet 22. januar 2023 Det er nok fordi vi har mer kunnskap. Gikk rundt i 27 år og trodde det var normalt å være oppblåst. Jeg dør jo ikke av laktose, men føler meg mye bedre uten! 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kipling Skrevet 22. januar 2023 #4 Del Skrevet 22. januar 2023 (endret) 10 hours ago, Rødstrupa said: Virker som det er en motesak! Alle har et eller annet de må styre unna/ikke tåler. Jo, men maten vår har aldri vært så unaturlig før som den er nå, så det er ikke akkurat rart at det skulle være en "nymotens" greie. Rimelig sikker på at hvis du hadde gitt folk fra 1500 tallet enorme mengder med ultraprosessert gluten og transfett så ville de også fått noen "rare matintolleranser". Endret 23. januar 2023 av Kipling 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anciol Skrevet 22. januar 2023 #5 Del Skrevet 22. januar 2023 Tre ting jeg ikke tåler: Kiwi, ananas og sprit, spiten får hendene mine til å svelle opp som ballonger, ananas og kiwi kan sende meg rett på legevakten i bestefall! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duraton Skrevet 22. januar 2023 #6 Del Skrevet 22. januar 2023 Det har blitt litt mer tilsetningsstoffer i maten. Selv så tåler jeg ikke de moderne kornsortene av en eller annen grunn, selv ikke glutenfritt sparer meg ifra smerter. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #7 Del Skrevet 23. januar 2023 Jeg har verken intoleranse eller matallergi. Heller ikke mine slektninger eller venninner. Kjenner en som har irritabel tarm. Tror nok noen av de som selvdiagnostiserer seg selv gjør det pga «mote» i stedet for å finne ut hva det virkelige problemet er. Anonymkode: 577a3...59a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #8 Del Skrevet 23. januar 2023 Se hvor mye gluten har endret seg de siste 120 årene, så ser du litt om hvorfor vi nå sliter med intoleranse. Anonymkode: d620a...138 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #9 Del Skrevet 23. januar 2023 Det jeg synes er trist, er at folk kaller det mote/trend, slik at vi som har intoleranser sliter med å bli tatt seriøst. Jeg synes ikke det er veldig trendy fly frem og tilbake til toalettet. Jeg synes heller ikke det er veldig moteriktig med masse utslett. Det er stadig flere som får konstatert det ja, fordi man har fått definert IBS, og har funnet en utelukkingsdiett som gjør at man endelig kan få vite hva man reagerer på, og slipper "det vises ikke på prøver, du får bare leve med konstant diare" Anonymkode: 6b7e2...136 3 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #10 Del Skrevet 23. januar 2023 Er nok sammensatt. Mer prosessert mat, mer tilsetningsstoffer, sikkert stoffer vi blir utsatt for mens vi vokser til som påvirker kroppen negativt, og mer bevissthet. Pluss at de som ikke har noe gjerne ikke trenger å opplyse om det, mens min kollega med glutenallergi må jo det. Så vidt jeg vet finnes det ikke noe jeg ikke tåler. Av de jeg kjenner er det vel ei venninne som ikke tåler løk, og min mor har ting hun ikke kan spise pga chrons. Anonymkode: 76317...081 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #11 Del Skrevet 23. januar 2023 Jeg fikk ikke fast avføring før jeg var 15 år. Trodde det var helt vanlig, men hadde intoleranse. Er glad jeg fant ut av det. Anonymkode: 4619b...002 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #12 Del Skrevet 23. januar 2023 Rødstrupa skrev (9 timer siden): Virker som det er en motesak! Alle har et eller annet de må styre unna/ikke tåler. vel kumelkproteinallergien som ungen fikk påvist som spedbarn har absolutt ingenting med motesak å gjøre. Det var utslett på kroppen, prikker og eksem, fullt oppblåst mage, sterke magesmerter og kolikksmerter i timevis etter hvert inntak med høyt konstant smertehyl. Anonymkode: b95d4...e05 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #13 Del Skrevet 23. januar 2023 Rødstrupa skrev (9 timer siden): Virker som det er en motesak! Alle har et eller annet de må styre unna/ikke tåler. På eldre folk og så er det noen som "alltid" har litt løs avføring, noen som må "være forsiktig" med for mye egg ellers blir magen rar, noen som blir så "rar" av melk osv.. Men ingen av de har liksom allergi.. 🤣 Anonymkode: b95d4...e05 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 23. januar 2023 #14 Del Skrevet 23. januar 2023 På samme måte som alle har psykiske og somatiske lidelser for tiden. Det blir så mye fokus på alt slikt at alle kjenner etter og finner noe. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #15 Del Skrevet 23. januar 2023 Rødstrupa skrev (9 timer siden): Virker som det er en motesak! Alle har et eller annet de må styre unna/ikke tåler. Det er veldig mange flere hysterikere enn allergikere for å si det sånn. Og de som nevner at det er pga mer kunnskap, jeg er ikke så sikker på det. Utallige folk holder seg unna gluten fordi de tror det er noe usunt de legger på seg av, og forveksler det med karbohydrater. Sannheten er at gluten er en blanding av to forskjellige proteiner som noen få ikke tåler. Anonymkode: 51929...de6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #16 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): vel kumelkproteinallergien som ungen fikk påvist som spedbarn har absolutt ingenting med motesak å gjøre. Det var utslett på kroppen, prikker og eksem, fullt oppblåst mage, sterke magesmerter og kolikksmerter i timevis etter hvert inntak med høyt konstant smertehyl. Anonymkode: b95d4...e05 Noen er intolerante og allergiske, som ditt barn, men veldig mange bare tror de er det. Anonymkode: 51929...de6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #17 Del Skrevet 23. januar 2023 takinova skrev (3 minutter siden): På samme måte som alle har psykiske og somatiske lidelser for tiden. Det blir så mye fokus på alt slikt at alle kjenner etter og finner noe. De feilte like mye før også men da fikk de bare masse stygge tilnavn istedenfor diagnoser og hjelp. De var evneveike og idioter og det som verre var. Hilsen mamma til et barn med en sjelden genfeil som fører til endringer i hjernens utvikling og derfor lærevansker og autismespekterforstyrrelser (ASD) osv. Denne boka er veeeeeeeldig spennende. ❤️ Anonymkode: b95d4...e05 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #18 Del Skrevet 23. januar 2023 Jeg har nok alltid slitt med melk/laktose, husker smerter og diare i barndommen frem til jeg nektet å drikke mer i tenårene. Men slikt var jo sunt, og melk skulle til hver morgen. Anonymkode: 1ce14...9fc 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #19 Del Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Noen er intolerante og allergiske, som ditt barn, men veldig mange bare tror de er det. Anonymkode: 51929...de6 Da vet du lite om tema. Det man har lært de siste årene er at det er mange trinn mellom at ting gir moderate plager, og at man har intoleranse/allergi. Helsedirektoratet skriver jo selv; De fleste tåler små mengder vanlig melk i kaffen eller rømme til middagen Hver enkelt bør prøve seg frem for å finne ut hvor mye de tåler av ulike meieriprodukter. Anonymkode: 1ce14...9fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #20 Del Skrevet 23. januar 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: På eldre folk og så er det noen som "alltid" har litt løs avføring, noen som må "være forsiktig" med for mye egg ellers blir magen rar, noen som blir så "rar" av melk osv.. Men ingen av de har liksom allergi.. 🤣 Anonymkode: b95d4...e05 Er nok ikke allergi men intoleranse Anonymkode: 5096d...240 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå