Gå til innhold

Skilsmisse og økonomi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå orker jeg ikke mer. Dessverre "må" vi holde sammen pga økonomi. 

Vi har to tenåringer, bor i eid enebolig, har hytte og to biler. Tjener ca likt. Hvis han må flytte må jeg prøve å sitte med lånet alene. Ser litt mørkt på det. Hvordan blir det rent økonomisk ved skilsmisse? Hva har jeg krav på? Hvordan har dere andre gjort det? 

Anonymkode: 763e2...60e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selg eneboligen og hytta, kjøp dere hver deres leilighet? 

Anonymkode: 4e243...ade

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan i alle dager kan økonomien by på utfordringer ved skilsmisse dersom dere eier enebolig og hytte 50/50 og har lik inntekt? :klo:

Selg eneboligen og hytta og kjøp to rekkehus eller leiligheter. Evt. behold eneboligen og lag en utleiedel i underetasjen. Problem løst ? 🤷‍♀️

Anonymkode: 0b10b...65c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvordan i alle dager kan økonomien by på utfordringer ved skilsmisse dersom dere eier enebolig og hytte 50/50 og har lik inntekt? :klo:

Selg eneboligen og hytta og kjøp to rekkehus eller leiligheter. Evt. behold eneboligen og lag en utleiedel i underetasjen. Problem løst ? 🤷‍♀️

Anonymkode: 0b10b...65c

Ikke meg du svarer, men er jo forskjell på å betjene et lån alene enn å eie/låne sammen. I tillegg kommer løpende utgifter som kommunale avgifter, forsikring, strøm og vedlikehold, som svir å sitte på med kun én inntekt. 

Anonymkode: dfb13...919

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke meg du svarer, men er jo forskjell på å betjene et lån alene enn å eie/låne sammen. I tillegg kommer løpende utgifter som kommunale avgifter, forsikring, strøm og vedlikehold, som svir å sitte på med kun én inntekt. 

Ikke meg du svarer, men det vet vi. Poenget er at ts sitter på store verdier som bør kunne realiseres.

Anonymkode: ce482...f59

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke meg du svarer, men det vet vi. Poenget er at ts sitter på store verdier som bør kunne realiseres.

Anonymkode: ce482...f59

Nei, med de opplysningene vi har fått vet vi ikke hvor store verdier hun sitter på. Ikke alle hytter er verdt veldig mye, for eksempel, i vår familie har vi en gammel hytte som vi kunne fått maks 600.000 for. Det er ikke sikkert hun vil klare å betjene boliglånet alene, dette kommer an på boligens verdi og hennes inntekt. Vi vet heller ikke hvor mye vedlikehold boligen vil kreve fremover, og dette påvirker også regnestykket hennes. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er sjelden man kan opprettholde samme levestandard på ei inntekt som på to. 

Hvis alt er felleseie 50/50, gjør som foreslått over, selg alt og del på to - først da får du oversikt.

Anonymkode: d23ca...6b1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi har to tenåringer, bor i eid enebolig, har hytte og to biler. Tjener ca likt. Hvis han må flytte må jeg prøve å sitte med lånet alene. Ser litt mørkt på det. Hvordan blir det rent økonomisk ved skilsmisse? Hva har jeg krav på? Hvordan har dere andre gjort det? 

Du har krav på din andel av felles eie. 
Økonomisk så blir det i grunn slik dere velger det. 
Om du skal ta over hele lånet, så kommer det jo helt an på hva lånet faktisk er, og hva din inntekt er. 
Om du har 350 000 i årsinntekt, og lånet er på 5 millioner, så blir det både vanskelig få overta og også betjene.... Har du derimot 1,5 millioner, og lånet er på 2, så vil du ha det ganske fint økonomisk. 
Hytta kan du beholde, eller han kan beholde, eller dere kan selge. Så kan dere bruke overskudd på egenkapital, hvis ikke hytta er 100 % belånt da. 
Du vil muligens ha krav på barnebidrag, men om ungene bor hos han så er det du som må betale. Om ungene er på vei til å flytte ut, så er det ikke noe du trenger tenke på for mye... 
Angående bilene, så må dere bestemme hvem som skal beholde hvilken. Om han tar begge, så slipper du det økonomiske med bil. Om en av tenåringene skal flytte ut til sommeren for å studere, så kanskje han vil ha med bilen... Men om tenåringene ikke engang er konfirmert, så kan dere vurdere om det er behov for bil. Kanskje en av dem vil begynne øvelsekjøre, da er det jo greit ha en bil. 

Spørsmålene dine er helt umulig svare på, siden vi ikke vet noe som helst om inntekt, belåningsgrader, alder på ungene, konfliktnivå, hvordan du ønsker fordele ting og om det er noe dere eventuelt blir ganske enig om... 

Anonymkode: 97dbb...62b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg hytta, fordel gevinsten mellom dere. Den ene kjøper den andre ut, eller så flytter begge.

Du er ikke låst i dette forholdet, men du må kanskje endre livsstil. Tro meg, det er verd det.

Anonymkode: 3e8d4...3b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vet ikke verdiene her. Hvorfor MÅ du sitte med en stor enebolig alene? Du dør vel ikke av å bo i en leilighet? Er boligen nedbetalt eller for det meste banken sin? 

Dere har fått lån til hytte i tillegg til boligen og evnt billån og antageligvis studielån så vil tro det absolutt finnes verdier til at dere får hver deres bolig uten å betale dere ihjel. To biler, to voksne- den er jo enkel. 

Felleseie deles. Det den enkelte har fått i arv, gave og særeie beholdes. 

Anonymkode: 5e09a...dc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skilsmisse er selvsagt en økonomisk katastrofe siden alt må deles. 

Anonymkode: 5e09a...dc2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo ut som dere ikke akkurat er i så økonomisk knipe at dere må holde sammen. Tenåringer klarer dessuten enklere å komme seg frem med kollektiv trafikk enn småbarn, så unødvendig å bo akkurat der dere bor. Kanskje bedre å bo der du ikke trenger bil? Bil er dyrt. Hytte og hus kan selges. 

I vårt tilfelle hadde jeg blitt boende noen år, for huset er mitt, men hytta hadde jeg nok ikke hatt råd til lenger. Hadde heller ofret den enn å leve ulykkelig. Ja hadde heller bodd i leilighet enn å være ulykkelig i mitt forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke hvordan gifta kan sitte så i mørja ved skillsmisse. Dere selger jo åpenbart bolig og hytte og kjøper hver deres bolig? Dere trenger jo uansett ikke like stor bolig nå som før.

Anonymkode: 97345...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det økonomiske problemet når hus og hytte er solgt og pengene delt? 

Har han særeie på noe av dette? 

Anonymkode: 7933e...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha krav på disse stønadene: 

Bostøtte

Utvidet barnetrygd

Bidrag

Alle disse avhenger av samværsbrøk og økonomi, så det er i utgangspunktet som andre har nevnt vanskelig å komme med konkrete svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hvis ikke ekteskapet er verre enn at du heller vil bli i det, enn å kjøpe deg en mindre bolig, så kan dere neppe ha det spesielt dårlig. Hytta er det da bare å selge, eller betyr den også så mye for deg at du heller velger å bli i ekteskapet? 

Anonymkode: d7d93...a29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forstår ikke hvordan gifta kan sitte så i mørja ved skillsmisse. Dere selger jo åpenbart bolig og hytte og kjøper hver deres bolig? Dere trenger jo uansett ikke like stor bolig nå som før.

Anonymkode: 97345...41e

Jeg er selv skilt, og det går helt fint å fordele. Men mange nekter å gå ned størrelse på bolig f.eks, da gjør man det vanskelig for seg selv. 

Det er viktigere å ha det godt som singel enn å sitte og betale alt for mye i et alt for stort hus. Status betyr ikke noe folkens. Du er den eneste som kan gjøre deg selv lykkelig, og lykken kommer ikke pga en bestemt bolig.

Anonymkode: 3e8d4...3b5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...