Gå til innhold

Sykt barn dager, skjønner ikke…

Anbefalte innlegg

Skrevet

«Du kan bruke omsorgsdager ut kalenderåret barnet fyller 12 år» står det på nav.no. Jeg har en født i januar, gjelder det da ut desember? Da kan jeg være hjemme med henne når hun er syk i en alder av 12 år og 11 måneder. 
Hva med datteren min som er født i november, hun får da kun 12 år og 1 måned. Det kan da ikke stemme?

Anonymkode: 039c9...845

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

«Du kan bruke omsorgsdager ut kalenderåret barnet fyller 12 år» står det på nav.no. Jeg har en født i januar, gjelder det da ut desember? Da kan jeg være hjemme med henne når hun er syk i en alder av 12 år og 11 måneder. 
Hva med datteren min som er født i november, hun får da kun 12 år og 1 måned. Det kan da ikke stemme?

Høres jo riktig ut det?

Anonymkode: a37a6...dac

• Liker 3
Skrevet

Jo, det stemmer. Det er det «ut kalenderåret» betyr. 

Anonymkode: 825fe...7e5

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er riktig. Forstår at det høres feil ut, men det er sånn reglene er. Har selv desemberbarn..

Anonymkode: 3f5d7...449

• Liker 2
Skrevet

Jo, det stemmer. Sykt-barn-dager følger kalenderåret.

Anonymkode: 5f6e3...bfb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da kan jeg være hjemme med henne når hun er syk i en alder av 12 år og 11 måneder. 

Da bør vel barnet være veldig sykt? Ellers klarer vel de fleste seg alene i den alderen? 

Anonymkode: a37e7...dac

• Liker 1
Skrevet

Litt rart. Urettferdig. At de som er født tidlig på året får mye mer tid hjemme med mor eller far hvis de blir syke enn de som er født seint. Det burde vært til barnet fyller 13 for alle. 
TS

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Litt rart. Urettferdig. At de som er født tidlig på året får mye mer tid hjemme med mor eller far hvis de blir syke enn de som er født seint. Det burde vært til barnet fyller 13 for alle. 
TS

Meget få situasjoner hvor det er behov for å være hjemme med en 12-åring vel?? Høres helt tussete ut. Hva gjør man når man er hjemme med en 12-åring? Sitter ved siden av senga og holder henne i hånda? Kommer ikke på noen situasjoner en 12 åring trenger foresatt hjemme fra jobb de få timene der midt på dagen, med mindre det er snakk om helt spesielle sykdommer eller skader. Ungen klarer jo å lage mat selv, sette på Netflix, ta smertestillende, hostesaft, Paracet osv selv? 

Endret av Unika
  • Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS

Det har med at sykt barn dager følger kalenderåret generelt i alle systemer. Derfor blir det vanskelig å gå etter akkurat når barnet fyller år, det er ikke lagt opp til det. 

Anonymkode: e9268...c40

• Liker 1
Skrevet
Unika skrev (3 minutter siden):

Meget få situasjoner hvor det er behov for å være hjemme med en 12-åring vel?? Høres helt tussete ut. Hva gjør man når man er hjemme med en 12-åring? Sitter ved siden av senga og holder henne i hånda? Kommer ikke på noen situasjoner en 12 åring trenger foresatt hjemme fra jobb de få timene der midt på dagen, med mindre det er snakk om helt spesielle sykdommer eller skader. Ungen klarer jo å lage mat selv, sette på Netflix, ta smertestillende, hostesaft, Paracet osv selv? 

Kommer jo an på hvor sykt barnet er da. Jeg hadde vært hjemme om det var snakk om veldig høy feber feks, ikke gitt at en 12 åring klarer holde kontroll på det med paracet etc. Man kan jo ligge helt i svime med feberfantasier og det hele. Trenge hjelp til å komme seg til toalett og få i seg nok drikke etc. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kommer jo an på hvor sykt barnet er da. Jeg hadde vært hjemme om det var snakk om veldig høy feber feks, ikke gitt at en 12 åring klarer holde kontroll på det med paracet etc. Man kan jo ligge helt i svime med feberfantasier og det hele. Trenge hjelp til å komme seg til toalett og få i seg nok drikke etc. 

Det tenker jeg er en helt spesiell situasjon som hender de færreste 12-åringer vil jeg tro, at de blir så syke at de ikke klarer p gå på do selv liksom..  I sånne situasjoner er det jo greit å bli hjemme. Jeg har en på jobben som konsekvent er hjemme når både 10 og 12-åringen er syk, syntes det er kjemperart. 

Anonymkode: 32285...6d2

Skrevet

Jo, det er akkurat sånn.

Har selv ei født i november, så akkurat når det gjelder "sykt barn"-dager, så lønner det seg sånn sett å føde 1.januar ;)

De fleste 12-åringer klarer seg fint hjemme alene med litt feber og hoste, da... Så får man heller snakke med arbeidsgiver om det skulle være en dag de spyr hver halvtime og er helt borte, eller ligger med 40 i feber og knapt orker å gå på do alene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det tenker jeg er en helt spesiell situasjon som hender de færreste 12-åringer vil jeg tro, at de blir så syke at de ikke klarer p gå på do selv liksom..  I sånne situasjoner er det jo greit å bli hjemme. Jeg har en på jobben som konsekvent er hjemme når både 10 og 12-åringen er syk, syntes det er kjemperart. 

Hvorfor er det rart å være hjemme med syke barn? 

Anonymkode: 0b4d1...c17

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

En regel må jo settes og må nødvendigvis slå noe ulikt ut. Nå har jeg ei som fylte 10 år i november og jeg har ikke vært hjemme med henne pga sykdom dette skoleåret. Blir de alvorlig syke med over 40 i feber eller kraftig oppkast må man jo være hjemme også om de er 13 år tenker jeg, men det skjer jo ikke ofte for de aller fleste. 

Anonymkode: d9c08...b44

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor er det rart å være hjemme med syke barn? 

Anonymkode: 0b4d1...c17

Kommer jo an på hva slags sykdom det er snakk om. En 11-åring med vondt i hodet eller kroppen klarer å slappe av i senga uten foreldre hjemme. Eneste jeg har vært hjemme med mine to i samme alder, siste to årene er når vi hadde covid/ omikron på omgang hele familien. Da var det bare å holde seg hjemme til alle var ferdige. 

Anonymkode: d9c08...b44

• Liker 1
Skrevet

Jeg var 19 og hadde flyttet hjemmefra da jeg fikk influensa. Jeg hadde 40 i feber og klarte ikke å komme meg ut av senga og gå på do engang. Mamma måtte komme hjem til meg og gi meg vann og en lett vask. Spise klarte jeg ikke. Så joda, man kan bli sjuk og trenge omsorg selv om man er «stor.»

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Klart de klarer å være hjemme selv, men med høy feber og kroppsverk er det jo godt for en barnekropp å få omsorg. Derav omsorgsdager. Tenker det er helt innafor å være hjemme med barna sine når de er syke. Er jo derfor vi har de dagene🤷‍♀️❤️

Anonymkode: 9f3df...224

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

TS

Ja, eller det kunne ha vært 12 for alle da - fram til den datoen de fyller. 

Noe av det mest usjarmerende jeg vet om er voksne mennesker som bruker "urettferdig" som argument - det er vi for voksne til, eller? Barnet får "mye mer tid hjemme med mor eller far" - de er da ikke så mye syke? Og du kan fremdeles være hjemme hvis barnet trenger deg, det er bare ikke sikkert at du får lønn for det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Teatrica skrev (7 timer siden):

Ja, eller det kunne ha vært 12 for alle da - fram til den datoen de fyller. 

Noe av det mest usjarmerende jeg vet om er voksne mennesker som bruker "urettferdig" som argument - det er vi for voksne til, eller? Barnet får "mye mer tid hjemme med mor eller far" - de er da ikke så mye syke? Og du kan fremdeles være hjemme hvis barnet trenger deg, det er bare ikke sikkert at du får lønn for det.

Jeg kan ikke bry meg om hva en fremmed på et forum mener om ordet ‘urettferdig.’ Etter min definisjon er det NETTOPP her ordet passer inn, det er ikke rettferdig, ergo Urettferdig. Noen får lenger tid, andre ikke, kun basert på når på året de er født. Jeg har ikke mulighet til å ta meg fri fra jobb i tide og utide, det er knapt nok som det er å være alenemor til tre. TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...