Gå til innhold

Hvor lenge tror dere jeg kan være gradert sykmeldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp blitt gradert sykmeldt pga. ryggplager som ikke passer sammen med jobben min, som er veldig fysisk tung. Hvor lenge tror dere jeg har "lov" å være sykmeldt uten at NAV protesterer? Hva er det egentlig som skjer videre under sykmeldingen? Er under utredning og legen har sendt henvisning til ortoped. Har prøvd fysioterapi uten effekt, og kiropraktor er for dyrt, har ikke råd til et fullt behandlingsløp der for tiden.

Jeg er omskolert og venter egentlig bare på å finne meg ny jobb som ikke er like tung for ryggen, så håpet er jo at jeg finner det snart, og at jeg kan være (gradert) sykmeldt frem til da.

Anonymkode: b28de...201

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1 år er makstid. Dette går automatisk og handler ikke om at nav er grei eller ikke.

Så er det eventuelt over på aap eller du må søke om ulønna permisjon.

Etter 1 år sykmeldt må du jobbe sammenhengende  og fullt i 26 uker for å opparbeide ny sykepengerett. 

Anonymkode: db1c2...66b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

1 år er makstid. Dette går automatisk og handler ikke om at nav er grei eller ikke.

Så er det eventuelt over på aap eller du må søke om ulønna permisjon.

Etter 1 år sykmeldt må du jobbe sammenhengende  og fullt i 26 uker for å opparbeide ny sykepengerett. 

Anonymkode: db1c2...66b

Takk for svar, var klar over dette med ett år, men var usikker på om det gjaldt for graderte sykmeldinger også, uten at jeg har lett etter informasjon om det. Får nok garantert ny jobb før den tid uansett, heldigvis. 

Lurer mer på om legen har noen retningslinjer hun må følge, som gjør at jeg kanskje må arbeide mer enn jeg gjør nå? Kan jeg f. eks bli nødt til å prøve å jobbe fullt etter en stund med gradert sykmelding? Er så redd for at jeg må det, for det hadde aldri gått.

Fikk plagene i forbindelse med svangerskap, men sannsynligvis har de oppstått pga. skoliose, så det finnes ikke akkurat en quick fix, noe legen selvsagt er klar over. Jeg fungerer helt fint ellers heldigvis, men tåler ikke belastningen på jobb.

Skrevet

Nei, dersom legen mener at det ikke er noe vits i å prøve i større stilling, så er det ingen regler som sier at han/du må. Virkelig ikke. NAV kan overprøve, og om de mener det er feil så kan du miste sykepenger. Men det er sjelden de går mot legen. 

Kjenner igjen problemstillingen din fra flere tråder her inne de siste ukene? Tror ikke du skal bekymre deg! Bruk tiden godt og let effektivt etter ny jobb. NAV er ikke skumle, og stort sett veldig fornuftige! 

Alle disse spørsmålene du har om sykmelding, kan du ikke skrive dem ned og snakke med legen din om dette? Kan være godt å få svar fra en fagperson som både kjenner lover og regler - og akkurat din situasjon. Han kan sikkert berolige deg? Det har min gjort flere ganger når jeg blir stressa og bekymra for ting som går litt i samme gate 😅

Anonymkode: f962e...9fe

Skrevet

Sykemeldt er sykemeldt enten du er sykemeldt 2% eller 100%, så det er ikke noe du "får lov til", det registreres automatisk. Du kan være sykemeldt 52 uker. Så er det 26 uker før du kan bli sykemeldt på nytt. 

Anonymkode: c74c1...d2a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, dersom legen mener at det ikke er noe vits i å prøve i større stilling, så er det ingen regler som sier at han/du må. Virkelig ikke. NAV kan overprøve, og om de mener det er feil så kan du miste sykepenger. Men det er sjelden de går mot legen. 

Kjenner igjen problemstillingen din fra flere tråder her inne de siste ukene? Tror ikke du skal bekymre deg! Bruk tiden godt og let effektivt etter ny jobb. NAV er ikke skumle, og stort sett veldig fornuftige! 

Alle disse spørsmålene du har om sykmelding, kan du ikke skrive dem ned og snakke med legen din om dette? Kan være godt å få svar fra en fagperson som både kjenner lover og regler - og akkurat din situasjon. Han kan sikkert berolige deg? Det har min gjort flere ganger når jeg blir stressa og bekymra for ting som går litt i samme gate 😅

Anonymkode: f962e...9fe

Fjo! Hehe ja, det er nok meg 😅 Som den overtenkeren jeg er, så er det sånn et enormt stressmoment for meg for tiden. Legen min går med på å skrive sykmelding uten å nøle, og det føles bare så rart at det skal være så enkelt! Nesten sånn for godt til å være sant-følelse. Venter liksom på at noe skal skje, eller at hun ombestemmer seg, eller noe. Hadde nok dratt til legen med disse spørsmålene om jeg ikke kunne stilt dem anonymt på kg, så takk for svar! Det er veldig til hjelp 😄

Skrevet

Siden du er gradert sykemeldt så vil nok ikke Nav blande seg så raskt inn, siden du da fyller aktivitetskravet. Men det kommer også an på hva legen din skriver på sykemeldingen til Nav. For om det står at du kan ta andre jobber enn nåværende, så kan Nav foreslå/kreve at du blir friskmeldt til arbeidsformidling. Da får du 12 uker med sykepenger for å finne en annen jobb som du klarer med helseutfordringene dine. 

Anonymkode: 60be2...776

Skrevet

Bare ta det helt med ro og fokuser på å bli frisk! Ikke lurt å bytte jobb før du vet hvor mye du tåler. Viktig at du ikke sier opp iallfall før du har fått noe nytt. Du kan miste sykepengeretten. ha åpen og god dialog med NAV hele tiden så kommer dette til å gå bra!

Anonymkode: c4b62...6ba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...