Gå til innhold

Slutt med samboer, uenighet om bosted for barnet 2 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er egentlig helt rådvill her, og vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre eller hvor jeg henvender meg!

Jeg gjorde det slutt med samboer for 2 mnd siden, vi eier et hus sammen og har ett barn (som er litt over 2 år). 

Ting har vært komplisert lenge og jeg har slitt mye på grunn av eksen. Han har vært mye sint på meg, kjeftet og smelt og klandrer meg for alt som har skjedd.

Vi bodde i Oslo da vi møttes, og flyttet ut av byen og nærmere hans foreldre etter vi fikk barn. Vi har begge jobber i Oslo og pendler, mens vi var samboere gikk det greit fordi vi delte oss. Men jeg har ikke trivdes med pendling, og trives heller ikke i byen. Det er 1,5-2t med tog til Oslo og jobben. 
Jeg ønsker å flytte, og da med meg to åringen men pappaen nekter. Vi har vært til 1t mekling og det gikk ikke bra. Han overrumplet meg der med at han nektet, mens vi har tidligere snakket om at han var enig. 

Han har ressurssterk familie, som har kjøpt han ny leilighet. Jeg har brukt alt jeg har i huset vårt, som skal selges men jeg får ikke kjøpt meg noe nytt før det er solgt.

Han er sint, og har skjelt meg så mye ut at jeg er helt nedbrutt. Jeg er sliten, lei meg og har ingenting igjen. Han sier barnets beste ikke er mitt beste, at han bør bli igjen i byen vi bor i og at jeg ikke prioriterer barnets beste når jeg ikke klarer å bli boende. Det ligger mer bak historien enn jeg forteller om nå, men jeg klarer ikke skrive alt.

Hva gjør jeg? Det kjennes ut som at jeg taper!

Jeg klarer ikke samarbeide med han nå, han har brutt med så mye ned. Han har kalt meg hore, sagt han skal slå og bedt meg komme hjem på kveldtid for å hjelpe han i hjemmet, selv om jeg har hatt «fri».

Anonymkode: 7f60c...946

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei.

Jeg er egentlig helt rådvill her, og vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre eller hvor jeg henvender meg!

Jeg gjorde det slutt med samboer for 2 mnd siden, vi eier et hus sammen og har ett barn (som er litt over 2 år). 

Ting har vært komplisert lenge og jeg har slitt mye på grunn av eksen. Han har vært mye sint på meg, kjeftet og smelt og klandrer meg for alt som har skjedd.

Vi bodde i Oslo da vi møttes, og flyttet ut av byen og nærmere hans foreldre etter vi fikk barn. Vi har begge jobber i Oslo og pendler, mens vi var samboere gikk det greit fordi vi delte oss. Men jeg har ikke trivdes med pendling, og trives heller ikke i byen. Det er 1,5-2t med tog til Oslo og jobben. 
Jeg ønsker å flytte, og da med meg to åringen men pappaen nekter. Vi har vært til 1t mekling og det gikk ikke bra. Han overrumplet meg der med at han nektet, mens vi har tidligere snakket om at han var enig. 

Han har ressurssterk familie, som har kjøpt han ny leilighet. Jeg har brukt alt jeg har i huset vårt, som skal selges men jeg får ikke kjøpt meg noe nytt før det er solgt.

Han er sint, og har skjelt meg så mye ut at jeg er helt nedbrutt. Jeg er sliten, lei meg og har ingenting igjen. Han sier barnets beste ikke er mitt beste, at han bør bli igjen i byen vi bor i og at jeg ikke prioriterer barnets beste når jeg ikke klarer å bli boende. Det ligger mer bak historien enn jeg forteller om nå, men jeg klarer ikke skrive alt.

Jeg klarer ikke samarbeide med han nå, han har brutt med så mye ned. Han har kalt meg hore, sagt han skal slå og bedt meg komme hjem på kveldtid for å hjelpe han i hjemmet, selv om jeg har hatt «fri».

Anbefaler deg og ringe nærmeste krisesenter i smug . Ta deg en sykmelding , ta med barnet,  å bo på krisesenter en periode . Så du får litt fred og hjelp med praktiske og emosjonelle utfordringer . Lykke til ❤️

• Liker 11
Skrevet
NiceOrNothing skrev (6 minutter siden):

Anbefaler deg og ringe nærmeste krisesenter i smug . Ta deg en sykmelding , ta med barnet,  å bo på krisesenter en periode . Så du får litt fred og hjelp med praktiske og emosjonelle utfordringer . Lykke til ❤️

Men jeg vet ikke hva jeg skal si, det blir jo bare ord mot ord.

Skrevet

Jeg har ingen bevis..

Skrevet

Finn ut av opptaksfunksjonen på mobilen din og få tatt opp kjefting og smelling. Det er veldig viktig om du kan sikre beviser!

Jeg støtter videre det som er sagt om krisesenter. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hei.

Stå opp for deg selv, ikke la hans ord og kjeft gå inn på deg. Du kan flytte hvis du vil, er ikke mye han kan gjøre med det - er ikke slik at det er langt unna. Det er ikke anbefalt med 50/50 eller mye samvær før barnet er 3 år, så det er du som har hovedomsorgen for barnet enn så lenge. Og her hadde jeg faktisk skaffet en advokat med en gang og passet på å dokumentere ALT eksen sier og gjør, for det kommer du godt med videre. Om familien hans har mye penger er irrelevant, duer nok like mye ressurssterk selv - han eksen din høres ikke særlig ressurssterk ut med de dårlige egenskapene han har. 

Anonymkode: a083b...7dc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ord mot ord? Hvis du drar på krisesenter med barnet så er det en veldig sterk indikasjon på at han eksen din er klin gal. Og du må passe på å ta opptak når han kjefter og er ekkel, ta vare på all korrespondanse mellom dere (be om at all utveksling av samtaler skal skje skriftelig)

Anonymkode: a083b...7dc

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du trenger ingen bevis for å kontakte et krisesenter . Si omtrent det du skriver her. At du er nedkjørt . At han truer deg og kaller deg . Det er psykisk vold . Å nå trenger du noen gode  voksne omsorgspersoner .som kan trygge deg, å bistå deg på veien videre ❤️

• Liker 3
Skrevet

Han truer med å slå deg?

Dette må du få dokumentert.

Det skal ikke være slik at du ikke orker noe pga trusler fra han.

Anonymkode: 98edc...d06

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Du trenger ikke det for krisehjem. Du kan ta opptak av alle telefonsamtaler osv når du er der. 

Anonymkode: 459e7...d2e

• Liker 1
Skrevet

Men nå er han flyttet ut, men samarbeidet fungerer jo ikke og jeg vet ikke hvor jeg skal starte eller hvor jeg skal gå. 
Hvem kan jeg kontakte? Er krisesenter riktig når jeg bor tilsynelatende alene med barnet?

Skrevet

Enig du må tenke litt på barnet beste her og ikke tenke på å komme deg ut så fort som mulig for ditt beste! Ja det er kjipt men sånn er det når man er foreldre dessverre! 

Ble også slutt med barnefar her har en snart 3 åring. Jeg er alene mor men barnefaren har samvær 3/4 ganger i uken. Skal dele snart på 50/50 

Vi bor ca 10 km ifra hverandre på grunn av barnet. Hadde det ikke hvert for barnet hadde jeg flyttet langt langt unna eksen, men så er man foreldre og må samme arbeide for barnet.

Anonymkode: d6c21...aaf

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du trenger ingen bevis for å ta en rådgivningssamtale med krisesenteret på telefon. Du har vitner fra megling.
Han driver psykisk mishandling av deg med utskjelling, manipulering og trusler om vold.
De har lang erfaring, og gjenkjenner adferdsmønsteret hans med en gang. De har taushetsplikt, og du kan snakke helt åpent. Jeg vet ikke om du leier noe, eller om du er på boligjakt? Du kan avtale time for å komme innom for en prat, eller du kan bo der med barnet.
Ikke sitt alene med det du skriver her. Skaff deg et nettverk og et støtteapparat, og skam deg ikke. Det er ikke din skyld.
Ingenting blir bedre for barnet heller, av at han får ture frem og undertrykke deg. Det er ikke barnets beste han tenker på, men å få kontroll over deg

Du kan også be om solotime på familierådgivning. Det er ikke bra om dere starter der sammen når han er så dominerende og manipulerende. Forklar situasjonen.

Endret av Andro
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Små barn er ofte mest tilknyttet mor. Du har gode kort på hånden selv om du ikke kam bevise han er en dritt.

Ring en advokat på mandag for å få en konsultasjon. 

Anonymkode: e5c80...985

Skrevet

Dere skal jo samarbeide om omsorgen for barnet, så du kan jo ikke flytte milevis unna bare fordi du vil. Du må jo også tenke på barnet, hva vil være best for barnet.

Skjønner at din ex er sur og sint på deg og kommer med trusler, de får du ta opptak av og samle på i tilfelle du må søke hjelp av rettsvesen/krisesenter. Vi kan ikke avgjøre hvor alvorlig trusler fra han er, eller om det bare er frustrasjon han slipper ut verbalt men som aldri vil bli utført, det er det bare du som kan tolke. 

Om familien hans er veldig ressurssterke så er det greit å ha beviser på trusler, og la han få ha samvær med barnet frem til du har en sterk sak for å flytte. Og ikke flytte langt bort og risikere at han (de) går til sak og vinner omsorgen.

• Liker 1
Skrevet
Andro skrev (14 minutter siden):

Du trenger ingen bevis for å ta en rådgivningssamtale med krisesenteret på telefon. Du har vitner fra megling.
Han driver psykisk mishandling av deg med utskjelling, manipulering og trusler om vold.
De har lang erfaring, og gjenkjenner adferdsmønsteret hans med en gang. De har taushetsplikt, og du kan snakke helt åpent. Jeg vet ikke om du leier noe, eller om du er på boligjakt? Du kan avtale time for å komme innom for en prat, eller du kan bo der med barnet.
Ikke sitt alene med det du skriver her. Skaff deg et nettverk og et støtteapparat, og skam deg ikke. Det er ikke din skyld.
Ingenting blir bedre for barnet heller, av at han får ture frem og undertrykke deg. Det er ikke barnets beste han tenker på, men å få kontroll over deg

Du kan også be om solotime på familierådgivning. Det er ikke bra om dere starter der sammen når han er så dominerende og manipulerende. Forklar situasjonen.

Dette👆👆👆 be om rådgivning / samtale i første omgang . Snakk med de ❤️

Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Små barn er ofte mest tilknyttet mor. Du har gode kort på hånden selv om du ikke kam bevise han er en dritt.

Anonymkode: e5c80...985

Mor og far er likestilte når det gjelder barnefordeling nå.

Endret av T-AA
Skrevet
T-AA skrev (2 minutter siden):

Mor og far er likestilte når det gjelder barnefordeling nå.

Ikke om en har gjort all jobben og har mest tilknytning fra ungen. Det er ikke sånn det funker. 

Samværet er til barns beste. Ikke foreldrenes. 

Anonymkode: 459e7...d2e

• Liker 4
Skrevet

Hvordan jobber dere, om det er 1,5-2 timer til jobben? Pendlinga gjelder dere begge? Må jo være bedre for barnet å være hos den som ikke bruker 4 t hver dag på pendling? (tenkte om du skulle slutte med pendlejobb). 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...