Sollen Skrevet 22. januar 2023 #1 Skrevet 22. januar 2023 Hei, Jeg kjenner jeg har litt problemer med å tro på at melatonin fungerer så bra som det påstås, men samtidig vet jeg lite om det og kjenner ikke noen som har prøvd det ut. Jeg har en gutt på 12 år som ofte sliter med å sovne og det kan gå utover dagen etterpå om han ligger lenge å vrir seg i senga. Jeg har fått råd fra læreren hans om å teste ut melatonin på han, så jeg lurer da på om noen har testet dette ut på barna sine og kan fortelle meg om det fungerer eller ikke
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #2 Skrevet 22. januar 2023 Vårt barn er ti år og tar melatonin for å få sove hver kveld. Før melatonin var legging og innsovning et helvete. Men må gjøres i samråd med lege. Anonymkode: 512c5...5c5 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #3 Skrevet 22. januar 2023 Vår sønn får melatonin hver kveld. Han har adhd så han har slitt med søvn i mange, mange år Anonymkode: ab13c...da8
Mut Skrevet 22. januar 2023 #4 Skrevet 22. januar 2023 Jeg har prøvd melatonin selv og hadde aldri gitt det til barn. Jeg fikk hjertebank og angstanfall og var våken hele den natten. Det er blandt bivirkningene man kan få. Det er og usikkerhet rundt hvordan dette påvirker barm langsiktig med tanke på deres egen melatonin produksjon osv. jeg ville heller jobbet med søvnhygiene og rutiner. Jeg har slitt med søvn hele livet og det er det som har funket for meg. Det er og hva jeg brukte når sønnen min slet. Om du gjør det så gjør det iallfall med samråd med lege. Men jeg ville prøvd alt annet først. Søvnleger er generelt negative til langtids bruk av slikt har jeg et inntrykk av. 2
Sofakona Skrevet 22. januar 2023 #5 Skrevet 22. januar 2023 Snakk med lege først om du eventuelt tenker på kjøpe i butikken. Da disse er svake. Men hvordan er kvelden hans? Sitter han foran mobilen eller datamaskinen helt til han skal legge seg? Drikker og spiser han før han skal sove?
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #6 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vårt barn er ti år og tar melatonin for å få sove hver kveld. Før melatonin var legging og innsovning et helvete. Men må gjøres i samråd med lege. Anonymkode: 512c5...5c5 Ikke rart ungen ikke sovnet om det var et helvete. Anonymkode: a2b04...a68
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #7 Skrevet 22. januar 2023 Så store barn skal vel ikke ha problemer med å sove? Å gi sovemedisin fjerner ikke problemet, så tror du må begynne å lete etter årsaken. Hvordan er skjermbruken til barnet? Anonymkode: 9416f...96e 2
C8H10N4O2 Skrevet 22. januar 2023 #8 Skrevet 22. januar 2023 Jeg hadde ikke uten videre gitt melatonin til barn. Har prøvd flere varianter selv, og får heftige mareritt på et par av de. Hvis søvn er et stort problem, så er kanskje en samtale med legen neste steg å gå, og høre med hen om melatonin kan være et fornuftig alternativ, eller om noe annet kan prøves. Lykke til ☺️ 1
minister-mio Skrevet 22. januar 2023 #9 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så store barn skal vel ikke ha problemer med å sove? Anonymkode: 9416f...96e I følge hvem? Nå har dette barnet det da. Jeg hadde snakket med fastlegen ts. 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #10 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så store barn skal vel ikke ha problemer med å sove? Å gi sovemedisin fjerner ikke problemet, så tror du må begynne å lete etter årsaken. Hvordan er skjermbruken til barnet? Anonymkode: 9416f...96e melatonin er ikke sovemedisin, men ett hormontilskudd lik kroppens søvnhormon. og joda så store barn kan ha problemer med søvn. har selv en på 13år som har slitt med dette i årevis, uten at vi klarer finne ut av hvorfor(har tatt alle hensyn mtp skjerm, rutiner osv). Det er spesielt i tiden på året det er lysere ute h*n bruker melatonin. Opplever ingen andre bivirkninger enn at ungdommen sovner og våkner uthvilt. selvsagt gitt i samråd med lege. Anonymkode: f6ff6...6ff 5
Ariam Skrevet 22. januar 2023 #11 Skrevet 22. januar 2023 Min 10 åring har bruk melatonin siden han var ca 4 år. Har adhd og innsovning var et stor problem. Prøv i samråd med lege om du bestemmer deg for å teste, ikke gjør det uten å snakke med lege først. 3 1
I Grosny Skrevet 22. januar 2023 #12 Skrevet 22. januar 2023 Sollen skrev (48 minutter siden): Hei, Jeg kjenner jeg har litt problemer med å tro på at melatonin fungerer så bra som det påstås, men samtidig vet jeg lite om det og kjenner ikke noen som har prøvd det ut. Jeg har en gutt på 12 år som ofte sliter med å sovne og det kan gå utover dagen etterpå om han ligger lenge å vrir seg i senga. Jeg har fått råd fra læreren hans om å teste ut melatonin på han, så jeg lurer da på om noen har testet dette ut på barna sine og kan fortelle meg om det fungerer eller ikke Ikke hør på læreren, ta det med legen i stedet. Det kan tenkes at det finnes ikkemedisinske metoder. Kankje gutten din legger seg for tidlig? Bedre hvis det går an å gjøre noe ikkemedisinsk. Melatonin har lett for å føre med seg hodepine.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #13 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Så store barn skal vel ikke ha problemer med å sove? Å gi sovemedisin fjerner ikke problemet, så tror du må begynne å lete etter årsaken. Hvordan er skjermbruken til barnet? Anonymkode: 9416f...96e Skal vel ikke ha? Det kan man da ha, akkurat som voksne kan det. Noen sliter bare med søvn, uten at det er noen spesiell årsak til det. Anonymkode: 45bfc...ad0 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #14 Skrevet 22. januar 2023 Vår datter på 16 begynte på det i sommer og har fått et nytt liv! Hun har angstdiagnose, og har slitt voldsomt med søvn og klarer generelt ikke å få fri fra tankekjør. Nå tar hun den etter eget ønske klokken 21 og sovner innen 22. I utganspunktet skulle det gjøres i samråd med legen på BUP, men fikk beskjed at de hadde så lang ventetid på lege der at vi bare skulle kjøpe selv. Leste meg opp i forkant og føler meg trygg på at det er ok for henne. Anonymkode: 63e9f...af2 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #15 Skrevet 22. januar 2023 Gutt 10år, brukt circadin i 5år. Fikk et nytt liv etterpå. Har vært på søvnsenteret på Haukeland. Og sålenge melatonin virker, så gjør de ikke noe. Anonymkode: 57f60...ec1
ESFP Skrevet 22. januar 2023 #16 Skrevet 22. januar 2023 Melatonin kan ha en del bivirkninger. Det er gjort undersøkelser som viser at puberteten kan bli utsatt og at veksthormoner blir stimulert. Jeg vet lite, men ville lest meg opp på forskning rundt dette. 2
Sollen Skrevet 22. januar 2023 Forfatter #17 Skrevet 22. januar 2023 1 minutt siden, ESFP said: Melatonin kan ha en del bivirkninger. Det er gjort undersøkelser som viser at puberteten kan bli utsatt og at veksthormoner blir stimulert. Jeg vet lite, men ville lest meg opp på forskning rundt dette. Fikk beskjed om at det ikke skulle ha noe bivirkninger 😬 Så det blir nok rådføring med legen før vi tester noe 👍 takk for info
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #18 Skrevet 22. januar 2023 38 minutter siden, ESFP said: Melatonin kan ha en del bivirkninger. Det er gjort undersøkelser som viser at puberteten kan bli utsatt og at veksthormoner blir stimulert. Jeg vet lite, men ville lest meg opp på forskning rundt dette. Tjææ. Det er ikke forsket nok på det. En ørliten undersøkelse ble gjort på en liten gruppe nederlandske barn viste at det finnes en mulighet for forsinket pubertet. Du kan lese om det her: https://www.relis.no/content/5239/Melatonin:-Okende-bruk-men-fortsatt-manglende-kunnskap-om-langtidseffekter-og-pavirkning-pa-pubertetsutvikling Omfattende søvnvansker hos barn er ikke bare-bare og her må man veie opp gevinst mot mulig bivirkning. Stol på legene deres sier nå jeg. Ikke ta avgjørelser som dette basert på hva kvinneguiden anbefaler. Snakk med legene deres. Anonymkode: 544f3...b25
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #19 Skrevet 23. januar 2023 Bruker det selv. Første uken var ikke kroppen velt enig. Fikk mareritt og rastløse bein. Men når den ene uken gikk over merket jeg stor forskjell. Fra å bruke 5 timer på å sovne bruker jeg nå bare 1 time 😊 Anonymkode: 7cc29...bec 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #20 Skrevet 23. januar 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): melatonin er ikke sovemedisin, men ett hormontilskudd lik kroppens søvnhormon. og joda så store barn kan ha problemer med søvn. har selv en på 13år som har slitt med dette i årevis, uten at vi klarer finne ut av hvorfor(har tatt alle hensyn mtp skjerm, rutiner osv). Det er spesielt i tiden på året det er lysere ute h*n bruker melatonin. Opplever ingen andre bivirkninger enn at ungdommen sovner og våkner uthvilt. selvsagt gitt i samråd med lege. Anonymkode: f6ff6...6ff Nei, men det er jo noe man tar for å kunne sove. Du må jo være enig i at den egentlige grunnen ikke fikses, men man finner en lettvint løsning. Det meste man inntar i kroppen, kan gi bivirkninger. Jeg tenker at det er levestilen til det moderne mennesket som skaper mange av disse problemene. Barn og unge i dag har for lite fysisk aktivitet. Dette påvirker hormonene i stor grad. I tillegg er jo samfunnet lagt opp slik at mye av maten man i dag spiser er halvfabrikat, som også påvirker hormonene i kroppen. Jeg skjønner at mye er vanskelig å endre på, men jeg har troen på at mye av årsaken ligger i levestilen. Som kan være vanskelig å endre i dagens stressdamfunn( stress påvirker også hormonene) 🙂 Anonymkode: 9416f...96e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå