AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #1 Skrevet 22. januar 2023 Jeg har noe som jeg lurer på når det kommer til å jobbe med psykisk syke mennesker. Kanskje du kan dele din erfaring eller dine tanker Jeg har jobbet i helsevesenet i nesten 20 år. Men det har vært innen eldreomsorg og sykehus. Ikke psykiatri. Jeg har vært innom rusomsorg, men der var det ikke så mye psykiatri. OK - jeg bare spør rett ut .... Er det farlig å jobbe med psykisk syke mennesker? Kanskje du synes at spørsmålet er veldig dumt, men jeg lurer virkelig på det. Jeg har selv hatt en veldig ustabil barndom uten å gå inn på den. Men grunnet denne barndommen kjenner jeg meg utryg rundt mennesker som kan være truende eller ustabile. Altså da tenker jeg mer på aggresjon. Når det er sagt - har jeg en interesse for psykisk helse. Bla. på sykehjemmet ser og forstår jeg disse pasientene mye bedre enn kanskje mine kollegaer. De pasientene som er psykisk syke - for de finnes også som eldre. Men de er ikke sinte. Der går det mer på manipulasjon, pille avhengighet, deprisjon osv. Og jeg har virkelig en interesse for å hjelpe dem og gjøre hverdagen så enkel som mulig for dem. Jeg har alldri jobbet på psykisk lukket avd på sykehus. Hvem kommer egentlig til slike avdelinger... Min kollega sa at hun jobbet med psykiatri en tid og følte seg utrygg når hun gikk hjem. Jeg ønsker bare i utgangspunkte bare høre andre synspunkter og erfaringer. For å vite om jeg skal søke på en stilling eller ikke. En psykisk syk person trenger en sterk og stabil voksen person. Kanskje jeg egentlig ikke passer til den stillingen, grunnet min egen barndom og frykt. Anonymkode: 6cf7c...4a8 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #2 Skrevet 22. januar 2023 Der finnes selvfølgelig farlige psykiatriske pasienter. Der er mennesker som dømmes til psykiatrisk behandling etter drap og annen alvorlig kriminalitet, mennesker som kan bli farlig i psykose osv. Men de aller fleste med psykisk sykdom er ikke farlige. Dpsene skal i utgangspunktet ikke ha farlige pasienter f.eks. Anonymkode: 18f94...d3e 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #3 Skrevet 22. januar 2023 Jeg var innlagt på et psykiatrisk sykehus fra jeg var 18-20. Men det er godt over 20 år siden nå. Her var det litt forskjellige vansker hos medpassienter fra noen som hadde fått behandling via domfellelse, suicidalitet, anoreksi, fødselspsykose til depresjon, manisk depressiv osv. I løpet av disse to årene hadde vi en voldsepisode på avdelingen men ingen ble alvorlig skadet. Jeg som pasient følte meg alltid trygg. Jeg fikk nok ikke den hjelpen jeg trengte både fordi jeg var for ung og 'umoden' til å ta fatt på kampen om heling og tilfriskning og fordi det ikke var rett plass for meg. Jeg har siden og langt nyligere vært i rusbehandling (min opplevelse er at det er like mye psykratri innenfor her, rus og psykiatri er også tett knyttet sammen, og en får best hjelp og klarer å hjelpe flest mulig om en ser et helhetlig bilde). Her var det behandling som hjalp meg, fantastisk miljøpersonalet, gruppeterapi som virkelig var livsendrende, drivende dyktige psykologer som hadde tid og kunnskap. Vi rusmisbrukere sleit alle med vårt men når jeg var innlagt var det ingen voldsepisoder. Innenfor psykratri kan en oppleve å bli frustrert, sint, urolig både når ting butter imot, eller innenfor en diagnose en har fått eller fordi tilfriskning ikke går så fort og enkelt en ønsker men langt flere tar dette sinnet og frustrasjonen innover mot seg selv fremfor utover på andre. Ja innenfor psykratri vil en kanskje møte på mennesker som gjør deg utrygg på en eller flere måter men de aller fleste er ikke voldelige tikkende bomber. Anonymkode: 9f052...be2 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #4 Skrevet 22. januar 2023 Du spør om hvem som kan havne på sperret avdeling… Hvem som helst, du, jeg, naboen. Alle kan havne der. Har 15 års erfaring i feltet. Man trenge mennesker i stabil balanse selv med en stor dose empati og evnen til å takle utfordrende atferd. Man må stå støtt i seg selv, så har du allerede tvil ville jeg valgt noe annet. Anonymkode: 7acb8...c1b 1
Fountaine Skrevet 22. januar 2023 #5 Skrevet 22. januar 2023 De som er på sikkerhetsavdeling er der enten fordi de er farlige eller dømt til behandling. De som er på lukket akuttpsykiatrisk avdeling er gjerne der fordi de er for syke for å være ute i samfunnet og trenger strenge rammer. Man hører jo i media om at ansatte på sikkerhetsavdelinger opplever mye vold og trusler så det er nok ikke et sted alle kan jobbe.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #6 Skrevet 22. januar 2023 On 1/17/2023 at 12:29 PM, AnonymBruker said: Hei, Så fint at du har funnet ut hva du ønsker å satse på! Det er aldri for sent å ombestemme seg. Når det kommer til norsken anbefaler jeg Kublakan på det sterkeste. Der finner man alt av videoer som er relevant for norskfaget. Jeg er veldig fornøyd med opplegget og er langt fra alene om det. Definitivt verdt summen man må ut med for tilgang. Anbefaler seg å lese gamle eksamensbesvarelser i norsk for å se hva som kreves. Det finner du på blant annet Kublakan. Har lite erfaring med matten, dessverre. Ville i hvert fall ha sjekket opp gamle eksamensoppgaver (husk at det kom ny læreplan for ikke så altfor lenge siden) og lånt meg en bok i faget. Anonymkode: 307fa...b6b 12 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg var innlagt på et psykiatrisk sykehus fra jeg var 18-20. Men det er godt over 20 år siden nå. Her var det litt forskjellige vansker hos medpassienter fra noen som hadde fått behandling via domfellelse, suicidalitet, anoreksi, fødselspsykose til depresjon, manisk depressiv osv. I løpet av disse to årene hadde vi en voldsepisode på avdelingen men ingen ble alvorlig skadet. Jeg som pasient følte meg alltid trygg. Jeg fikk nok ikke den hjelpen jeg trengte både fordi jeg var for ung og 'umoden' til å ta fatt på kampen om heling og tilfriskning og fordi det ikke var rett plass for meg. Jeg har siden og langt nyligere vært i rusbehandling (min opplevelse er at det er like mye psykratri innenfor her, rus og psykiatri er også tett knyttet sammen, og en får best hjelp og klarer å hjelpe flest mulig om en ser et helhetlig bilde). Her var det behandling som hjalp meg, fantastisk miljøpersonalet, gruppeterapi som virkelig var livsendrende, drivende dyktige psykologer som hadde tid og kunnskap. Vi rusmisbrukere sleit alle med vårt men når jeg var innlagt var det ingen voldsepisoder. Innenfor psykratri kan en oppleve å bli frustrert, sint, urolig både når ting butter imot, eller innenfor en diagnose en har fått eller fordi tilfriskning ikke går så fort og enkelt en ønsker men langt flere tar dette sinnet og frustrasjonen innover mot seg selv fremfor utover på andre. Ja innenfor psykratri vil en kanskje møte på mennesker som gjør deg utrygg på en eller flere måter men de aller fleste er ikke voldelige tikkende bomber. Anonymkode: 9f052...be2 Tusen takk for at du deler din historie. Det er godt å høre at du har fått hjelp. Du beskriver veldig godt, noe som gir godt innsyn. Når jeg jobbet innen rus opplevde jeg at det ikke var så mye psykiatri. Men ja det henger også sammen. Jeg var alldri redd for beboerene der. Ønsker deg masse lykke til videre. Anonymkode: 6cf7c...4a8
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #7 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 22.1.2023 den 20.13): har vært innom rusomsorg, men der var det ikke så mye psykiatri Så rart. Har nesten ikke vært borti noen som ikke har hatt psykiske problemer samtidig som de har et rusproblem. Et så mange som har begynt å ruse seg fordi de har slitt med depresjon, angst, ptsd, seksuelt misbruk. Et menneske som har det bra med seg selv føler vanligvis ikke for å ruse seg, ihvertfall ikke på hardere stoffer. Anonymkode: 169d7...114 3
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #8 Skrevet 20. januar 2024 Kommer jo selvsagt an på, noen blir jo psykotisk og farlig. Men stort sett er jo ikke psykisk syke mennesker farlige (annet for sin egen del). Men det er absolutt en fordel at du får bearbeidet dine psykiske belastninger fra din oppvekst før du begynner å jobbe med psykisk syke. Anonymkode: 5ef89...603 2
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #9 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Så rart. Har nesten ikke vært borti noen som ikke har hatt psykiske problemer samtidig som de har et rusproblem. Et så mange som har begynt å ruse seg fordi de har slitt med depresjon, angst, ptsd, seksuelt misbruk. Et menneske som har det bra med seg selv føler vanligvis ikke for å ruse seg, ihvertfall ikke på hardere stoffer. Anonymkode: 169d7...114 Og jeg som har vært i psykiatrien i over 30 år har møtt veldig mange som kun har psykiatri og ikke rus. Anonymkode: 6a425...c51
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #10 Skrevet 20. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 22.1.2023 den 20.13): Jeg har noe som jeg lurer på når det kommer til å jobbe med psykisk syke mennesker. Kanskje du kan dele din erfaring eller dine tanker Jeg har jobbet i helsevesenet i nesten 20 år. Men det har vært innen eldreomsorg og sykehus. Ikke psykiatri. Jeg har vært innom rusomsorg, men der var det ikke så mye psykiatri. OK - jeg bare spør rett ut .... Er det farlig å jobbe med psykisk syke mennesker? Kanskje du synes at spørsmålet er veldig dumt, men jeg lurer virkelig på det. Jeg har selv hatt en veldig ustabil barndom uten å gå inn på den. Men grunnet denne barndommen kjenner jeg meg utryg rundt mennesker som kan være truende eller ustabile. Altså da tenker jeg mer på aggresjon. Når det er sagt - har jeg en interesse for psykisk helse. Bla. på sykehjemmet ser og forstår jeg disse pasientene mye bedre enn kanskje mine kollegaer. De pasientene som er psykisk syke - for de finnes også som eldre. Men de er ikke sinte. Der går det mer på manipulasjon, pille avhengighet, deprisjon osv. Og jeg har virkelig en interesse for å hjelpe dem og gjøre hverdagen så enkel som mulig for dem. Jeg har alldri jobbet på psykisk lukket avd på sykehus. Hvem kommer egentlig til slike avdelinger... Min kollega sa at hun jobbet med psykiatri en tid og følte seg utrygg når hun gikk hjem. Jeg ønsker bare i utgangspunkte bare høre andre synspunkter og erfaringer. For å vite om jeg skal søke på en stilling eller ikke. En psykisk syk person trenger en sterk og stabil voksen person. Kanskje jeg egentlig ikke passer til den stillingen, grunnet min egen barndom og frykt. Anonymkode: 6cf7c...4a8 Veldig mange mer rus har psykiatri i bunn eller så har rusen utløst psykisk problematikk. og ja jeg vet denne tråden er nesten ett år gammel, men om det er andre som kjenner seg igjen i ditt innlegg så håper jeg virkelig at de ikke velger å søke på en jobb innafor psykiatrien. Anonymkode: 6a425...c51 1
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #11 Skrevet 20. januar 2024 Det vil variere. Min far har vært veldig syk, men aldri voldelig. Anonymkode: 77668...a5b
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #12 Skrevet 20. januar 2024 Det spørs jo hvilken del av psykiatrien du ønsker å jobbe innen. Psykiatrien omfavner alt fra tung psykiatri bak lukkede dører til kommunal oppfølgingstjeneste og psykisk utviklingshemmede. Jeg jobbet (sykepleier) i akuttpsykiatrien tidligere, og det var ganske mange tilfeller som skremte meg, og i tillegg så fikk jeg oppleve hvor mange alvorlig psykisk syke som var marginalt «friske» som ble sendt ut i samfunnet igjen. Så det er både og, alt etter hvor du velger å jobbe👍🏼 Anonymkode: 6b84d...074
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #13 Skrevet 20. januar 2024 Det kommer helt an på hvor du skal jobbe. Jeg har jobbet med domfelte psykisk syke - og ja, da snakker vi farlig ustabile mennesker. På vanlig dps ser jeg de går med alarm så du må nok påberegne noe risiko uansett innen psykiatrien, men i lavere grad om du jobber med mennesker som egentlig lever et tilnærmet normalt liv. Anonymkode: 0dcfa...fb5
AnonymBruker Skrevet 20. januar 2024 #14 Skrevet 20. januar 2024 Kommer jo an på hvilken del av psykiatrien du jobber i. På en lukket avdeling på sykehus må du nesten regne med der er potensielt voldelige mennesker. Men de har jo rutiner som skal kunne møte det også. Dpser skal i utgangspunktet ikke ha voldelige personer, men det vil skje at der gjøres feilvurderinger der man må flytte voldelige mennesker videre i systemet. Som psykisk syk er det som irriterer meg mest med ansatte i psykiatrien de som møter pasienter med en holdning om at pasienten skal gjøre dagen deres fin og koselig, der de legger en for hat om en ikke har overskudd til å være grei mot andre. De andre er som du nevner de som er ustabil og utrygg selv. Det leder til mye unødvendig stress. Men de jeg liker aller minst er de som møter alle pasienter med en holdning om at de er manipulative løgnere som forteller røverhistorier og at det de trenger er grensesetting som om de var småbarn. Anonymkode: 18f94...d3e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå