AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #1 Skrevet 22. januar 2023 Jeg vurderer å ta STK2100 Maskinlæring og statistiske metoder for prediksjon og klassifikasjon ved UiO. Lurte på en del ting. Det ene er vanskelighetsgraden sammenlignet med andre emner innen statistikk og matematikk. Det andre spørsmålet mitt er pensumlitteraturen. Pensumlitteraturen er Hastie Elements of Statistical learning og støtte litteraturen er: An Introduction to Statistical Learning. Lurte på om dere leste begge bøkene, eller kun den ene, og i så fall om dere leste pensumlitteraturen eller støttelitteraturen. Spør fordi jeg har hørt at Elements er ganske tung. Og lurte på om det betydde at kurset også er ganske tungt eller om kurset er lettere enn den boka tilsier. Har sett Elements også brukes på master og doktorgradsnivå. Og dette kurset er jo et bachelorkurs på 2000-nivå. Anonymkode: 478ac...87f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #2 Skrevet 23. januar 2023 Har ikke tatt det faget, men leste gjennom pensum og oppgaver / eksamen (https://www.uio.no/studier/emner/matnat/math/STK2100/v22/index.html) Ser ut som ganske rett-frem ML kurs. Jeg har Mastergrad i Maskinlæring, og mine tips er: 1. Ha stålkontroll på lineær algebra. 2. Ha stålkontroll på grunnleggende statistikk og sannsynlighetsregning (Høgskole/Universitets-nivå). 3. Lær deg R på forhånd. Har du disse forkunnskapene, så skal det ikke være noe problem å følge pensum. Har selv brukt Elements of Statistical Learning (veldig mye brukt bok), og den skal være grei å lese dersom du har forkunnskapene. Anonymkode: 4f237...e24
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #3 Skrevet 23. januar 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Har ikke tatt det faget, men leste gjennom pensum og oppgaver / eksamen (https://www.uio.no/studier/emner/matnat/math/STK2100/v22/index.html) Ser ut som ganske rett-frem ML kurs. Jeg har Mastergrad i Maskinlæring, og mine tips er: 1. Ha stålkontroll på lineær algebra. 2. Ha stålkontroll på grunnleggende statistikk og sannsynlighetsregning (Høgskole/Universitets-nivå). 3. Lær deg R på forhånd. Har du disse forkunnskapene, så skal det ikke være noe problem å følge pensum. Har selv brukt Elements of Statistical Learning (veldig mye brukt bok), og den skal være grei å lese dersom du har forkunnskapene. Anonymkode: 4f237...e24 Tusen takk! TS Anonymkode: 478ac...87f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #4 Skrevet 23. januar 2023 Hvis du ikke er realist, vil du ha begrenset glede av kurset. Kurs som har kode STK eller MAT er laget primært for realister, hvilket betyr at hovedfokuset er på teori, og å sette anvendelser i en teoretisk kontekst. Til å være et matematikk/statistikk kurs kan det ikke sies å være spesielt avansert, men det er svært MYE pensum, og foreleser har ekstreme krav til obligatoriske innleveringer. Anonymkode: a1aa2...4bf
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #5 Skrevet 23. januar 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: Hvis du ikke er realist, vil du ha begrenset glede av kurset. Kurs som har kode STK eller MAT er laget primært for realister, hvilket betyr at hovedfokuset er på teori, og å sette anvendelser i en teoretisk kontekst. Til å være et matematikk/statistikk kurs kan det ikke sies å være spesielt avansert, men det er svært MYE pensum, og foreleser har ekstreme krav til obligatoriske innleveringer. Anonymkode: a1aa2...4bf Takk! Jeg har tatt alle de obligatoriske forkunnskapene. Hva mener du med ekstreme krav til obligatorisk innleveringer? TS Anonymkode: 478ac...87f
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #6 Skrevet 23. januar 2023 Store obligatoriske innleveringsoppgaver med krav om å besvare alle absolutt alle deloppgaver. Å utelate oppgaver førte automatisk til underkjennelse av hele innleveringen, og det var krav om minst 2/3 korrekt. Veldig firkantet opplegg. Har nok aldri jobbet så mye med obliger som i det kurset. Jeg tror ikke jeg tar feil hvis jeg sier at jeg leverte sikkert 50 sider skrevet i latex. Riktignok for det meste figurer og dokumentasjon, men en hinsides arbeidsmengde okke som, sammenliknet med de fleste andre mattekurs på matnat. Anonymkode: a1aa2...4bf
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2023 #7 Skrevet 23. januar 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Store obligatoriske innleveringsoppgaver med krav om å besvare alle absolutt alle deloppgaver. Å utelate oppgaver førte automatisk til underkjennelse av hele innleveringen, og det var krav om minst 2/3 korrekt. Veldig firkantet opplegg. Har nok aldri jobbet så mye med obliger som i det kurset. Jeg tror ikke jeg tar feil hvis jeg sier at jeg leverte sikkert 50 sider skrevet i latex. Riktignok for det meste figurer og dokumentasjon, men en hinsides arbeidsmengde okke som, sammenliknet med de fleste andre mattekurs på matnat. Anonymkode: a1aa2...4bf Takk! Jeg er en som pleier å gjøre alt i siste liten så det var grei advarsel. For det hadde nok ikke gått bra om jeg prøvde å gjøre en slik oblig natten før innlevering. TS Anonymkode: 478ac...87f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå