Gå til innhold

Har man krav på fridager (permisjon med lønn) hvis man må ta undersøkelser med lang ventetid? (koloskopi)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ta koloskopi, og dagen før er det jo tømmeregime, kun flytende kost sov. Dvs jeg kan ikke være på jobb de to dagene. Har jeg krav på fri? (det er lange ventelister på denne unersøkelsen), eller melder jeg meg bare syk de to dagene? Jobber på sykehus/staten

Anonymkode: f6887...f0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huh? Når du skal ta koloskopi gjør du ingen endringer i kosthold eller tømming før 2 timer før undersøkelsen. Da setter du klyster men kan spise som normalt både før og etter det. 

Du får ikke sykedager for det nei

Anonymkode: 40bf5...ccf

Skrevet

Velferdspermisjon, som ikke et omtalt i lovverket. Spesielt visst du ikke får fri. Men du har ikke rett på lønn, men kan få om arbeidsgiver godtar det. 

Anonymkode: 3d9ad...ed5

Skrevet

Du har krav på fri med lønn.  

Anonymkode: b1980...8f2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Huh? Når du skal ta koloskopi gjør du ingen endringer i kosthold eller tømming før 2 timer før undersøkelsen. Da setter du klyster men kan spise som normalt både før og etter det. 

Tror du tenker på endoskopi… 

Jeg har fått beskjed om å unngå korn, frø o.l de siste dagene før, dagen før kan jeg spise en lett frokost / tidlig lunsj og etter det kun flytende væske… 

Et klyster tømmer ikke tarmen🙄

Anonymkode: a8973...99b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rektoskopi er med klyster samme morgen. Kolonskopi er med fullstendig tømming og da var ikke jeg på jobb dagen før, for å si det sånn. Måtte bruke dagen på å drikke over 1 liter avføringsvæske. 

man har krav på fri undersøkelsesdagen, og snakk med arbgiver om dagen før. Vis til innkallingen. 

Anonymkode: 9f675...4be

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tror du tenker på endoskopi… 

Jeg har fått beskjed om å unngå korn, frø o.l de siste dagene før, dagen før kan jeg spise en lett frokost / tidlig lunsj og etter det kun flytende væske… 

Et klyster tømmer ikke tarmen🙄

Anonymkode: a8973...99b

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Rektoskopi er med klyster samme morgen. Kolonskopi er med fullstendig tømming og da var ikke jeg på jobb dagen før, for å si det sånn. Måtte bruke dagen på å drikke over 1 liter avføringsvæske. 

man har krav på fri undersøkelsesdagen, og snakk med arbgiver om dagen før. Vis til innkallingen. 

Anonymkode: 9f675...4be

Jupp, jeg har gjort begge deler, eller alle tre, både koloskopi, endoskopi og rektoskopi. Kan bekrefte at tømming for koloskopi er mye mer omfattende. Man begynner dagen før med å drikke en tjukk væsken og kun spise/drikke veldig få flytende ting når man begynt. Jeg drakk laxabon for tømming. Man skal drikke MYE av det på forskjellige tidspunkter på dagen, og det er en lidelse i seg selv. Så må man jo på do innimellom. Hos meg var det mest aktivitet dagen før på toalettet for å si det sånn, dagen på undersøkelsen var det bare en festlig klar væske som kom ut 😛 Meget snodig opplevelse.

Helt klart noe som krever fri, og du bør absolutt få velferdspermisjon for dette. Men som andre sier, diskuter med arbeidsgiver ifht. om du har rett på velferdspermisjon med lønn eller ikke. Men på jobb kan du iallfall ikke være.

Endret av missmcbeal
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Sjekk tariffavtalen dere har. Vet ikke om man kan få sykemelding for det, men det kan du jo sjekke med legen om. To dager med slikt kosthold vil jo påvirke dagsform, spesielt når man skal bruke dagen på toalettet.

• Liker 1
Skrevet
Fireflies skrev (1 minutt siden):

Sjekk tariffavtalen dere har. Vet ikke om man kan få sykemelding for det, men det kan du jo sjekke med legen om. To dager med slikt kosthold vil jo påvirke dagsform, spesielt når man skal bruke dagen på toalettet.

Riktig. Det vil si, tariffavtale eller lokalt permisjonsregler. Du kan ha rett til velferdspermisjon. Sjekk gjerne med din tillitsvalgte om du ikke finner fram

(som du skjønner er det ulike regler rundt om, umulig for noen av oss på KG å svare generelt). 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg måtte faste over et døgn før undersøkelsen og begynte med avføringsmiddel allerede to kvelder før undersøkelse. Kunne drikke klar veske frem til noen timer før. Er stor forskjell på f. Eks rektoskopi og koloskopi. Tarmen skal tømmes helt ved sistnevnte. Jeg fikk velferdspermisjon m/lønn dagen før unersøkelsen og på dagen undersøkelsen var. 

Anonymkode: 9d9dd...098

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tull! Dette er koloskopi, ikke rektoskopi. Man må følge ett tømmingsregime hele dagen i forveien.

Anonymkode: b1511...c6b

Skrevet

Jeg hadde fri dagen før så jeg er usikker på det, men jeg brukte egenmeldingsdag da jeg tok koloskopien. Var dårligere den dagen og dagene etterpå enn dagen før vil jeg si, fordi tarmen var så irritert. Tømmingen startet ikke før på kvelden dagen før (og utover hele natta skal sies..) så jeg hadde nok klart å gå på jobb. Jeg tåler greit å faste så lenge jeg kan drikke, så.

Anonymkode: 28974...4af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...