Gå til innhold

Skal jeg fjerne det andre fornavnet mitt?

AnonymBruker

Skal jeg fjerne fornavn nr 2  

16 stemmer

1. 1. Skal jeg fjerne fornavn nr 2

• Ja
      7
    • Nei
      9

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på ca 40 år som har to fornavn. Fornavn nummer to blir aldri brukt. Kombinasjonen er veldig tung, og av den grunn har det ikke  vært naturlig å bruke begge navnene i hverdagen. Navnene står jo likevel der i diverse sammenhenger, blant annet på jobb, siden begge står på skattekortet osv. 

Jeg klarer ikke for alt i verden å identifisere meg med det andre fornavnet mitt, og vurderer å fjerne det. Det er jo en enkel operasjon i Folkeregisteret. 

Ulempen er at jeg ikke ønsker å såre følelsene til mine gamle foreldre. De ville jo ikke kalt meg disse navnene hvis de ikke hadde likt dem kjempegodt selv. Det navnet jeg vil fjerne er attpåtil oppkalling. Det var spesielt min far, som jeg har et nært forhold til, som insisterte på at jeg måtte ha dette navnet. 

Jeg har ett etternavn og ingen mellomnavn, hvis det skulle være av betydning. Jeg er trolig den eneste med min kombinasjon av for- og etternavn, også etter at jeg eventuelt fjerner det andre fornavnet. 

Så: hva gjør jeg? Kjør avstemning i den rådende folkeavstemningen på toppen her. 🗳️

Anonymkode: 72cf3...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fjern det og ikke si noe om det til foreldrene dine

Anonymkode: 5ac84...866

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det egentlig så mye å si om det står der? Hvor ofte må du egentlig si navnet eller skrive det? Er mange som har mellom navn som aldri brukes verken i signaturer o.l. Er jo evt bare å skrive første bokstav etterfulgt av punktum. Ser ikke problemet.

Anonymkode: 5199c...a3a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har det egentlig så mye å si om det står der? Hvor ofte må du egentlig si navnet eller skrive det? Er mange som har mellom navn som aldri brukes verken i signaturer o.l. Er jo evt bare å skrive første bokstav etterfulgt av punktum. Ser ikke problemet.

Fram til nylig har jeg egentlig tenkt det samme, men jeg har begynt å jobbe hos en STOR arbeidsgiver som har en uvant strikt policy når det gjelder å endre visningsnavn i Teams eller på mail. Vi jobber selvsagt masse digitalt, og jeg har en slik stilling at jeg til stadighet er i digitale møter med nye mennesker innen organisasjonen. Det kan medføre praktiske ulemper og problemer.   

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fram til nylig har jeg egentlig tenkt det samme, men jeg har begynt å jobbe hos en STOR arbeidsgiver som har en uvant strikt policy når det gjelder å endre visningsnavn i Teams eller på mail. Vi jobber selvsagt masse digitalt, og jeg har en slik stilling at jeg til stadighet er i digitale møter med nye mennesker innen organisasjonen. Det kan medføre praktiske ulemper og problemer.   

Opplever du at navnet skaper problemer av en eller annen grunn, så få det fjernet da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt opp til deg hva du vil gjøre. Siden det er oppkalling ville jeg vurdert å la det stå, men det er ditt valg. Er du rundt 40 år, så er det selvfølgelig opp til deg. Blir foreldrene dine "såret" siden du er godt voksen og fjerner det først nå, så har de ingen grunn til det. Hadde du vært 18-20 år ville det vært muligens vært annerledes. Vet om ei som hadde to fornavn, og brukte kun det andre. Da hun gifta seg tok hun bort det første som var et skikkelig "kjerring-navn". Muligens oppkalling etter sin mormor uten at jeg tør å være sikker, men det var opp til henne hva hun ville. Hennes mamma har ikke styring med hva "Kari Elise" gjør, da hun er voksen og må få ta sine valg. Du er også voksen, og du må ta dine valg. Dine foreldre kan ikke ha styring med hva du gjør der.

Når du ikke klarer å identifisere deg med navnet er det like greit å kvitte deg med det, - det er ikke for sent. Send søknad til skatte-etaten. Behandlingstid er opp mot tre uker, men er du heldig er det innvilga i løpet av få dager. Jeg bytta etternavn for noen år siden. Søkte torsdag formiddag, og fikk det innvilga påfølgende tirsdag kveld. Klarte aldri å identifisere meg med ett av mine etternavn, og bytta like godt bort to med to helt andre, familiære navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...