Gå til innhold

Bør jeg spleise på dokumentavgift med eksen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe eksen ut av leiligheten vår og han kjøper noe nytt. Han sier at jeg sparer mye penger på å bli værende, og vil at jeg skal spleise på dokumentavgift på hans nye bolig. Det kan jo være opptil 100 000. Hva syns dere, er det rimelig eller ikke? Vil helst ikke krangle med han, men har ikke 50 000 slengende liksom😅

Anonymkode: 0226b...9e8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal du være med på å dele dokumentavgiften på hans NYE bolig?

Jeg hadde sagt nei. Etter jeg var ferdig med å le.

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (Akkurat nå):

Hvorfor i alle dager skal du være med på å dele dokumentavgiften på hans NYE bolig?

Jeg hadde sagt nei. Etter jeg var ferdig med å le.

Fordi jeg kommer best ut av det med færre utgifter siden jeg tar over vår bolig..jeg skjønner jo logikken på en måte. Men det føles litt urettferdig likevel? 

Ts

• Liker 2
Skrevet

Hadde aldri i livet gått med på det. Han er ute av livet ditt..

Anonymkode: 8e8de...b9a

Skrevet

Spør en advokat.

Anonymkode: 03e57...ce3

• Liker 1
Skrevet

Men han kjøpes vel ut til markedspris? Ser ikke helt hvorfor du skal betale noe på hans nye sted. Skal han komme trekkende med avgifter der han mener du har spart sammenlignet med ham i evighet da eller?

• Liker 2
Skrevet

Med fare for å være frekk - men så idiot kan du seriøst ikke vurdere å være? 😳🤯😅🤣

Anonymkode: 03bf8...38a

• Liker 6
Skrevet

Så skjønner at det ikke er helt vanlig hvertfall. Men er dere ikke litt enige i at jeg som blir boende i leiligheten kommer bedre ut av det økonomisk?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så skjønner at det ikke er helt vanlig hvertfall. Men er dere ikke litt enige i at jeg som blir boende i leiligheten kommer bedre ut av det økonomisk?

Jeg skjønner argumentet, men vi skal visst ikke falle for sånt. Vi er empatiske og har lett for å føle oss slemme om vi kommer bedre ut av det enn andre. Er det ikke noe han har krav på ved lov finnes det ikke en eneste rasjonell grunn i denne verden for at du skal gå med på det. Lær det først som sist ❤️ Man er ikke slem ved å ikke være ettergivende, faktisk!

* Jeg driver og lærer det nå. Skulle ønske jeg skjønte det før 😊

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du faktisk sparer mye så er det jo lov å være hyggelig tilbake.

Alternativt kanskje han er mindre snill på noe annet og tar med seg komfyr/kjøleskap og sofa hvis han har betalt for det.

• Liker 4
Skrevet
Lacy skrev (10 minutter siden):

Jeg skjønner argumentet, men vi skal visst ikke falle for sånt. Vi er empatiske og har lett for å føle oss slemme om vi kommer bedre ut av det enn andre. Er det ikke noe han har krav på ved lov finnes det ikke en eneste rasjonell grunn i denne verden for at du skal gå med på det. Lær det først som sist ❤️ Man er ikke slem ved å ikke være ettergivende, faktisk!

* Jeg driver og lærer det nå. Skulle ønske jeg skjønte det før 😊

Blåttvann skrev (9 minutter siden):

Hvis du faktisk sparer mye så er det jo lov å være hyggelig tilbake.

Alternativt kanskje han er mindre snill på noe annet og tar med seg komfyr/kjøleskap og sofa hvis han har betalt for det.

Han har vært ganske raus hittil syns jeg, og kunne kanskje krevd mer fra meg. Jeg har eneomsorg for barnet vårt, så han vil at vi skal ha det bra. Så jeg har lyst å være grei tilbake. Men hvis det er et skikkelig urimelig krav er jeg kanskje mer dumsnill om jeg går med på det?

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han har vært ganske raus hittil syns jeg, og kunne kanskje krevd mer fra meg. Jeg har eneomsorg for barnet vårt, så han vil at vi skal ha det bra. Så jeg har lyst å være grei tilbake. Men hvis det er et skikkelig urimelig krav er jeg kanskje mer dumsnill om jeg går med på det?

Ts

Hvis han er en raus fin fyr som har hjelpt deg mye og stilt opp, og du kommer bedre ut av det, og dere har barn, så hadde jeg sett på det i det store lange løp og vurdert sterkt å si ja. Hadde han gjort det om rollene var omvendt?

Anonymkode: 60ca7...3bc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg skal kjøpe eksen ut av leiligheten vår og han kjøper noe nytt. Han sier at jeg sparer mye penger på å bli værende, og vil at jeg skal spleise på dokumentavgift på hans nye bolig. Det kan jo være opptil 100 000. Hva syns dere, er det rimelig eller ikke? Vil helst ikke krangle med han, men har ikke 50 000 slengende liksom😅

hvis du kjøper han ut, ja, da har han vel penger? hva sier skilsmisseadvokatene til det?

Anonymkode: a09e1...748

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Om han lar alle møbler stå igjen ja. Om han lar deg slippe unna med å betale under markedspris ja.

Ellers nei.

Anonymkode: b200f...ab9

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts

Umulig å si når vi ikke vet mer.

Men sier du nå at du skal ha eneomsorgen for barnet? Han kutter ut sitt eget barn fra livet sitt?? Da synes jeg han skal gi deg det han kan faktisk og ikke kreve en krone fra deg.

Han kan eventuelt skrive en del av verdien på boligen på barnet hvis han er redd for at du ikke lar verdiene gå til barbet når den tid kommer.

Skrevet

Kan du si at du kan spytte inn en tredjedel for eksempel? Men hvis du skal ha eneomsorgen for barnet deres (altså at han ikke skal ha samvær), så er han jo ikke spesielt raus. 

Skrevet
Blåttvann skrev (3 minutter siden):

Umulig å si når vi ikke vet mer.

Men sier du nå at du skal ha eneomsorgen for barnet? Han kutter ut sitt eget barn fra livet sitt?? Da synes jeg han skal gi deg det han kan faktisk og ikke kreve en krone fra deg.

Han kan eventuelt skrive en del av verdien på boligen på barnet hvis han er redd for at du ikke lar verdiene gå til barbet når den tid kommer.

Han kutter ikke ut barnet, men jeg har hele omsorgen nå pga diverse ting (vi er veldig enige i det) Vi ønsker begge at han skal ha mer samvær på sikt. Vi har en god tone også.

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om han lar alle møbler stå igjen ja. Om han lar deg slippe unna med å betale under markedspris ja.

Ellers nei.

Anonymkode: b200f...ab9

Vi gikk for markedspris og skal fordele møbler (jeg tenkte å betale ham for de han lar stå igjen)

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi gikk for markedspris og skal fordele møbler (jeg tenkte å betale ham for de han lar stå igjen)

Ts

Hva er raust med dette?

• Liker 2
Skrevet

Ikke betale dokumentavgift for hans nye bolig, det kan jo bli mye mer enn hva det ville vært for deres eksisterende bolig?

Ta i verstefall markedspris på nåværende hus og del del som ville vært dokumentavgift på den.

Anonymkode: 80f77...da2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...