Gå til innhold

Hundeallergi, bare å glemme å få hund?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen år siden fikk jeg påvist allergi mot hund, katt og hest. En tidligere samboer hadde da både hund og katt, og pga mild/moderat eksem tok jeg den allergitesten. Nå er det flere år senere, jeg bor en annen plass uten husdyr og ønsket om egen hund har vært ganske stor det siste året. 

Eksemen har jeg fremdeles, så jeg vet ikke om det var husdyrene som utløste det. Men bør jeg bare legge fra meg tanken mtp allergien? Vet det finnes allergivennlige hunder, men bør jeg bare prøve å legge fra meg tanken pga allergien? 

Hudreaksjonene på prikktesten var i grad 3, altså relativt seriøse. 

Anonymkode: 502de...5a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er hunder som er mer allergivennlige.. samme med katter. Det varierer også utenom. Jeg fikk utslag på katteallergi, men har kunnet ha katt flere ganger.. er veldig allergisk mot enkelte, men stort sett går det helt fint.

Skrevet (endret)

Jeg er allergisk mot katt, bryr meg ikke, har fortsatt katt.

Du gjør jo som du selv vill. Besøk noen hunder og se hvordan du reagerer på de enkelte rasene. 

Det finnes også allergi-vaksinasjon, men tror den tar et par år før den funker optimalt

Endret av Heisann12345
Skrevet

Du har jo en form for allergi som tar litt tid for å slå ut. Ikke som folk som begynner å nyse og klø i nese og øyne på flekken. Et utslett tar jo ofte noen dager for å utvikle seg?

Jeg vil anbefale deg å besøke en oppdretter eller to av en allergivennlig rase, og kose masse med hunder og valper der. Se om du reagerer. For eksempel røyter ikke pudler og går ellers for å være en allergivennlig rase. Snakk med noen oppdrettere, forklar at du så gjerne ønsker deg hund og spør om du kan få komme og utsette deg for rasen og se om du reagerer. Hvis du ikke reagerer, har de en potensiell kunde og ny puddel-entusiast! :D 

• Liker 1
Skrevet

Jeg er veldig allergisk mot «vanlige» hunder, det går så langt at jeg sliter med å ha hundeeigere i klasserommet når genserene ikke har vært vasket på noen dager. 

Men hjemme har jeg 3 russisk swetnaya bolonka. De bor i sofaen og tidvis i sengen og jeg er helt frisk. Det lønner seg å prøve ut allergivennlige raser. Det er ingen garanti for at det funker. Og selvom du tåler en rase kan du reagere på en annen. Venninnen min har lagotto (også allergivennlig) men hun reagerer jeg mildt på. 😊

Anonymkode: 1dea0...b4e

Skrevet

Det finnes helt allergivennlige katteraser, men ingen hunderaser (eller blandinger) er egentlig det. Men mange med allergi tåler bedre hunderaser som har hår (de som må klippes), mest sannsynlig fordi de røyter mindre og vaskes oftere. 

Anonymkode: 646ae...5e0

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

For noen år siden fikk jeg påvist allergi mot hund, katt og hest. En tidligere samboer hadde da både hund og katt, og pga mild/moderat eksem tok jeg den allergitesten. Nå er det flere år senere, jeg bor en annen plass uten husdyr og ønsket om egen hund har vært ganske stor det siste året. 

Eksemen har jeg fremdeles, så jeg vet ikke om det var husdyrene som utløste det. Men bør jeg bare legge fra meg tanken mtp allergien? Vet det finnes allergivennlige hunder, men bør jeg bare prøve å legge fra meg tanken pga allergien? 

Hudreaksjonene på prikktesten var i grad 3, altså relativt seriøse. 

Anonymkode: 502de...5a3

Det finnes hunder som har pels som er som menneskeverd så det ikke utløser allergien, og det finnes hunder som ikke har pels i det hele tatt.

Skrevet
Kipling skrev (2 minutter siden):

Det finnes hunder som har pels som er som menneskeverd så det ikke utløser allergien, og det finnes hunder som ikke har pels i det hele tatt.

Ingen hunderaser er allergivennlige.

Allergener sitter blant annet i pels, hud (flass) og spytt, og dette er likt uansett pelstype (eller mangel på pels). 

Men enkelte mennesker reagerer mindre på enkelte raser eller individer.

Anonymkode: 646ae...5e0

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er allergisk mot hund og har hund. Det er veldig opp og ned hvor mye jeg reagerer på hunden min. I perioder merker jeg ingenting til allergien, mens andre ganger kan jeg ikke engang kose litt med hunden min, før jeg begynner å nyse.... 🤔 Jeg tar en nesespray som heter Dymista i de periodene hvor allergien er verst. 

For meg så var det ikke aktuelt å omplassere hunden min ❤️ Men jeg kommer nok til å gå for en litt mer "allergi-vennlig" rase neste gang 😊 

Gjest CatPerson123
Skrevet (endret)

Jeg har en venn som er allergisk mot hund, hest, og katt, men hun har en australsk cobberdog, som er allergivennlig, den reagerer hun ikke på :)

Endret av CatPerson123
Skrevet

Neida, jeg er svært allergisk mot katter, men har katt selvom, hils på diverse hunderaser og se om du tåler noen.

Anonymkode: 5c614...87b

Skrevet

Prøve å teste ut hvordan du reagerer på allergivennlige raser? Sønnen min på 8 får ganske sterke allergiske reaksjoner på raser som elghund, bordercollie og bulldogg. Men har aldri reagert på hundene våre, dvs bichon frise og pekingeser. 

Skrevet

En kompis og søsteren hans er begge allergiske mot hund.

Han har fått seg portugisisk vannhund, og tåler den helt fint.

Søstera kan ikke være på besøk mer enn halvtime, selv med allergimedisin, stor rundvask og klesbytter på alle før hun kommer, hunden i bur og vinduene åpne.

Umulig å vite på forhånd med du kommer til å reagere eller ei. Lurt å spørre om å få låne eller passe en hund av den rasen for å teste ut på forhånd.

Anonymkode: 9cbf1...7b7

Skrevet

Lån en hund før du skafffer deg en selv. 

Anonymkode: 6b44e...712

• Nyttig 1
Skrevet

Mannen min fikk høre at han aldri måtte finne på å skaffe seg hund da han var barn, han var veldig allergisk. Da vi møttes hadde jeg lyst på hund, og vi lånte ofte søsteren min sin (samme rase). Det gikk veldig greit, og nå har vi to. Han bruker allergimedisin og merker heldigvis ikke så mye til det.

Rasen vi har er korthåret, han reagerer mye mer på de som er langhåret, så det hadde ikke gått hos oss.

Anonymkode: 3c4ca...040

Skrevet

jeg er også allergisk mot hund, katt og hest, reagerer med en gang jeg kommer inn i ett rom med katt og hest, men hund er litt mildere. Men hadde pomeranian i 5 år, og reagerte ikke på den i det hele tatt, så ville nok heller sett på allergivennlige hunder, og prøvd å være nær de for å se om du reagerer, før du evt. kjøper.

Anonymkode: 715c3...3fe

Skrevet

Min mann er allergisk mot hund(får utslett), men vi har en Kerry Blue Terrier. Hunden røyter ikke og må klippes noen ganger i året. Han får utslett om hunden slikker han på hånden fks, men dette kan han jo regulere selv og får ikke reaksjon ved å klappe på den fks😊

Skrevet

Det er utrolig mange faktorer som kan spille inn på allergireaksjonene. Det er ikke bare rase, det kan være kjønn, valp vs voksen, kastrert vs ukastrert ett etc. Derfor er det ofte ganske plausibelt når folk omplasserer unghunden pga plutselig allergi, det kan være at kjønnsmodningen hos hunden medførte at man plutselig begynner å reagerer.. 

Så noe å ha i bakhodet når man vil teste ut allergien sin, det kan være store individuelle forskjeller og at du f.eks. ikke reagerer på 1 individ av rasen betyr ikke at du ikke vil reagere på et annet. Dessverre. 

Anonymkode: 707eb...037

• Nyttig 1
Skrevet

Man må iallefall forberede seg på å bruke allergimedisin så lenge man har hunden.  Og prøve å låne en lignende hund som man ønsker å skaffe seg i noen uker (og ikke bruke allergimedisin den tiden) for å teste ut allergi. 

Anonymkode: 32b8a...00d

Skrevet
Mandalorian skrev (9 minutter siden):

Min mann er allergisk mot hund(får utslett), men vi har en Kerry Blue Terrier. Hunden røyter ikke og må klippes noen ganger i året. Han får utslett om hunden slikker han på hånden fks, men dette kan han jo regulere selv og får ikke reaksjon ved å klappe på den fks😊

Litt off topic, men åhhh Kerry Blue terrier 🥰 ❤️ De er jo så fine 🥰 Men ikke så vanlige her i Norge kanskje? 🤔 Jeg har hatt Airedale, så jeg har veldig sansen for te🥰rriere 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...