Cordellia Skrevet 22. januar 2023 #1 Del Skrevet 22. januar 2023 (endret) Jeg ble ferdigutdannet sykepleier i 2018 og ønsker å omskolere meg. Jeg blir såpass utslitt av å jobbe som sykepleier at jeg knapt orker gjøre noe utenom jobb. Jeg har jobbet både innenfor hjemmesykepleien og sykehus. Til tross for gode kollegaer der jeg jobber nå føler jeg ikke at det er verdt å ødelegge seg helt for en jobb. Det har vært noe jeg har tenkt over lenge, men det har vært mye stolthet og et håp om at ting skulle bli bedre men innser at om noe blir det bare verre. Jeg har også vært så heldig at jeg fikk jobbe ett år i kontorjobb og sett hvor fint det er å ha bedre arbeidsvilkår. Der fikk jeg også kjennskap til litt basic koding, databaser, Github osv. Ser at jeg har mer teknisk interesse og anlegg enn jeg har trodd. Tanken er at jeg vil ta utdanning i retning IT. Jeg har nok aller størst interesse for UX/UI da jeg liker å kunne være kreativ, men tror også jeg kunne gjort det greit innenfor en mer backend-retning. Jeg prøver å komme frem til hva som er mest fornuftig både i forhold til jobbmuligheter, egne interesser, lønn osv. De alternativene jeg har sett på er master i helseinformatikk, to års studie i UX/UI (eventuelt frontend-studie) eller bachelor i informatikk. Det er viktig for meg å kunne jobbe ved siden av da jeg har huslån og diverse utgifter, så jeg tenker at bachelor er minst aktuelt. Er samtidig litt redd for at helseinformatikk vil bli mye svada og ikke faktisk anvendelig kunnskap innenfor IT og at UX/UI kan være vanskelig å få jobb (eventuelt dårlig lønn). Noen som har innspill/tanker rundt hva som er lurt å gjøre? Endret 22. januar 2023 av Cordellia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nøkkelen Skrevet 22. januar 2023 #2 Del Skrevet 22. januar 2023 Følger, er i akkurat samme situasjon. Spl til it eller økonomi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #3 Del Skrevet 22. januar 2023 Ville nok gått for treårig bachelorgrad hvor du faktisk blir god på data og programmering. På master brukes 30-60 av studiepoengene på masteroppgaven, noe på metode og fellesfag, slik at det blir lite igjen til å lære seg it. Det finnes nettbaserte grader innenfor informatikk, som feks denne https://www.ntnu.no/studier/itbainfo En ny bachelor vil også åpne for mange nye mastergrader, og som du kanskje kan få betalt av din fremtidige arbeidsgiver. Anonymkode: bf281...ab2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cordellia Skrevet 22. januar 2023 Forfatter #4 Del Skrevet 22. januar 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Ville nok gått for treårig bachelorgrad hvor du faktisk blir god på data og programmering. På master brukes 30-60 av studiepoengene på masteroppgaven, noe på metode og fellesfag, slik at det blir lite igjen til å lære seg it. Det finnes nettbaserte grader innenfor informatikk, som feks denne https://www.ntnu.no/studier/itbainfo En ny bachelor vil også åpne for mange nye mastergrader, og som du kanskje kan få betalt av din fremtidige arbeidsgiver. Anonymkode: bf281...ab2 Takk for svar. Jobber du innenfor IT selv? Synes det er hakket skumlere å ta ny bachelor både fordi det er et lengre studie og ser for meg de fleste er yngre enn meg. Litt kjedelig å ikke kunne få noe bruk for utdanningen jeg allerede har tatt heller. Men samtidig har jeg vært redd for akkurat det du nevner, at mye av helseinformatikk-studiet går ut på alt rundt selve masteren og ikke faktisk kunnskap om data og programmering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cordellia Skrevet 22. januar 2023 Forfatter #5 Del Skrevet 22. januar 2023 (endret) 9 minutter siden, Cordellia said: Takk for svar. Jobber du innenfor IT selv? Synes det er hakket skumlere å ta ny bachelor både fordi det er et lengre studie og ser for meg de fleste er yngre enn meg. Litt kjedelig å ikke kunne få noe bruk for utdanningen jeg allerede har tatt heller. Men samtidig har jeg vært redd for akkurat det du nevner, at mye av helseinformatikk-studiet går ut på alt rundt selve masteren og ikke faktisk kunnskap om data og programmering. Ser forresten at man må ha R1 fra videregående (noe jeg ikke har) for å gå på studie du lenket til. Er uaktuelt å ta fag fra videregående. Der går grensen. 😅 Endret 22. januar 2023 av Cordellia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nordic99 Skrevet 22. januar 2023 #6 Del Skrevet 22. januar 2023 Spørs helt hva du er ute etter, vet i utlandet (spesielt USA) kan du ta en ''bootcamp'' og være attraktiv for veldig mange arbeidsgivere, har ennå ikke hørt så mange suksesshistorier her i Norge om det. Vet om noen som har jobbet seg fra bunn og opp uten noe særlig utdannelse, men det er som regel mennesker som startet i sent 90-tallet eller tidlig 20-tallet. Nå tipper jeg du ikke kommer noe særlig langt uten en bachelor, iallfall ikke om du er heldig. Du ''kan'' få deg jobb uten utdannelse, men da må du ofte vise til tidligere verk/ presentasjoner som du kan vise til og krever som regel å være ganske utfyllende. Når det kommer til lønn variere det veldig, men en utvikler ligger som regel på rundt 700 000 i året +- bonuser / intern avtaler. Jobber du offentlig er det nok litt mindre. - Startlønn ligger vel på litt over 500 000. Som nevnt tidligere er nok bachelor hva du burde sikte deg inn for, helst informatikk. Finnes flere bachelorer som er nettbasert, men det krever da en innsats fra din side i tillegg til jobb. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nordic99 Skrevet 22. januar 2023 #7 Del Skrevet 22. januar 2023 (endret) Cordellia skrev (2 minutter siden): Ser forresten at man må ha R1 fra videregående (noe jeg ikke har) for å søke stillingen du lenket til. Er uaktuelt å ta fag fra videregående. Der går grensen. 😅 R1 er veldig ''lett'' overhodet ikke et tungt fag, virker bare skummelt, men er veldig overkommelig! Du har fortsatt tid til å søke =)! Stenger 1.februar, koster vel 1200kr for det. Og du trenger kun å bestå, aka 2'er. Helt overkommelig, med bare bittelitt innsatts. Meld deg opp til eksamen, kjøp boken og bare jobb hjemme selv, møt på eksamensdagen og få 2'ere, start på bachelor til høsten, ezpz B) ! Endret 22. januar 2023 av Nordic99 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mitch92 Skrevet 22. januar 2023 #8 Del Skrevet 22. januar 2023 Bachelor i informatikk er bare 1 år ekstra ift en master og lønna er god, jobbmulighetene er og gode. Med helse i bunn så kan du jo ha en fordel hvis du søker jobber innenfor helseinformatikk? Uten at jeg skal være skråsikker på det. Men uansett gir det ekstra poeng på samordna opptak og allerede ha fullført utdanning. Så bachelor i sykepleie er ikke bortkastet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cordellia Skrevet 22. januar 2023 Forfatter #9 Del Skrevet 22. januar 2023 (endret) 1 hour ago, Nordic99 said: R1 er veldig ''lett'' overhodet ikke et tungt fag, virker bare skummelt, men er veldig overkommelig! Du har fortsatt tid til å søke =)! Stenger 1.februar, koster vel 1200kr for det. Og du trenger kun å bestå, aka 2'er. Helt overkommelig, med bare bittelitt innsatts. Meld deg opp til eksamen, kjøp boken og bare jobb hjemme selv, møt på eksamensdagen og få 2'ere, start på bachelor til høsten, ezpz B) ! Haha, du har overtalingsevner fra en annen verden 😁Jeg skal absolutt vurdere det. Jeg hadde 6-er i "lett matte" på vgs, så hadde nok gått greit. Kjenner bare det er veldig tiltak i en alder av 32. Endret 22. januar 2023 av Cordellia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cordellia Skrevet 22. januar 2023 Forfatter #10 Del Skrevet 22. januar 2023 26 minutter siden, mitch92 said: Bachelor i informatikk er bare 1 år ekstra ift en master og lønna er god, jobbmulighetene er og gode. Med helse i bunn så kan du jo ha en fordel hvis du søker jobber innenfor helseinformatikk? Uten at jeg skal være skråsikker på det. Men uansett gir det ekstra poeng på samordna opptak og allerede ha fullført utdanning. Så bachelor i sykepleie er ikke bortkastet. Det er sant. Jeg prøver å være litt open minded så jeg ikke ender opp med å ta et dårlig valg fordi jeg tenker for snevert. I utgangspunktet synes jeg egentlig master var for lang tid i seg selv, har knapt vendt meg til tanken på 3 år deltid så må nok tygge litt på om 4 år er noe jeg er up for. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #11 Del Skrevet 22. januar 2023 Cordellia skrev (2 minutter siden): Haha, du har overtalingsevner fra en annen verden 😁Jeg skal absolutt vurdere det. Jeg hadde 6-er i "lett matte" på vgs, så hadde nok gått greit. Kjenner bare det er veldig tiltak i en alder av 32. Om du har 6'er i lett matte, tar du R1 uten problemer med litt innsatts. Virker som du iallfall har et hode for logisk sansing B)! Men husk en ting, du har en billett her i livet. Bedre å iallfall gi det en reell sjanse og faktisk trives med tiden du har igjen her på kloden og glede deg til å gå på jobb (samt lønna B) ). Fordelen med informatikk er at du også kan klatre / byttet felt om du skulle gått lei. Det kan du ikke med sykepleier (uten høyere utdannelse). Er du veldig heldig og med et par år på baken kan du jobbe mer remote, aka jobbe hvor du vil (til en viss grad). For eksempel en del hjemmekontor. Nå tar jeg bare en råsjans, men basert på navnet ditt og yrke ditt (ikke noe stigmatisering o.o ) antar jeg at du er kvinne. Er en del arbeidsgiver som faktisk jakter på kvinner for å få et mer balansert arbeidsmiljø, så ville også sagt at du har en viss fordel der også. #JenterITeknologi. https://www.matematikk.net/side/R1_Hovedside => Før eksamen, sitt å ni-pugg alle eksamene fra 2019 og nedover. Anonymkode: 40595...3f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cordellia Skrevet 22. januar 2023 Forfatter #12 Del Skrevet 22. januar 2023 1 hour ago, Nordic99 said: Spørs helt hva du er ute etter, vet i utlandet (spesielt USA) kan du ta en ''bootcamp'' og være attraktiv for veldig mange arbeidsgivere, har ennå ikke hørt så mange suksesshistorier her i Norge om det. Vet om noen som har jobbet seg fra bunn og opp uten noe særlig utdannelse, men det er som regel mennesker som startet i sent 90-tallet eller tidlig 20-tallet. Nå tipper jeg du ikke kommer noe særlig langt uten en bachelor, iallfall ikke om du er heldig. Du ''kan'' få deg jobb uten utdannelse, men da må du ofte vise til tidligere verk/ presentasjoner som du kan vise til og krever som regel å være ganske utfyllende. Når det kommer til lønn variere det veldig, men en utvikler ligger som regel på rundt 700 000 i året +- bonuser / intern avtaler. Jobber du offentlig er det nok litt mindre. - Startlønn ligger vel på litt over 500 000. Som nevnt tidligere er nok bachelor hva du burde sikte deg inn for, helst informatikk. Finnes flere bachelorer som er nettbasert, men det krever da en innsats fra din side i tillegg til jobb. Ja har sett mye på disse alternativene også. Er nok det jeg helst ville gjort om det var en god mulighet. Jeg har jobbet i et internasjonalt miljø og vet at i en del andre land er bootcamp en gylden mulighet å få en fot inn hvis man har anlegg og interesse. Har inntrykk av at det dessverre fremdeles er veldig tradisjonelt i Norge og at man har få måter å komme seg inn på uten en grad fra universitet eller lignende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #13 Del Skrevet 22. januar 2023 Cordellia skrev (1 time siden): Takk for svar. Jobber du innenfor IT selv? Synes det er hakket skumlere å ta ny bachelor både fordi det er et lengre studie og ser for meg de fleste er yngre enn meg. Litt kjedelig å ikke kunne få noe bruk for utdanningen jeg allerede har tatt heller. Men samtidig har jeg vært redd for akkurat det du nevner, at mye av helseinformatikk-studiet går ut på alt rundt selve masteren og ikke faktisk kunnskap om data og programmering. Nei, jeg er helseutdannet med master og gift med en Siv.ing data, der kommer min kompetanse på dette fra. Uansett hvilken master du tar vil mye dreie seg om selve masteroppgaven, det blir en form for fordypning som bygger videre på bachelor. Vil du faktisk lære noe nytt som ikke er knyttet til helse er en ny grunnutdanning veien å gå. Anonymkode: bf281...ab2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nordic99 Skrevet 22. januar 2023 #14 Del Skrevet 22. januar 2023 Cordellia skrev (2 minutter siden): Ja har sett mye på disse alternativene også. Er nok det jeg helst ville gjort om det var en god mulighet. Jeg har jobbet i et internasjonalt miljø og vet at i en del andre land er bootcamp en gylden mulighet å få en fot inn hvis man har anlegg og interesse. Har inntrykk av at det dessverre fremdeles er veldig tradisjonelt i Norge og at man har få måter å komme seg inn på uten en grad fra universitet eller lignende. Er som regel slik i Norge, veldig stramme vilkår og regler. Synd, men slik er det. Du kan jo for all del prøve? Meld deg opp til R1 eksamen og bootcamp, prøv for harde livet å få jobb / eventuelt driv aktivt med jobbsøking i mens du tar bachelor. Får du napp stopper du bare studiet. - Samt kan du argumentere med at du holder ferdighetene din vedlike av å holde på med bachelor. Kjenner flere som har gjort det, blant annet en kompis av broren min. Han var ferdig med lærlingtiden sin i Nordsjøen som automatiker, søkte seg inn på bachelor i mekatronikkingeniør og var vel der i 2 år (ett år før han var ferdig) fikk tilbud om fast på plattform, hoppet av ingeniøren og startet å jobbe fulltid på plattform. Et hav av muligheter =)! Er heller ikke unormalt å få jobbtilbud før endt studie, iallfall ikke innenfor sivilingeniør, nå er ikke det helt det samme som informatikk, men teknologi iallfall. Siv.inger pleier som regel å få arbeidskontrakt allerede ett til to år før endt studie. Norge spår at det vil være mangel på 30-40 tusen teknologer innen 2030, så tror du iallfall ikke gjør en blemme ved å gå innenfor teknologi! Jeg tenker, kjøøøyrrrrrrrr B)! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nøkkelen Skrevet 22. januar 2023 #15 Del Skrevet 22. januar 2023 Nordic99 skrev (1 time siden): R1 er veldig ''lett'' overhodet ikke et tungt fag, virker bare skummelt, men er veldig overkommelig! Du har fortsatt tid til å søke =)! Stenger 1.februar, koster vel 1200kr for det. Og du trenger kun å bestå, aka 2'er. Helt overkommelig, med bare bittelitt innsatts. Meld deg opp til eksamen, kjøp boken og bare jobb hjemme selv, møt på eksamensdagen og få 2'ere, start på bachelor til høsten, ezpz B) ! Hvor kan vi ta dette faget ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nordic99 Skrevet 22. januar 2023 #16 Del Skrevet 22. januar 2023 (endret) Nøkkelen skrev (9 minutter siden): Hvor kan vi ta dette faget ? https://www.privatistweb.no/prweb/start.action?index=true Så søker du bare opp fagkoden => Ser slik ut Endret 22. januar 2023 av Nordic99 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #17 Del Skrevet 22. januar 2023 Nå har ikke jeg sett på svarene dine,men vil anbefale deg å søke opp Helse- og sosialinformatikk. Det er spennende (men var ikke for meg lell, så hoppet av). Anonymkode: 0b69c...859 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cordellia Skrevet 22. januar 2023 Forfatter #18 Del Skrevet 22. januar 2023 49 minutter siden, AnonymBruker said: Nå har ikke jeg sett på svarene dine,men vil anbefale deg å søke opp Helse- og sosialinformatikk. Det er spennende (men var ikke for meg lell, så hoppet av). Anonymkode: 0b69c...859 Dette er vel det samme som helseinformatikk eller? Ser i hvert fall sånn ut når jeg søker. Dette er det jeg har vurdert mest, men ut i fra emnene virker det som mye politikk, etikk, ledelse, organisasjon etc og vet ikke om det er helt det jeg søker sånn egentlig. Jeg kunne tenke meg på sikt å bo i utlandet hele eller deler av året, så vil helst sikte meg inn mot jobber med muligheter for hjemmekontor/remote. Synes også det virker mer spennende å jobbe direkte med produktet enn å skulle drive å pushe prosjekter og drive mer administrativt. Har sett hvordan det funker å være den personen i det offentlige som skal drive å være prosjekteier og lignende og det virker sånn passe kjipt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cordellia Skrevet 22. januar 2023 Forfatter #19 Del Skrevet 22. januar 2023 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei, jeg er helseutdannet med master og gift med en Siv.ing data, der kommer min kompetanse på dette fra. Uansett hvilken master du tar vil mye dreie seg om selve masteroppgaven, det blir en form for fordypning som bygger videre på bachelor. Vil du faktisk lære noe nytt som ikke er knyttet til helse er en ny grunnutdanning veien å gå. Anonymkode: bf281...ab2 Skjønner. Er du fornøyd med din master hvis jeg kan spørre om det? Føler du at du har valgmuligheter og grei lønn? Akkurat nå er jeg litt usikker på om jeg vil helt bort fra helse eller om det kunne vært aktuelt å jobbe med helse, men bare ikke innen pleie. Jeg gikk jo inn i utdanningen som sykepleier med en genuin interesse for helse, har bare fått det litt i halsen grunnet tung arbeidsbelastning og elendige arbeidsvilkår kombinert med dårlig lønn. Endret 22. januar 2023 av Cordellia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #20 Del Skrevet 22. januar 2023 Ville nok kanskje ikke satset på karriere som utvikler/innen IT hvis man ønsker en jobb med balanse mellom jobb og privatliv. Det er et hardt yrke, og de fleste jeg kjenner jobber 60+ timer i uka som et minimum. Man kan selvsagt tjene mye hvis man blir god, og det kan på mange måte være et interessant yrke der man lager systemer som er svært viktige for kunder, og man føler at man bidrar. Men, det er et hardt yrke med ekstremt lite fritid. Anonymkode: 9400f...80a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå