Gå til innhold

Hvor stor innflytelse har du på din partners alkoholinntak?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det hendt at du har tatt det opp? Har du da fått gehør?

Jeg tenker på det i ny og ne, men spesielt i dag siden han var på fest i går og er i helt ubrukelig form i dag. Han klarer visst ikke å styre inntaket så godt og blir tydeligvis i dårligere form etterpå jo eldre han blir. Det er ikke så ofte nå lenger at han er på sjøslag som det der, men jeg synes kanskje inntaket er jevnt over for ofte og da blir det en del i sum. Det er ikke sunt. Han er overvektig, føler seg i elendig form generelt og ønsker å gå ned, så det er selvsabotasje. Kreftfremkallende er det også.

Men jeg har ikke sagt noe. Han er en voksen mann som må ta vare på seg selv. Vil ikke være hun snusfornuftige masete kona. 

Anonymkode: 06dc8...adf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjekt å ta seg en fest i blant, og vil da gjerne være ubrukelig neste dag. Har man barn, så bør slikt planlegges slik at ungene likevel får en fin dag derpå, og ikke den ene partneren stadig vekk får en kjip helg med null søvn og samarbeide med ungene.

Han forrige jeg var sammen med likte å feste mye oftere enn meg. Jeg tok det opp med han, men ingen gehør. Vi kunne jo få barnevakt. Da kunne begge feste ofte, og så var jeg jo kjedelig som "bare tenkte på ungene". Jeg følte ikke at jeg gjorde det, men hadde også lyst til å være i form til familietid i helgene. Jeg liker også en fest. Men drikker sjelden. Da i bursdager og julebord, etc. 3-5 ganger i året.

Nå er jeg sammen med en som ikke drikker så mye. Samme som meg. Mye bedre det enn at vi skal prøve å forandre hverandre. Og eksen min har annenhver uke barnefri som han kan bruke på grøftefylla 😂

Anonymkode: 04be7...556

• Liker 2
Skrevet

Vi gjør det enkelt. Ingen av oss drikker særlig mye eller ofte. Så det er ikke noe å "styre". Sist jeg drakk alkohol var ei flaske hvitvin - sammen med mye mat over mange timer- på nyttårsaften. Før det husker jeg ikke når jeg sist drakk. 

Anonymkode: fadb2...cf5

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Har det hendt at du har tatt det opp? Har du da fått gehør?

Jeg tenker på det i ny og ne, men spesielt i dag siden han var på fest i går og er i helt ubrukelig form i dag. Han klarer visst ikke å styre inntaket så godt og blir tydeligvis i dårligere form etterpå jo eldre han blir. Det er ikke så ofte nå lenger at han er på sjøslag som det der, men jeg synes kanskje inntaket er jevnt over for ofte og da blir det en del i sum. Det er ikke sunt. Han er overvektig, føler seg i elendig form generelt og ønsker å gå ned, så det er selvsabotasje. Kreftfremkallende er det også.

Men jeg har ikke sagt noe. Han er en voksen mann som må ta vare på seg selv. Vil ikke være hun snusfornuftige masete kona. 

Har dere barn? For da mener jeg samtalen for dette er overmoden. Uavhengig det, så er det vel helt greit å ta seg en sjelden fest, men slik samboeren din driver på høres i overkant av ungdommelig og uansvarlig ut. Hvorfor vil en voksen mann ha det slik? Alkohol er enormt helseskadelig, ja - og avhengighetsskapende, og det er folk som samboeren din som er utsatt for å utvikle alkoholisme (klarer ikke begrense inntak)

Ingen av oss drikker, så hos oss er det enkelt og greit. 

Endret av kraftwerk
  • Liker 1
Skrevet

Hadde ikke jeg hatt en dame i hus så hadde hver eneste helg og mulighet blitt til drikking og fest. Så takk for de kvinner som berger liv på heltid. 

Anonymkode: adfb5...08a

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg drakk en del mer i det forrige forholdet mitt , og min daværende kjæreste også. Etterhvert likte jeg ikke det. Jeg ville roe ned på alkoholen og min eks gjorde det, men motvillig. Det plagde meg fordi jeg ville leve sunnere.

Derfor ble jeg så glad da jeg skjønte at han jeg begynte å date var opptatt av alkoholfrie drinker og var nesten avholds. Seinere har jeg tatt etter ham. Det har gitt meg større overskudd. Og all vår sex er edru.

Skrevet

Nei, heldigvis ikke, siden ingen av oss drikker alkohol. Det er så deilig at det ikke er en problemstilling.

• Liker 2
Skrevet

Min eks var alkoholiker så det hjalp ikke å ta opp drikkingen hans. I et potensielt nytt forhold er jeg helt tydelig på det under dating at jeg ikke vil ha en mann som drikker alkohol, toppen et par ganger i året i rolig lag. Men en som er helt ferdig med å feste. 

Anonymkode: 9871c...433

• Nyttig 1
Skrevet

Bedre å finne en som er "lik" seg selv enn å irritere seg eller prøver å endre den andre. Tenker at alle voksne må få drikke så mye de vil så lenge det ikke går ut over andre og de gjør sin del med ungene. Og så kan vi selv velge om vi vil være sammen med en som holder på med grøftefylla til de er 105 år gamle.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er total avholds - min mann har bryggeri i kjelleren..

Han har full kontroll på alkoholinntaket - jeg har sett han skikkelig full ca 3-4 ganger i løpet av de 14 årene vi har vært sammen..så jeg trenger heldigvis ikke å konfrontere han på det området.

Sånn helt seriøst..jeg finner han ufattelig sexy når han jekker seg en øl i ny og ne..jeg elsker lukten! Jeg er overbevist om at det finnes en feilkobling i hjernen min når det kommer til lukt og smak - for jeg har aldri likt øl, og syns smaken er kvalmende. 

Men, til temaet - det skal absolutt ikke være slik at trenden i familien AS er at helgene tilbringes bakfull i sengen. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Bedre å finne en som er "lik" seg selv enn å irritere seg eller prøver å endre den andre. Tenker at alle voksne må få drikke så mye de vil så lenge det ikke går ut over andre og de gjør sin del med ungene. Og så kan vi selv velge om vi vil være sammen med en som holder på med grøftefylla til de er 105 år gamle.

Det ligger i kortene at å ha mye av livets rundt alkohol ikke funker om man vil stifte familie. Det kan jo ta tid å bli gravid, og før og under forsøkene senker alkohol begges fruktbarhet. 

Skrevet

Både jeg og mannen drakk (for) mye før barn. Etter første barnet kommuniserte jeg tydelig at jeg ikke orket at han dro på flatfylla hver gang han var ute med venner. Det var mye usikkerhet knytta til det for min del, slitsomt å ikke vite hvor han var og når han kom hjem og det ødela hele påfølgende dag. 

Vi liker fortsatt å ta oss noen glass et par ganger mnd., men det blir med de få glassene. Har ikke vært full på mange år,  sjelden mannen er det og. Fylla er rett og slett ikke så gøy lenger. 

Anonymkode: d24fd...34d

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde ikke kunnet bestemme noe rundt det, nei.

Nå begrenser hans alkoholinntak seg til en øl fredag og ett glass vin lørdag, så det er ikke snakk om at det er noe problem.  Er vi ute, ønsker han å kunne kjøre bil, så da drikker han alkoholfritt.  Fest er vi så godt som aldri på.

Jeg drikker så godt som aldri.  Maks ett glass vin i året.

Anonymkode: f1200...b4a

• Liker 1
Skrevet

Mannen min drikker ikke så ofte lenger,  men gjorde det ofte før. Han var ungkar og festet hver helg omtrent i 10 år før han ble sammen med meg. Han klarer ikke å drikke litt med mindre han kun drikker øl. Hvis han tar litt brennevin eller annet ender han alltid opp med å bli stupende full. Han blir også lite hyggelig når han drikker noe annet enn øl. Kommer med stygge kommentarer, og oppfører seg egoistisk. Dette gjør han mot alle rundt seg.

Jeg har sagt til han at dersom han skal drikke noe annet enn øl, så får han dra på ting alene. I tillegg har jeg sagt at han må sove borte hvis han vil drikke sprit. Jeg nekter han ikke å drikke sprit , men vil ikke ha han hjem til barna våre og vil heller ikke være på fest med han da. Har vært noen ganger at han ikke har holdt dette , og det har nesten vært slutten for oss.. Så , ja, jeg har vel stor påvirkning på alkoholinntaket hans. Men han har jo hatt valget om å fortsette festlivet,  eller fortsette å være i forhold med meg, så jeg føler ikke at jeg har han "under pisken '. 

• Liker 1
Skrevet

Mannen min drikker nesten hver dag, og drikker seg full i helgene. Noen hverdager også.

Han klarer ikke slutte å drikke når han først har jekket seg en øl.

Lenge drakk jeg også for mye fordi vi skulle "kose oss", "feire" ditt og datt, hadde "fortjent" det, osv.. Før jeg skjønte hvor i helvete dette bar. Jeg har nesten sluttet, og forbinder overhodet ikke alkohol med kos lenger. 

Ofte ligger han på sofaen og drikker og spiser en hel pose chips. 

Må dumpe han, jeg hater dette livet.. 

Anonymkode: 1ffb2...0cf

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Både partner og jeg har gått fra moderat alkoholinntak til nesten fullstendig avhold over noen år. 
Vi har ikke hatt en felles avtale, men har åpenbart påvirket hverandre. 
Ingen av oss har hatt et problematisk forhold til alkohol, men har begge blitt mer og mer opptatt av det langsiktige helseaspektet ved inntak av alkohol over tid.  Det vi begge merker av positive effekter er:

- Mer energi, særlig i helger

- Bedre søvnkvalitet

- Bedre fordøyelse

- Lettere å kontrollere vekt

- Lettere psyke i mørketiden

Likevel er det de langsiktige effektene som er viktige for oss. 

• Liker 1
Skrevet

Her er det ingen av oss som har hatt for vane å drikke noe. 

Eneste "innflytelsen" jeg har hatt, er at han har sluttet å ta seg den ene akevitten og juleølen han har pleid å ta på julaften etter vi fikk unger. 

Anonymkode: 16193...cd5

Skrevet
Snok1 skrev (4 minutter siden):

Både partner og jeg har gått fra moderat alkoholinntak til nesten fullstendig avhold over noen år. 
Vi har ikke hatt en felles avtale, men har åpenbart påvirket hverandre. 
Ingen av oss har hatt et problematisk forhold til alkohol, men har begge blitt mer og mer opptatt av det langsiktige helseaspektet ved inntak av alkohol over tid.  Det vi begge merker av positive effekter er:

- Mer energi, særlig i helger

- Bedre søvnkvalitet

- Bedre fordøyelse

- Lettere å kontrollere vekt

- Lettere psyke i mørketiden

Likevel er det de langsiktige effektene som er viktige for oss. 

Jeg synes det er litt interessant at jeg typisk i de periodene jeg er edru over tid,  har eksakt motsatt opplevelse på samtlige punkter. 

Ellers så er det største problemet at vi egentlig ikke har kommet tilbake til festlivet etter barn. Det blir mest kos med vin i sofaen, og selv om det er hyggelig nok, savner jeg sjøslagene. Det er noe grunnleggende meditativt med bakfylla på en søndag 🙂, spesielt sammen. 

Men viktigere er at alle fester har blitt kjedelige : det har blitt møter der alle holder masken,  "oppfører seg" og styrer  fremtoning. Det er mindre rom for å drite seg ut lenger. Og da er det ikke mye poeng, det er ikke gøy lenger, bare sosial massering.

Anonymkode: 7ee0b...d75

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Her er det ingen av oss som har hatt for vane å drikke noe. 

Eneste "innflytelsen" jeg har hatt, er at han har sluttet å ta seg den ene akevitten og juleølen han har pleid å ta på julaften etter vi fikk unger. 

Anonymkode: 16193...cd5

Hvorfor har du påvirket ham til å droppe noe så harmløst?

Skrevet
kraftwerk skrev (17 timer siden):

Har dere barn? For da mener jeg samtalen for dette er overmoden. Uavhengig det, så er det vel helt greit å ta seg en sjelden fest, men slik samboeren din driver på høres i overkant av ungdommelig og uansvarlig ut. Hvorfor vil en voksen mann ha det slik? Alkohol er enormt helseskadelig, ja - og avhengighetsskapende, og det er folk som samboeren din som er utsatt for å utvikle alkoholisme (klarer ikke begrense inntak)

Ingen av oss drikker, så hos oss er det enkelt og greit. 

Vi har snart 2 barn, ja. Det er ikke så veldig ofte nå lenger at han eller vi er i festlig lag, kanskje kvartalsvis. Og da han var yngre ble han ikke så dårlig etterpå, fikk heller ikke blackouts som han kan få nå. Men jeg synes nok inntaket er litt for høyt og litt for ofte ellers.

Jeg vet ikke hvorfor man må ta sånn i. Jeg forstår at det er litt kultur, at det er trivelig, men jeg forstår ikke hvorfor man må drikke så mye. Men det er kanskje litt som med godteri og kaker, det er liksom ikke ordentlig kos hvis man må begrense seg?

Jeg bare føler at det er for mye. Jeg ser ikke noe galt i å ta en øl til maten eller en drink eller to på lørdag. Men i ukedagene, eller en god del flere enheter enn det, jeg synes det er litt mye. Er vel så teit at jeg bekymrer meg for helsa hans. At han bruker det for å avreagere. Om han koser seg med dataspill en lørdagskveld så kan det gå 2-3 ølbokser pluss 1-3 drinker. Vet at mange ikke ser det som påkrevd at det alltid bør være minst én forelder som er kjørbar, mulig det er jeg som er hysterisk når jeg ikke føler vi bør drikke begge to. Så i praksis drikker jeg minimalt. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...