AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #1 Skrevet 22. januar 2023 Jeg har akseptert at vi kan ha katt i utleieboligen. Skal jeg erstatte skader på vinduskarmen, dørkrammen, selvom utleier har godkjent katt i leiekontrakten? Anonymkode: d6cf0...af0
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #2 Skrevet 22. januar 2023 Om det er skader etter en leietaker må det jo dekkes av leietaker. Anonymkode: 6ba52...3be 22 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #3 Skrevet 22. januar 2023 Selvfølgelig må du det. Å akseptere at du har katt gir ikke fritt fram for å la den ødelegge. Utleier ville nok akseptett at du hadde øks også. Det vil ikke si at det er greit at du hogger istykker veggene. Anonymkode: 79006...4dd 24 11
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #4 Skrevet 22. januar 2023 Ja! Jeg har flere katter, og jeg har ingen merker på dør eller vindu. Men du kan jo nekte, da bør du ikke ha behov for referanser ved senere leieforhold, og du er med på å gjøre det enda vanskeligere for oss med katt å leie. Det er akkurat slike ting som gjør folk skeptisk til å leie ut til folk med katt, man risikerer kloremerker, og om leietaker ikke gidder ta ansvar så sitter utleier igjen med kostandene for skader påført av leietaker. Anonymkode: be69c...339 9
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #5 Skrevet 22. januar 2023 Man skal vel levere tilbake boligen i god stand. Normal slitasje er ok. Men skader etter husdyr vil jeg tenke du bør utbedre. Hva står evt i kontrakten? Dere burde avklart dette på forhånd. Hva som er ok og ikke. Tenker det også er ditt ansvar å spørre om. Anonymkode: fc779...069 2
Maskinfører Skrevet 22. januar 2023 #6 Skrevet 22. januar 2023 Er vinduene og dørene hvite lukter det sparkel og maling 1
skruf Skrevet 22. januar 2023 #7 Skrevet 22. januar 2023 Venninna mi måtte i allefall erstatte to dører som var herpet av katten da hun skulle flytte ut, selv om utleier sa ja til at hun kunne ha katt Og jeg tenker det er rettferdig at hun måtte erstatte de dørene. Naturlig slitasje over tid skal ikke erstattes, men at en katt ødelegger ved å kvesse klør går ikke under naturlig slitasje. Nettopp sånne ting er en risiko man tar når man anskaffer seg katt eller hund, og det er sikkert derfor det er så mange utleiere som har ingen husdyr som ett krav på boligmarkedet. 5
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #8 Skrevet 22. januar 2023 Det er da ikke normal slitasje at katten din kvesser kløra sine på dører? Hva tror du egentlig? Lurer på hvordan folk har vokst opp når de tar det som en selvfølge at utleier skal bytte dører og vindussmyg når de flytter ut... Anonymkode: d7a1f...7a7 13
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #9 Skrevet 22. januar 2023 Det står at man må forvente mer slitasje om man har barn eller husdyr. De regner jeg med at utleier er klar over at det blir katteklor på dør og vinduer. Hva skjer hvis jeg nekter? Anonymkode: d6cf0...af0
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #10 Skrevet 22. januar 2023 Maskinfører skrev (6 minutter siden): Er vinduene og dørene hvite lukter det sparkel og maling Hvor mye vil det koste? Anonymkode: d6cf0...af0 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #11 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det står at man må forvente mer slitasje om man har barn eller husdyr. De regner jeg med at utleier er klar over at det blir katteklor på dør og vinduer. Hva skjer hvis jeg nekter? Anonymkode: d6cf0...af0 oppklorte dører er ikke slitasje. Anonymkode: e685f...671 14 4
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #12 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det står at man må forvente mer slitasje om man har barn eller husdyr. De regner jeg med at utleier er klar over at det blir katteklor på dør og vinduer. Hva skjer hvis jeg nekter? Anonymkode: d6cf0...af0 Til nå er det ingen av oss andre katteeiere her i tråden som har oppklort bolig. Dette er din kostnad. Anonymkode: 49d9b...1e6 10
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #13 Skrevet 22. januar 2023 Utleier må godta normal slitasje. Det å la katten klore på dørene, regnes ikke som slitasje. Vi har hatt katter i flere tiår, og har ikke ett eneste kloremerke på noen dører. Anonymkode: e685f...671 11 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #14 Skrevet 22. januar 2023 Er ikke vanlig at katter klorer opp dører, så det er ikke normal slitasje. Anonymkode: df4fd...dfe 6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #15 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det står at man må forvente mer slitasje om man har barn eller husdyr. De regner jeg med at utleier er klar over at det blir katteklor på dør og vinduer. Hva skjer hvis jeg nekter? Anonymkode: d6cf0...af0 Som sagt, håper ikke du trenger referanser videre, og at du aldri klager på at det er vanskelig leie når man har dyr. Det som skjer om du nekter er at de holder tilbake depositumet, og om du protestere så viser de bevisene på skadene i boligen, så taper du. Anonymkode: be69c...339 7
Fru Uperfekt Skrevet 22. januar 2023 #16 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg har akseptert at vi kan ha katt i utleieboligen. Skal jeg erstatte skader på vinduskarmen, dørkrammen, selvom utleier har godkjent katt i leiekontrakten? Anonymkode: d6cf0...af0 Ja det er utover normal slitasje 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #17 Skrevet 22. januar 2023 Jeg har lest på Husleietvistutvalget at man må forvente ekstra slitasje etter barnefamilie og husdyr. Jeg spør fordi jeg kan ikke bedre. Hva slags slitasje er det man skal forvente etter å ha hatt katt? Er det riper i gulvet eller merker på veggen? TS. Anonymkode: d6cf0...af0 1
Maskinfører Skrevet 22. januar 2023 #18 Skrevet 22. januar 2023 (endret) AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvor mye vil det koste? Anonymkode: d6cf0...af0 Gjør du det sjøl tipper jeg noen hundrelapper opp til ca 1 000,- spørs hvor du handler på jula kommer det på 278,90 Du trenger Sparkel Sparkelspade Pussepapir Vindusmaling Endret 22. januar 2023 av Maskinfører 3 1
Fru Uperfekt Skrevet 22. januar 2023 #19 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det står at man må forvente mer slitasje om man har barn eller husdyr. De regner jeg med at utleier er klar over at det blir katteklor på dør og vinduer. Hva skjer hvis jeg nekter? Anonymkode: d6cf0...af0 Tap av depositum og i verste fall en ekstra regning utover depositum 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #20 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som sagt, håper ikke du trenger referanser videre, og at du aldri klager på at det er vanskelig leie når man har dyr. Det som skjer om du nekter er at de holder tilbake depositumet, og om du protestere så viser de bevisene på skadene i boligen, så taper du. Anonymkode: be69c...339 Jeg har ikke betalt depositum. Anonymkode: d6cf0...af0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå