AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #1 Skrevet 22. januar 2023 Sønnen min er mye plaget med forstoppelse etter innføring av fast føde, til tross for at han får små porsjoner og jeg styrer unna det som er kjent for å gi tregere mage og gir både malt og sviskemos. Før bæsjet han annenhver dag og da var det smekkfullt bleier, nå går det mellom 3-5 dager mellom bleiene og de er aldri helt fulle så jeg har inntrykket av at han aldri får tømt seg helt. Jobber masse når han skal prompe eller bæsje. Snakket litt med en barnelege som mente man bør unngå laktulose så langt det lar seg gjøre da det kan gi magesmerter. Problemet er jo at han får magesmerter pga forstoppelsen. Hvor vondt fikk deres i magen av laktulose og hvor lenge varte smertene? Tok det lang tid før smertene kom? Anonymkode: b7917...cc6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #2 Skrevet 22. januar 2023 Anbefaler legen å unngå lactulose, så gjør du det. Kan hende de vet (med all sin erfaring) at det kan gjøre vondt verre ? Men det finnes vel andre ting som han/hun kan anbefale? Obstipasjon over lengre tid er jo ikke verken bra eller komfortabelt. Regner med at barnet får i seg rikelig med væske i løpet av dagen? Tunge bleier? Lys klar farge på urinen? Anonymkode: be100...dd8
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #3 Skrevet 22. januar 2023 Drikker han mye vann? Vi har vann til minstemann fremme til enhver tid slik at det er bare å forsyne seg, og vann til Alme måltider. Barnet er 3 år. Ungen din er sikkert mye mindre siden dere har begynt med fast føde, min erfaring er at det løsner når barnet begynner å bevege seg. Kjør på med litt sviske og hjemmelaget blåbær (smoothie eller Biola i ny og ned). Enig med barnelegen om å ikke gi avføringsmidler til små barn. Anonymkode: a672c...257
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #4 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Anbefaler legen å unngå lactulose, så gjør du det. Kan hende de vet (med all sin erfaring) at det kan gjøre vondt verre ? Men det finnes vel andre ting som han/hun kan anbefale? Obstipasjon over lengre tid er jo ikke verken bra eller komfortabelt. Regner med at barnet får i seg rikelig med væske i løpet av dagen? Tunge bleier? Lys klar farge på urinen? Anonymkode: be100...dd8 Han sa ikke at vi ikke kunne bruke det, men mente vi burde vente og se an pga at det kan føre til magesmerter. Det var en lege vi ringte gjennom forsikringen vår fordi han hadde så vondt i magen i helga så det er ikke en lege som kjenner barnet. Har en venninne som fikk beskjed om at det ikke er noe problem å gi barn laktulose om de er forstoppet. Virker helt tilfeldig hvilken beskjed man får.. Han ammer hver andre time hele døgnet, masse våte bleier og normal farge på urinen. Anonymkode: b7917...cc6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #5 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Drikker han mye vann? Vi har vann til minstemann fremme til enhver tid slik at det er bare å forsyne seg, og vann til Alme måltider. Barnet er 3 år. Ungen din er sikkert mye mindre siden dere har begynt med fast føde, min erfaring er at det løsner når barnet begynner å bevege seg. Kjør på med litt sviske og hjemmelaget blåbær (smoothie eller Biola i ny og ned). Enig med barnelegen om å ikke gi avføringsmidler til små barn. Anonymkode: a672c...257 Oj. Glemte å skrive alder. 6,5 måneder. Han drikker litt vann til måltider, ammer ellers hele døgnet. Han spiser ekstremt lite av den faste føden, ikke så glad i smoothier, men vi rører inn sviskemos i alt han spiser og bruker maltekstrakt når har får flaske. Ingen av de virker å ha noen effekt. Rart man bare skal se på at barnet sitt har smerter i dagesvis uten å få gjort noe med det. Anonymkode: b7917...cc6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #6 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Sønnen min er mye plaget med forstoppelse etter innføring av fast føde, til tross for at han får små porsjoner og jeg styrer unna det som er kjent for å gi tregere mage og gir både malt og sviskemos. Før bæsjet han annenhver dag og da var det smekkfullt bleier, nå går det mellom 3-5 dager mellom bleiene og de er aldri helt fulle så jeg har inntrykket av at han aldri får tømt seg helt. Jobber masse når han skal prompe eller bæsje. Snakket litt med en barnelege som mente man bør unngå laktulose så langt det lar seg gjøre da det kan gi magesmerter. Problemet er jo at han får magesmerter pga forstoppelsen. Hvor vondt fikk deres i magen av laktulose og hvor lenge varte smertene? Tok det lang tid før smertene kom? Anonymkode: b7917...cc6 Kutt ut malt, det har oftest motsatt effekt når det brukes flere ganger etter hverandre. Anonymkode: 402f3...a04
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #7 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kutt ut malt, det har oftest motsatt effekt når det brukes flere ganger etter hverandre. Anonymkode: 402f3...a04 Vi fikk beskjed av legen om å bruke malt. Han får det som regel i én flaske om dagen. Anonymkode: b7917...cc6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #8 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Oj. Glemte å skrive alder. 6,5 måneder. Han drikker litt vann til måltider, ammer ellers hele døgnet. Han spiser ekstremt lite av den faste føden, ikke så glad i smoothier, men vi rører inn sviskemos i alt han spiser og bruker maltekstrakt når har får flaske. Ingen av de virker å ha noen effekt. Rart man bare skal se på at barnet sitt har smerter i dagesvis uten å få gjort noe med det. Anonymkode: b7917...cc6 Maltekstrakt gir ofte forstoppelse, så det burde dere kutte ut med. Fungerer ofte greit første gangen, men det burde ikke gis så mye og ofte. Det er nok derfor han er forstoppet nå. Helt vanlig med omvendinger i mage og tarm ved innføring av fast føde. Anonymkode: 402f3...a04
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #9 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi fikk beskjed av legen om å bruke malt. Han får det som regel i én flaske om dagen. Anonymkode: b7917...cc6 Gjorde det her og, men kuttet det ut fordi vi skjønte at det gjorde det verre. Tror ikke maltekstrakt er noe sørlig å bruke, vrt om flere som har kuttet det ut også. Anonymkode: 402f3...a04
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #10 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Drikker han mye vann? Vi har vann til minstemann fremme til enhver tid slik at det er bare å forsyne seg, og vann til Alme måltider. Barnet er 3 år. Ungen din er sikkert mye mindre siden dere har begynt med fast føde, min erfaring er at det løsner når barnet begynner å bevege seg. Kjør på med litt sviske og hjemmelaget blåbær (smoothie eller Biola i ny og ned). Enig med barnelegen om å ikke gi avføringsmidler til små barn. Anonymkode: a672c...257 Bør man vente med å innføre fast føde til han begynner å krype da? Har tenkt på å kutte ut hele greia, men har inntrykket av at det er viktig å innføre fast føde. Han sover dårligere og gråter mye mer hver dag. Anonymkode: b7917...cc6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #11 Skrevet 22. januar 2023 kan bare snakke for meg selv, men jeg blandet litt lactulose inn i sviskemosen til vår jente når hun var 6 mnd, og det virket veldig bra. Ellers anbefaler jeg å lage sviskemosen selv, og gi modne bananer. Jeg lager bananlapper til mine, 1 moden banan, 1 ss havremel og ett egg som moses/røres sammen og stekes, dette holder magen til minstemann igang, så han har aldri hatt noen problemer med magen. Anonymkode: 5ec33...6b6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #12 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Maltekstrakt gir ofte forstoppelse, så det burde dere kutte ut med. Fungerer ofte greit første gangen, men det burde ikke gis så mye og ofte. Det er nok derfor han er forstoppet nå. Helt vanlig med omvendinger i mage og tarm ved innføring av fast føde. Anonymkode: 402f3...a04 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Gjorde det her og, men kuttet det ut fordi vi skjønte at det gjorde det verre. Tror ikke maltekstrakt er noe sørlig å bruke, vrt om flere som har kuttet det ut også. Anonymkode: 402f3...a04 Så legen tok feil angående maltekstrakt? Da har jeg enda mindre tiltro til ham.. Anonymkode: b7917...cc6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #13 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): kan bare snakke for meg selv, men jeg blandet litt lactulose inn i sviskemosen til vår jente når hun var 6 mnd, og det virket veldig bra. Ellers anbefaler jeg å lage sviskemosen selv, og gi modne bananer. Jeg lager bananlapper til mine, 1 moden banan, 1 ss havremel og ett egg som moses/røres sammen og stekes, dette holder magen til minstemann igang, så han har aldri hatt noen problemer med magen. Anonymkode: 5ec33...6b6 Takk for tips. Vi har prøvd både kjøpt og selvlaget sviskemos uten hell. Banan blir de tregere av i magen fikk vi beskjed om? Og har hørt av havre er hardt for magen? Anonymkode: b7917...cc6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #14 Skrevet 22. januar 2023 Til dere som sier at man ikke bør gi laktulose. Jeg mener ikke å gi det fast til ham på samme måte som svisker, men teste ut for å se om han har noe sittende fast som stopper opp systemet. Er redd det er en propp i tarmene et sted fordi han presser og gråter dag og natt. Våkner på natten og kan presse i timesvis og få ut en liten promp. Før hadde han smekkfullt bleier annenhver dag, nå har han ikke halvfulle bleier hver tredje til femte dag. Hvor blir det av resten av avføringen da? Han ammes like ofte, men får i tillegg litt fast føde. Anonymkode: b7917...cc6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #15 Skrevet 22. januar 2023 Jeg har tatt laktulose uten problem. spør legen om Vi-sibli, Jeg ble anbefalt det av kirurg når legevakten ringte dit for rådføring vedr forstoppelse. Anonymkode: bb1d4...a5b
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #17 Skrevet 22. januar 2023 Jeg har ingen erfaring ang. laktulose til barn, men jeg ville bare tipse deg om å prøve aprikos(mos) til baby. Det fungerte mye bedre enn svisker til oss. Anonymkode: 32a3b...34c
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #18 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har ingen erfaring ang. laktulose til barn, men jeg ville bare tipse deg om å prøve aprikos(mos) til baby. Det fungerte mye bedre enn svisker til oss. Anonymkode: 32a3b...34c Supert. Takk for tips! Selvlaget eller sviskemos? Anonymkode: b7917...cc6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #19 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Takk for tips. Vi har prøvd både kjøpt og selvlaget sviskemos uten hell. Banan blir de tregere av i magen fikk vi beskjed om? Og har hørt av havre er hardt for magen? Anonymkode: b7917...cc6 kun umoden banan som gjør de hard, moden er veldig bra, og da gjerne varmet, som i lapper. Har aldri hørt at havre gjør de harde i magen, minstemann har aldri vært har i magen, og han får bananlapper daglig til frokost eller kveldsmat. Anonymkode: 5ec33...6b6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #20 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): kun umoden banan som gjør de hard, moden er veldig bra, og da gjerne varmet, som i lapper. Har aldri hørt at havre gjør de harde i magen, minstemann har aldri vært har i magen, og han får bananlapper daglig til frokost eller kveldsmat. Anonymkode: 5ec33...6b6 Supert. Tusen takk for tips! Skal prøve dette i morgen 😊 Anonymkode: b7917...cc6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå