AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #1 Skrevet 22. januar 2023 Idag glefset jeg litt til et barneløst familiemedlem, som "belærte" meg om leggetid for vår 10 åring. Jeg kjenner det gjorde litt vondt å si ifra, for jeg pleier være en som biter ting i meg for husfredens skyld. Samtalen gikk slik: Vedkommende sier: "Stakkars jente, hun våkner jo grytidlig, kanskje hun må legge seg senere? Klokken fem er jo natta. Hun kjeder seg,og får ikke sove igjen, mens andre sover". Jeg svarer: "Det er ikke slik at barn nødvendigvis sover lenger, om man legger senere". Vedkommende svarer: "Nei nei, men hun våkner jo grytidlig. Barnet blir eldre!". Jeg svarer: "Jeg tror ikke vi skal snakke om leggetid!! Vi foreldre trenger tid alene om kvelden også, vi legger ikke noe tidligere enn forelderene til barnets venner". Vedkommende fortsetter: "Men før eller siden får dere jo ikke alenetid på kvelden. Barnet blir eldre". Jeg svarer: "Men nå har vi mulighet til det. Vi legger på samme tid som andre foreldre. Vi har avtalt når telefontid skal avsluttes med andre foreldre, og er enige om tidspunkt. Hun legger seg i ni tiden i ukedager, senere i helger". Vedkommende ble stille og begynte fikle med ting. Jeg kjente jeg ble redd for at Vedkommende ble fornærmet, men følte at jeg kunne si ifra om dette? Dette er en barneløs ung person, som heller ikke har venner med barn. Hva svarer dere i slike sammenhenger? Anonymkode: b22bc...418 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #2 Skrevet 22. januar 2023 Skal sies at barnet våkner ikke alltid fem, noen dager våkner barnet mye senere, men en del dager er det fem seks. Anonymkode: b22bc...418 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 Populært innlegg #3 Skrevet 22. januar 2023 Er ikke vanlig at en 10åring våkner i 05-tiden, altså. Og at dere argumenterer med å sende jenta tidlig i seng fordi dere vil ha alenetid. Den barnløse har noen gode poenger;) Og jeg har 5 barn Anonymkode: bf061...f81 92 1 17
Kelsier Skrevet 22. januar 2023 #4 Skrevet 22. januar 2023 «Takk for omtanken, men vi har kontroll på dette med leggetid selv» Ferdig med den samtalen, det er ikke et tema til felles diskusjon og glede. 18 1 3
Andro Skrevet 22. januar 2023 #5 Skrevet 22. januar 2023 Tenker at folk med og uten barn har akkurat samme forutsetninger, og bør svares på akkurat samme måte. Trøtte barn trenger å sov, så får man heller regulere døgnrytmen deretter. De blir tidsnok vanskelige å vekke. 12 2
Bacteria Skrevet 22. januar 2023 #6 Skrevet 22. januar 2023 10-åring som våkner 5?’ Kanskje din barnløse slektning har et poeng? Når legger hen seg da? Har et barn på den alderen selv, i ukedagene legger han seg 21 (kan bli litt senere) og våkner vha alarm kl 07. 18 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #7 Skrevet 22. januar 2023 Når legger tiåringen seg da? Trodde ikke det var normalt at såpass store barn som en på 10 våkner klokka 05. Har jeg aldri hørt om og jeg har 2 barn selv, og mange venner og familie med barn. Trenger alene tid? Har en fått barn så er det jo ikk esånn at en slenger d i seng tidlig for en må ha alenetid Anonymkode: ac7a9...82b 14
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #8 Skrevet 22. januar 2023 Eg har en venninne på o ee 30 som vakker 5-6 av seg selv.. ho har alltid gjort det, noen folk er bare slik… Anonymkode: f5435...805 9
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #9 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Eg har en venninne på o ee 30 som vakker 5-6 av seg selv.. ho har alltid gjort det, noen folk er bare slik… Anonymkode: f5435...805 Over 30 og vakner… skreiv litt fort… Anonymkode: f5435...805
viren Skrevet 22. januar 2023 #10 Skrevet 22. januar 2023 Det er ikke normalt at 10-åringer våkner i 5-tiden, så godt mulig leggetiden bør justeres og at "det barnløse familiemedlemmet" har helt rett. 12 7
Luckiness Skrevet 22. januar 2023 #11 Skrevet 22. januar 2023 Jeg tenker at 21 høres ut som en rimelig tid, men at dere må få 10-åringen til å øve på å sovne igjen/slumre framfor å hive seg opp kl 5. hvertfall må 10-åringen selv kunne klare seg frem til dere står opp og gjerne holde seg på rommet istedenfor å traske rundt så resten vekkes. Med unntak av å få i seg et lite måltid. 5 1
Kokeplate Skrevet 22. januar 2023 #12 Skrevet 22. januar 2023 Si det som det er: "Du har selvsagt helt rett". Nå skal klokken snart stilles en time frem. Kommer de med yngre barn enn TS til å benytte debne gratismuligheten denne gangen? Tvilsomt. Ikke denne gangen heller. Da får man som man fortjener.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #13 Skrevet 22. januar 2023 viren skrev (1 minutt siden): Det er ikke normalt at 10-åringer våkner i 5-tiden, så godt mulig leggetiden bør justeres og at "det barnløse familiemedlemmet" har helt rett. Jo, det er normalt. Normalt i den forstand at det ikke er noe galt med ungen for at den våkner 05. Noen mennesker er ekstremt A-mennesker. Og selv min 11-åring som vanligvis sover til mellom 9 og 11 på fridager, spretter innimellom opp før fuglene fiser. Og innimellom må hun hales opp 12. Ingenting urovekkende eller unormalt i det. At det er uvanlig er en annen sak, men at noe er uvanlig betyr ikke at det er feil. Det er et langt større problem i samfunnet generelt at unger legger seg for sent og dermed får for lite søvn og må hales ut av senga. Anonymkode: f2857...2a7 8 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #14 Skrevet 22. januar 2023 Trenger egentid, så putter et så stort barn som en 10-åring (going on 11) i seng tidlig…. Ja, det høres vel ut som om den barnløse har mer enn et godt poeng her. Vår i samme alder er i seng rundt ti, og står opp rundt syv - det er ni timers søvn og passe for vår. Ditt barn trenger tydeligvis ikke mer enn 8-9 timer søvn. Da er det totalt urimelig at barnet deres må være alene våken i 2-3 timer på morgenen. Bare fordi dere voksne vil være alene på kvelden. Anonymkode: 94511...882 11
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #15 Skrevet 22. januar 2023 Jeg ville forsøkt å svare tålmodig, selv om jeg forstår at om denne personen pratet i en belærende tone, så er det lett å bli irritert. At kommentarer kommer fra barnløse tenker jeg ikke spiller så stor rolle. Jeg får mer belærende kommentarer fra folk som har barn, og tydeligvis mener at alle barn og familier er like og må gjøre det som funker hos dem. Anonymkode: fef30...c77 5 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #16 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Når legger tiåringen seg da? Trodde ikke det var normalt at såpass store barn som en på 10 våkner klokka 05. Har jeg aldri hørt om og jeg har 2 barn selv, og mange venner og familie med barn. Trenger alene tid? Har en fått barn så er det jo ikk esånn at en slenger d i seng tidlig for en må ha alenetid Anonymkode: ac7a9...82b Ikke tidlig å legge barn 21. Anonymkode: b22bc...418 10
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #17 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Trenger egentid, så putter et så stort barn som en 10-åring (going on 11) i seng tidlig…. Ja, det høres vel ut som om den barnløse har mer enn et godt poeng her. Vår i samme alder er i seng rundt ti, og står opp rundt syv - det er ni timers søvn og passe for vår. Ditt barn trenger tydeligvis ikke mer enn 8-9 timer søvn. Da er det totalt urimelig at barnet deres må være alene våken i 2-3 timer på morgenen. Bare fordi dere voksne vil være alene på kvelden. Anonymkode: 94511...882 Barnet er nettopp blitt 10. Anonymkode: b22bc...418
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #18 Skrevet 22. januar 2023 Men hvorfor så sint? Traff hun dårlig samvittighet du har kjent på selv for dette? Kjenner flere med barn som sier det samme (om barn i den alderen, vel å merke). Anonymkode: 79297...a8b 9 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #19 Skrevet 22. januar 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Idag glefset jeg litt til et barneløst familiemedlem, som "belærte" meg om leggetid for vår 10 åring. Jeg kjenner det gjorde litt vondt å si ifra, for jeg pleier være en som biter ting i meg for husfredens skyld. Samtalen gikk slik: Vedkommende sier: "Stakkars jente, hun våkner jo grytidlig, kanskje hun må legge seg senere? Klokken fem er jo natta. Hun kjeder seg,og får ikke sove igjen, mens andre sover". Jeg svarer: "Det er ikke slik at barn nødvendigvis sover lenger, om man legger senere". Vedkommende svarer: "Nei nei, men hun våkner jo grytidlig. Barnet blir eldre!". Jeg svarer: "Jeg tror ikke vi skal snakke om leggetid!! Vi foreldre trenger tid alene om kvelden også, vi legger ikke noe tidligere enn forelderene til barnets venner". Vedkommende fortsetter: "Men før eller siden får dere jo ikke alenetid på kvelden. Barnet blir eldre". Jeg svarer: "Men nå har vi mulighet til det. Vi legger på samme tid som andre foreldre. Vi har avtalt når telefontid skal avsluttes med andre foreldre, og er enige om tidspunkt. Hun legger seg i ni tiden i ukedager, senere i helger". Vedkommende ble stille og begynte fikle med ting. Jeg kjente jeg ble redd for at Vedkommende ble fornærmet, men følte at jeg kunne si ifra om dette? Dette er en barneløs ung person, som heller ikke har venner med barn. Hva svarer dere i slike sammenhenger? Anonymkode: b22bc...418 Du legger det jo frem som at dere tar hensyn til egentid over barnets behov. Og så sier du at du legger barnet når alle andre legger sine barn. Det er jo ikke relevant!? Du må se an ditt barn! Skjønner godt at folk reagerer på det dere gjør mot barbet deres jeg! Anonymkode: 94927...547 11
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2023 #20 Skrevet 22. januar 2023 Men om barnet våkner klokka 5, hva så? Man trenger jo på ingen måte stå opp med så store barn. Mine på 5 og 7 står opp, smører er mat og klarer seg selv hvis de våkner før 7 i helgene. Anonymkode: cdccf...eae 10 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå