Gå til innhold

Kan man ha endometriose uten ekstreme smerter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ikke si mine smerter er så ille som de jeg hører om som har endometriose. Men de er verre enn venninnene mine beskriver, og ettersom 1 av 10 har endometriose tenker jeg det må være en del mørketall. 

Mine smerter: Får smerter rett før jeg får mensen, og når mensen har kommet er det en smertetopp på 3-5 timer. Det kjennes godt i korsrygg og underliv/mage, kan stråle nedover lårene. På det verste ligger jeg i senga og prøver så godt jeg kan å slappe av med dype pust. Jeg kan klare dette uten smertestillende, men jeg får vesentlig lindring hvis jeg tar 1 Naproxen. Smertene gir seg samme dag, så jeg har ikke smerter annet enn første. mensdag. 

Tror dere dette kan være nok til å be om henvisning for utredning?

Jeg overlever egentlig fint disse smertene, men jeg forsøker å bli gravid og har ikke lykkes etter en del måneder. Kunne derfor tenke meg å vite om jeg faktisk har endometriose.

Anonymkode: 4dbde...8fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan man. Jeg vet ikke om jeg har endometriose selv, da jeg ikke er utredet for det. Men en lege jeg snakket med i 2. svangerskap, sa at han gjettet jeg hadde det basert på historie og symptomer.

Jeg har kraftige menssmerter, omtrent som du beskriver, eggløsningssmerter og en del milde smerter mellom eggløsning og mens. Vi prøvde i to år på å få barn nr. 1 før vi fikk det til vha. IVF. Jeg fikk diagnosen uforklarlig infertil, men ble altså ikke utredet for endometriose. De ikke så noe tegn til det på innvendig ul, men det er ofte ikke nok for å avdekke det. Så ble jeg kjapt gravid med nr. to etter første fødsel, uten hjelp og med det samme syklusen kom tilbake, før vi rakk å tenke på å prøve. Legen sa at det ikke var så uvanlig hos kvinner med endometriose, fordi det går i dvale/blir bedre i svangerskap, og en er dermed mer fertil rett etterpå. 

Anonymkode: 2dc33...32b

Skrevet

Det kan være endometriose ja.

Men hva mener du med «endel måneder»? 

Det eneste som kanskje kan hjelpe ifbm barneønske og endometriose er IVF (du må uansett ha prøvd minst 1 år), samt diagnostisk lapraskopi hvor de kan fjerne betent vev.

Dette er eneste sikre utredning. Og den kan føre til at det blir skader, komplikasjoner, mer arrvev, færre egg osv.

Så det eneste som skjer ved mistanke om endometriose er da IVF etter over 1 års prøving. Der blir du satt på lang protokoll.

Om det ikke lykkes, så kanskje - bare kanskje får du lapraskopi. Det er ingen grunn til sterk mistanke hos deg foreløpig.

Og kirurgien i Oslo nå iallefall har over 1 års ventetid på lapraskopi. 

Så ja. Det blir først eventuelt IVF, sannsynligvis kort protokoll først da du ikke har åpenbare tegn. Så kanskje lang protokoll for å tørke ut evt vev i forkant. 

Skrevet (endret)

Jeg hadde nesten ikke ubehag eller smerter i forbindelse med mensen, men hadde ofte "knivstikk" i underlivet som kom plutselig, varte i 2-10 sekunder av gangen og var så smertefulle at jeg måtte sette meg ned på huk uansett hvor jeg var.

Ble operert og etter det forsvant "knivstikkene"

Jeg fikk et barn noen år senere, men etter graviditeten fikk jeg sterke menssmerter som jeg aldri hadde hatt før.

Endret av Tough cookie
Skrevet

Tusen takk for svar. Vi har ikke prøvd i et år, men 8 måneder. Og jeg vet det er helt normalt å prøve i 1 år, men jeg har regelmessige sykluser og ganske sikker på at vi har truffet godt på eggløsning. Så det er så innmari frustrerende å mistenke endometriose når man vet hvor mange som sliter med å få barn pga dette.

Jeg tar ikke lenger Naproxen fordi jeg har hørt det kan utsette eggløsning. Den dagen jeg får mensen må dermed jeg helst være hjemme fra jobb da smertene blir såpass intense at jeg må være sengeliggende.

Da ser det ut til at mitt eneste alternativ er å prøve 4 måneder til før jeg kan be om henvisning til IVF?

Anonymkode: 4dbde...8fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...