Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Thyra skrev (4 timer siden):

I disse trangere tider hører jeg flere selger ting de ikke har bruk for (og noen ganger ting de har bruk for) for å få inn litt ekstra penger. Jeg har tidligere forsøkt å selge ulike ting på finn, men det har vært mager respons. Det meste jeg har lagt ut har jeg ikke fått solgt. Er dette vanlig, eller gjør jeg noe feil? Prøver å ikke selge for dyrt, men er jo ingen vits om jeg ikke får inn litt penger...

Hva er deres erfaringer?

Det stemmer. Det er mange færre kjøpere nå enn før. Har undret meg over den magre responsen. 

Anonymkode: a3d07...c2c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er man villig til å sende og bruker Finn sin "fiksferdig" er det lettere. Og å ha nok bilder og god beskrivelse av hva man selger. Jeg ser det er mange som f.eks. legger ut speil og bord uten å oppgi mål og da tenker jeg at hvis de ikke tar seg bryet med det så tar jeg meg ikke bryet med å spørre heller. 

Anonymkode: a6690...f8b

Risikabelt. Pakker har blitt borte. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer nok an på hva man selger. Møbler blir solgt veldig lett, helt sikkert sportsutstyr også. Klær er vanskelig å få solgt etter min erfaring, selvom det er til og med nytt og ubrukt og selges til under halv pris. Har en merkejakke og en vinterjakke parkas til 150 kr som har ligget på finn i et år uten å bli solgt, og hatt mange klespakker med fine bluser og topper til 20 kr per plagg som heller ikke blir solgt. 

Anonymkode: 9c6b9...5f7

Jeg har aldri solgt møbler, men haugevis av klær og sko og støvler etter barnet mitt. Noe skiutstyr også, men altså mest klær. Har solgt mest via fiks ferdig, men også en del ved henting. Mulig at det er lettere å få solgt barnetøy og utsyr enn til voksne. Jeg hadde gjerne kjøpt fine jakker og kåper til meg selv, men da måtte det ha fremstått som nytt eller svært pent brukt. 

Skrevet (endret)

Folk tror at deres brukte ting er verdt mer enn de er.

Typisk er det bare enkelte ting som er verdt mer over lengre tid, f.eks. iPhone taper verdi men ikke så kraftig som andre mobiler gjør.

Klær taper virkelig verdi. Det er vanskelig å vite om den passer meg, og mye styr å finne ut av om det er verdt det. Det beste er å selge en stor klespakke rimelig for å få det bort, eller donere det til bruktmarked o.l.

Synes du noe er skrot så vil trolig andre synes det også, og det burde reflekteres i prisen. Jeg opplever at det er enklere å få solgt unna fullt brukbar eldre elektronikk, møbler som har kraftig rabatt o.l.

Endret av Gjest5656
  • Liker 1
Skrevet

Det har masse å si hvor i lander du bor. Jeg har tidligere bodd i Tromsø og Trondheim, der var det null problem å få solgt brukt. Alt gikk raskt og tok grei pris. Nå bor jeg i Bærum, og her er det helt umulig å få solgt noe som helst på finn. Får tilnærmet null respons, uansett hva vi legger ut og til hvilken pris. Det som kan sendes får vi fortsatt solgt, men da til folk på andre kanter av landet. Er uheldigvis ikke alt som kan sendes. 

Anonymkode: 30308...0c1

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det har masse å si hvor i lander du bor. Jeg har tidligere bodd i Tromsø og Trondheim, der var det null problem å få solgt brukt. Alt gikk raskt og tok grei pris. Nå bor jeg i Bærum, og her er det helt umulig å få solgt noe som helst på finn. Får tilnærmet null respons, uansett hva vi legger ut og til hvilken pris. Det som kan sendes får vi fortsatt solgt, men da til folk på andre kanter av landet. Er uheldigvis ikke alt som kan sendes. 

Anonymkode: 30308...0c1

Ja, det strøket der er nok proppa full av folk som ikke ønsker å kjøpe brukt. Kall meg dømmende om du vil, men jeg kjenner noen fra den kanten og de har ikke akkurat lite penger å bruke... 

Anonymkode: 8e30b...03b

• Liker 3
Skrevet
Thyra skrev (4 timer siden):

I disse trangere tider hører jeg flere selger ting de ikke har bruk for (og noen ganger ting de har bruk for) for å få inn litt ekstra penger. Jeg har tidligere forsøkt å selge ulike ting på finn, men det har vært mager respons. Det meste jeg har lagt ut har jeg ikke fått solgt. Er dette vanlig, eller gjør jeg noe feil? Prøver å ikke selge for dyrt, men er jo ingen vits om jeg ikke får inn litt penger...

Hva er deres erfaringer?

Har alltid ting liggende ute til salgs på finn.no. Stort sett kvalitetsklær, sko, friluftsting. Alltid varer uten skader og lite brukt. Jeg prissetter det rimelig ift hva varene opprinnelig kostet/vanlig tilbudspris, men jeg er ikke interessert til å selge til spotpris. Salget mitt går litt i rykk og napp.

Om man får solgt fort tror jeg at kommer an på flere ting, men geografi spiller nok inn. Har inntrykk av at det er enklere å selge «i byn» siden man da enklere kan hente tingen, enn for min del som bor på landet og som regel må sende. Er tingen i utgangspunktet billig, så blir den fort dur hvis man skal betale 75-150,- for porto i tillegg. Utover det så er det viktig med gode bilder og god tekst i annonsen. 

Anonymkode: 576a1...f78

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fått solgt alt jeg har lagt ut i løpet av dager. Jeg tror det som gjelder er å ikke prise ting for høyt.

• Liker 3
Skrevet
Thyra skrev (2 timer siden):

Hva er rett pris i forhold til ny pris og tilstand, tenker du?

Ikke noen fasit der. Sjekker alltid hva andre legger det ut for først

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Risikabelt. Pakker har blitt borte. 

Forsvinner pakken får du pengene og kjøper får pengene tilbake

• Liker 1
Skrevet

Gidder ikke fjase med fiks ferdig men setter i annonsen at jeg eventuelt kan levere lokalt. Det gjør susen her i Oslo hvor svært mange husstander ikke har bil. Forutsetter jo selvfølgelig at man har stor nok baggasjeplass til å levere ting. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Folk har helt urealistiske forventninger til hva deres godt brukte gjenstander er verd. Derfor får de ikke solgt.

Jeg vurderer å kjøpe en brukt sofa. Annonser av typen: "Flott sofa kjøpt i 2015 selges for kun kr 15.000. Tilsvarende sofa koster nå ny kr. 30.000." 

Da tenker jeg butikker har ofte salg på sofaer, opptil 50%. I tillegg betalte de ikke kr. 30.000 for sofaen da den ble kjøpt for åtte år siden.  

Jeg mener kr. 2.000 er en mer realistisk pris...

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet
Thyra skrev (3 timer siden):

Jeg har f.eks forsøkt å legge ut en vippestol til baby. Pent brukt og godt under halv pris av ny. Men ingen respons.

Jeg har faktisk lett på Finn etter vippestol, men prisene er jo sinnsyke. Folk skal ha flere hundre kroner for en godt brukt stol. 

Endte opp med å kjøpe en helt ny vippestol på salg på barnas hus til 150 kr i går… en pris ingen tilbød brukt.

Problemet er som flere påpeker at folk har et totalt urealistisk bilde av hva tingen de selger er verdt.

Anonymkode: 0fa45...225

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har faktisk lett på Finn etter vippestol, men prisene er jo sinnsyke. Folk skal ha flere hundre kroner for en godt brukt stol. 

Endte opp med å kjøpe en helt ny vippestol på salg på barnas hus til 150 kr i går… en pris ingen tilbød brukt.

Problemet er som flere påpeker at folk har et totalt urealistisk bilde av hva tingen de selger er verdt.

Kan legge til at jeg ikke syntes halv pris av nypris er noen god pris. Vippestoler er så ofte på salg at jeg er lite interessert i å betale så mye. Da kjøper jeg heller nytt. 

• Liker 5
Skrevet

Veldig enig med de over her.

Skal du selge klær til voksen, helt vanlige hverdagsklær kjøpt i kjedebutikk, ville jeg heller gitt bort. Spesielle plagg og merkeklær derimot, er lettere å selge. Jeg selger en del, barneklær og utstyr, men kunne aldri falt meg inn å selge mine egne brukte relativt billige klær. Og det verste jeg ser er folk som tar et dypdykk i klesskapet for å rote fram det de ikke bruker, og ikke har brukt/passet/vært moderne de siste 5-7 åra 😂 Jeg så senest i dag ei som solgte en kjole fra et kjent merke til under halv pris, og lappen var enda på. Det hjelper ikke at det er merkekjole, den var jo ikke fin. Det var nok hele grunnen til at den antakelig først ble solgt på salg i butikk, for så å prøve lykken i klesskapet.

Når det gjelder slag av andre ting så er vel prissetting alfa omega. Ingen er interessert i å kjøpe din dritt hvis du ikke orker ha det selv. Har nylig gitt bort masse pent brukte klær og utstyr til Fretex fordi jeg rett og slett ikke tar meg bryet med å selge. Ja jeg kunne nok tjent et par hundrelapper, men det får så være

Anonymkode: 9893b...8a5

Skrevet

Jeg har ikke hatt noe problem å selge gjennom finn. Men selger da elektronisk utstyr som folk gjerne ønsker. Selger da til endel under halv pris fra nypris. Får da ofte 4-5 intressenter første dagen. Trenger ikke godta noe pruting heller da. 

Selger du ting som må hentes, så blir jo selvsagt kundegruppen mye mindre. Men du kan alltid være heldig. Selger du noe som er vanskelig å få solgt så må du nok bare belage deg på å vente noen dager eller uker. Noe selger ikke, og er nok derfor noen gir bort ting som de ønsker å kvitte seg med.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan legge til at jeg ikke syntes halv pris av nypris er noen god pris. Vippestoler er så ofte på salg at jeg er lite interessert i å betale så mye. Da kjøper jeg heller nytt. 

Tenker du halv pris av prisjakt.no/prisguiden.no rekordbillig pris? Eller tenker du den "dyre" butikken du kjøpte den fra?

Man må ta utgangspunkt i billigste man får kjøpt varen på tilbud ny. Der er det mange som synder.

• Liker 3
Skrevet

Som flere er inne på, gode bilder og en god og fyldig beskrivelse er viktig.

Vær generøs med bildene og pass på at hovedbildet er et godt og skarpt bilde med godt lys som viser hele produktet. Førsteinntrykket er avgjørende for at folk skal gidde å klikke seg inn og lese annonsen. Ta gjerne for mange bilder fremfor for få. Husk både nærbilder og oversiktsbilder. Om du selger klær kan det være en fordel med bilder som viser klærne på en person for å få det beste inntrykket. Ansikt kan evnt. sladdes.

Lag en god beskrivelse. Få med alder, nøyaktig merke og modell, hvordan det er brukt, farger, nøyaktige mål og hva som eventuelt følger med, slik som eske, ladekabel+++ . Vær ærlig, både på bilder og i beskrivelse når det gjelder eventuelle skader og skjønnhetsfeil.

Prøv å finne riktig pris. Dette punktet er ofte vanskelig, men ta en runde og se etter tilsvarende som er til salgs og legg deg i nærheten av det, eller litt under. Om det er lite respons første døgnet eller to, sett ned prisen litt.

Du trenger ikke skrive noe om levering/sending. Hvis en potensiell kjøper vil ha dette, finner dere ut av dette med henting/sending i etterkant. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
2 hours ago, Fountaine said:

Jeg har fått solgt alt jeg har lagt ut i løpet av dager. Jeg tror det som gjelder er å ikke prise ting for høyt.

Nettopp. Fått masse skryt fra folk på Finn over prisingen min. Ble litt "paff" og overrasket over hvor mange som priser for høyt.

Skrevet
2 minutter siden, aksase said:

Som flere er inne på, gode bilder og en god og fyldig beskrivelse er viktig.

Vær generøs med bildene og pass på at hovedbildet er et godt og skarpt bilde med godt lys som viser hele produktet. Førsteinntrykket er avgjørende for at folk skal gidde å klikke seg inn og lese annonsen. Ta gjerne for mange bilder fremfor for få. Husk både nærbilder og oversiktsbilder. Om du selger klær kan det være en fordel med bilder som viser klærne på en person for å få det beste inntrykket. Ansikt kan evnt. sladdes.

Lag en god beskrivelse. Få med alder, nøyaktig merke og modell, hvordan det er brukt, farger, nøyaktige mål og hva som eventuelt følger med, slik som eske, ladekabel+++ . Vær ærlig, både på bilder og i beskrivelse når det gjelder eventuelle skader og skjønnhetsfeil.

Prøv å finne riktig pris. Dette punktet er ofte vanskelig, men ta en runde og se etter tilsvarende som er til salgs og legg deg i nærheten av det, eller litt under. Om det er lite respons første døgnet eller to, sett ned prisen litt.

Du trenger ikke skrive noe om levering/sending. Hvis en potensiell kjøper vil ha dette, finner dere ut av dette med henting/sending i etterkant. 

Trenger ikke gjøre det så vanskelig, da gidder ikke folk selge. Jeg har solgt alt jeg har lagt ut på 1-3 dager. En enkel beskrivelse er alt du behøver og en realistisk pris så har du mange kunder. Men hvis du prøver å lure folk på pris, så er jeg enig med deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...