Gå til innhold

Hunden min og jeg trenger råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har utfordringer med min lojale bestevenn på 1 år. Flere ting har jeg fått «trent bort» som gjør at jeg kjenner mestring og håp, men på noen områder føles ting umulig (selv om det forhåpentligvis ikke er det) 

Tidligere var det MYE bjeffing her hjemme på huslige lyder, samt og se folk/og hunder fra vinduet. Her har vi hatt så stor fremgang at de få bjeffene som er igjen nå skal han få ha, må få uttrykke seg som hund og vaktbikkje en viss grad. Skulle ønske denne fremgangen smittet over på vår «største» utfordring som er på tur. 
- Etter å ha pratet med de andre valpe eierne fra kullet, forstår vi at vi muligens han fått utrygge, lite miljøtrente valper. Selv om alt virket topp hos oppdretter. Mye av jobben ligger hos meg etter jeg hentet valpen også, men beste grunnlaget lå nok ikke der. 
- Han utagerer mer og mer. Hadde en opptur ved 8-9 mnd alder hvor treningen på passering fikk resultat og vi fikk noen veldig flotte turer uten et eneste bjeff! Kjente lettelse og stolthet! Ved 11 måneder blusset dette opp hurtig igjen, selv med forebygging og fortsettelse med belønningsbasert sladretrening i de situasjonene han tidligere har reagert. Han bjeffer nå på alt (utenom barn). Biler vil han bykse etter som er livsfarlig om en ikke har kontroll og følger med, samt visse folk og nå alle hunder han ikke får hilse på, selv om jeg tidlig skaper avstand kan den tidligere sonen på 30 meter nå frustrere han. Får han ferten på en tispe, drar han og hyler, får ikke fulgt sporet raskt nok…
Blir frustrert men synes synd i han. Ser hvor høyt stressnivå han har og hvor usikker han er, vært fra jeg hentet han. Begynt med agility for å bygge selvtillit og samarbeid som han virker til å like! Veldig villig når han får oppgaver. Prøvd å bruke dette også på vanlige turer (hoppe på ulike gjenstander osv) men null konsentrasjon ved distrahering av andre hunder. Om jeg finner et skogsområde uten folk koser vi oss! Blir mye av det. Men  håper virkelig å få ordnet opp i dette! Vil begrense livet hans siden jeg er mye hjemme og ønsket en hund som kunne «være med på alt». 
- hjemme og på besøk hos andre er han verdens beste. Største koseklumpen. Veterinæren påpeker alltid hvor trygg og snill han er (ironisk nok veldig trygg hos veterinær og dyrebutikk hvor vi har ferdet fra tidlig av) så de som ikke har sett han ute på tur, vil ikke tro meg. 
Han går også godt overens med andre hunder. Faste lekekamerater. Men når han ikke får hilse på vanlig tur, etter tidlig tips fra hundetrener, går han helt i lås når den andre hunden har gått forbi og gått videre noen meter. Det er ikke bare bjeffing da, men hyling og voldsom draing i båndet. Stor frustrasjon for han og jeg står der flau og misunnelig på hundeeierne med rolig hund. Føler jeg har feilet skikkelig som hundeeier.. selv om jeg har brukt så mye energi og tid på å finne en løsning. Selv om jeg var bevisst på dette fra jeg hentet han (leste meg opp og fikk tips fra bekjente med rolig hundehold, samt hundeklubben) har vi ikke (enda) fått til dette. Tar imot alt av tips! 
står på lista til hundetrener nå for privat timer (men lite hundetrenere der vi bor, samt i nabokommuner, så får time når hundetrener kommer til klubben). Tidligere vært på valpekurs og lydighetskurs men der var han flink… trenger noen til å se han i miljøet vi ferdes til vanlig. 
Har noen lignende erfaring? 

Anonymkode: 53e82...484

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken rase er dette (vakt/gjeter?) og er det vurdert å kastrere?

Anonymkode: 4cee9...284

Skrevet

TS her. Er en bichon havanais. Vi har flere i familien og bare hatt gode erfaringer (rolige familiehunder) men mye mer vakt og stress i min😅

Skrevet

Er ikke vurdert kastrering enda. Ønsker gjerne å høre erfaringer om det. Hørt så mye forskjellig. 
Om jeg har forstått riktig så er det ikke sikkert det har særlig effekt om det er innlært atferd??

Skrevet

Synes det er flott at du prøver å bygge selvtilliten hans opp. Jeg har selv en usikker/engstelig hannhund, men jeg kommer ikke til å kastrere da han ikke reagerer noe særlig på tisper. Tenkte bare det kunne være en sammenheng med at unotene blusset opp når han ble 11 måneder og han har så høyt stressnivå når det kommer til tisper. Det er noe jeg ville undersøkt videre om det kan være en sammenheng og om det vil bli bedre (finnes kjemisk kastrering for kortvarig effekt feks). Ville også forhørt meg på facebook grupper (for hunder generelt og rasen spesifikk) for å se hvilke svar du får der. Tenker det også er bra du allerede har vært i kontakt med en hundetrener.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Synes det er flott at du prøver å bygge selvtilliten hans opp. Jeg har selv en usikker/engstelig hannhund, men jeg kommer ikke til å kastrere da han ikke reagerer noe særlig på tisper. Tenkte bare det kunne være en sammenheng med at unotene blusset opp når han ble 11 måneder og han har så høyt stressnivå når det kommer til tisper…

Har snart time til veterinær igjen så skal høre😊👏🏼 har hatt et håp om at han vil roe seg og jeg må ha tålmodighet siden han er ung enda, men er bare økende. Kjemisk kastrering har jeg lest om så åpen for det om veterinær er enig at det kan ha effekt. Håper for hunden min at han vil få det bedre, ser at stresset og usikkerheten begrenser han

Skrevet

TS: stått lite om denne atferden i hundegruppene jeg er medlem av, ingen beskriver så utagerende som min…men stått endel på ung hund gruppene med variasjon av ulike raser. Føler jeg har prøvd ut det meste, spesielt dette med sladretrening som går igjen, må muligens fortsette aktivt med det over enda lengre tid for å se resultater

Skrevet

Jeg har en tispe som ble utrolig utagerende ut på tur da første løpetid om (7-8mnd gammel). Mye stress og frustrasjon ute på tur. Jeg satte i gang med trening, og det neste året gikk fremgangen veldig opp og ned. Jeg mistenker at det hadde med hormonivået i kroppen å gjøre. Når hun endelig ble 2, så så jeg en stor endring i henne. Hun landet litt, og endelig begynte treningen å gi store fremgang. Vi er ikke helt i mål enda, men nå trenger jeg ikke lenger å se rundt meg som en hauk når vi går tur. Hun trenger littegrann hjelp når vi passerer nært en annen hund på samme fortau, men det er en stor forbedring fra den skrikinga, flekking av tenner og overslagshandlingen (jeg ble bitt i benet ganske så mange ganger i en periode) hun gjorde tidligere når hun så en hund 100m unna. Men, det var litt av en jobb 😅

Det din sliter med, kan være hormonstyrt, siden det går litt opp og ned. Stress og frustrasjon. Kjemisk kastrering er det jo mulig å få prøvd ut i 6 mnd. Vanligvis skal man helst vente til hunden er 1.5-2 år, men er det ille, så kanskje veterinæren anbefaler å prøve nå? 

Anonymkode: 21f8b...865

Skrevet

Og husk:

331629349_38d7ae6b5a92f18fc8b476f4b1dd62f0(1).jpg.f23682b27cde2af47d74718c12cdb69a.jpg

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har en tispe som ble utrolig utagerende ut på tur da første løpetid om (7-8mnd gammel). Mye stress og frustrasjon ute på tur. Jeg satte i gang med trening, og det neste året gikk fremgangen veldig opp og ned. Jeg mistenker at det hadde med hormonivået i kroppen å gjøre. Når hun endelig ble 2, så så jeg en stor endring i henne. Hun landet litt, og endelig begynte treningen å gi store fremgang. Vi er ikke helt i mål enda, men nå trenger jeg ikke lenger å se rundt meg som en hauk når vi går tur. Hun trenger littegrann hjelp når vi passerer nært en annen hund på samme fortau, men det er en stor forbedring fra den skrikinga, flekking av tenner og overslagshandlingen (jeg ble bitt i benet ganske så mange ganger i en periode) hun gjorde tidligere når hun så en hund 100m unna. Men, det var litt av en jobb 😅

Det din sliter med, kan være hormonstyrt, siden det går litt opp og ned. Stress og frustrasjon. Kjemisk kastrering er det jo mulig å få prøvd ut i 6 mnd. Vanligvis skal man helst vente til hunden er 1.5-2 år, men er det ille, så kanskje veterinæren anbefaler å prøve nå? 

Åå, for en lettelse å lese om fremgangen der👏🏼👏🏼 Det er jo kjempe bra! ønsker å spørre veterinær når vi likevel skal dit, men vært veldig usikker ja på kastrering. Håper jo at ved å bare fortsette å jobbe så vil han roe seg. Men absolutt krevende denne tenåringspetioden🙈 vil likevel avvente med kastrering men om han aldri lander så blir det absolutt aktuelt å forsøke kjemisk 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og husk:

331629349_38d7ae6b5a92f18fc8b476f4b1dd62f0(1).jpg.f23682b27cde2af47d74718c12cdb69a.jpg

TS: absolutt 😂

Skrevet

Og husk:

🤣

Anonymkode: 64420...c90

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har snart time til veterinær igjen så skal høre😊👏🏼 har hatt et håp om at han vil roe seg og jeg må ha tålmodighet siden han er ung enda, men er bare økende. Kjemisk kastrering har jeg lest om så åpen for det om veterinær er enig at det kan ha effekt. Håper for hunden min at han vil få det bedre, ser at stresset og usikkerheten begrenser han

Ja, bare husk å forhør deg om bivirkningene ved evt kjemisk kastrering før man gjør det, men tenker uansett det er et bedre alternativ å prøve før enn en ikke reversibel kastrering om det først skulle bli nødvendig.

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

TS: stått lite om denne atferden i hundegruppene jeg er medlem av, ingen beskriver så utagerende som min…men stått endel på ung hund gruppene med variasjon av ulike raser. Føler jeg har prøvd ut det meste, spesielt dette med sladretrening som går igjen, må muligens fortsette aktivt med det over enda lengre tid for å se resultater

Synes du har gjort mye bra allerede, og fortsett med sladretreningen og øk avstanden igjen hvor du kan. Jeg går gjerne til ugunstige tidspunkt (ikke kl 16 rett etter jobb feks) og veier jeg stort sett ikke møter andre hunder/biler/sykler (pick your poison). Min reagerer på passering av andre hunder, han har en smertegrense på rundt 60 meter. Etter det blir begeret fult. Din høres ut som han har en så stor forventning til å hilse, så hadde nok bare fortsatt med å la være å hilse. Gjør deg selv interessant, ta med leker for distraksjon, hiv godbiter på bakken osv. Prøv deg litt frem. Noen dager snur jeg bare i møte med en annen hund, jeg orker bare ikke den turen å trene på det/eller han har allerede så høye skuldrer at jeg ikke ser noe vits med å prøve.

Skrevet

Ps. Jeg kjenner igjen litt av problemene, min er kjøpt i utlandet når jeg var på utveksling på det vi ville nok kalt en valpefabrikk og han slet også veldig med hverdagslige lyder som tv, støvsuger ol. Jeg fortsatte bare å introdusere han for det, tven sluttet han å bjeffe på etter tre dager og støvsuging går så som så. Nyttårsaften gikk forøvrig over all forventning, så tipset er så lenge jeg oppfører meg helt normalt og ikke «bysser» (roser angsten) så tar han alt mye mer piano og speiler meg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, bare husk å forhør deg om bivirkningene ved evt kjemisk kastrering før man gjør det, men tenker uansett det er et bedre alternativ å prøve før enn en ikke reversibel kastrering om det først skulle bli nødvendig.

Synes du har gjort mye bra allerede, og fortsett med sladretreningen og øk avstanden igjen hvor du kan. Jeg går gjerne til ugunstige tidspunkt (ikke kl 16 rett etter jobb feks) og veier jeg stort sett ikke møter andre hunder/biler/sykler (pick your poison). Min reagerer på passering av andre hunder, han har en smertegrense på rundt 60 meter. Etter det blir begeret fult. Din høres ut som han har en så stor forventning til å hilse, så hadde nok bare fortsatt med å la være å hilse. Gjør deg selv interessant, ta med leker for distraksjon, hiv godbiter på bakken osv. Prøv deg litt frem. Noen dager snur jeg bare i møte med en annen hund, jeg orker bare ikke den turen å trene på det/eller han har allerede så høye skuldrer at jeg ikke ser noe vits med å prøve.

Ja bivirkninger jeg er redd for. Også snakket med de som har angret… så mange ulike erfaringer. 
Min har veldig stor forventning til å hilse ja, veldig sosial men usikkerheten og stress speiler han på feil måte. Vi bruker mye søkstrening etter godbiter ellers ute også, men når smertegrensa er nådd bryr han seg ikke om de, har fungert en sjelden gang med leker/ pinner. Er mye snuing her og for å unngå å komme for nær andre hunder🙈 

Også har jeg tenkt om det er meg han er usikker på når vi er ute. At han ikke føler seg trygg på at situasjoner jeg kunne gått inn i kunne han stolt på. At han kunne stolt på at jeg ordner opp om det er noe, feks ved biler eller skumle folk. Gått langt over flauhetsterskelen min når jeg roser han med andre rundt🙈 virker som at han blir stolt noen ganger men snur fort i de mest utfordrende situasjonene 

Skrevet

Ps. Jeg kjenner igjen litt av problemene, min er kjøpt i utlandet når jeg var på utveksling på det vi ville nok kalt en valpefabrikk og han slet også veldig med hverdagslige lyder som tv, støvsuger ol. Jeg fortsatte bare å introdusere han for det, tven sluttet han å bjeffe på etter tre dager og støvsuging går så som så. Nyttårsaften gikk forøvrig over all forventning, så tipset er så lenge jeg oppfører meg helt normalt og ikke «bysser» (roser angsten) så tar han alt mye mer piano og speiler meg.

Ja inne har vi fått jobbet inn godt utfordringene heldigvis. Godt at det ikke er utfordringer på alle områder.. da hadde jeg fått knekken tror jeg. Her gikk nyttårsaften også overraskende bra! Raketter brydde han seg faktisk ikke om😅👏🏼

Skrevet

Ja bivirkninger jeg er redd for. Også snakket med de som har angret… så mange ulike erfaringer. 
Min har veldig stor forventning til å hilse ja, veldig sosial men usikkerheten og stress speiler han på feil måte. Vi bruker mye søkstrening etter godbiter ellers ute også, men når smertegrensa er nådd bryr han seg ikke om de, har fungert en sjelden gang med leker/ pinner. Er mye snuing her og for å unngå å komme for nær andre hunder🙈 

Også har jeg tenkt om det er meg han er usikker på når vi er ute. At han ikke føler seg trygg på at situasjoner jeg kunne gått inn i kunne han stolt på. At han kunne stolt på at jeg ordner opp om det er noe, feks ved biler eller skumle folk. Gått langt over flauhetsterskelen min når jeg roser han med andre rundt🙈 virker som at han blir stolt noen ganger men snur fort i de mest utfordrende situasjonene 

Et annet tips som jeg fikk av en annen med en liten sint hund på tur, som jeg også synes fungerer er å ikke ha en stram line for å ikke overføre eventuelt din usikkerhet/anspenthet/nervøsitet osv. Se for deg når det kommer en hund, er dette et mulig scenario: å nei tenker du, hever kanskje skuldrene, blir noe stresset da du vet hva som kan skje, drar han inn til deg og holder linen stramt. Det jeg har mest positiv erfaring med er å bare observere hvordan han reagerer. Tar han gjerne litt nærme, men har best erfaring når det likevel er litt slakk i linen.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Et annet tips som jeg fikk av en annen med en liten sint hund på tur, som jeg også synes fungerer er å ikke ha en stram line for å ikke overføre eventuelt din usikkerhet/anspenthet/nervøsitet osv. Se for deg når det kommer en hund, er dette et mulig scenario: å nei tenker du, hever kanskje skuldrene, blir noe stresset da du vet hva som kan skje, drar han inn til deg og holder linen stramt. Det jeg har mest positiv erfaring med er å bare observere hvordan han reagerer. Tar han gjerne litt nærme, men har best erfaring når det likevel er litt slakk i linen.

Ja absolutt! Leste dette tidlig og prøvde å slappe av og holde linen slakk. Min drar veldig, oppdager han en hund bykser han frem før han fryser til å «venter» på hunden. Bykser igjen når hunden har gått forbi, bjeffer og drar. Men tror absolutt at slakk line og at jeg slapper av har noe effekt. Må øve enda mer på mindre trekking også! Få til fot også ved distraheringer 

• Liker 1
Skrevet

Hvordan korrigerer dere den dårlige adferden?? 

På hvilken måte gir dere tilbakemelding til hunden om at det ikke er akseptabelt?

Det virker ut som om dere gjør ting så komplisert. Det er hunder dere har...

Anonymkode: 702b8...6bf

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvordan korrigerer dere den dårlige adferden?? 

På hvilken måte gir dere tilbakemelding til hunden om at det ikke er akseptabelt?

Det virker ut som om dere gjør ting så komplisert. Det er hunder dere har...

Anonymkode: 702b8...6bf

Korrigerer mye ved å si nei og ikke la hunden gå videre før den er rolig. Men også prøvd å overse og gi hunden en annen oppgave for om jeg skal begynne å kjefte og hoie kan det forsterke atferden også, om jeg begynner å «bjeffe» sammen med den tror den jo at vi er et lag mot det «skumle». 
Men gjerne fortell mer konkret hvordan det kan gjøres ukomplisert da om du sitter på en fasit😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...